• 15.887 nieuwsartikelen
  • 178.628 films
  • 12.250 series
  • 34.040 seizoenen
  • 648.426 acteurs
  • 199.169 gebruikers
  • 9.382.647 stemmen
Avatar
 
banner banner

Batman Begins (2005)

Actie / Misdaad | 140 minuten
3,78 5.455 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Morgan Freeman

IMDb beoordeling: 8,2 (1.697.666)

Gesproken taal: Engels, Urdu en Mandarijn

Releasedatum: 16 juni 2005

Plot Batman Begins

"Evil fears the knight."

Op jonge leeftijd zag Bruce Wayne zijn ouders voor zijn ogen wreed vermoord worden: een trauma dat hem voor de rest van zijn leven vervult met wraakgevoelens. Het lot laat hem zijn wraak echter niet uitvoeren. Hij vlucht naar het Oosten, waar hij opgevangen wordt door de ninja-leider Ra's Al-Ghul, en als hij terugkeert naar zijn thuisstad Gotham City vindt hij die in de handen van maffiabendes en andere gangsters. Hij besluit een nieuw persoon te worden, één die de harten van misdadigers met vrees vervult: Batman! Met de hulp van politieman Jim Gordon zet Batman zijn eerste stappen in zijn strijd tegen het onrecht. Zijn strijd begint tegen de maffiabaas Don Falcone, de gekke dokter Jonathan 'Scarecrow' Crane en een mysterieuze derde persoon...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Miron

Miron

  • 744 berichten
  • 74 stemmen

Spetie schreef:

Nolan blies met deze film het leven van Batman toch wel weer nieuw leven in, want dat was aardig opgebrand na de flop Batman & Robin.

de comics zijn altijd populair gebleven hoor


avatar van glimlicht

glimlicht

  • 108 berichten
  • 430 stemmen

Begin langzamerhand steeds meer van Batman te houden.

Batman Begins gaat over het ontstaan van Batman en over de persoon achter het masker. Je krijgt te zien hoe hij met zijn woede omtrent zijn vermoorde ouders weet om te gaan. De film laat dit gedeelte "de metamorfose" best lang duren. Kan begrijpen dat sommige mensen liever zo snel mogelijk Batman willen zien vliegen en schieten,, maar ik vond het erg goed uitgewerkt. Het gaf latere scenes (zoals het stuk met alle vleermuizen in Arkham) ook extra waarde met zich mee. De opbouw in de film vind ik erg goed,, al mocht het eerste optreden van Batman tegen de drugssmokkelaars wel wat epischer.

Wat de film ook erg anders maakt is dat er geen Main Villian aanwezig is. Natuurlijk zijn er vijanden afkomstig uit de DC comics maar nergens zo charismatisch als een Joker, Riddler of Mr Freeze (grapje). Scarecrow is leuk maar heeft eigenlijk een kleine rol. Wat ik eruit kan opmaken is dat de film gaat over de vleermuisman en niemand minder. Waar ik in de andere films liever keek naar de villians (met The Dark Knight als grote voorbeeld) keek ik hier liever naar Batman. Zijn verschijning was erg mooi neergezet in deze film. Vooral als hij door Gotham heen vloog.

Ben trouwens echt blij dat Nolan de Batman films zoveel kracht heeft gegeven. Ben ontzettend benieuwd naar de volgende!
Ik ga de Tim Burton films ook zeker een herziening geven,, en als ik in een melige bui ben ook Batman & Robin. Deze film deed het in ieder geval erg goed ^^

*4,0


avatar van Mariami

Mariami

  • 163 berichten
  • 333 stemmen

Verdient een hogere plek in mijn mening.


avatar van Mark W

Mark W

  • 65 berichten
  • 447 stemmen

Vond het een zeer goed uitgewerkte film, waarin het ontstaan van Batman centraal staat. Dit duurt vrij lang, maar hierdoor is BB juist zeer geslaagd als eerste Batman film in deze reeks. Omdat Batman centraal staat is er m.i. ook geen behoefte aan een ultieme badguy, iets wat uiteraard wél gebeurd in TDK.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Wat ik zo mooi vind aan deze film is "de eenzaamheid" van Bruce Wayne en die van een echte held. En dat hij uiteindelijk de man die hem heeft opgevangen en heeft opgeleid niet vermoordt, maar hem ook niet redt. Zeer sterk neergezet door Christian Bale. Ik had trouwens nog niet gezien dat deze film in de top 250 stond. Wel meer dan verdient natuurlijk. Deze film verdient inderdaad een veel hogere plek.


avatar van Berty

Berty

  • 88 berichten
  • 158 stemmen

Ik heb deze films zojuist per ongelijk nog eens helemaal gezien.. zou een stukje kijken, maar moest hem uitkijken..

Wat een grandiose film..

Ik vind dat een film als deze 5 sterren verdient... beter krijg je ze toch niet..

dus 5*


avatar van what is truth

what is truth

  • 468 berichten
  • 969 stemmen

helemaal mee eens. Beter worden de films niet.


avatar van Weertenaar

Weertenaar

  • 1023 berichten
  • 1024 stemmen

Hier kan zelfs een non-liefhebber van genieten: 4.00 (3.90)

Want na de eerste vier batman films te hebben gezien kan ik onmogelijk zeggen dat het Batman-virus mij te pakken heeft gekregen. Ook na het zien van Batman Begins is het krijgen van het Batman-virus een groot woord, maar Goyer en Nolan hebben in elk geval de handen inééngeslagen om Batman weer op de kaart te brengen na het gepriek van Schumacher, en daar zijn beide heren bijzonder goed in geslaagd. Nu heb je met Nolan sowieso niet te klagen over talent, maar de samenwerking met Goyer is een meesterlijke zet geweest. Open Minded is hij in het project Batman Begins gestapt en dat heeft zijn uitwerking zeker niet gemist. Batman krijgt een gezicht in deze film, Gotham is niet langer een futuristisch actietoneel en zijn de villains er enkel om het Batman lastig te maken en niet om de hoofdrol op te eisen, meneer Schumacher. Luistert u mee?

Het script zit over het algemeen behoorlijk in elkaar, waarbij de flashbacks een zeer welkome toevoeging zijn om meer achter het personage van Bruce Wayne te laten zien. Enerzijds geeft het de film een extra dimensie, anderzijds wordt nu na vier Batman films eindelijk duidelijk wat hem ertoe heeft gedreven om in de huid van een angstaanjager te kruipen. Hoe je het ook wendt of keert, dit gegeven wordt zeer sterk neergezet. Verder noemde ik de omslag richting de villains, die in Batman Begins veel meer een rol op de achtergrond bekleden. Op zich absoluut geen verkeerde insteek, maar het gegeven rondom Ra's Al Ghul wordt iets te terughoudend uitgewerkt, wat een beetje het idee geeft alsof het er met de haren wordt bijgesleept. Neemt niet weg dat men wat mij betreft een goede weg is ingeslagen.

Wederom een nieuwe cast, maar ditmaal pakt het wel goed uit. Bale zet by far de beste Bruce Wayne/Batman neer van de eerste 5 Batman films, hoewel hij in de huid van Batman hier en daar toch wat steekjes laat vallen, met name de stemverheffingen komen niet helemaal lekker door. Bale wordt omringt door vele goede rollen van beperkte omvang vertolkt door onder andere Freeman, Watanabe, Oldman, Neeson en Caine. En wat Holmes betreft, ik heb het vele malen slechter gezien dan wat zei hier laat zien. De dialogen deden het over het algemeen ook goed, met hier en daar een vleugje humor, wat in mijn ogen een vette knipoog is naar de eerste 4 batman films, waar men met de humor maar wat aanprutste. Maar de credits voor het welslagen van Batman Begins gaan voornamelijk naar Christopher Nolan. De nog altijd jonge Nolan bulkt van het talent, hetgeen in Memento die ik onlangs zag al duidelijk werd. En hier flikt hij het opnieuw. Heerlijk camerawerk, vlotte actiescenes, vindt hij een uitstekende balans in de regie en verliest hij het overzicht geen moment uit het oog. Verder wordt de film afgewerkt met een zorgvuldige montage, sterke special effects, een sterke coordinatie en zoals gezegd een vele malen 'menselijker' Gotham. Hier en daar vertoont de film helaas toch wat scherpe randjes waardoor een topscore uitblijft, maar de wijze waarop Goyer en Nolan de draad hebben opgepakt verdient enkel respect.

Script / Verhaal:................ 3,50

Acteerwerk:....................... 3,50

Regie / Speelduur:...........4,50

Realisme:......................... 4,00

Cinematografie:............... 4,00

Positie: 24/343

Batman Begins staat daarmee voor 'Snatch.' en achter 'Scarface'


avatar van Miron

Miron

  • 744 berichten
  • 74 stemmen

heb jij serieus een top 343?

waar is die te zien?


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3129 stemmen

Een goede opstap naar het iets betere The Dark Knight, al doet deze Batman Begins daar zeker niet veel voor onder.

Erg leuk om nu een echte origins verhaal van de vleermuis-man te zien. De reis die Wayne naar Batman brengt is zeer goed in beeld gezet. De kwelling die hij doorstaat na het verlies van zijn ouders had wel iets meer meegedaan mogen worden, zodat je als publiek daar ook echt een gevoel bij krijgt. Helaas gaat dit nu te snel. Maar zoals gezegd is de origine van Batman goed in beeld gebracht. Dan gaan we terug naar Gotham waar Bruce Wayne z'n plannetje beraamt. Dit gaat niet van de ene dag op de andere en hij zoekt dan ook naar dingen die hij zou kunnen gebruiken in zijn strijd tegen de misdaad. Dit onderzoek blijft leuk om te volgen.

Gotham zelf ziet er als nooit tevoren uit. Overdag een lichte grote stad zoals bijv. New York en 's nachts een donkere plek waar je niet al te graag op straat zou gaan. Nolan laat de film veel in het donker afspelen, en dat zorgt voor een lekker donker sfeertje. Erg jammer echter dat je een uur moet wachten voor je hem echt krijgt te zien, hierdoor krijgt de film ook een beetje een wat slepend gevoel mee wat echter niet heel erg stoort. Ook is het een pluspunt dat Bruce Wayne een wat diepere rol binnen in de franchise krijgt. Zijn millionair/playboy perikelen zijn leuk om te volgen, maar ook buiten zijn imago blijft hij interessant, maar zoals de meeste superhelden films blijft het alterego toch het leukst om te volgen.

Helaas kun je aan de film zien dat Nolan niet echt een actieregisseur is. De scènes die wel leuk bedacht zijn zien er daarom behoorlijk rommelig en houterig uit. Slechte camera standpunten helpen daarin ook niet echt mee. De actie zelf gebeurt een beetje buiten het scherm, al vond ik de Tumbler scène wel ontzettend goed.

De film kent ook een aantal goede badguys. Scarecrow is een hele leuke toevoeging binnen de films, en is dan ook een van mijn favorieten naast The Joker en Pinguin. Rahs Al Guhl had wel iets meer mee gedaan mogen worden, en ook Falcone komt niet altijd even goed uit de verf. Ook de goodguys zijn goed, waarin Alfred en Jim Gordon voorop staan. De sterrencast die deze karakters tot leven brengen doen het allemaal, zo is Caine perfect gecast met zijn geweldige accent. Cillian Murphy mag ik altijd wel graag naar kijken. Onze eigen Hauer staat ook goed zijn mannetje. Oldman doet het met verve, ik herkende hem ook helemaal niet de eerste keer dat ik de film zag. Bale doet het echter het beste van allemaal. Eerst had ik zo m'n twijfels over hem, Holmes is een beetje een miscast en voegt weinig toe.

De film is mooi donker geschoten, met in de niet actiescènes best nog wat mooie shots. Belichting is verder goed. De editing is het helaas soms net niet helemaal. De score van Zimmer en Newton Howard is een van de beste scores die ik de afgelopen jaren in een superhelden film heb gehoord.

Helaas een ietwat mindere film dan de opvolger, maar ik heb me opnieuw onzettend met Begins vermaakt, en het blijft een goede Origins vertelling

3.5*


avatar van tijn79

tijn79

  • 250 berichten
  • 207 stemmen

Wat een geweldige manier van het opnieuw leven inblazen van een uitgemolken product!

Eigenlijk kan ik niets nieuws toevoegen aan wat DVD-T voor mij reeds zei, ben het er heeeeeeelemaal mee eens


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ik blijf deze beter vinden dan The Dark Knight. Voor mij zit er in deze film iets meer gevoel en emotie dan in TDK.


avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

  • 2127 berichten
  • 2611 stemmen

Ik heb een klein vraagje: welke van de Batman-films behoren tot de zeg maar officiële Batman-reeks? Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld op deze site, maar ik kan het antwoord niet meer vinden...

Zijn dat de onderstaande?

Batman (1989)

Batman Returns (1992)

Batman & Robin (1997)

Batman Forever (1995)

Batman Begins (2005)

The Dark Night (2008)

Bij voorbaat dank voor het antwoord.


avatar van Hayabusa

Hayabusa

  • 453 berichten
  • 115 stemmen

@GinolaEHV,

het zijn allemaal offciële films van de Batman reeks. Omdat de vorige reeks te "onrealistisch" was geworden en niet meer scoorde bij het publiek en de Batman fanaten, begon Nolan in 2005 met een nieuwe reeks.

Batman Begins en zijn vervolg The Dark Knight zijn dus losgebonden van de andere films. Alhoewel met uitzondering van Batman en Batman Returns je wel kunt zeggen dat de andere er ook niet echt gebonden zijn.

Michael Keaton werd vervangen door Val Kilmer en George Clooney en ook is er een andere regisseur gekomen, ipv Burton (de eerste twee delen), Joel Schumacher.


avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

  • 2127 berichten
  • 2611 stemmen

Dus in principe behoren de films uit 1989, 1992, 1995 en 1997 min of meer tot één reeks, die samen het gehele verhaal van Batman vertellen (voor zover iets als 'geheel' valt aan te merken)?

En in 2005 is dus een nieuwe reeks gestart, die thans uit 2 delen bestaat (2005 en 2008)...?

Indien dit klopt, is het dan zo dat de reeks van Nolan de andere reeks overlapt (qua verhaal, inhoud en de tijd waarin het zich afspeelt)?

Ik heb vandaag Batman (1989) aangeschaft en wil eigenlijk het volledige verhaal van Batman op dvd hebben. Vandaar deze vragen.


avatar van Hayabusa

Hayabusa

  • 453 berichten
  • 115 stemmen

GinolaEHV schreef:

Dus in principe behoren de films uit 1989, 1992, 1995 en 1997 min of meer tot één reeks, die samen het gehele verhaal van Batman vertellen (voor zover iets als 'geheel' valt aan te merken)?

Correct.

En in 2005 is dus een nieuwe reeks gestart, die thans uit 2 delen bestaat (2005 en 2008)...?

Correct.

Indien dit klopt, is het dan zo dat de reeks van Nolan de andere reeks overlapt (qua verhaal, inhoud en de tijd waarin het zich afspeelt)?

Hmm...niet echt. De Batman van Nolan moet een "jongere" Batman voorstellen, zoals in Batman Begins, waarin hij voor het eerst dus zichzelf als een vleermuis kleedt.

Omdat dit personage is gebaseerd op een stripboek figuur, overlappen eigenlijk elke film het originele materiaal. Maar zoals ik al zei, de nieuwe delen overlappen niks eigenlijk. De stad Gotham is misschien niet meer zo "sprookjesachtig" als de oudere delen, Bruce Wayne mag dan door een andere acteur worden vertolkt, de regisseur mag dan anders zijn, maar ik kan niet zo een, twee, drie iets vinden dat het overlapt.

Ik heb vandaag Batman (1989) aangeschaft en wil eigenlijk het volledige verhaal van Batman op dvd hebben. Vandaar deze vragen.

Tsja, als je het echte verhaal van Batman wil weten, dan zou ik maar honderden stripboeken bestellen, want dat is het echte verhaal. Elke regisseur voegt een eigen karakter in het verhaal, de films komen niet altijd overeen met het originele materiaal. En dat is ook niet erg, want zo heb je meer variatie.

Ben je ook toevallig geïnteresseerd in animatie/cartoon? Als je toch alles op Dvd wilt bekijken, dan kun je via IMDB een toch nog een aantal tekenfilms vinden. Tenzij je niet van tekenfilms houdt, dat kan ook.


avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

  • 2127 berichten
  • 2611 stemmen

Nee, stripboeken interesseren me eigenlijk niks. Maar als ik de films uit 1989, 1992, 1995 en 1997 aan zou schaffen, dan zou ik een redelijk compleet beeld krijgen van 'het leven van Batman'?

Bedankt voor de antwoorden trouwens.


avatar van Manifest

Manifest

  • 36 berichten
  • 29 stemmen

Als klein kind speelde ik altijd met een batman poppetje. Met zijn batmobiel! gaaf! Wederom werd een poging gedaan om batman te verfilmen. En dit maal is het zeker gelukt. Christian Bale presteert uiteraard weer prachtig. Deze film gelijk op dvd gekocht, prachtig. Ik heb er van genoten, ook van ´diepgaande´ gesprekken. Ik vond qua verhaal deze batman film sterker als the dark knight. Deze film zeker al 4 keer gezien. Toen ik deze samen met mijn zus ging kijken, zetten we steeds op pauze om er even over te praten, over wat er gezegd werd. Er werden een paar sterke statements afgegeven.

Liam Neeson speelt sterk in deze film. Ik had voor deze film nog nooit van hem gehoord, maar heb sindsdien wat films van deze man gekeken en ik moet zeggen dat deze ook goed kan acteren.

Al bij al geef ik deze film een half puntje hoger dan The dark knight.


avatar van totalreject

totalreject

  • 408 berichten
  • 1089 stemmen

GinolaEHV schreef:

Nee, stripboeken interesseren me eigenlijk niks. Maar als ik de films uit 1989, 1992, 1995 en 1997 aan zou schaffen, dan zou ik een redelijk compleet beeld krijgen van 'het leven van Batman'?

Bedankt voor de antwoorden trouwens.

Nee, want die films zijn (ookal zijn de eerste 2 prima te pruimen) helemaal niet als de comics. (Batman uit 1989, nog wel het meest uit de oudere serie)

Als je films wil zien die in de buurt van de comics komen kan je beter de nieuwere films aanschaffen.

Bij de oudere films kwamen sinds het 2de deel steeds meer de vijanden in de spotlight te staan (Ja, bij TDK ook, maar dat was niet de bedoeling en had andere redenen) en uiteindelijk werden Batman en zijn sidekicks steeds meer naar de achtergrond gedreven.

Films die dus wel een goede kijk geven in het leven van Batman:

- Batman (1989)

- Batman Begins (2005)

- The Dark Knight (2008)


avatar van ninoboy1

ninoboy1

  • 222 berichten
  • 0 stemmen

Heb er maar 1 woord voor: ONGELOFELIJK


avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

  • 2127 berichten
  • 2611 stemmen

totalreject schreef:

(quote)

Nee, want die films zijn (ookal zijn de eerste 2 prima te pruimen) helemaal niet als de comics. (Batman uit 1989, nog wel het meest uit de oudere serie)

Als je films wil zien die in de buurt van de comics komen kan je beter de nieuwere films aanschaffen.

Bij de oudere films kwamen sinds het 2de deel steeds meer de vijanden in de spotlight te staan (Ja, bij TDK ook, maar dat was niet de bedoeling en had andere redenen) en uiteindelijk werden Batman en zijn sidekicks steeds meer naar de achtergrond gedreven.

Films die dus wel een goede kijk geven in het leven van Batman:

- Batman (1989)

- Batman Begins (2005)

- The Dark Knight (2008)

Ok. Bedankt voor het antwoord. Batman heb ik dus al, zal eens rond gaan kijken of ik de films uit 2005 en 2008 voor een leuk prijsje kan vinden.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Minder als the Dark Knight maar toch een erg goede en vermakelijke acttiefilm! Christian Bale zit goed in zijn rol als de Batman.


avatar van Seppe4ever

Seppe4ever

  • 23 berichten
  • 29 stemmen

ondanks dat Bale een prima acteur is, vind ik persoonlijk dat hij mis gecast is. Vond het verhaal ook maar flauwtjes en er zaten een paar grote fouten in . kijk maar even goed als hij aan de trein hangt.


avatar van what is truth

what is truth

  • 468 berichten
  • 969 stemmen

beter dan het net iets te hoog over het paard getilde "The Dark Knight".

Die kwam namelijk uit in absolute komkommertijd.


avatar van Agent17

Agent17

  • 6 berichten
  • 16 stemmen

Seppe4ever schreef:
ondanks dat Bale een prima acteur is, vind ik persoonlijk dat hij mis gecast is. Vond het verhaal ook maar flauwtjes en er zaten een paar grote fouten in . kijk maar even goed als hij aan de trein hangt.


Ja inderdaad, viel mij laatst ook al op.

Ik vind Batman Begins nog steeds perfect, wat qua sfeer The Dark Knight overstemd. Ik krijg nu nog elke keer kippenvel momenten bij bepaalde scene's.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Agent17 schreef:

(quote)

Ja inderdaad, viel mij laatst ook al op.

Ik vind Batman Begins nog steeds perfect, wat qua sfeer The Dark Knight overstemd. Ik krijg nu nog elke keer kippenvel momenten bij bepaalde scene's.

Idd, dat vond ik dus ook

Alleen vind ik wel dat Bale goed gecast is. Hij speelt echt voortreffelijk in deze film. Maar van nature is het denk ik niet helemaal zijn ding, want ik vind dat hij nog steeds het beste is als Badguy.


avatar van movie fan

movie fan

  • 318 berichten
  • 303 stemmen

goede film , ik vondt de oude ook allemaal goed , maar deze was toch beter . meer realisticher en een beter verhaal .er kwam ook veel actie in , en die was allemaal goed gedaan . alle acteurs waren ook top . goede film.


avatar van misterwhite

misterwhite

  • 4726 berichten
  • 656 stemmen

Een geweldige batman film, de oude waren allemaal zo raar ineen gestoken. Deze was mooi gmeaakt met een er goed verhaal. Ook de cast was zo goed als perfect.


avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

  • 1541 berichten
  • 2396 stemmen

Geweldige film met een hele sterke Bale. Mooi om te zien hoe Batman ontstaat. Gewoon een hele goede film die ik nu al meerdere malen heb gezien.


avatar van Sh0cK

Sh0cK

  • 67 berichten
  • 268 stemmen

Gewoon tijdloos. Moet wel zeggen dat ik bij het begin zoiets had van nee dit word niks(verhaal werd een beetje verdraaid) maar daarna viel het allemaal wel mee. Prachtige film.