This Boy's Life (1993)

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Robert De Niro, Ellen Barkin en Leonardo DiCaprio

Caroline Wolff en haar zoon Toby starten een nieuw leven in Seattle. Caroline ontmoet daar een beleefde garagehouder, Dwight, die al drie kinderen heeft uit een eerste huwelijk. Ze trouwen maar al snel blijkt dat de man Toby niet kan luchten, omdat die een rijke vader heeft, en laat geen kans voorbij om hem te vernederen. Toby en zijn moeder proberen te leven met de onmogelijk situatie, maar Toby is ongelukkig en wil wegvluchten.

avatar van Sergio Leone
Beetje lauw.

Met het verhaal op zich is niets mis. Er zijn vandaag de dag nog steeds (en het wordt er mogelijk ook niet minder op) problemen in nieuw-samengestelde gezinnen.
Het onderwerp an sich spreekt me wel aan, maar toch kreeg deze film me niet helemaal mee.
Het verhaal vervalt immers veel te snel in een lamlendig gezinsdrama. De ontwikkelingen tussen Tobias "Jack" Wolff en Dwight zijn vrij voorspelbaar.

Leonardo DiCaprio - wiens jaren 90-rollen ik doorgaans erg kan waarderen - overtuigt me hier niet helemaal. In enkele scènes is hij ijzersterk, maar soms zie je ook gewoon Leonardo DiCaprio.
Voor Robert De Niro geldt hetzelfde. Hij roept walging op, maar dat is natuurlijk niet moeilijk met zo'n rol. Hij overtuigt ook maar bij momenten, en niet gedurende de hele speelduur.
Wie wel - ondanks zijn beperkt rolletje - heel goed staat te acteren, is het homovriendje van Tobias Wolff. De acteur ken ik niet, maar hij zet hier wel een goeie rol neer.

Visueel is This Boy's Life niet echt hoogstaand, maar de doodse verlatenheid van de locaties wordt wel goed in beeld gebracht. Qua muziek springt niets in het oog (of moet ik oor zeggen?).

Karige 3

avatar van Leo1954
Film heeft niets aan kracht verloren, wat een prachtfilm. Het drama was spannend, levensecht. Natuurlijk was de Niro goed, maar de jonge Leonardo DiCaprio slaat echt alles, geweldig!

Een mooi drama over het leven van een tienerjongen met een vreselijke thuissituatie: een dominante onbehouwen narcist als stiefvader en een moeder die mishandelingen acceptabel vindt. De jongen moet ertussen gezond en wel zien op te groeien en dat gaat met ups en downs.
Uiteindelijk is er maar één oplossing, ontsnappen uit zo'n hel.

Een realistisch en uit het leven gegrepen verhaal, zelfs gebaseerd op waargebeurde feiten.
Een veelomvattend verhaal dat veel aspecten uit het leven van een tiener aansnijdt: school, vriendschap, dreigen te ontsporen, de relaties met de ouder(s).

Acteren vind ik erg goed gedaan door de nog zeer jonge Di Caprio en ook door Robert de Niro als de nare stiefvader. Ellen Barkin fungeert (door haar rol) meer als beeldvulling.

avatar van Askikker
Ik had het allemaal wat heftiger verwacht, ook kwa verhaal, maar dat maakt niks uit.

De eerste twintig minuten was ik wel bang waar het heen zou gaan, want die moederrol werd aanvankelijk gespeeld als een soort van slapstick, gelukkig trok dat bij.

Eigenlijk draait de hele film om het spel van de jonge Leonardo DiCaprio, die is werkelijk weer fenomenaal (hoe heeft ie ooit in die baggerfilm van de Titanic durven spelen?), en De Niro is gewoon heel goed bezig, zoals ie eigenlijk altijd is.

Lekker af en toe een nummertje van Eddie Cochran, past ook perfect in die tijd.

Aan de ene kant vond ik het allemaal wat te zachtaardig en nietszeggend, maar aan de andere kant was dat ook de charme; de film vliegt nergens uit de bocht met iditote effecten of er te dik bovenop liggende handelingen. Dat maakt de twijfel tussen drie en een halve en vier sterren ook naar de laatste uitslaan.

(en misschien moest ik de Titanic ook nog maar es een keer gaan kijken, maar dan hebben we wel héél veel bier nodig)

Biopic over de tienerjaren van de schrijver Tobias Wolff. Van tijd tot tijd spannend vanwege het verbale en fysieke geweld tussen personen, waarvoor je maar moeilijk enige empathie kunt opbrengen. De Niro en DiCaprio zitten best goed in hun rol, maar Ellen Barkin doet alleen maar mee voor de versiering. En dat geldt ook voor de andere leden van het gezin, waaronder Carla Gugino en de nog piepjonge Eliza Dushku.

Een aangrijpende, realistische film (die aankomt) over een jongen die de stabiele thuissituatie mist en te maken krijgt met een vernederende stiefvader (traumatiserende relatie). Het goedgeschreven script is gebaseerd op een autobiografisch boek en laat zien hoe emotionele ontoereikendheid en onzekerheid zich uit in de vorm van dominantie. Het verhaal bevat tevens elementen van seksisme en homofobie. Er wordt vooral geweldig geacteerd: Leonardo DiCaprio (opkomend talent) speelt met rauwe passie. Robert De Niro is uitermate vakkundig als de authoritaire, gewelddadige stiefvader; de scenes tussen hem en DiCaprio zijn een lust voor oog en oor. Ellen Barkin speelt allesbehalve slecht maar wordt door beiden overschaduwd.

Geweldige film! Laat zien hoe het (soms) eraan toe gaat in een samengesteld gezin. Aan het begin doet Dwight nog heel erg de moeite om in de smaak te vallen bij zijn stiefzoon. Maar nadat hij Caroline heeft verovered is er voor hem geen reden meer om normaal te doen tegen Toby.
Ik vind Leonardo Dicaprio ook geweldig acteren in deze film. Dit is een van zijn eerste films, maar in deze film kun je al zien wat voor een talent hij is.
Het is dan wel een film uit 1993 maar het zou zo een film uit 2012 kunnen zijn. Echte aanrader om te kijken!

avatar van stipstap
Een autobiografisch verhaal, is altijd wel speciaal! Want er is iemand die zich zo heeft gevoeld, de situaties zo heeft beleefd en die het kan navertellen. Ik vond dit een geweldig goede film! De cast zit goed in zijn rol en het tijdsbeeld wordt zeer realistisch weergegeven. De Niro speelt een serieuze zak met een laag zelfbeeld en projecteert zijn onzekerheid op Dicaprio met alle gevolgen van dien. Het is een film die je ten stelligste doet afvragen hoe het einde zich nu gaat ontwikkelen en ook daar stelt het waargebeurd verhaal alles behalve teleur! Maar Tobias Wolff wat een sterke persoonlijkheid!!!

avatar van Norma
Aardige film, maar ik had er iets meer van verwacht. Het acteerwerk is best in orde en het tijdsbeeld wordt niet onverdienstelijk neergezet, maar ondanks dat de film draait om problemen binnen een gezinssituatie en het personage van De Niro zo nu en dan agressief uit de hoek komt blijft het toch allemaal wat vlak. Er is niets dat er echt uitspringt, zowel positief als negatief, waardoor de film me vermoedelijk niet lang bij zal blijven. Liefhebbers van deze film kan ik Alice Doesn't Live Here Anymore (1974) aanbevelen, die qua thematiek en sfeer raakvlakken vertoont maar wat mij betreft qua uitwerking vele malen sterker is.

avatar van HarmJanStegenga
Wat Norma al zegt. Weinig mis met deze film, maar 'This Boy's Life' haalt ook nooit echt uit. De Niro speelt z'n ''ik ben een enorme ergerniswekkende eikel'' rol uitstekend. En DiCaprio is altijd goed. Sfeertje, tijdsbeeld; goed, goed. Verhaaltechnisch kabbelt het wat door, regisseur Jones had wel 's wat eerder uit de bocht mogen vliegen. Nou gebeurt dat op het eind wat, maar ook dan blijft het daarna wat eenvoudig.

avatar van MH040
Had The Basketball Diaries en What's Eating Gilbert Grape al gezien en ook in deze This Boy's Life bewees DiCaprio al op jonge leeftijd wat een ongelooflijk goede acteur hij was/is. De rol van De Niro als bully vond ik niet zo geweldig. Beetje te dik aangezet. Wel was de constante spanning tussen deze twee karakters erg goed weergegeven en dit is m.i. ook de grote kracht van deze film.