Bat*21 (1988)

Alternatieve titel: Bat 21

Drama / Oorlog

geregisseerd door Peter Markle
met Gene Hackman, Danny Glover en Jerry Reed

Tijdens de Vietnamoorlog wordt een Amerikaans verkenningsvliegtuig neergehaald door de Vietcong. De enige overlevende van de crew is kolonel Iceal Hambleton, een raketdeskundige. Door zijn kennis is het van groot belang dat ze hem redden voor de Vietcong hem vindt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ooit eens op tv gezien, vond het erg vermakelijk volgens mij

neo (crew)
hackman speelde later in behind enemy lines, een film met zowat hetzelfde verhaal.

avatar van Armin
Gewoon een goede oorlogsfilm. ***

avatar van Bandit
Spannende film met goed acteerwerk.

avatar van rondh
neo schreef:

maar dan in een andere oorlog. En trouwens, behind enemy lines is waargebeurd

ik sluit mij aan bij bandit

avatar van Castor Troy
rondh schreef:

maar dan in een andere oorlog. En trouwens, behind enemy lines is waargebeurd

Deze is althans een stuk beter en realistischer dan het verschrikkelijke behind enemy lines, waar Owen Wilson gemiscast werd als de actie held

rondh schreef:

maar dan in een andere oorlog. En trouwens, behind enemy lines is waar gebeurd

Bat*21 is ook gebaseerd op ware gebeurtenissen van die kolonel.

avatar van thomzi50
Altijd nog maar de vraag in hoeverre het dan waargebeurd is.

avatar van thomzi50
Enorm voorspelbaar, maar het was een vermakelijke film. Glover en Hackman vind ik sowieso altijd wel aardig; het zag er nergens cheap uit en blijft continu onderhoudend. 3*

avatar van Thorak
Ik ben zeker geen fan van Gene Hackman maar deze kon ik zeer waarderen.

Bandit schreef:
Spannende film met goed acteerwerk.

Meningen verschillen. Erg voorspelbaar allemaal en vrij zwak acteerwerk. Heel leuk dat ze met al die oorlogstermen spelen, maar doe het dan wel realistisch, want af en toe is het echt om te lachen zo slecht. Wel wordt er god ingespeeld op de twee gezichten de de oorlog had: verdelging en kameraadschap.

Aardig drama met goede rollen van Gene Hackman en Danny Glover. De film blinkt eigenlijk nergens in uit maar het is wel boeiend hoe de kolonel steeds de Vietcong te slim af is door golf tactiek te gebruiken.

avatar van moviemafketel
Net nog even meegepakt op BBC.
Echt zo'n oorlogsfilm waar je op zich de tv uit kan zetten en nooit bang hoeft te zijn dat je iets geweldigs hebt gemist, maar toch ook weer net onderhoudend genoeg is om uit te zitten. Acteerwerk is redelijk van Hackman en Glover, maar ook niet meer dan dat. Het genre drama klopt ook niet helemaal, want daar gingen ze gewoon niet diep genoeg voor.
De bommen van de straaljagers vielen ook wel extreem knap net niet op de 2 terecht. En hoeveel bommen hadden ze wel niet met 2 straaljagers, allemachtig zeg. Leek wel oud en nieuw. Vond het dus overall niet geweldig, maar om de film helemaal plat te branden voel ik ook niet veel voor. Een kleine voldoende

Deze prent deed mijn hete thee bijna bevriezen: 1.50 (1.70)
Als een film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dan wil ik dramatiek proeven, of minstens toch een poging zien het geloofwaardig over te laten komen. Niets van dat alles wordt echter bewaarheid in deze prent en dus kan het tweede kruisje achter de naam van Markle worden bijgeschreven, want ook in Flight 93 lukte het hem niet om de beelden voelbaar te maken. Nog een wonder overigens dat Markle met Hackman en Glover kon beschikken over twee mastodonten, maar beiden nemen de film niet al te serieus en dus doe ik dat niet wat hun acteerprestaties betreft. Regietechnisch is het niveau teleurstellend; met amateuristische tempowisselingen, magere shots en de oppervlakkige uitwerking in het algemeen. De poging om een diepgaande dialoog te starten werkte zelfs nog even flink op de lachspieren!

avatar van VierkanteOogjes
Onderhoudende (avonturen)film. Heb deze begin jaren 90 gezien, toen als tiener vond ik 'm spannend en 'cool'. Gisteren weer gezien en 3* is een prima score voor acteerwerk, verhaal en beeld. Trouwens bizar dat ik sommige scenes zo kon herinneren, zoals lopen door mijnenveld en ruilen van hoedje met dat kind. Was toch weer zo'n 20 jaar geleden!

Goeie vietnam-oorlogsfilm waarin een kolonel vanuit een vliegtuig wordt neergeschoten en zo in vijandelijk gebied belandt. Zeker geen hoogvlieger, maar wel onderhoudend. Goeie wisselwerking tussen Gene Hackman en Danny Glover. Wel een beetje jammer dat de uiteindelijke redding wel erg gemakkelijk verloopt.

Gene Hackman was later nog te zien in Behind Enemy Lines in een soort gelijk verhaal, maar dan in de rol van Danny Glover.

avatar van jordandejong
Aardige oorlogsfilm met degelijke acteerprestaties van Danny Glover en Gene Hackman al irriteerde ik me wel een beetje aan Hackman die de hele film erbij liep alsof hij in z'n broek gescheten had. De rest van de cast is ronduit matig.

De film glijdt wat voort en kent enkele goede scene's waaronder de scene op het mijnenveld. Ook de scene waar Glover die helikopter steelt is wel geinig. Jammer genoeg is 105 mins wel wat te veel van het goede en is het bij wijle vrij saai.

avatar van W.V.
Kreeg afgelopen week de dvd in handen van iemand.
Aardige film niet meer en niet minder, gedragen door de prestaties van Hackman en Glover. Actie ziet er goed uit en is geloofwaardig. Film is duidelijk met plezier gemaakt.