Kung Fu (2004)

Alternatieve titels: Kung Fu Hustle | 功夫

Hongkong / China
Actie / Komedie

geregisseerd door Stephen Chow
met Stephen Chow, Hsiao Liang en Wah Yuen

Kanton, China, jaren '40. Sing wil wanhopig lid worden van Hong Kongs meest beruchte gangsterbende, de 'Axe Gang', maar hij kan niet eens een mes hanteren. De bende is van plan het territorium uit te breiden en werpt een oog op Pig's Sty Alley, een heilige straat bevolkt door een heel arsenaal excentrieke karakters. Enkelen van hen zijn zelfs kung fu meesters in vermomming en wanneer ze de bendeleden op hun donder geven, slaan deze keihard terug.

avatar van SubzeroX
karate met heel veel onzin echt leuk om eens te kijken

Wat een flauwe troep is dit weer van Chow

Net als in Shaolin Soccer is de kwaliteit van de effecten weer erg matig. Welgeteld een keer moeten glimlachen, maar ik vond het voor de rest weer humor van kleuterniveau.

avatar van MNV2
Bizarre, clichérijke en erg flauwe film waarin maar zwak geacteerd word. Hetgene wat de film redt zijn de prachtige, originele gevechten waarbij soms knappe effecten gebruikt werden.

avatar van Baggerman
Tot mijn schande had ik deze nog niet eens een cijfer gegeven! Hong Kong Foei!

Ramon K schreef:
1 van de weinige films waarin de CGI me niet irriteren.

Yep, vind ik ook.

Het blijft toch een lekker-wegkijk-filmpje voor elk moment van de dag. Ik moet Chow's oude films toch echt eens gaan kijken als oppepper zo af en toe!

Apster schreef:

Nou, dan ben ìk blij dat ik het kleuterniveau nog niet ben ontstegen! Wat zul jij dan weinig lachen? Arme Apster!

avatar van Quaternion
hoewel de humor apart was, vond ik het een goede film. De vechtscenes zijn erg mooi, veel beter dan die crouching tiger vechtscense waarbij nooit iemand geraakt wordt.

avatar van Vinokourov
Met die zwaarstylistische Chinese vechtscenes kan ik weinig mee wanneer dat gebruikt wordt in historische drama's. Hier echter komt het helemaal goed tot zijn recht, erg tof en grappig allemaal. Het verhaal achter deze film ben ik nu al weer vergeten, maar verder is het een geinige lollige film .

avatar van ssk
ssk
Ik vond het geen goede film, het ging in deze film meer om de humor die bij mij niet aansloeg en ook de special effects vond ik niet echt mooi, maar toch voor diegenen die een zinloze avond op een zinloze manier willen vervullen raad ik deze film wel aan , maarja iedereen zo zijn eigen mening, veel kijkplezier

Bakharrie
Verhaal sloeg nergens op. het acteren vond ik ook erg slecht, . De film blijft gelukkig wel kijkbaar door de actiescenes met de nodige humor en de aardige special effects.
''op het eind het gevecht met de axe gang deed me denken aan The matrix maar dan heel lomp ^^''

Geen film waarbij je, je helemaal kapot lacht maar leuk om een x te bekijken

avatar van nairobi
Deze film moet je met een korreltje zout nemen, en dan is het een film die je zeker niet gaat vervelen.
3,5**

nairobi schreef:
3,5**
Zeker en als die broers samen komen is het 1 en all feest. top film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Delicious.

Heerlijke vechtscenes en leuke humor zijn verweven in een volledig over de top verhaal dat, wonder boven wonder, in balans blijft.

Uiteraard zal dit niet een ieders kopje thee zijn, maar mij heeft het i.i.g. erg goed doen smaken. Alles kan en alles mag in deze zeer vermakelijke film van Chow. En er kwam geen Tarantino aan te pas.

Meesterwerk.

avatar van Erwinner
Met argwaan aangezet. Behoorlijke misvatting dus.
Heerlijke film met toffe special effect's en warempel nog een tof verhaal ook voor zover mogelijk in dit genre. De film vliegt voorbij, 95 minuten zijn hier te kort...
Nu is het uitkijken naar méér van Chow.

avatar van DVD-T
Verrassend leuke film van en met Stephen Chow. Een heel stuk beter dan Shaolin Soccer.

Het begin is al erg leuk, en dan dat stijlvolle dansje. Na een opening en wat uitleg over de situatie begint de film dan echt. Wat mensen wonen gezamenlijk in een appartementje en krijgen mot met een bende. Wat ze niet weten is dat er een aantal Kung Fu meesters wonen. Dan krijgen we meteen al het eerste leuke gevecht van velen die in de film zitten. Mooie choreografie van stoten en trappen, door de man die ons al veel moois heeft laten zien. Woo ping Yuen. De over the top humor helpt zeker mee in de film en zorgde ervoor dat ik een aantal keer goed heb kunnen lachen. Helaas wordt het tegen het einde net even te met de humor. De gevechten blijven echter wel erg gaaf om te zien. Qua verhaal niet heel hoogstaand, maar wel genoeg om te blijven vermaken. Acteerwerk is best goed, en iedereen heeft er duidelijk plezier in. Dat druipt ook van het scherm.

Gaaf filmpje, maar nog belangrijker gewoon hel erg leuk.

avatar van Minotaures
Neutrale Oosterse film.

Echt mijn soort komedie is het niet zo, maar er zaten wel stukjes wat ik wel grappig vond (het per-ongeluk steken van de baas zijn haren in de auto en de dikke en de dunne mislukkelingen die iedereen dwars zitten, bijv.)

De rest van de film bevat enkel aparte vechtstijlen en scènes. Aparte soundtrack ook, met name de inrichting waarin The Beast zich bevond.

Wel had ik verwacht dat er iets meer huurmoordenaars naar dat wijkje worden gestuurd, maar dat viel helaas tegen. Niettemin waren zowel de slechte als de goede meesters apart.

Toch nog een voldoende als eindbeoordeling.

avatar van Metalfist
From walking disaster to kung fu master

Ik was gisteren met één van mijn beste maten in de plaatselijke videotheek maar jammer genoeg vonden we bij de dagfilms niet echt onze zin. Mijn maat herinnerde zich ineens deze titel en dacht dat ik dit sowieso goed ging vinden. Hij kent mijn smaak nogal vrij goed dus vertrouwde ik erop en waren we Kung Fu Hustle gaan zoeken. Na een tijdje gevonden en ineens maar opgezet.

In het begin had ik nochtans wat mijn twijfels. De effecten leken me te kitscherig en ook de meer kinderlijke sfeer die wordt opgebouwd stoorde me wat. Zo deed de achtervolging van de huisbazin in ware Roadrunner stijl me te hard denken aan de Looney Tunes filmpjes die ik vroeger vaak keek. Gelukkig bleek ik na een vijftal minuten aan de bedoeling te wennen en werd het er allemaal amusanter op. Soms ging het nog serieus over the top, eigenlijk bijna altijd, maar in combinatie met de vaak crappy effecten zorgt Chow voor lekker vermaak. Want slecht of niet, het heeft toch wel ergens zijn charme. Kung Fu Hustle is zo'n film die naarmate hij vordert maar groter en groter wordt. Het begint allemaal wat rustig maar naarmate het einde nadert wordt het meer en meer over the top. Heerlijk en op den duur begin je je echt af te vragen wat er nu nog gaat gebeuren. Het plot achter de film is niet zo bijster speciaal doordat het meer een excuus is om zoveel gevechten te laten zien. En laat die gevechten er dan juist soms echt fantastisch uitzien. De choreografie is uitstekend en de CGI momenten worden gelukkig ook afgewisseld met ouderwetse echte gevechten. Qua humor is er bij Kung Fu Hustle ook genoeg te beleven. De personages zijn excentriek maar vooral hilarisch. Gelukkig zorgt Chow ervoor om een deftige balans in zijn film te steken. Oké, de humor overheerst samen met de gevechten maar er is nog wel genoeg plaats om een ietwat dramatisch subplot over Sings jeugd erin te steken.

Het was eigenlijk de eerste keer dat ik in contact kwam met Stephen Chow maar mijn kameraad, zelf een Chinees, is er al jaren fan van. Sowieso dat ik achter wat meer films ga vragen of met hem ga zien want Chow is hier echt hilarisch. Ook leuk om te zien dat Chow zijn personage eerst ontzettend antipathiek maakt (hij vernietigt de bal van de jongens die waren aan het voetballen) maar later toch een aantal serieuze sympathieke trekjes weet mee te geven. Op zich niet zo heel speciaal maar het paste wel lekker in de film. De rest van de cast acteert, net zoals Chow, ontzettend overdreven maar ze lijken er ook overduidelijk plezier aan te beleven. Dit geeft dan ook een positief effect op de film. Wat ook opvalt zijn de vele verwijzingen naar de Westerse en Chinese films. Het voelt dan ook aan alsof ze gewoon een combinatie van Looney Tunes, Bruce Lee en The Matrix hebben gemaakt.

Kung Fu Hustle is in ieder geval een leuke kennismaking met Chow. Sowieso dat ik hier meer van ga zie, persoonlijk neig ik het meeste naar Shaolin Soccer maar we zullen wel zien. De effecten zijn soms kitscherig en overdreven maar tegelijkertijd ook ontzettend mooi (het gevecht met het gitaarachtige instrument is fantastisch). De cast heeft er plezier in en het verhaal blijft boeiend.

avatar van Freckles
Ik ga akkoord met Minotaures.

avatar van Insignificance
Goed, ik wist dat deze way, way, wáy over the top zou gaan, desondanks bracht de sprintende hospita (sowieso een typetje dat je niet snel vergeet) me nog een aardig wtf?-moment. Niet alles werkt dan ook voor mij qua doldwaze en melige onzin, maar toch zijn er zat genietbare momenten in het fraai vormgegeven varkensstalletje. Het intro daar met de huurbaas zet meteen de toon.

Jammer dat de SFX behoorlijk prut zijn, maar daar staat leuke kung fu tegenover met markante figuren. Vooral de meesters zijn wat dat betreft geinig, het snarenwapen en Frogger zijn qua actie hoogtepuntjes. Geen overdreven dramatiek, maar een lief doof meisje en verder veelal speels met een leuk soort flauwheid.

Iets waarvoor je waarschijnlijk in de stemming moet zijn, maar dan is het ook anderhalf uur quite entertaining.

avatar van maxcomthrilla
Het is alweer lang geleden dat ik Shaolin Soccer zag, in mijn geheugen een leuke film, dus ik had wel weer zin in een lekkere flauwe film. Helaas maakte hij de verwachtingen niet helemaal waar, ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen, maar op de een of andere manier heb ik veel dingen al eens voorbij zien komen, waardoor echte lachsalvo `s uitbleven. Wel vermakelijk! Een 3*

avatar van sonyjh
ik persoonlijk vond de sfx zeer goed passen in de film. Ze waren toch zeker niet slecht?
BTW zie ik dit als een film gemengd met anime. De soms rare grapjes (de manier waarop iemand zo vlug wegloopt enzo) zijn typische anime grapjes.

Neem nu kenshin, superserie, altijd serieus, maar dan ineens werd het afgewisseld met van die typische anime grapjes. Zeer flauw vond ik in het begin. Maar je went eraan, en meer nog, je begint het te waarderen in anime.
Bij deze film hetzelfde, ik kan begrijpen dat veel mensen soms zullen denken: WTF????? MAar dat is omdat wij westerse tv gewoon zijn

What the hell?! Ik was er zo zeker van dat deze film een onvoldoende had als raiting, maar dan echt een 2/5 ofzo. Ik zelf vond hem erg leuk tot het stuk van de muziekspelers die geesten schieten. Daarna werd het erg saai, en werd het wtf?-humor een beetje te veel vond ik.(Dat eind gevecht vond ik écht te ver gaan!) En het einde vond ik raar. Maar ik heb me wel doodgelachen in de eerste helft. (ik weet niet zeker of het de helft was van wanneer het saai begon te worden) Btw deze film is alleem geschikt voor mensen die van flauwe humor houden, en niet storen aan al de onzin. Die onzin is juist het grappige bij dit soort films, maar je moet er van houden.

avatar van Tup&Joep
Ondanks dat ik af en toe het gevoel had dat ik naar roadrunner zat te kijken was hij toch erg vermakelijk en de actiescenes waren top.
Een bizarre mix van heel veel over the top actie en humor.

Engelse dub gisteren

avatar van ILDIB
Helaas 1e blok gemist, maar wat een schitterende beelden en mooie gevechten. Het vreselijk nasync engels moeten we maar over het hoofd zien.

avatar van thunderball
Deze gisteren opgenomen en vanmiddag bekeken.

Compleet absurd werkje, totaal niet serieus te nemen, want verhaal, karakters en gevechten zitten op tekenfilm niveau.

Verhaal, vrij rommelig, is op zich best geinig en de gevechten spectaculair en vol verbeeldingskracht.
Film wordt wel richting einde steeds beter, heeft ook te maken met gewenning, want de eerste minuten had ik sterk de neiging om deze onzin af te willen zetten.

Waarschijnlijk niet voor iederssmaak.

Een zes, ofwel 3 sterren.

ILDIB schreef:

Heb ik dat engels dan gemist, of heeft hier iemand een gedubte versie gekeken?

avatar van oemoemenoe
ik heb genoten .

avatar van Decec
Ik vond heel goede karate film... dat is natuurlijk mijn smaak...
In het begin dacht ik flauw, maar midden en laatste vond ik wel leuk!
Maar het klopt niet dat vuurwerk pijl schiet, dan kun je zien met hakbijl voorbeeld. Dan kan niet...Prima, dus cijfer 8, vier sterren...

avatar van witboek
[/quote]Het vreselijk nasync engels moeten we maar over het hoofd zien. [/quote]

Natuurlijk kan je het origineel bekijken.

avatar van Clubber Lang
Apster schreef:
Wat een flauwe troep is dit weer van Chow

Eens.

avatar van k.grubs
Ik geniet hier erg van. Over the top actie en foute humor. Het werd een soort DragonballZ op het laatst. Juist de effecten en details zijn erg aardig, zoals de schaduw van een kat die gehalveerd wordt.