To Catch a Thief (1955)

Alternatieve titel: Met Dieven Vangt Men Dieven

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Cary Grant, Grace Kelly en Jessie Royce Landis

Er vindt een serie ingenieuze diamantenroven plaats in de Riviera. De politie verdenkt John Robie, een gestopte dief die vroeger bekend stond als 'The Cat'. Om zijn onschuld aan te kunnen tonen moet hij de diamantendief zien te pakken. Er is een grote kans dat de dief de volgende keer bij Jessie Stevens toeslaat die in Europa is om haar aantrekkelijke dochter Frances te helpen een man te zoeken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervolle Hitchcock die romantiek als boventoon voert. Redelijk voorspelbaar maar nog steeds onnavolgbaar mooi. Goed.

avatar van ®Tc
Hitchcock op niveau, altijd zeer goed.

Het enige wat me stoort aan deze film is het overdreven romantiek-gehalte, haalt het tempo enorm uit de film want het draait vooral toch om The Cat. Grace Kelly vond ik verder geheel oninteressant. Cary Grant is van topniveau.

Leuke locatie om deze film te maken: De achtervolgingsscenes komen er goed door en het zorgt ook voor sfeer in deze film. Het verhaal is goed en de plottwist mag er ook zijn.

Ik zou neigen naar 4 sterren maar na een beetje bezinking toch 3,5*.

avatar van Aurum
neo schreef:
,maar volgens mij was de film op zo'n slechte tvformaat geknipte film.bij die scene in die bus met de cameo van hitchcock zie je zijn gezicht maar half.weet iemand of dit zo hoort?

FisherKing schreef:
Vermoed dat het zo hoort. Op de 1,85:1 was het ook. Geen volledig gezicht in ieder geval.

Bij deze screenshot staat hij er wel volledig op. Het lijkt er dus toch op dat er aardig geknipt is.

Die autorij scenes zijn echt grappig perspectief klopt niet haha leuke film

avatar van chiel
Kun je dat iets toelichten?

(verwijderd)
Niet de meest briljante van de meester. Enkele vermakelijke dialogen en een verhaal dat laveert tussen een whodunnit en een romance ...

avatar van Spetie
Uiterst sfeervolle film, dankzij vooral de mooie locatie aan de Franse Riviera, waar deze film zich grotendeels afspeelt. Cary Grant zet net als in North by Northwest een erg sterke rol neer. Zijn tegenspeelster Grace Kelly is mooi, maar vond ik het in deze film toch net iets minder doen. Ze straalde op de een of andere manier weinig emotie uit.

Het eerste half uur van de film vond ik vrij rommelig en soms leek het even alsof Hitchcock even niet leek te weten waar hij met het verhaal heen moest. Daarna wordt de film gelukkig steeds beter en krijgen we een interessant verhaal te zien, dat uiteindelijk leidt tot een bij vlagen best spannende film, ondanks dat ik op het einde wel wist wie de dief was. . Verder is het jammer dat het romantische gedeelte af en toe de boventoon ging voeren, iets dat in mijn ogen soms ten koste ging van het verhaal en de spanning.

Desalniettemin heb ik mij weer prima geamuseerd met deze vermakelijke en uiterst sfeervolle Hitchcock, die naast eerder genoemde punten ook uiterst fraaie shots van de Riviera bevat. Ik kreeg tijdens de film gewoon zin om er eens heen te rijden!

avatar van PaulieWalnuts
Degelijke Hitchcock die evenwel verbleekt bij veel van zijn andere werk. Weinig spanning en relatief niet boeiend verhaal. Maar het blijft Hitchcock en daar kan ik wel van genieten.

avatar van Paalhaas
Wouters schreef:
interessante hitchcock maar toch een mindere van de hand van de meester. Sfeer en acteerprestaties zijn dik in orde maar het plot laat danig te wensen over. Jammer.

Ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar ik heb me toch dusdanig vermaakt dat ik gewoon 4/5 geef. Je zou deze film trouwens gerust een vingeroefening voor North by Northwest kunnen noemen, waar Grant ook op de vlucht is en zich het gezelschap van een zeldzaam mooie vrouw laat welgevallen.

rick@themovies
Zeer plezierige film. Ik vind sommige commentaren hierboven wat aan de strenge kant en zelfs nogal conservatief.

Dat Hitchcock ook een uiterst vermakelijke romantische komedie kan maken wordt blijkbaar niet door iedereen gewaardeerd .

Twee zeer charismatische hoofdrolspelers(Grant en Kelly), aangevuld met enkele minstens zo leuke supporting actors (Royce Landis en Williams) in werkelijk schitterende locaties in Zuid Frankrijk, en dat allemaal zeer vlot en fraai in beeld gebracht door Hitchcock.

De film wordt gedragen door de bloedmooie Grace Kelly en vooral door de topfitte, zeer stijlvolle en scherpe Cary Grant. Gekoppeld aan de fraaie locaties, de stijl, de glamour, en de fantastische auto's deed hij me nogal denken aan iemand uit een reeks andere films. Ik zat bijna te wachten op het moment dat hij zich zelf zou voorstellen als:

'The name is Bond... James Bond'.

Misschien niet een typische Hitchcock qua suspense, maar toch zeker wel een vermakelijk film! Vond het verhaal leuk, maar ik had al vrij snel door wie de sieraden gestolen had.
Vond het geheel mooi gefilmd, in een mooie locatie natuurlijk. Grace Kelly en vooral Cary Grant deden het erg goed, en hadden zeker een klik samen.

Voor nu 3.5*

avatar van Gish
Een ster erbij voor de schoonheid van Grace Kelly.
Wat een prachtige vrouw.

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke Hitchcock film, gewoon kijken en ontspannen, Cary Grant is gewoon (bijna) altijd leuk om naar te kijken, geen topper maar zeker geen misser.

avatar van movie fan
goede Hitchcock film . verhaal was goed , wel wat voorspelbaar . maar de film is zeer vermakelijk en leuk voor te zien . 4sterren.

avatar van Rosicky
Er wordt een diamant gestolen door een copycat, waardoor de hoofdpersoon in de problemen komt. Vervolgens moet de hoofpersoon de copycat - de echte dief - opsporen, anders krijgt ie zelf de schuld... Komt bekend voor. Inderdaad, Bassie en Adriaan en de Diamant.

Maar to Catch a Thief heeft niet zo gek veel met die diamant te maken. Het gaat gewoon over mooie mensen op mooie plekken. a Good Year van Ridley Scott komt wat dat betreft ook aardig in de buurt. Hoe dan ook; geen echte Hitchcock. Geen spanning, geen echt mysterie, geen echt verhaal. Wel veel sfeer, en goede acteurs, maar daar kon ik dit keer niet blij van worden.

Na 8 Hitchcock's moet ik toch concluderen dat ik niet al zijn werk even geweldig vind. Dial M for Murder, deze to Catch a Thief en ook Rope deden me vrij weinig. Meesterewerken als Rear Window en Vertigo vond ik heel aardig, maar niet fantastisch, en alleen North by Northwest, Strangers on a Train en vooral Pscyho vind er wel echt heel goed. Ik blijf het proberen met meer films, we zullen zien.

Wat een vreselijke film!! Zelden naar zoiets saais gekeken. Ik verbaas me over de 3 sterren die deze film gemiddeld staat! Spannend is deze film zeker niet te noemen, eerder voorspelbaar met oninteressante dialogen

avatar van chiel
De dialogen tussen Grant en Kelly zijn juist heerlijk, vind ik.

avatar van SnakeDoc
Niet één van Hitchcock z'n beste werkjes maar absoluut niet slecht!
Het verhaal is lang niet zo spannend en bij lange na niet zo mysterieus als een Vertigo.
Toch valt er genoeg moois te zien. Grace Kelly is een mooi voorbeeld natuurlijk!

Vind het alleen toch moeilijk om te kiezen tussen haar en Kim Novak (Vertigo). Laatst genoemde heeft iets speciaals. Ik weet niet wat, maar ik denk dat ik voor haar zou kiezen

Het was voor mij de eerste keer dat ik kennis maakte met Cary Grant. Prima acteur al heb ik dan toch weer liever James Stewart!

In iedergeval een aardig filmpje! Leuk voor een zondag middag ofzo. Maar verwacht er niet mega veel van.

Driello
Hé, zomaar een leuke Hitch. Had me al ernstig lopen afvraen wat men nou die in die man als regisseur ziet. Iets wat ietsjes was bijgesteld na Rear Window. Maar nu zowaar een beetje enthousiast geraakt.
Leuke, totaal niet spannende, film, die de kleuren en sprankel van de Riviera-jetset mooi weergeeft. Film bol van de sfeer met leuke, interessante en zowaar gewaagde dialogen. Ook veel op locatie geschoten. Komt een beetje in de buurt van wat ik zo waardeer aan sommige filmklassiekers als All about Eve en Sunset boulevard, al is deze dan in kleur en is het niveau voor mij nog net wat minder. 3,5 * lijkt me een prima score voor deze film.

Wat is Kelly toch een prachtige dame.........zwijmel, zwijmel......

avatar van Courtes
Soms had ik ook gewoon net het id of keek ik naar een Bond film , wel een goeie trouwens.

avatar van Courtes
Verder is het gewoon een leuk wegkijkende film, met fantastische shots van de franse rivièra.
Ook deed Cary Grant me een beetje denken aan een James Bond, omdat ik ook met bepaalde dingen mooi en slim weg kwam.

Dat maakt deze film tot een 3.5, + 0.5 voor Grace Kelly = 4 sterren

avatar van russo
een beetje een tegenvallende hitchcock, afgelopen week voor het eerst gezien, maar vond er weinig suspence in voorkomen

avatar van Vinokourov
Leuke Hitchcock die zich minder met het plot bezighoudt, maar de klemtoon legt op Cary Grant en Grace Kelly. Beiden hebben leuke scenes voor hun rekening gekregen in de mooie setting van de Franse Rivièra. Met een aantal scenes zoals een mooi gefilmde achtervolging neemt Hitchcock een voorschot op zijn topper North by Northwest en de latere James Bond-films. Cary Grant heeft met zijn charmes in deze film wel wat weg van onze grote Britse vriend en Grace Kelly zou een uitstekende Bond-girl zijn .

Niet Hitchcock's beste, maar To Catch a Thief is een vermakende romantische thriller geworden. Prachtige setting, Cary Grant die goed op dreef is en schitterende kleuren maken de film tot een soort James Bond-achtige prent. Jammer dat er weinig experimenten zijn op het gebied van cinematografie, Hitchcock weet tijdens de scene met het vuurwerk wel te imponeren met zijn prachtige kleurgebruik. Geen heel bijzondere film, daarom ook geen heel bijzonder cijfer.

avatar van Dogie_Hogan
Spetie schreef:
Zijn tegenspeelster Grace Kelly is mooi, maar vond ik het in deze film toch net iets minder doen. Ze straalde op de een of andere manier weinig emotie uit.*
Heeft ze dat dan ooit wel gedaan...

sweinsteiger
To catch a thief.

Deze titel alleen al maakt deze film bijzonder. Alfred hitchcock blijft in mijn top 3 regisseurs (wel 3rd na Stanley Kubrick en Quentin Tarantino). Alleen Alfred kan zo'n films als deze maken : Spanning, amusement, romantiek en mysterie. Ja , echt een goede film met een onverwacht einde. Goede scenes en een goed verhaal. Soms gebeurde er echt niet veel, maar blijf de film je aandacht toch krijgen. Dat vind ik zo mooi aan de film en dus geef ik de film

4****

avatar van Insignificance
Hitch op vakantie, voor de helft althans, en de kiekjes zijn er naar. De cast mag het doen op schitterende locaties en helikoptershots onderstrepen nog eens de pracht en praal van de omgeving. Met suspense heeft het verder niet zo gek veel te maken. Enkele achtervolgingen maken het levendig (ondanks een mal aandoende speed-up), verder is het vooral vrolijk en speels met gevatte dialogen. Moeder Stevens is rechttoe rechtaan grappig en Hughson is zo'n typetje dat hier helemaal past. Wanneer Grace Kelly achteloos You want a leg or a breast? vraagt, wordt het nog wat warmer in Zuid Frankrijk. Het is niet de enige opmerking in die soort.

De film staat dan ook lange tijd in het teken van de aanzuigingskracht van de twee grote sterren. Grant en Kelly doen de vraag wie de dief is, eigenlijk volledig vergeten. Die focus komt pas vrij laat weer terug. Op nogal abrupte wijze. De scènes rondom de dood van Foussard vallen dan ook een beetje uit de toon en de ware indentiteit van De Kat is geen grote verrassing meer. Het trekt wel op naar een slot dat weliswaar ook niet bol van de spanning staat, maar wel nog een kenmerkende slotscène op een dak in huis heeft. Hitchock's stempel in een luchtig en prettig filmpje dat je niet zozeer naar de dader, maar naar de zon doet verlangen.

avatar van Dogie_Hogan
Eindelijk op Blu-ray!

avatar van El  Loco
I have a feeling that tonight you're going to see one of the Riviera's most fascinating sights.

Mijn Hitchcock-collectie is jammer genoeg nogal vrij beperkt met vijf titels (zijn grote vier en The Birds), dus daar moest eens snel verandering in komen. Deze week heb ik alvast deze To Catch a Thief en Marnie aangeschaft en gisterenavond was het al meteen de beurt aan To catch a Thief.

Dat To Catch a Thief niet tot de allerbeste films van Hitchcock wordt gerekend kan ik ergens wel begrijpen, maar hij hoefde zich hiervoor absoluut niet te schamen, want dit is nog altijd van een erg hoog niveau. Het verhaal is natuurlijk niet één van de meest hoogstaande plots die we al zijn tegen gekomen in films, maar Hitchcock weet wel weer de juiste sfeer neer te zetten. Het mysterieus randje rond de diamantendiefstallen door De Kat heeft weer die typische Hitchcock sfeer die ik meer en meer begin te waarderen. Alleen is het jammer dat het einde niet echt meer een verrassing is doordat John Robie op een bepaald moment een briefje leest van Germaine die “toevallig” in haar mandje was beland en ook door de dood van Faussard was de verrassing voor een deel weg. Eigenlijk is dat het enige minpuntje dat ik kan bedenken, want voor de rest staat deze film als een huis met een paar fraaie scènes. Vooral de achtervolgingsscène op Grant en Grace Kelly zal me nog lang bijblijven. Niet alleen omdat die Scène op zich al erg sterk is met op het einde de botsing met de kip, maar ook omdat Grace Kelly op diezelfde weg is verongelukt. Zeer triestig verhaal. Ook de eindscène op het dak is er eentje om in te kaderen, maar zoals ik al zei kwam die climax niet echt als een verrassing aan. Verder heeft Hitchcock de perfecte locatie gevonden aan de Franse Riviera. Langs de ene kant heeft de film een mysterieus kantje, maar anderzijds ziet het er ook erg romantisch uit.

Prima werk weer van Hitchcock, maar de grootste kracht van de film zit hem in het duo Cary Grant – Grace Kelly. Ik vond Grant al geweldig spelen in North by Northwest en hier doet hij dat nog eens over. Zijn rol uit North by Northwest is best vergelijkbaar met de rol die hij hier speelt. Iemand die in een lastige situatie is terechtgekomen en door zowat iedereen op de hielen wordt gezeten. Ik kan hem vooral waarderen door zijn heerlijk sarcasme, zoals in de scène waar hij in zijn villa luncht met Hughson. Daar was hij heerlijk op dreef. Sowieso een acteur waar ik nog wel meer van wil zien, maar ook van Grace Kelly kan ik niet genoeg krijgen. Het is nochtans maar de tweede keer, na Rear Window dat ik Kelly aan het werk zie, maar toch staat ze bij mij bovenaan het lijstje van favoriete actrices. Ze had niet alleen een oogverblindende schoonheid, maar ze had ook erg veel talent en ze straalde zoveel passie uit. De combinatie Grant – Kelly vond ik ook een tikkeltje beter dan Stewart – Kelly in Rear Window. Het blijft toch erg jammer dat ze niet het maximale uit haar carrière heeft gehaald en ook nog eens op een veel te jonge leeftijd is overleden. Ach ja, de chemie tussen de twee is prachtig en ze zijn samen dan ook een geweldig duo voor deze film, maar ook de bijrollen worden vrij goed ingevuld. Zeker Jessie Royce Landis doet het aardig als de moeder van Grace Kelly. Eerlijk gezegd heb ik het niet zo voor de moederfiguren die Hitchcock geregeld in zijn films stopt, uitgezonderd Psycho dan maar dat is dan weer een ander geval. De moeder uit North by Northwest was nog op het randje, maar die uit The Birds was echt ergerlijk. Ook John Williams speelt voortreffelijk als Hughson en het Franse meisje deed het eigenlijk ook prima.

Dat To Catch a Thief niet dezelfde status heeft als Hitchcock’s grootste films is ergens wel te begrijpen, maar is daarom niet minder genietbaar. De stijl van Hitchcock is duidelijk herkenbaar met het mysterieus verhaal, de romantiek tussen de twee hoofdpersonages en natuurlijke de prachtige cinematografie. Cary Grant en Grace Kelly spelen gewoon uitstekend en vormen een fantastisch duo. Enige vorm van kritiek is dat de climax niet echt meer als een verrassing aankomt, maar dat kon de pret alvast niet drukken.