Kung Fu (2004)

Alternatieve titel: Kung Fu Hustle

Hongkong / China
Actie / Komedie

geregisseerd door Stephen Chow
met Stephen Chow, Hsiao Liang en Wah Yuen

Kanton, China, jaren '40. Sing wil wanhopig lid worden van Hong Kongs meest beruchte gangsterbende, de 'Axe Gang', maar hij kan niet eens een mes hanteren. De bende is van plan het territorium uit te breiden en werpt een oog op Pig's Sty Alley, een heilige straat bevolkt door een heel arsenaal excentrieke karakters. Enkelen van hen zijn zelfs kung fu meesters in vermomming en wanneer ze de bendeleden op hun donder geven, slaan deze keihard terug.

avatar van maerk
Als je Shaolin Soccer leuk vond, moet je deze ook zien.

Voor mij dus geen must, ik hoopte eigenlijk dat hij beter zou zijn dan Shaolin Soccer. Bij vlagen is de humor erg leuk, maar ongeveer de helft van de grappen niet zo geslaagd. De effecten zien er niet goed uit, maar dat stoorde me niet zo aangezien de film zichzelf niet zo serieus neemt. Visueel best leuk en het einde maakt veel goed.

Magere 3*, net zoals Shaolin Soccer.

avatar van sonyjh
Clubber Lang schreef:

Eens.

mja, veel westerse kijkers denken en beoordelen zo op deze film.
Ik veronderstel dat anime ook niets voor jullie is, doordat in kung fu hustle enorm veel anime humor zit.

Ik hoop dat stephen chow zijn eerste amerikaanse film niet te veel gaat "verwesteren".

In een film als kung fu hustle zit een enorm diepe bodem, waar spijtig genoeg niet iedereen kan reiken.. jullie zien enkel het oppervlakkige van deze film

avatar van sofripa
Twijfel om te kijken. Was onterecht. Wat een bijzonder werkje was dit. Zeer fantasievol.

avatar van stalinorgel
Je reinste perfectie.
Alles zit erin. Hard, komisch, sublieme special effects, goed uitgewerkte personages en als persoonlijk hoogtepunt een muzikaal gevecht met blinde muzikanten

avatar van Gang_Star
stalinorgel schreef:
Je reinste perfectie.

Of wat te bedenken dat Stephen Chow opschept dat hij bij die bende zit en de bevolking uitdaagt. Dat hij bijvoorbeeld een tegenstander uitkiest en die dan een reus blijkt te zijn. Geweldig dat iedere 'tegenstander' iets apart van zichzelf heeft waardoor hij telkens niet durft te vechten. Geniaal!

avatar van dave
Hilarische vechtscènes en de ene ridicule gebeurtenis na de andere. Dit is belachelijke onzin op zijn best. En het beste hieraan is dat dit op geen enkel moment wordt ondermijnt door een serieus moment. Lekker foute maar doeltreffende SFX, passende muziek, een schitterende cast en een volkomen absurde ondertoon laten dit bijna voor een een bescheiden meesterwerk doorgaan.

3,50 (3,75)

sonyjh schreef:

mja, veel westerse kijkers denken en beoordelen zo op deze film.

Op die manier kan ik bij Sesamstraat ook een diepere bodem gaan zoeken. Het is in eerste plaats slapstick waar ik weinig mee kon en bovendien vond ik de CGI heel slecht. Dat trekt de film dan ook naar beneden. Overigens ben ik redelijk bekend met anime en daar zitten een paar juweeltjes tussen, dus oordeel niet te snel

avatar van Fikret8
Dit nou zo'n film dat ik 5 jaar terug waardeloos vond, maar het nu na herzien helemaal geweldig vind.

avatar van FullMoon
Ik weet niet wat ik van deze film moet vinden. Het is niet echt mijn genre, maar vond een paar scènes wel hilarisch. Ik heb nog nooit een film gezien die rijk is aan fantasieën. De ene fantasie overstijgt de ander ahahahaha. Van kickertechnieken tot romantische momenten. Alles komt aan de beurt in deze film. Vanwege het vermaak krijgt het een 3.

avatar van riefenstahl
Geweldige film; enorm genoten van de waanzinnige gevechten, humor en personen.
Mooie symboliek met schitterende special effects, ook toegankelijk voor Westerlingen lol.
Jammer van de matige Engelse na-synchronisatie maar dat mag de pret niet drukken.
Het doofstomme ijsco-meisje is trouwens één van de mooiste meisjes die ik ooit heb gezien !
en ook zo lekker onvoorspelbaar deze film bijv. als het mooie meisje de lolly aanbiedt en Chow deze uit haar handen slaat ipv haar te omhelsen...snik! en bijv. het feit dat Donut toch sterft
Kortom; een verfrissing deze prachtige, absurdistische film

avatar van lars-pixar
‘Niet alleen Jackie Chan heeft de beste Chinese of Japanse films er zijn ook nog andere’

De poster geeft al een goeie indruk over de film helaas heb ik deze bij de 2de reclame af gehaakt om dat ik naar bed moest.Geweldig acteer werk en de humor die er in voor kwam leverde bij mij niks op, maar verder zag het camera werk er goed uit en het acteer werk ook.
Ik moet deze film maar eens gaan huren. NB

avatar van Terror-Freaker
Een beetje vage en schrale verhaallijn, maar dat doet er bij deze film niet echt toe.
Leuke grappen en goed uitgewerkte vechtscenes:)

avatar van joeriL
Ijzersterke film, alleen jammer dat hij zo slecht gedubbed is. Ben benieuwt of hij in de orginele taal nog beter is; wat bijna wel zo moet zo, alle dialogen zijn sowieso verpest in de engelse versie.

avatar van Coldplayer
Geweldige film! Energiek, verrassend, origineel en erg grappig.

Zoals iedereen hier al zegt, kijken in de originele taal! Ja joeril, hij is dan een stuk beter. Vooral de humor komt nog beter uit.

Ik heb het geluk de taal te verstaan. Vertalingen kloppen niet altijd waardoor de grappen anders werden uitgewerkt. Vond het een goeie film, gewoon verstand op nul zetten en genieten van (alweer) een film geregisseerd door Stephen Chow.

avatar van lagaiske
Fikret8 schreef:

Vreemd hier net hetzelfde!!!
5 Jaar geleden heb ik hem niet eens uitgekeken.
Door gebrek aan goede films deze dan maar eens van onder het stof gehaald.
Raar maar waar het bleek toch vrij komisch te zijn deze keer!

avatar van DragQueen
Heerlijke film, met zeer vermakelijke humor en actie. Ook de special effects zien er goed uit. 3,5 Ster.

avatar van stefan dias
Geweldige meevaller.

Meestal vind ik het flink belachelijk die gevechten (Crouching tiger…) maar hier wordt de juiste toon gevonden en lijkt de actie op een of andere manier beter te passen en waarempel nog mooi te zijn ook. Een plezier om naar te kijken.

En een sigaretten paffende kung fu fightster, daar is niks mis mee.

avatar van Kr!kke
Een actiekomedie die lekker wegkijkt...

Eerst en vooral zit de film natuurlijk boordevol actie, die toch wel enorm entertainend is. Verder zit ook de humor helemaal goed: ik heb toch een paar keer goed kunnen lachen en dat is voor mij toch eerder de uitzondering dan de regel. Ten slotte is er natuurlijk ook de heerlijke vertolking van Stephen Chow.

Leuke film dus, maar meer ook niet.

avatar van grid8400
Ik had hem al een paar keer aangezet en na 10 minuten weer uit, maar vorige week dan eindelijk een keer aan laten staan.

WOW wat een heerlijk filmpje is dit. Zo geniaal creatief en absurd! Dit was echt een keer genieten van andere dingen dan het standaard.

Gewoon lekkere onzin, en hardop moeten lachen.

En aanrader als je eens wat anders wilt zin.

avatar van Spetie
Een erg leuke film weer van Chow dit, lekker overdreven en soms ook heerlijk absurd.

Het tempo is hoog, de gevechten zijn spectaculair en het aantal maffe personages is niet op een hand te tellen. Persoonlijk vond ik die rokende hospita met haar enorme stem stiekem toch wel het leukst. Chow zelf is ook erg geinig en zo zitten er nog wel meer van dat soort typetjes in de film. Grappig en origineel zijn de woorden waar ik direct aan denk na deze film gezien te hebben. De sfx zijn soms wat nep, maar daarentegen past dat op zich goed bij de toon van de film en vond ik dat niet zo storend.

De choreografie van de gevechten is in ieder geval erg goed en dat is altijd wel belangrijk bij een film als deze. Ja ik heb me uitstekend vermaakt bij deze film. Ik had eens totaal geen zin in een serieuze film en dan is deze film perfect geschikt. Erg leuke onzin moet ik zeggen.

Meneer Bungel
sonyjh schreef:
mja, veel westerse kijkers denken en beoordelen zo op deze film.

Nou, nou, dat valt ook wel weer mee, hoor, met die 'diepe bodem'. Chow doet ook erg zijn best het te verhullen, om het drama er vervolgens weer aan de haren erbij en er weer vandaan te slepen... en weer terug. En of je het nu anime humor noemt of Tom en Jerry strapatsen, het maakt mekaar niet zoveel.

Wel een erg leuke film, daar niet van.

avatar van jipt
Qua idee wel leuk maar vond de uitvoering niet leuk. Veel flauwe grappen en lelijke effecten. Ging allemaal ook 3x nergens over. 2,5* omdat het door de gevechten en het actiegehalte wel goed weg keek.

18 januari te zien in EYE, in het kader van Cinema Egzotik Kung-fu Night.

avatar van namingway24
Daar heb ik Kung Fu Hustle vanavond dus gezien, en het was een leuke rit.

De cartooneske gevechten waren af en toe ronduit hilarisch. Het was net een videogame met steeds sterker wordende bazen aan het eind van de levels. De stijlen lopen erg uiteen en de film zit vol onverwachte momenten waariun constant nieuwe vechtersbazen ten tonele verschijnen en unieke vondsten.

Er wordt gebruik gemaakt van digitale efecten die er niet altijd even realistisch uitzien, maar dat is in de meeste gevallen natuurlijk ook niet de bedoeling, zolas in de Roadrunner-achtige achtervolging met hilarische afloop. De hele film is gewoon zo; een combinatie van kung fu en slapstick en alles werkte gewoon.

De personages zijn gewoon uniek. De een is nog vreemder dan de ander en als ze dan ook nog eens beginnen met vechten op hilarische wijze lig je gewoon in een deuk. Ik wil niet zeggen dat het nooit spannend wordt, want dat is af en toe wel zo, maar daar richt de film zich totaal niet op.

Toch zitten er kleine momenten in Kung Fu Hustle die niet helemaal passen in de sfeer van de film zoals de baas van de Bijl-Gang die een vrouw en kind in brand wil steken. Gelukkig komt het daar nooit toe, maar het leidde toch even af. Het enige andere minpuntje aan de film is dat hij in het Chinees is. Duh, zou je zeggen, maar toch gaat er voor mij qua inleving altijd wat verloren in de vertaling.

Voor de rest geen kwaad woord over deze flm; in de toekomst gaat Shaolin Soccer zeker oom bekeken worden, maar na een avondje Cinema Egzotik heb ik mij portie kung fu dubbel en dwars gehad.

avatar van Cleanshot
Als je een beetje van oosterse humor en kungfu filmwijze houdt is het een prima film.
Grappig af en toe door de absurditeiten die er in voor komen.

avatar van Corcicus
Wisselvallige film die fluctueert tussen zeer flauw en soms onverwachts grappig. De actie was ver overdreven, maar viel mee. Het is vooral de kinderlijke Aziatische humor die de film ten grave draagt.

avatar van Rico120
deze film gaat overal en nergens over en daarom is deze film zo briljant want je hoeft niet na te denken wat het plot is

rond uit briljant
echt waar

avatar van ILDIB
blijft een prachtige film kolder maar visueel geweldig

avatar van The One Ring
Kung Fu Hustle is een knappe, hypergestileerde martial arts film en een even goede pastiche van een hoop genrefilms door elkaar heen. Echter, voor mij was het 't meest bijzonder dat Chow weg wist te komen met humor die mij totaal niet ligt. Dan denk ik aan de wat meer puberale grappen rond snot en blote konten. Ik ben geen groot kenner van Hong Kong kung fu films, maar de paar die ik zag hadden vaak ook zo'n humor en dat was een enorme stoorzender. Nu veel minder, wat overigens niet meteen wil zeggen dat ik het grappig vond.

Ik denk dat de uitvoering van de film als geheel gewoon erg helpt. Chow stopt het zo vol met visuele vondsten, maffe stunts, plottwists, kleurrijke personages en gewoon coole actie dat ik geen tijd krijg om me te ergeren aan de wat meer infantiele humor. In zekere zin hoort dat gewoon bij deze enorme lawine aan gekte en draagt het bij aan de sfeer. Het tempo ligt ook hoog. Het is ook het type film waarbij het onvermijdelijk is dat niet alles werkt, daarvoor gebeurt er haast te veel. Maar zo veel van die grote hoop werkt wel dat het heel makkelijk wordt om vergevingsgezind te zijn en te genieten van de achtbaanrit. Ik vond het een stuk leuker dan verwacht in ieder geval.

Dick2008
Nou dit ging me toch wel snel vervelen. Zag er eigenlijk wel goed uit de trailer. Het is ook wel goed gemaakt maar dat wil niet zeggen dat het dan ook leuk is. Groots opgezet, grove humor, het begint wel leuk maar daarna ging de lol er snel af. Niet mijn ding. 2.0

avatar van Fonzzz002
Kung Fu Hustle is een oosterse actie/komedie uit 2004, geregisseerd door Stephen Chow. Kung Fu Hustle gaat over een onnozele man die een doel in het leven probeert te vinden door zich bij de vijandige bende genaamd The Axe Gang aan te sluiten. Al snel veroorzaakt hij, en raakt hij verwikkeld in, een gevecht tussen The Axe Gang en een groep kung fu meesters uit een arme wijk.

Kung Fu Hustle is één van mijn favorieten actie/komediefilms. Ik heb sinds de film is uitgekomen het meer dan 10 keer bekeken, wat voor mij een groot getal is, en het is ongeachte mijn leeftijd nooit gaat vervelen. Het is een hele absurde film waarvan zijn humorstijl valt te vergelijken met een slapstick cartoon. De personages zeggen, doen en overkomen zulke absurde dingen dat het moeilijk is me lach in te houden. Het ene moment lijk je naar een serieuze dramafilm te kijken, waarna er een absurde twist komt wat het een humoristische draai geeft. De film maakt volledig gebruik van deze stijl wat voor een paar van mijn favorieten actiescènes leidt. Omdat de film zoveel weg heeft van een cartoon zijn de actiescènes zo over-the-top als maar kan met mannen die door gebouwen worden geslagen of mensen die lijken te zweven als ze springen. Dit kan zowel een humoristisch effect hebben als dat het gaaf is om naar te kijken. Als kind was ik een groot liefhebber van Dragon Ball Z en totdat Man of Steel uitkwam was Kung Fu Hustle de life-action film die het dichtste bij goede Dragon Ball Z actie kwam.

Wat verhaal betreft zit de film goed in elkaar. Ik heb ooit een video op youtube gezien (waarvan ik helaas de naam kwijt ben) waarin werd gezegd dat een goede actiescène een scene is die iets over het verhaal of de personages zegt. En hoewel ik niet vind dat het voor iedere actiescene geld kan ik me zeker vinden in deze uitspraak. Kung Fu Hustle vind ik een perfect voorbeeld van deze uitspraak. Iedere actiescène in deze film zegt op een bepaalde manier iets over de personages zoals hoe sterk ze zijn in vergelijking met andere personages, of hoeveel ze groeien.
Een komedie film als dit heeft geen sterk verhaal nodig maar voor wat het is zit het verrassend goed in elkaar. De personages zijn leuk om te volgen, al is het voornamelijk vanwege de humor, en ik raakte ten oprechte geïnteresseerd in wat er met hun ging gebeuren binnen het verhaal. De film maakt op bepaalde momenten op een mooie wijze gebruik van symboliek wat het verhaal interessanter maakt dan de gemiddelde actie/komediefilm die ik heb gezien. Het is zeker geen film die je voor het verhaal gaat kijken maar voor een actie/komediefilm vind ik dat het verhaal verrassend goed in elkaar is gezet.

Niets in de film ervaarde ik als een hinder, maar als je mij zou vragen of ik met een kritische blik ernaar moet kijken dan zou ik wat minpunten kunnen noemen. Bijvoorbeeld: de effecten zijn nep, je kunt duidelijk zien wanneer er effecten gebruikt zijn, maar geziene het hoge absurditeitsgehalte beschouwde ik het als onderdeel van de humor. Ik zou niet snel soortgelijke over-the-top actiescenés uit andere films kunnen noemen waarin de effecten beter zijn gedaan. Voor wat de film probeert worden de effecten heel geloofwaardig uitgevoerd, onlangs dat je duidelijk kunt zien wanneer er effecten gebruikt worden. Ik keek het met Engelse stemmen en sommige stemacteurs waren niet goed, maar ook dit beschouwde ik als onderdeel van de humor en ik vind dat het iets toevoegt. Zijn de originele stemmen beter en geloofwaardiger? Ja, maar ik vind de film grappiger in het Engels en dat ik waar een komedie per slot om draait.

Voor een film uit het genre vind ik het perfect. Humor is volop aanwezig, de actie is fantastisch & onvergelijkbaar met andere filmscenés die ik heb gezien, aardig verhaal met mooie symboliek, onlangs dat ik het vaak het gezien is het nooit gaat vervelen en ik ben er zeker niet op uitgekeken.

avatar van james_cameron
Herzien. Visueel een lust voor het oog, met ingenieuze choreografie en special effects, al laat de plot te wensen over. Het is ook allemaal wat gekunsteld en afstandelijk, zeker vergeleken met Stephen Chow's vorige film, het veel leukere Shaolin Soccer. Niettemin een onderhoudend spektakel, waarbij je van de ene verbazing in de andere valt.