Kung Fu (2004)

Alternatieve titels: Kung Fu Hustle | 功夫

Hongkong / China
Actie / Komedie

geregisseerd door Stephen Chow
met Stephen Chow, Hsiao Liang en Wah Yuen

Kanton, China, jaren '40. Sing wil wanhopig lid worden van Hong Kongs meest beruchte gangsterbende, de 'Axe Gang', maar hij kan niet eens een mes hanteren. De bende is van plan het territorium uit te breiden en werpt een oog op Pig's Sty Alley, een heilige straat bevolkt door een heel arsenaal excentrieke karakters. Enkelen van hen zijn zelfs kung fu meesters in vermomming en wanneer ze de bendeleden op hun donder geven, slaan deze keihard terug.

avatar van otherfool
Hilarische en prachtig aangeklede film, op alle fronten een lust voor het oog. Deel hommage, deel parodie, de Oosterse 'Shaun of the Dead' is al net zo leuk als zijn Britse broertje. Binnenkort toch maar eens Shaolin Soccer proberen.

4*!

avatar van BoordAppel
Wat een onzin allemaal zeg. Complete nonsens, het gaat echt helemaal nergens over. Erg leuk dus .

Vond m ook iets beter dan Shaolin Soccer, vooral omdat het hier vanaf het begin een niet stoppende achtbaanrit van (weliswaar soms crappy CGI) special effects was. Heb ook erg veel moeten lachen. Soms weer erg domme humor, maar dat is nu typisch Chinees. Chow is leuk, moet nodig meer van m zien.

erg leuke film! vooral de eerste helft was erg geslaagd. de film ziet er geweldig uit en heeft erg leuke momenten. enkele scenes zorgen voor absolute hoogtepunten in het genre (en welk genre is dat dan eigenlijk?)

toch is er op een gegeven moment een overdaad aan maffe situaties, waardoor dit net geen meesterwerk is. de tweede helft is een superhelden film, die eigenlijk alleen nog maar het thema baas- bovenbaas behandelt. nog steeds leuk, maar niet geniaal.

daardoor 'slechts' 4 sterren.

Leuke komedie, goede actie, prachtige beelden en grappige beeldfoefjes.
De cast is ook erg hilarisch. Neem bijvoorbeeld de man met zwerver looks met badslippers die een gevaarlijke moordenaar is. Heerlijk weird allemaal. Ook de hospita vond ik erg maf.
Wat mij betreft leuker dan Kill Bill. Tarantino zou willen dat 'ie deze film gemaakt had.
Er is al een vervolg aangekondigd. Laat maar komen, ik heb er alle vertrouwen in.
De poster deed me een Jackie Chan achtige film vermoeden, waar ik duidelijk niet van houd. Gelukkig wist mijn bezoek me te overtuigen, want dit is een erg goede film.
4 sterren

Blijft toch een geniaal stukje onzin. Film die zichzelf totaal niet serieus neemt wat een prachtig verhaaltje oplevert met sterke grappen en prachtige gevechten. Af en toe is de cgi zo nep dat het juist weer klopt in de zelfspot van deze film.

Chow en zijn buddy zijn de grootste sukkels ooit. Alleen die messen scène al, echt hilarisch. Alle personages zijn heerlijk over the top, al die maffe situaties die daar uit voor komen, ook hilarisch.

Sterk opwaarderen. Briljant stuk entertainment

avatar van 606
animalkrullie schreef:
In zijn genre, denk ik, de beste.
Groots opgezette vechtscenes, schitterende effecten en goede humor.
Deed me in eerste instantie een beetje denken aan een tarantino-achtige film, wat later natuurlijk wat afvlaktte door de humor en de typisch oosterse filmstijl.
Niets dan lof voor deze prent, die ik door aanraden ben gaan kijken.

juist zo had ik het ook maar dan met matrix stijl deel 2 gevechten met mr smith.
en dan ook nog flipperkast geluid echt geweldig.
humor was ook super.

dikke 4 sterren

avatar van Prudh
Veel te flauw om echt grappig te zijn. De actie is wel aardig, maar lang niet altijd. Ondanks dat al dit geneuzel als grote berg onzin bedoeld is hield ik er vaak een yeah right-gevoel aan over. Visueel gelukkig wel leuk, behalve dan die afschuwelijke CGI.

avatar van Co Jackso
Genoten van deze film van Stephen Chow. Komt niet veel voor dat humor en actie zo goed met elkaar samengaan. Maar mocht deze film ooit geremaked worden in een serieuze versie, zou het ook best kunnen werken. Maar wanneer de verwachtingen niet zo hoog zijn, en je in goed gezelschap bevindt, is het 100% genieten van deze film. Ben benieuwd naar het mogelijke vervolg in 2010.

avatar van belchinees
Auw! Teleurstellende tweede kijkbeurt.
In de tijd de eerste Chow die ik zag, intussen bijna zijn hele oeuvre gekeken, en die schitterende herinnering aan Kung Fu Hustle bleef samen met Shaolin Soccer de maatschaf voor zijn oudere werk. Nu zie ik terug Kung Fu Hustle, en ik heb slechts een enkele keer gelachen (in het steegje met de messen). Op komisch vlak valt er na een tweede kijk dus niet zo veel meer te beleven, het blijft natuurlijk geweldig om kijken, maar het nieuwe is er af.

Qua visuals en actie blijft het wel verbluffend; over the top knotsgekke actiestukken. Puur entertainment.

Chow is hier al niet meer van de jongste, en zijn charmant uiterlijk is een beetje weg. Toch heerlijk zijn gelaatsblikken in het oudere werk, hier jammer genoeg niet echt te spotten. Zijn rol is ook een stuk kleiner dan ik me herinnerde, dat was ook licht teleurstellend. Verder ook geen Man Tat Ng te bespeuren, helaas.

Neen, niet meer zo tevreden van dit filmpje. Geef mij maar de oudere HK-comedies van Chow. Eens een vette 4*, nu een kleine 3.5*

avatar van jeroentjuhhhhh
Zoals bij de meeste over-de-top films weet deze me ook goed te vermaken, lekker gek en gewoon verstand op nul en lachen maar.
Daar slaagt dit erg goed in.

Die gevechten vervelen echt nooit.
Dikke 3.5*

avatar van Baggerman
Tot mijn schande had ik deze nog niet eens een cijfer gegeven! Hong Kong Foei!

Ramon K schreef:
1 van de weinige films waarin de CGI me niet irriteren.

Yep, vind ik ook.

Het blijft toch een lekker-wegkijk-filmpje voor elk moment van de dag. Ik moet Chow's oude films toch echt eens gaan kijken als oppepper zo af en toe!

Apster schreef:
Welgeteld een keer moeten glimlachen, maar ik vond het voor de rest weer humor van kleuterniveau.

Nou, dan ben ìk blij dat ik het kleuterniveau nog niet ben ontstegen! Wat zul jij dan weinig lachen? Arme Apster!

avatar van Vinokourov
Met die zwaarstylistische Chinese vechtscenes kan ik weinig mee wanneer dat gebruikt wordt in historische drama's. Hier echter komt het helemaal goed tot zijn recht, erg tof en grappig allemaal. Het verhaal achter deze film ben ik nu al weer vergeten, maar verder is het een geinige lollige film .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Delicious.

Heerlijke vechtscenes en leuke humor zijn verweven in een volledig over de top verhaal dat, wonder boven wonder, in balans blijft.

Uiteraard zal dit niet een ieders kopje thee zijn, maar mij heeft het i.i.g. erg goed doen smaken. Alles kan en alles mag in deze zeer vermakelijke film van Chow. En er kwam geen Tarantino aan te pas.

Meesterwerk.

avatar van Erwinner
Met argwaan aangezet. Behoorlijke misvatting dus.
Heerlijke film met toffe special effect's en warempel nog een tof verhaal ook voor zover mogelijk in dit genre. De film vliegt voorbij, 95 minuten zijn hier te kort...
Nu is het uitkijken naar méér van Chow.

avatar van DVD-T
Verrassend leuke film van en met Stephen Chow. Een heel stuk beter dan Shaolin Soccer.

Het begin is al erg leuk, en dan dat stijlvolle dansje. Na een opening en wat uitleg over de situatie begint de film dan echt. Wat mensen wonen gezamenlijk in een appartementje en krijgen mot met een bende. Wat ze niet weten is dat er een aantal Kung Fu meesters wonen. Dan krijgen we meteen al het eerste leuke gevecht van velen die in de film zitten. Mooie choreografie van stoten en trappen, door de man die ons al veel moois heeft laten zien. Woo ping Yuen. De over the top humor helpt zeker mee in de film en zorgde ervoor dat ik een aantal keer goed heb kunnen lachen. Helaas wordt het tegen het einde net even te met de humor. De gevechten blijven echter wel erg gaaf om te zien. Qua verhaal niet heel hoogstaand, maar wel genoeg om te blijven vermaken. Acteerwerk is best goed, en iedereen heeft er duidelijk plezier in. Dat druipt ook van het scherm.

Gaaf filmpje, maar nog belangrijker gewoon hel erg leuk.

avatar van Minotaures
Neutrale Oosterse film.

Echt mijn soort komedie is het niet zo, maar er zaten wel stukjes wat ik wel grappig vond (het per-ongeluk steken van de baas zijn haren in de auto en de dikke en de dunne mislukkelingen die iedereen dwars zitten, bijv.)

De rest van de film bevat enkel aparte vechtstijlen en scènes. Aparte soundtrack ook, met name de inrichting waarin The Beast zich bevond.

Wel had ik verwacht dat er iets meer huurmoordenaars naar dat wijkje worden gestuurd, maar dat viel helaas tegen. Niettemin waren zowel de slechte als de goede meesters apart.

Toch nog een voldoende als eindbeoordeling.

avatar van Metalfist
From walking disaster to kung fu master

Ik was gisteren met één van mijn beste maten in de plaatselijke videotheek maar jammer genoeg vonden we bij de dagfilms niet echt onze zin. Mijn maat herinnerde zich ineens deze titel en dacht dat ik dit sowieso goed ging vinden. Hij kent mijn smaak nogal vrij goed dus vertrouwde ik erop en waren we Kung Fu Hustle gaan zoeken. Na een tijdje gevonden en ineens maar opgezet.

In het begin had ik nochtans wat mijn twijfels. De effecten leken me te kitscherig en ook de meer kinderlijke sfeer die wordt opgebouwd stoorde me wat. Zo deed de achtervolging van de huisbazin in ware Roadrunner stijl me te hard denken aan de Looney Tunes filmpjes die ik vroeger vaak keek. Gelukkig bleek ik na een vijftal minuten aan de bedoeling te wennen en werd het er allemaal amusanter op. Soms ging het nog serieus over the top, eigenlijk bijna altijd, maar in combinatie met de vaak crappy effecten zorgt Chow voor lekker vermaak. Want slecht of niet, het heeft toch wel ergens zijn charme. Kung Fu Hustle is zo'n film die naarmate hij vordert maar groter en groter wordt. Het begint allemaal wat rustig maar naarmate het einde nadert wordt het meer en meer over the top. Heerlijk en op den duur begin je je echt af te vragen wat er nu nog gaat gebeuren. Het plot achter de film is niet zo bijster speciaal doordat het meer een excuus is om zoveel gevechten te laten zien. En laat die gevechten er dan juist soms echt fantastisch uitzien. De choreografie is uitstekend en de CGI momenten worden gelukkig ook afgewisseld met ouderwetse echte gevechten. Qua humor is er bij Kung Fu Hustle ook genoeg te beleven. De personages zijn excentriek maar vooral hilarisch. Gelukkig zorgt Chow ervoor om een deftige balans in zijn film te steken. Oké, de humor overheerst samen met de gevechten maar er is nog wel genoeg plaats om een ietwat dramatisch subplot over Sings jeugd erin te steken.

Het was eigenlijk de eerste keer dat ik in contact kwam met Stephen Chow maar mijn kameraad, zelf een Chinees, is er al jaren fan van. Sowieso dat ik achter wat meer films ga vragen of met hem ga zien want Chow is hier echt hilarisch. Ook leuk om te zien dat Chow zijn personage eerst ontzettend antipathiek maakt (hij vernietigt de bal van de jongens die waren aan het voetballen) maar later toch een aantal serieuze sympathieke trekjes weet mee te geven. Op zich niet zo heel speciaal maar het paste wel lekker in de film. De rest van de cast acteert, net zoals Chow, ontzettend overdreven maar ze lijken er ook overduidelijk plezier aan te beleven. Dit geeft dan ook een positief effect op de film. Wat ook opvalt zijn de vele verwijzingen naar de Westerse en Chinese films. Het voelt dan ook aan alsof ze gewoon een combinatie van Looney Tunes, Bruce Lee en The Matrix hebben gemaakt.

Kung Fu Hustle is in ieder geval een leuke kennismaking met Chow. Sowieso dat ik hier meer van ga zie, persoonlijk neig ik het meeste naar Shaolin Soccer maar we zullen wel zien. De effecten zijn soms kitscherig en overdreven maar tegelijkertijd ook ontzettend mooi (het gevecht met het gitaarachtige instrument is fantastisch). De cast heeft er plezier in en het verhaal blijft boeiend.

avatar van Insignificance
Goed, ik wist dat deze way, way, wáy over the top zou gaan, desondanks bracht de sprintende hospita (sowieso een typetje dat je niet snel vergeet) me nog een aardig wtf?-moment. Niet alles werkt dan ook voor mij qua doldwaze en melige onzin, maar toch zijn er zat genietbare momenten in het fraai vormgegeven varkensstalletje. Het intro daar met de huurbaas zet meteen de toon.

Jammer dat de SFX behoorlijk prut zijn, maar daar staat leuke kung fu tegenover met markante figuren. Vooral de meesters zijn wat dat betreft geinig, het snarenwapen en Frogger zijn qua actie hoogtepuntjes. Geen overdreven dramatiek, maar een lief doof meisje en verder veelal speels met een leuk soort flauwheid.

Iets waarvoor je waarschijnlijk in de stemming moet zijn, maar dan is het ook anderhalf uur quite entertaining.

avatar van maxcomthrilla
Het is alweer lang geleden dat ik Shaolin Soccer zag, in mijn geheugen een leuke film, dus ik had wel weer zin in een lekkere flauwe film. Helaas maakte hij de verwachtingen niet helemaal waar, ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen, maar op de een of andere manier heb ik veel dingen al eens voorbij zien komen, waardoor echte lachsalvo `s uitbleven. Wel vermakelijk! Een 3*

avatar van thunderball
Deze gisteren opgenomen en vanmiddag bekeken.

Compleet absurd werkje, totaal niet serieus te nemen, want verhaal, karakters en gevechten zitten op tekenfilm niveau.

Verhaal, vrij rommelig, is op zich best geinig en de gevechten spectaculair en vol verbeeldingskracht.
Film wordt wel richting einde steeds beter, heeft ook te maken met gewenning, want de eerste minuten had ik sterk de neiging om deze onzin af te willen zetten.

Waarschijnlijk niet voor iederssmaak.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van Decec
Ik vond heel goede karate film... dat is natuurlijk mijn smaak...
In het begin dacht ik flauw, maar midden en laatste vond ik wel leuk!
Maar het klopt niet dat vuurwerk pijl schiet, dan kun je zien met hakbijl voorbeeld. Dan kan niet...Prima, dus cijfer 8, vier sterren...

avatar van maerk
Als je Shaolin Soccer leuk vond, moet je deze ook zien.

Voor mij dus geen must, ik hoopte eigenlijk dat hij beter zou zijn dan Shaolin Soccer. Bij vlagen is de humor erg leuk, maar ongeveer de helft van de grappen niet zo geslaagd. De effecten zien er niet goed uit, maar dat stoorde me niet zo aangezien de film zichzelf niet zo serieus neemt. Visueel best leuk en het einde maakt veel goed.

Magere 3*, net zoals Shaolin Soccer.

avatar van dave
Hilarische vechtscènes en de ene ridicule gebeurtenis na de andere. Dit is belachelijke onzin op zijn best. En het beste hieraan is dat dit op geen enkel moment wordt ondermijnt door een serieus moment. Lekker foute maar doeltreffende SFX, passende muziek, een schitterende cast en een volkomen absurde ondertoon laten dit bijna voor een een bescheiden meesterwerk doorgaan.

3,50 (3,75)

avatar van Kr!kke
Een actiekomedie die lekker wegkijkt...

Eerst en vooral zit de film natuurlijk boordevol actie, die toch wel enorm entertainend is. Verder zit ook de humor helemaal goed: ik heb toch een paar keer goed kunnen lachen en dat is voor mij toch eerder de uitzondering dan de regel. Ten slotte is er natuurlijk ook de heerlijke vertolking van Stephen Chow.

Leuke film dus, maar meer ook niet.

avatar van Spetie
Een erg leuke film weer van Chow dit, lekker overdreven en soms ook heerlijk absurd.

Het tempo is hoog, de gevechten zijn spectaculair en het aantal maffe personages is niet op een hand te tellen. Persoonlijk vond ik die rokende hospita met haar enorme stem stiekem toch wel het leukst. Chow zelf is ook erg geinig en zo zitten er nog wel meer van dat soort typetjes in de film. Grappig en origineel zijn de woorden waar ik direct aan denk na deze film gezien te hebben. De sfx zijn soms wat nep, maar daarentegen past dat op zich goed bij de toon van de film en vond ik dat niet zo storend.

De choreografie van de gevechten is in ieder geval erg goed en dat is altijd wel belangrijk bij een film als deze. Ja ik heb me uitstekend vermaakt bij deze film. Ik had eens totaal geen zin in een serieuze film en dan is deze film perfect geschikt. Erg leuke onzin moet ik zeggen.

avatar van namingway24
Daar heb ik Kung Fu Hustle vanavond dus gezien, en het was een leuke rit.

De cartooneske gevechten waren af en toe ronduit hilarisch. Het was net een videogame met steeds sterker wordende bazen aan het eind van de levels. De stijlen lopen erg uiteen en de film zit vol onverwachte momenten waariun constant nieuwe vechtersbazen ten tonele verschijnen en unieke vondsten.

Er wordt gebruik gemaakt van digitale efecten die er niet altijd even realistisch uitzien, maar dat is in de meeste gevallen natuurlijk ook niet de bedoeling, zolas in de Roadrunner-achtige achtervolging met hilarische afloop. De hele film is gewoon zo; een combinatie van kung fu en slapstick en alles werkte gewoon.

De personages zijn gewoon uniek. De een is nog vreemder dan de ander en als ze dan ook nog eens beginnen met vechten op hilarische wijze lig je gewoon in een deuk. Ik wil niet zeggen dat het nooit spannend wordt, want dat is af en toe wel zo, maar daar richt de film zich totaal niet op.

Toch zitten er kleine momenten in Kung Fu Hustle die niet helemaal passen in de sfeer van de film zoals de baas van de Bijl-Gang die een vrouw en kind in brand wil steken. Gelukkig komt het daar nooit toe, maar het leidde toch even af. Het enige andere minpuntje aan de film is dat hij in het Chinees is. Duh, zou je zeggen, maar toch gaat er voor mij qua inleving altijd wat verloren in de vertaling.

Voor de rest geen kwaad woord over deze flm; in de toekomst gaat Shaolin Soccer zeker oom bekeken worden, maar na een avondje Cinema Egzotik heb ik mij portie kung fu dubbel en dwars gehad.

avatar van The One Ring
Kung Fu Hustle is een knappe, hypergestileerde martial arts film en een even goede pastiche van een hoop genrefilms door elkaar heen. Echter, voor mij was het 't meest bijzonder dat Chow weg wist te komen met humor die mij totaal niet ligt. Dan denk ik aan de wat meer puberale grappen rond snot en blote konten. Ik ben geen groot kenner van Hong Kong kung fu films, maar de paar die ik zag hadden vaak ook zo'n humor en dat was een enorme stoorzender. Nu veel minder, wat overigens niet meteen wil zeggen dat ik het grappig vond.

Ik denk dat de uitvoering van de film als geheel gewoon erg helpt. Chow stopt het zo vol met visuele vondsten, maffe stunts, plottwists, kleurrijke personages en gewoon coole actie dat ik geen tijd krijg om me te ergeren aan de wat meer infantiele humor. In zekere zin hoort dat gewoon bij deze enorme lawine aan gekte en draagt het bij aan de sfeer. Het tempo ligt ook hoog. Het is ook het type film waarbij het onvermijdelijk is dat niet alles werkt, daarvoor gebeurt er haast te veel. Maar zo veel van die grote hoop werkt wel dat het heel makkelijk wordt om vergevingsgezind te zijn en te genieten van de achtbaanrit. Ik vond het een stuk leuker dan verwacht in ieder geval.

avatar van james_cameron
Herzien. Visueel een lust voor het oog, met ingenieuze choreografie en special effects, al laat de plot te wensen over. Het is ook allemaal wat gekunsteld en afstandelijk, zeker vergeleken met Stephen Chow's vorige film, het veel leukere Shaolin Soccer. Niettemin een onderhoudend spektakel, waarbij je van de ene verbazing in de andere valt.

Blijft leuk.

Het is jammer dat het na deze film wat minder geworden is met Chow. Hij is nog wel steeds actief binnen de filmwereld, maar je ziet hem nog maar zelden voor de camera. En dat is toch waar hij het best tot z'n recht komt, al helpt het ook wel dat hij als regisseur meer inbreng heeft in het tot z'n recht laten komen van zijn personage.

Een goeie introductie voor mensen die nog niks van Chow gezien hebben. De CG is ondertussen wat achterhaald, maar wél nog steeds functioneel, aangezien het een hoop van de grappen ondersteunt en mogelijk maakt. Verder is de deadpan delivery van Chow geweldig, vooral omdat de humor zelf vaak erg melig en over-the-top is.

Dit blijven erg vermakelijke films, die doorheen de jaren maar weinig moeten inboeten hebben. Het begint ietwat traag, maar eens Chow's personage op de proppen komt is het volop genieten. Een paar geniale scenes die humor en actie perfect weten te mixen en vooral erg veel vlot entertainment. Eén van Chow's beste films.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Fisico
Mja, een over-the-top actiefilm met een absurde humoristische insteek, daar had ik me niet aan verwacht toen ik deze film maagdelijk blank instapte. Viel dan ook wat tegen voor me. Sowieso al niet mijn favoriete genre. Hier en daar wel leuke elementen en scènes, maar in zijn geheel te beperkt. De film is eerder een persiflage en doet ook nogal cartoonesk aan met dingen die je alleen maar in tekenfilms tegenkomt. Wel hier en daar fijn om enkele dingen te herkennen uit andere films.

De zotte toestanden - je kan ze zo gek niet zelf bedenken - overschaduwen uiteraard het plot wat zodat ik eigenlijk niet goed weet waarover het nou werkelijk ging. Fijn gedaan allemaal wel. Een gebrek aan inventiviteit kan je Chow niet verwijten, dat is zeker!