Kung Fu (2004)

Alternatieve titels: Kung Fu Hustle | 功夫

Hongkong / China
Actie / Komedie

geregisseerd door Stephen Chow
met Stephen Chow, Hsiao Liang en Wah Yuen

Kanton, China, jaren '40. Sing wil wanhopig lid worden van Hong Kongs meest beruchte gangsterbende, de 'Axe Gang', maar hij kan niet eens een mes hanteren. De bende is van plan het territorium uit te breiden en werpt een oog op Pig's Sty Alley, een heilige straat bevolkt door een heel arsenaal excentrieke karakters. Enkelen van hen zijn zelfs kung fu meesters in vermomming en wanneer ze de bendeleden op hun donder geven, slaan deze keihard terug.

Dick2008
Nou dit ging me toch wel snel vervelen. Zag er eigenlijk wel goed uit de trailer. Het is ook wel goed gemaakt maar dat wil niet zeggen dat het dan ook leuk is. Groots opgezet, grove humor, het begint wel leuk maar daarna ging de lol er snel af. Niet mijn ding. 2.0

Fonzzz002
Kung Fu Hustle is een oosterse actie/komedie uit 2004, geregisseerd door Stephen Chow. Kung Fu Hustle gaat over een onnozele man die een doel in het leven probeert te vinden door zich bij de vijandige bende genaamd The Axe Gang aan te sluiten. Al snel veroorzaakt hij, en raakt hij verwikkeld in, een gevecht tussen The Axe Gang en een groep kung fu meesters uit een arme wijk.

Kung Fu Hustle is één van mijn favorieten actie/komediefilms. Ik heb sinds de film is uitgekomen het meer dan 10 keer bekeken, wat voor mij een groot getal is, en het is ongeachte mijn leeftijd nooit gaat vervelen. Het is een hele absurde film waarvan zijn humorstijl valt te vergelijken met een slapstick cartoon. De personages zeggen, doen en overkomen zulke absurde dingen dat het moeilijk is me lach in te houden. Het ene moment lijk je naar een serieuze dramafilm te kijken, waarna er een absurde twist komt wat het een humoristische draai geeft. De film maakt volledig gebruik van deze stijl wat voor een paar van mijn favorieten actiescènes leidt. Omdat de film zoveel weg heeft van een cartoon zijn de actiescènes zo over-the-top als maar kan met mannen die door gebouwen worden geslagen of mensen die lijken te zweven als ze springen. Dit kan zowel een humoristisch effect hebben als dat het gaaf is om naar te kijken. Als kind was ik een groot liefhebber van Dragon Ball Z en totdat Man of Steel uitkwam was Kung Fu Hustle de life-action film die het dichtste bij goede Dragon Ball Z actie kwam.

Wat verhaal betreft zit de film goed in elkaar. Ik heb ooit een video op youtube gezien (waarvan ik helaas de naam kwijt ben) waarin werd gezegd dat een goede actiescène een scene is die iets over het verhaal of de personages zegt. En hoewel ik niet vind dat het voor iedere actiescene geld kan ik me zeker vinden in deze uitspraak. Kung Fu Hustle vind ik een perfect voorbeeld van deze uitspraak. Iedere actiescène in deze film zegt op een bepaalde manier iets over de personages zoals hoe sterk ze zijn in vergelijking met andere personages, of hoeveel ze groeien.
Een komedie film als dit heeft geen sterk verhaal nodig maar voor wat het is zit het verrassend goed in elkaar. De personages zijn leuk om te volgen, al is het voornamelijk vanwege de humor, en ik raakte ten oprechte geïnteresseerd in wat er met hun ging gebeuren binnen het verhaal. De film maakt op bepaalde momenten op een mooie wijze gebruik van symboliek wat het verhaal interessanter maakt dan de gemiddelde actie/komediefilm die ik heb gezien. Het is zeker geen film die je voor het verhaal gaat kijken maar voor een actie/komediefilm vind ik dat het verhaal verrassend goed in elkaar is gezet.

Niets in de film ervaarde ik als een hinder, maar als je mij zou vragen of ik met een kritische blik ernaar moet kijken dan zou ik wat minpunten kunnen noemen. Bijvoorbeeld: de effecten zijn nep, je kunt duidelijk zien wanneer er effecten gebruikt zijn, maar geziene het hoge absurditeitsgehalte beschouwde ik het als onderdeel van de humor. Ik zou niet snel soortgelijke over-the-top actiescenés uit andere films kunnen noemen waarin de effecten beter zijn gedaan. Voor wat de film probeert worden de effecten heel geloofwaardig uitgevoerd, onlangs dat je duidelijk kunt zien wanneer er effecten gebruikt worden. Ik keek het met Engelse stemmen en sommige stemacteurs waren niet goed, maar ook dit beschouwde ik als onderdeel van de humor en ik vind dat het iets toevoegt. Zijn de originele stemmen beter en geloofwaardiger? Ja, maar ik vind de film grappiger in het Engels en dat ik waar een komedie per slot om draait.

Voor een film uit het genre vind ik het perfect. Humor is volop aanwezig, de actie is fantastisch & onvergelijkbaar met andere filmscenés die ik heb gezien, aardig verhaal met mooie symboliek, onlangs dat ik het vaak het gezien is het nooit gaat vervelen en ik ben er zeker niet op uitgekeken.

avatar van james_cameron
Herzien. Visueel een lust voor het oog, met ingenieuze choreografie en special effects, al laat de plot te wensen over. Het is ook allemaal wat gekunsteld en afstandelijk, zeker vergeleken met Stephen Chow's vorige film, het veel leukere Shaolin Soccer. Niettemin een onderhoudend spektakel, waarbij je van de ene verbazing in de andere valt.

Blijft leuk.

Het is jammer dat het na deze film wat minder geworden is met Chow. Hij is nog wel steeds actief binnen de filmwereld, maar je ziet hem nog maar zelden voor de camera. En dat is toch waar hij het best tot z'n recht komt, al helpt het ook wel dat hij als regisseur meer inbreng heeft in het tot z'n recht laten komen van zijn personage.

Een goeie introductie voor mensen die nog niks van Chow gezien hebben. De CG is ondertussen wat achterhaald, maar wél nog steeds functioneel, aangezien het een hoop van de grappen ondersteunt en mogelijk maakt. Verder is de deadpan delivery van Chow geweldig, vooral omdat de humor zelf vaak erg melig en over-the-top is.

Dit blijven erg vermakelijke films, die doorheen de jaren maar weinig moeten inboeten hebben. Het begint ietwat traag, maar eens Chow's personage op de proppen komt is het volop genieten. Een paar geniale scenes die humor en actie perfect weten te mixen en vooral erg veel vlot entertainment. Eén van Chow's beste films.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van huiguh
Chinese slapstick, niet mijn ding.
Enkele leuke scenes, maar te veel van hetzelfde.

avatar van the hustler
Cartoonesk kinderachtige ongein. Leuk voor even, maar niet voor anderhalf uur. Alsof je 20 filmpjes van Tom & Jerry na elkaar zou bekijken: na een stuk of drie kun je maar beter stoppen want door de herhaling zal de verveling toeslaan.

avatar van Fisico
Mja, een over-the-top actiefilm met een absurde humoristische insteek, daar had ik me niet aan verwacht toen ik deze film maagdelijk blank instapte. Viel dan ook wat tegen voor me. Sowieso al niet mijn favoriete genre. Hier en daar wel leuke elementen en scènes, maar in zijn geheel te beperkt. De film is eerder een persiflage en doet ook nogal cartoonesk aan met dingen die je alleen maar in tekenfilms tegenkomt. Wel hier en daar fijn om enkele dingen te herkennen uit andere films.

De zotte toestanden - je kan ze zo gek niet zelf bedenken - overschaduwen uiteraard het plot wat zodat ik eigenlijk niet goed weet waarover het nou werkelijk ging. Fijn gedaan allemaal wel. Een gebrek aan inventiviteit kan je Chow niet verwijten, dat is zeker!

avatar van Grindhouse62
Ik heb Kung Fu vandaag met heel veel plezier herzien en er vervolgens nog meer van genoten. Gewoonweg hilarisch. Ik heb mij weer de pleuris gelachen. Verhoogd van 3.0 naar 3.5