- Home
- Films
- Meikyû Monogatari
- Filtered
Meikyû Monogatari (1987)
Genre: Animatie / Sciencefiction
Speelduur: 48 minuten
Alternatieve titels: Neo Tokyo / Labyrinth Tales / Manie-Manie / 迷宮物語
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Yoshiaki Kawajiri, Rintaro en Katsuhiro Ôtomo
Met onder meer: Hiroshi Ōtake en Kazumi Tanaka
IMDb beoordeling: 7,0 (4.247)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Meikyû Monogatari
"It's not just a city... It's a state of mind."
'Meikyû Monogatari' omvat drie verschillende verhalen. In 'Labyrinth Labyrinth' vertrekt een meisje samen met haar kat naar een parallelle wereld via een spiegel; 'Running Man' vertelt het verhaal van een coureur die al 10 tien jaar lang aan levensgevaarlijk races meedoet; en 'The Order To Stop Construction' gaat over een Japanse uitvoerder die naar een regenwoud wordt gestuurd om een project, waar mens en robot werkzaam zijn, te sluiten.
Externe links
Acteurs en actrices
Zach Hugh (segment "Running Man") (stemrol)
Bob Stone (segment "Running Man") (stemrol)
Shojo Sachi (segment "Labyrinth Labyrinthos") (stemrol)
Bucho (segment "Construction Cancellation Order") (stemrol)
Robot 444 (segment "Construction Cancellation Order") (stemrol)
Sugioka (segment "Construction Cancellation Order") (stemrol)
(segment "Construction Cancellation Order") (stemrol)
(segment "Construction Cancellation Order") (stemrol)
(segment "Construction Cancellation Order") (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1696 stemmen
Fantastische verzameling filmpjes dit.
Waarvan de eerste mij het meest aansprak, heerlijk abstract en weird, met prachtige designs en geluid. Tijdens het kijken vond ik dat hij wat snel en vreemd eindigde, dat maakte het echter extra leuk om te zien dat het filmpje alsnog tot een fijn einde kwam nadat de andere 2 shorts afgelopen waren. Dikke 4,5*
Het tweede filmpje vond ik de minste, klinkt negatief, maar komt als nog op 4* uit. De setting sprak mij wat minder aan, des al niet te min genoeg mooie dingen gezien.
De laatste begon wat minder, maar toen hij eenmaal bezig was zat ik er lekker in. Had van mij nog wel wat langer door mogen gaan, hoewel "kort maar krachtig" hier ook wel bij paste. Hier ook een dikke 4,5*.
Alweer drie 4 of hoger * films achter elkaar gezien de laatste dagen, gaat goed.
Derekbou
-
- 281 berichten
- 3590 stemmen
Aardige compilatie van regisseurs die tegenwoordig grote films op hun naam hebben staan. Technisch is de animatie redelijk verouderd, maar visueel weten de filmpjes zeker nog te boeien. Vooral de eerste kortfilm heeft, wegens zijn meer surrealistische stijl, de tand des tijds goed doorstaan. Kon uit dit eerste filmpje verder weinig opmaken, anders dan dat het een soort weirde introductie is op de andere twee films.
De tweede film over een piloot die meedoet aan futuristische races kon me een stuk minder boeien. Vooral omdat er eigenlijk bar weinig gebeurde. Wat opzwepende elektronische muziek had dit deel veel goeds gedaan denk ik.
Laatste filmpje vond ik dan wel weer erg leuk. Er werd een leuk wereldje geschapen waarin een mens hopeloos probeert om op hol geslagen constructierobots in bedwang te houden. Weer wat sci-fi dus, maar met wat meer diepgang dan filmpje twee, voor zover dat mogelijk is voor vijftien minuten durende films.
Geen ijzersterke compilatie maar het was in ieder geval interessant om eens te zien waarmee regisseurs van films als Akira, Ninja Scroll en Metropolis vroeger ooit mee begonnen zijn.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3030 stemmen
Gisteravond dit omnibusje bekeken.
Labyrinth Labyrinth vind ik een erg gaaf filmpje, abstract en surrealistisch, uiteindelijk ook de reden dat deze film nog 3* haalt trouwens.
Het tweede filmpje is niet zo boeiend, maar net als de overige segmenten zijn vooral de wel of niet aanwezige details van de achtergronden leuk om naar te kijken. Daardoor blijft deze nog wel om aan te zien.
Ôtomo's segment was de grootste tegenvaller. Dat geblaat van die robot begon mij echt de keel uit te hangen en ook de muziek werd na een tijdje erg vervelend.
3*
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Na Robot Carnival kon ik niet wachten om ook deze omnibus te zien.
Het eerste filmpje, Labyrinth Labyrintos is zoals ik het graag zie. Abstract, surreëel en met prachtig spel van licht in felle kleuren. Muziek is erg goed, de pianomuziek van Satie zet de toon, verderop Toreador uit Carmen van Bizet, met een een show van speelgoed dat een eigen leven gaat leiden. Achter de spiegel wordt het wat duisterder, met de ambient muziek, die wordt afgewisseld met geluiden van de wind. Dat de muziek nogal cheesy wordt in de scène waar de schaduw van de clown achtervolgd wordt, waarbij de animatie ook een stuk goedkoper aandoet, is helaas een smetje. 4,5*.
The Running Man houdt het hoge niveau van animatie vast, en heeft een aardig verhaaltje, maar doet me uiteindelijk minder achteroverslaan van verbazing. 4*.
Otomo's Construction Cancellation Order had zo in Robot Carnival gekund, maar doet ook een beetje denken aan Stink Bomb uit Memories denken, gezien de luchtigheid. Erg droog om Grieg als muziek te gebruiken bij het ontbijt. De animatie is fantastisch gedetailleerd, al moet ik zeggen dat de voorman nogal karikaturaal getekend is met de voortandjes. Zo worden Aziaten volgens mij ook vaak getekend in strips in het westen. Ik kan er in ieder geval 4,5* aan kwijt.
Weer een erg leuk project, dat in zijn geheel 4,5* van me krijgt. Ik heb geloof ik alleen nog Digital Juice ergens liggen, en dan zijn mijn kortfilmpjes zo'n beetje op. Helaas, want ik heb de laatste tijd veel moois mogen aanchouwen.
maxo922
-
- 691 berichten
- 628 stemmen
De opening, die eigenlijk ook een afsluiter is en de twee (meer technologische) omvat, was duidelijk het best. Naargeestig sfeertje met een best enge 'feel' eraan. Het kleurgebruik en de vloeiende animatie waren sterk, en vond sommige shots gewoonweg magistraal. Zeer sterk!
Middelste filmpje heeft een hele beklemmende sfeer, en het achtergrond verhaal is sterk, maar vond hem bij lange na niet zo goed als de opening. Misschien kwam dit door de eentonigheid, aangezien het in feite één lange scene is (die maar doorgaat en doorgaat). Misschien lag het daar ook niet aan, want de opbouw naar 'de error' was sterk.
Laatste filmpje heeft een leuke opzet, maar een erg stoffige en klunzige uitwerking. Vond de personages nogal lame en niet spannend. Makkelijk de minste van de drie. Vond ook de muziek vooral niet werken.
In totaal zou ik zeggen... wilde net 3 geven maar toch maar 3,5, al is het maar de opening die alles omhoog trekt.
* 3,5
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Leuke herziening.
Geanimeerde ombinussen blijven toch iets speciaals. Zoveel energie en creativiteit dat het zichzelf zou moeten verkopen. Toch blijft het qua structuur een moeilijk iets voor vele filmliefhebbers. Deze Meikyu Monogatari (samen met Robot Carnival) stond zo'n beetje aan het begin van de constante (maar niet overweldigend brede) stroom van anime anthologies.
Met Rintaro, Kawajiri en Otomo aan het roer mag je ook wel wat verwachten, hoewel ze toen nog lang niet zoveel naam hadden. Vooral Kawajiri en Otomo kwamen maar pas piepen. Toch wisten ze ook toen al mooie dingen te tonen.
De short van Rintaro is de opvallendste, die van Kawajiri de meest intense, die van Otomo de mooiste. Maar ze ontlopen elkaar niet al te veel van kwaliteit. En hoewel de animatiestijl de leeftijd van deze film verraadt, ligt de kwaliteit nog steeds erg hoog.
4.5* en een uitgebreide review
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Bekijk ook
Hadashi no Gen
Animatie / Drama, 1983
15 reacties
Memorîzu
Animatie / Fantasy, 1995
122 reacties
Redline
Animatie / Actie, 2009
59 reacties
Jin-Rô
Animatie / Drama, 1999
134 reacties
Tenshi no Tamago
Animatie / Fantasy, 1985
225 reacties
Sennen Joyû
Animatie / Drama, 2001
57 reacties
Gerelateerde tags
kattoekomstclownswampverslaggeverrobotconstructionfuture sport flooddesolationconstruction workerrace car race car crash
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.