• 8.352.089 stemmen

Geregisseerd door: Peter Markle

Met onder meer: Gene Hackman, Danny Glover en Jerry Reed

Releasedatum: 18 mei 1989

Plot Bat*21

"Trapped behind enemy lines. A whole army after him... And only one man can save him."

Tijdens de Vietnamoorlog wordt een Amerikaans verkenningsvliegtuig neergehaald door de Vietcong. De enige overlevende van de crew is kolonel Iceal Hambleton, een raketdeskundige. Door zijn kennis is het van groot belang dat ze hem redden voor de Vietcong hem vindt.

imageimageimageimage

Lt. Col. Iceal Hambleton

Capt. Bartholomew Clark

Col. George Walker

Sgt. Harley Rumbaugh

Major Jake Scott

Col. Douglass

Vietnamese Man (as Rev. Michael Ng)

Helicopter Crew

avatar van Jordy

Jordy

Ooit eens op tv gezien, vond het erg vermakelijk volgens mij

avatar van neo

neo (crew films)

hackman speelde later in behind enemy lines, een film met zowat hetzelfde verhaal.

avatar van Armin

Armin

Gewoon een goede oorlogsfilm. ***

avatar van Bandit

Bandit

Spannende film met goed acteerwerk.

avatar van rondh

rondh

neo schreef:

avatar van michel 35

michel 35

ik sluit mij aan bij bandit

avatar van Castor Troy

Castor Troy

maar dan in een andere oorlog. En trouwens, behind enemy lines is waargebeurd

Deze is althans een stuk beter en realistischer dan het verschrikkelijke behind enemy lines, waar Owen Wilson gemiscast werd als de actie held

avatar van ags50

ags50

rondh schreef:

maar dan in een andere oorlog. En trouwens, behind enemy lines is waar gebeurd

Bat*21 is ook gebaseerd op ware gebeurtenissen van die kolonel.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1932 berichten

Altijd nog maar de vraag in hoeverre het dan waargebeurd is.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1932 berichten

Enorm voorspelbaar, maar het was een vermakelijke film. Glover en Hackman vind ik sowieso altijd wel aardig; het zag er nergens cheap uit en blijft continu onderhoudend. 3*

avatar van Thorak

Thorak

Ik ben zeker geen fan van Gene Hackman maar deze kon ik zeer waarderen.

avatar van ajaxhart

ajaxhart

Bandit schreef:

Spannende film met goed acteerwerk.

Meningen verschillen. Erg voorspelbaar allemaal en vrij zwak acteerwerk. Heel leuk dat ze met al die oorlogstermen spelen, maar doe het dan wel realistisch, want af en toe is het echt om te lachen zo slecht. Wel wordt er god ingespeeld op de twee gezichten de de oorlog had: verdelging en kameraadschap.

Theunissen

Aardig drama met goede rollen van Gene Hackman en Danny Glover. De film blinkt eigenlijk nergens in uit maar het is wel boeiend hoe de kolonel steeds de Vietcong te slim af is door golf tactiek te gebruiken.

avatar van moviemafketel

moviemafketel

• 19752 berichten

Net nog even meegepakt op BBC.

Echt zo'n oorlogsfilm waar je op zich de tv uit kan zetten en nooit bang hoeft te zijn dat je iets geweldigs hebt gemist, maar toch ook weer net onderhoudend genoeg is om uit te zitten. Acteerwerk is redelijk van Hackman en Glover, maar ook niet meer dan dat. Het genre drama klopt ook niet helemaal, want daar gingen ze gewoon niet diep genoeg voor.

De bommen van de straaljagers vielen ook wel extreem knap net niet op de 2 terecht. En hoeveel bommen hadden ze wel niet met 2 straaljagers, allemachtig zeg. Leek wel oud en nieuw. Vond het dus overall niet geweldig, maar om de film helemaal plat te branden voel ik ook niet veel voor. Een kleine voldoende

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Deze prent deed mijn hete thee bijna bevriezen: 1.50 (1.70)

Als een film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dan wil ik dramatiek proeven, of minstens toch een poging zien het geloofwaardig over te laten komen. Niets van dat alles wordt echter bewaarheid in deze prent en dus kan het tweede kruisje achter de naam van Markle worden bijgeschreven, want ook in Flight 93 lukte het hem niet om de beelden voelbaar te maken. Nog een wonder overigens dat Markle met Hackman en Glover kon beschikken over twee mastodonten, maar beiden nemen de film niet al te serieus en dus doe ik dat niet wat hun acteerprestaties betreft. Regietechnisch is het niveau teleurstellend; met amateuristische tempowisselingen, magere shots en de oppervlakkige uitwerking in het algemeen. De poging om een diepgaande dialoog te starten werkte zelfs nog even flink op de lachspieren!

avatar van VierkanteOogjes

VierkanteOogjes

Onderhoudende (avonturen)film. Heb deze begin jaren 90 gezien, toen als tiener vond ik 'm spannend en 'cool'. Gisteren weer gezien en 3* is een prima score voor acteerwerk, verhaal en beeld. Trouwens bizar dat ik sommige scenes zo kon herinneren, zoals lopen door mijnenveld en ruilen van hoedje met dat kind. Was toch weer zo'n 20 jaar geleden!

scorsese

Goeie vietnam-oorlogsfilm waarin een kolonel vanuit een vliegtuig wordt neergeschoten en zo in vijandelijk gebied belandt. Zeker geen hoogvlieger, maar wel onderhoudend. Goeie wisselwerking tussen Gene Hackman en Danny Glover. Wel een beetje jammer dat de uiteindelijke redding wel erg gemakkelijk verloopt.

Gene Hackman was later nog te zien in Behind Enemy Lines in een soort gelijk verhaal, maar dan in de rol van Danny Glover.

avatar van jordandejong

jordandejong

Aardige oorlogsfilm met degelijke acteerprestaties van Danny Glover en Gene Hackman al irriteerde ik me wel een beetje aan Hackman die de hele film erbij liep alsof hij in z'n broek gescheten had. De rest van de cast is ronduit matig.

De film glijdt wat voort en kent enkele goede scene's waaronder de scene op het mijnenveld. Ook de scene waar Glover die helikopter steelt is wel geinig. Jammer genoeg is 105 mins wel wat te veel van het goede en is het bij wijle vrij saai.

avatar van W.V.

W.V.

Kreeg afgelopen week de dvd in handen van iemand.

Aardige film niet meer en niet minder, gedragen door de prestaties van Hackman en Glover. Actie ziet er goed uit en is geloofwaardig. Film is duidelijk met plezier gemaakt.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prima film in zijn genre, oorlog. Het speelt zich af in Vietnam en de Kolonel (Gene Hackman) waar het verhaal om draait is bezig met een missie om te bepalen waar en hoeveel tegenstand de Amerikanen kunnen verwachten van de VC kunnen verwachten tijdens een opmars van de "communisten" naar het zuiden. En dan gebeurt het......., dat wordt het begin van een prima en ook nu en dan echt spannende film! Een 7,5.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

maar dan in een andere oorlog. En trouwens, behind enemy lines is waargebeurd

Bat 21 is ook waargebeurd.

avatar van rondh

rondh

Lovelyboy schreef:

Bat 21 is ook waargebeurd.

Das dan ook wel weer waar?

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Lang, heel lang, om gezocht, eindelijk gevonden en weer eens herzien en eigenlijk verbaasd over het lage gemiddelde. Een superfilm is het verre van, maar een aantal goede punten heeft de film zeker wel.

'Gebaseerd op ware gebeurtenissen'. Laat ik meteen aan de kaak stellen dat er een behoorlijk loopje met de werkelijkheid genomen is en dat minstens 50 procent bullshit is. Zo raakt 'Ham' nooit in gevecht met een inlander, is zijn verblijf op de grond ronduit saai, in het boek tenminste dan, is 'Clarky' een samen voegsel van vier andere piloten die als 'Forward Air Controler' fungeerden en Ham begeleiden, is er geen van hen op de grond geweest zoals in het geval van Clark, en heeft Ham op eigen gelegenheid de rivier bereikt waar hij door een sampan opgepikt werd met een SEAL die hem uiteindelijk in veiligheid bracht.

Die informatie wetende, en losgelaten, blijft er best nog wel een spannend en sfeervol geheel over die net als Platoon en Apocalypse Now de waanzin van de Vietnamoorlog laat zien in de vorm van overweldigende vuurkracht versus guerrilla's en een stel arme boeren. Een strijd die niet in evenwicht was maar op die manier ook totaal niet strategisch te winnen viel. Daarnaast valt de film qua drama aspect op als een voorloper van films met een onderwerp als de afstandelijkheid binnen de 'nieuwe' oorlogsvoering. Veilig in een vliegtuig op 4 km hoogte of met bloed besmeurde handen wadend door een rijstveld zit een behoorlijk verschil, een verschil die er danig in hakt. De mislukte pick up hangt niet aan elkaar van realisme moet ik zeggen, en in werkelijkheid zijn ze drie keer onderweg geweest Ham op te pikken en bliezen ze het even zo vaak af wegens veiligheidsoverwegingen, dus dat men zo doorzet is waanzin. Toch is het een spannende en aardig gemonteerde scene en was ik vroeger behoorlijk onder de indruk van de niet bang uitgevallen Ross die uiteindelijk zijn dood vind in het mijnenveld. Een scene die vroeger veel indruk maakte, nog steeds overigens, vanwege zijn 'smerigheid' en vanwege de prima opbouw.

Ik moet zeggen dat zonder Hackman en Glover de film snel het oordeel B-categorie had gekregen. Toch brengen beide wel de nodige charme, innemendheid en kwaliteit. Reed is prima en vooral David Marshall Grant viel mij vroeger op, en doet dat nog steeds met zijn patserige maar wel overtuigende rol van grootbek Ross. Nee, een topfilm is Bat 21 geenszins maar een aardige beeld en een spannende zit wel.

avatar van Phantasm

Phantasm

Spannende film met goed acteerwerk. Prima vermaak.