To Catch a Thief (1955)

Alternatieve titel: Met Dieven Vangt Men Dieven

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Cary Grant, Grace Kelly en Jessie Royce Landis

Er vindt een serie ingenieuze diamantenroven plaats in de Riviera. De politie verdenkt John Robie, een gestopte dief die vroeger bekend stond als 'The Cat'. Om zijn onschuld aan te kunnen tonen moet hij de diamantendief zien te pakken. Er is een grote kans dat de dief de volgende keer bij Jessie Stevens toeslaat die in Europa is om haar aantrekkelijke dochter Frances te helpen een man te zoeken.

neo (crew)
net ff zowat helemaal gekeken.het was blijkbaar mij ook niet goed gelukt met opnemen.wat ik wel gezien heb zag er goed uit.lekker mysterieus en ook wat grappige momenten.top acteerwerk van grant en kelly.ik weet het niet zeker,maar volgens mij was de film op zo'n slechte tvformaat geknipte film.bij die scene in die bus met de cameo van hitchcock zie je zijn gezicht maar half.weet iemand of dit zo hoort?

Onderhoudende film.
Voor een Hitchcock een wat eenvoudig verhaal, maar daarom niet per definitie minder interessant.
Cary Grant is zoals altijd weer erg goed. Trouwens veel romantiek in deze film.

vic
erg mooie film. ja het verhaal is iets te simpel maar de hele sfeer is zo goed uitgewerkt. Cary grant is weer erg goed bezig

FisherKing
Hitchcock op vakantie maar deze keer met Cary Grant en Grace Kelly ( die toen die prins opdeed)

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Vond er niet zoveel aan. Voorspelbaar, niet spannend. Minste Hitchcock die ik ken, eerste die ik een onvoldoende geef

avatar van Ralfke
Inderdaad geen Hitchcockklassieker; standaardverhaal en een gebrek aan (Hitchcock)spanning. Wel een onderhoudende zondagmiddagfilm, maar meer dan **1/2 zit er helaas niet in.

avatar van narva77
Niet onaardig; geen Hitchcock echter om vaak te zien.

neo (crew)

niet spannend ??

avatar van Jordy
Jordy (admin)
nee ik kan me geen spannend moment voor de geest halen

Of het moest zijn het moment dat Grace Kelly Cary Grant zonder inleiding vol op de bek zoent.
Daar kreeg Hitchcock zelf een heel vrolijk gevoel van, vertelde hij aan Truffaut.

Vond deze film niet lijken op de andere Hitchcocks die ik heb gezien. Deze heeft een eenvoudig verhaaltje, is totaal niet spannend (geen enkele seconde van de film) , maar het acteerwerk van Grant was wel erg goed. ondanks alles krijgt deze film van mij 2,5*

avatar van Poisonthewell
Vond m toch erg leuk. Een wat luchtigere Hitchcock. 4*

leuke spannende Hitchcock, maar toch de minste die ik van hem heb gezien. Grace Kelly is het beste wat de film tebieden heeft. De jurken van Grace Kelly zijn ook echt geweldig en passen perfect bij de scene's.

Geen klassieke Hitchcock qua spanning maar ik vind het een goede film omdat de chemie tussen Cary Grant en Grace Kelly goed werkt. Ik heb deze film al vele malen gezien en kijk er iedere keer met veel plezier naar. Vier sterren dan ook.

Belgische titel: Houdt den Dief"

[edit: posterlink verwijderd, link werkte niet meer]

avatar van Naomi Watts
Weer een erg goede Hitchcock. Een goede Grant en weer een magnifieke magische Grace Kelly. Een leuke film maar Grace zorgt ervoor dat het bovengemiddeld wordt. 4*

avatar van speedy23
kappeuter schreef:
"Houdt den Dief"

Nu pas gezien. Hilarisch hoe men vroeger filmtitels vertaalde.

avatar van Pacino88
Aardige Hitchcock, die voortreffelijk is in dialoog, locaties en acteerwerk.
Helaas kan ik dit niet zeggen over het plot, maar vooral de spanning/climax.
Van spanning nogal weinig te zien, en de climax is nogal vluchtig, weinig opbouwend.

FisherKing
Hitchcock op vakantie schreef ik zo'n 3 jaar geleden al. Het script is niet spitsvondig, de gebruikte film wordt onscherp bij close-ups (Vista-Vision van Paramount), het wil maar niet vlotten. Tempo en spanning ontbreken eigenlijk, ik vermoed dat het te gezellig was met zijn allen.

Afwaardering naar 3* Duidelijk een van de mindere Hitchcocks. Wel prettig genieten van Grace Kelly en Cary Grant.

neo schreef:

Vermoed dat het zo hoort. Op de 1,85:1 was het ook. Geen volledig gezicht in ieder geval.

avatar van BenicioDelToro
Geen standaard Hitchcock. Vond het ook niet zo spannend als anders films van zijn hand. Daar staat tegenover dat Cary Grant en in iets mindere mate Grace Kelly de film de moeite waard maken.

avatar van Dogie_Hogan
Wow... de S.E. levert een mooi gerestaureerde transfer op.

En ik ben steeds meer fan van de commentaren door Peter Bognanovich.

avatar van chiel
oeh goed nieuws, die gaan we vervangen. ik heb nog geen commentaar door hem gehoord, weet wel dat ie veel interessants over film te melden heeft. ik heb m weleens in een documentaire zien spreken.

avatar van Silvio Dante
Geen hoogvlieger deze, maar toch wist de film me hier en daar te grijpen. Bij die laatste scènes op het dak bijvoorbeeld: wat een prachtig decor en wat een spanning!

Andere pluspunten waren de erg grappige man Cary Grant(z'n gezicht alleen al )en de beeldschone Grace Kelly; maar verder was het eigenlijk maar een magere vertoning.
De film bouwt bijna gedurig op naar een spannend moment, en wanneer dat moment dan eindelijk komt, duurt het maar een minuut of twee en het is over...
(Wanneer Foussard sterft bvb., als je niet oplet mis je het gewoonweg!)
Een spijtige zaak is dat.

Ach ja, de film is goed voor een avondje vermaak, maar verwacht er niet TE veel van zou ik zeggen.
Twijfel tussen 2.5* en 3*...

avatar van Wouters
interessante hitchcock maar toch een mindere van de hand van de meester. Sfeer en acteerprestaties zijn dik in orde maar het plot laat danig te wensen over. Jammer.

Zoals bekend had Hitch grote affectie voor de fransen waar hij menig vakantie doorbracht. Duidelijk terug te zien in de film, mooie shots van de riviera. Zaten ook een hoop grappige momenten in(bloemenmarkt bijv) en Hitch laat ook 2maal zijn afkeer voor eieren zien in deze film. LOL.

Grace Kelly (what's in the name) is even gracieus als altijd en steelt de show. Grant als 'the cat' speelt zijn rol ook met verve. Dialogen zijn spitsvondig en amusant.

Grote minpunt is het ontbreken van echte suspense. 3.5* voor nu.

p.s. het is me nog steeds niet duidelijk wie nu Foussard neersloeg toen deze Grant in de wurggreep had

avatar van otherfool
Aardige draai aan het typische Hitchcock gegeven van een ten onrechte beschuldigde man die dan zelf maar achter de dader aan gaat. Grant en Kelly hebben 'het' wel, maar er is gebrek aan spanning en aan het einde loopt de film eigenlijk met een sisser af.

3*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Absoluut niet de beste Hitchcock, maar ook zeker niet de slechtste.

De geweldige Grant en de bloedmooie Kelly zijn beide erg goed op dreef en stelen elke scène waar ze in te zien zijn. Het is voor mij dan ook duidelijk dat de film een heel stuk minder zou zijn geweest zonder deze twee acteerkanonnen. Want hoewel het plot van de film goed weet te boeien en Hitch er een prima filmpje van heeft weten te maken, mist de film toch iets.

De film bevat, en dan met name in het begin, nogal wat knullige momenten (wie schreeuwt er nu in hemelsnaam van het balkon dat je sieraden zijn gejat?) en nogal wat slecht uitgewerkte scènes, die hierboven mij ook al worden genoemd. Verder is de film af en toe ook wel ietwat voorspelbaar en voelde tevens nogal afgeraffeld aan. Maar goed, hoewel To Catch a Thief misschien niet aan mag schuiven bij Hitch' grootste meesterwerken, het is en blijft toch een uitstekend en erg amusant filmpje.

3,5 sterren.

Heel vermakelijke Hitchcockfilm weer. Cary Grant is James Bond maar dan beter. 4 sterren.

avatar van italian
Mwa, ik vind toch dat Hitchcock in zijn lange en geroemde carrière wel meer dan één thema eens mocht verkennen dan het klassieke kat-en-muisverhaaltje... Vooral omdat hij een aantal keren bewezen heeft dat hij met andere uitgangspunten (liefdesobsessies, voyeurisme en geestelijke afwijkingen om er een paar van op te noemen) veel betere films heeft kunnen maken!

To Catch a Thief is uiteraard weer een zonnige variant op het bekende gegeven: dief op pensioen wordt verdacht van diefstallen en moet zelf bewijzen dat hij onschuldig is.
Dit is enkel maar de premisse, de hitchcockiaanse MacGuffin, want waar het uiteindelijk gaat bij deze screawball thriller is de relatie tussen Kelly en Grant, misschien één van de meest charismatische en charmante koppels van het witte doek.
Het lijkt of Hitchcock onmiddellijk in het verhaal wilde zitten want van opbouwing is hier niet echt sprake: de personages worden maar half voorgesteld en de intro, het begin van het verhaal lijkt maar een bijzaak te zijn: want kan iemand me echt een duidelijke reden geven waarom Robert per se, noodzakelijk en beslist zelf naar de dief op zoek moest gaan en zich zo aan meerdere gevaren bloot te stellen ?!
Verder vind ik dat de twee hoofdpersonages niet overtuigend overkomen, vooral in de scènes die het meeste met de plot te maken hebben. Zo is Grace Kelly niet declever girl die ze ons wilt laten geloven (ik vind haar maar een kleurloze, karakterloze verschijning in de film om eerlijk te zijn)en lijkt Cary Grant gedurende de hele film, met enkele uitzonderingen na, met een stok in zijn achterwerk te acteren... Was dit en stomme film geweest hadden ze van mij 2 sterren meer gekregen!

Wel verdienen de cinematografie en het script wat meer lof omdat ik regelmatig de perfecte postkaartjes voorbij zag komen (zulke plaatsen kan je gewoon niet anders inblikken) en dikwijls moest lachen om de grappige, licht scherpzinninge dialogen.

3*, had deze score wel een beetje verwacht eigenlijk...

avatar van Verhoeven
Normaal gesproken krijg je de zoveelste lofzang op Alfred Hitchcock maar niets is minder waar. Als er één regisseur is die ik niet kan waarderen of misschien niet op waarde kan schatten dan is hij het wel. Ik denk dat het probleem daar ergens in moet zitten. Wat ik bedoel te zeggen is dat de films van Hitchcock me niets doen en dat ik er niets mee kan doen. En toch hebben ze een dergelijke grote invloed voor de filmwereld vandaag de dag.

Maar deze film sloeg anders bij me aan. Lichtelijk geïrriteerd begon ik eraan. Verwachtingen waren dat ik de zoveelste spanningsloze actiefilm ging zien. Maar ik amuseerde me kosteloos, echt waar. Wat een humor en spanning zaten in de film terwijl ik de dief toch al van een tijdje zag aankomen trouwens ik moet schrijven een dievegge. Cary Grant en Grace Kelly spelen het subliem. Vooral Grace Kelly zag er op deze gerestaureerde versie uitermate mooi uit, een schoonheid op zich! Trouwens de hele film sprankelde ook de muziek, neem ook de prachtige plaatjes van de omgeving van de Riviera. En dan die achtervolging in de auto als het personage van Grace Kelly aan het rijden is, ademwegnemend, daar kunnen andere klassiekers nooit tegen op. Tegen deze pittige en vooral stevige tante.

Ofterwel mijn eerste bevredigende Alfred Hitichcock film en dat er nog vele mogen volgen. Trouwens naar ongeveer negen minuten speeltijd ontdekte ik de regisseur zelf in de film namelijk helemaal achter in de bus waar Grant gegevenmoment te voorschijn komt.

avatar van TonyMontana
Verhoeven schreef:
.......

off-topic: ik denk dat deze Braveheart (1995) meer op zijn plaats is in je top-10 ipv deze Braveheart (1925)