

Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 97 minuten
Alternatieve titel: The Pitfall
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Hiroshi Teshigahara
Met onder meer: Hisashi Igawa, Kunie Tanaka en Sumie Sasaki
IMDb beoordeling:
7,5 (4.071)
Oorspronkelijke taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Otoshiana
Een dakloze mijnwerker, die een tip krijgt voor een goede baan, wordt achtervolgd en vermoord door een man die geheel in het wit is gekleed. Een vrouw uit een verlaten naburig dorpje is getuige van de moord. Ze wordt door de moordenaar gedwongen om een valse verklaring tegen de politie af te leggen, waarbij ze de betrokkenheid van een vakbondsleider suggereert. Er ontstaat een sfeer van wantrouwen in de mijnwerkersgemeenschap en meer doden volgen. Dan herrijzen de geesten van de doden en ze beginnen de gebeurtenissen te volgen.
Externe links
Acteurs en actrices
Otsuka
Shopkeeper
Toyama
Policeman
Man in White Suit
Reporter
Miner's Son
Wife
Second Union Member
Photographer
Video's en trailers
Reviews & comments

Macmanus
-
- 13714 berichten
- 3574 stemmen
De tweede Teshigahara die ik zie, en weer een erg goeie. (maar nog wel iets minder dan WotD, maar dat is logisch )
Teshigahara's eerste film, is iets luchtiger dan WotD.
De film begint lekker rustige, een man gaat samen met zijn zoontje van baan naar baan. En steeds word hij gevolgd door een man in het wit. (wat natuurlijk al zeer cool is) Als hij op een gegeven moment wordt gevraagd voor een baan ergens anders, word hij vermoord door de man in het wit. Een ijzersterke scène is dit, een lang shot, je ziet de man in het wit de hoofdrolspeler volgen en word dan doodgestoken door de man in het wit. Dit met een vreemde maar zeer aangename muziek eronder. Na deze scène wil onze hoofdrolspeler het fijne weten van zijn dood (hij is inmiddels geest) en volgt er een speurtocht naar het waarom.
Teshigahara begint lekker rustig maar het tempo gaat redelijk omhoog richting het einde met een fantastische climax. De muziek is ‘weer’ dik in orde en verhaal is erg meeslepend en spannend.
Top film die ik zeker nog een kijkbeurt ga geven, 4 sterren voor nu, maar dit is zo een film die na een week opeens veel hoger staat omdat hij maar door me hoofd bleef spoken.

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Otoshiana is Hiroshi Teshigahara's debuutfilm en de eerste samenwerking met Toru Takemitsu (soundtrack), Kobo Abe (script) en Hiroshi Segawa (camera) met wie Teshigahara later ook Suna no onna (1964) en Tanin no kao (1966) zou maken.
De twee laatstgenoemde films zijn werkelijk prachtig maar Otoshiana is toch een beetje minder. De boosdoener is het script; het bovennatuurlijke element dat Kobo Abe toevoegt aan het plot is ergens erg storend omdat het werkelijk niets toevoegt aan het verhaal. Want eigenlijk is Otoshiana een schets van het harde bestaan van mijnwerkers (er zijn ook archiefbeelden in de film verwerkt) PLUS een thriller over de smerige strijd tussen twee vakbonden. Nu geef ik toe; het bovennatuurlijke geeft de film nog een mystieke sfeer mee, maar eigenlijk kan de film makkelijk bestaan zonder deze touch. En daarbovenop komt ook nog de toevoeging van een 'dubbelganger', waardoor het allemaal een beetje te veel van het goede wordt
Verder is de film visueel dik in orde. Een paar mooie shots, een paar leuke takes en ik vind het prachtig hoe Segawa de mensenhuid van dichtbij in beeld brengt; die close-ups van zwetende lichamen dragen echt bij aan de broeierige atmosfeer van de film.
Ook de soundtrack is zeer de moeite waard. Erg experimenteel ook. Zo wordt de stilte in de openingscene herhaaldelijk verbroken door een raar boor-/zaaggeluid en dat geeft een haast surrealistisch effect. Erg cool. Zo ook de vreemde pianobegeleiding ooit.. lijkt net of iemand uit het niets maar een beetje op de piano ramt maar die snerpende geluiden werken wonderwel.
Kortom: Otoshiana is een degelijk debuut, maar het script is ooit zwak. 3,5*

Mochizuki Rokuro
-
- 18911 berichten
- 13715 stemmen
Teshigahara is wat mij betreft moeilijk te plaatsen. In de Jaren 60 begint in Japan ook de Nouvelle vague op te komen, een andere stroming dan de klassieke cinema van Ozu en Mizoguchi. Teshigahara hoort daar uitdrukkelijk bij, als is het maar door het gebruik van Takemitsu Toro muziek. In deze film zeer apocalyptisch.
Maar aan de andere kant oogt alles als klassiek Japans drama. Dat bijt elkaar af en toe. De film nodigde bij de eerste kijkbeurt in elk geval uit tot een herkijk binnenkort, want het geestverhaal én de maatschappelijke allegorie die eruit spak zijn best wel boeiend. Toch was ik nu steeds op het verkeerde been door het niet met elkaar te rijmen (in mijn hoofd dan) van beeld, muziek, verhaal etc.

NKyou
-
- 3081 berichten
- 746 stemmen
Verkocht na Suna no Onna maakte ook het debuut van Teshigahara mijn avondje goed. Bevreemdend en sfeervol. Met intense beelden van de mensenhuid, welke in Suna helemaal perfect worden gebruikt, en de al eerder door Ramon treffend beschreven soundtrack maken van deze 'whodunnit, maar dan net even anders' een sterk staaltje film. Uitwerking van het plot kent met het slotgevecht een einde dat mooi sluit. Het brengt een fijn déjà vu gevoel naar voren, werkt prima. Helaas nog maar eentje uit die periode van de man, maar ik heb hoge verwachtingen van Tanin no Kao.

Baggerman
-
- 10506 berichten
- 7811 stemmen
Tijdens het kijken was ik eerlijk gezegd niet zo onder de indruk. Maar de film blijft wel hangen!
Heel origineel qua plot. Het idee van de balende geesten die proberen een antwoord te krijgen over het waarom van hun dood (en dat antwoord niet krijgen, wij lekker wel!) vond ik de film veel extra sjeu geven. Het maakte de films soms zelfs een beetje grappig.
Daarbij de bevreemdende sountrack en de dito beelden. Ik ga de film zeker nog eens bekijken!

Derekbou
-
- 281 berichten
- 3581 stemmen
Het debuut van Teshigahara doet wat mij betreft weinig onder voor de twee films die hierna verschenen. Ook hier zijn al de beklemmende beelden en een experimentele score te vinden, evenals een lekker vreemd verhaal van de hand van Kobo Abe.
Vooral het verhaal maakt de film voor mij uniek. Pitfall is zowel een maatschappijkritische blik op de sociale stand van zaken in naoorlogs Japan, als een klassiek spookverhaal met een vleugje humor. Mooi vind ik ook het Tom Sawyerachtige jongetje, dat stoïcijns alle gebeurtenissen observeert en eigenlijk alleen maar interesse heeft in het snoep van de overleden winkeljuf. Aan het einde van de film rolt er dan toch nog een traan over zijn wang en zet hij zijn zwerftochten voort, tevens het lot van de geesten van de overledenen. Even mysterieus als het jongetje is de moordenaar in het wit. De scène waarin hij de mijnwerker achtervolgt en vervolgens vermoordt vond ik echt prachtig, een goed voorbeeld van het typische sfeertje van de film.
Misschien wel nog vreemder is de muziek van Takemitsu. Het lijken soms eerder geluidseffecten dan volwaardige composities. Ook had ik af en toe het gevoel dat de muziek totaal niet paste bij de beelden. Toch stoort het niet en helpen de vreemde geluiden eigenlijk alleen maar de surrealistische sfeer van de film te versterken.
Zonde dat Teshigahara zo weinig volwaardige speelfilms gemaakt heeft. The Face of Another, Woman in the Dunes en deze acht ik alledrie zeer hoog.

breedbeeld
-
- 413 berichten
- 485 stemmen
Na de twee toppers Woman in the Dunes en The Face of Another deze gezien en dan is het een tegenvaller. Ik lees hieronder zijn debut en ik vond het niet halen bij de hiervoor genoemde twee op alle gebied. Geen slecht debut maar meer dan 2,5 kan ik er niet in zien.
De volgende die ik ga kijken is Suplements.

Spiekercoen
-
- 326 berichten
- 1408 stemmen
In zijn debuut weet Teshigahara er nog niet uit te halen waar hij er in zijn twee hierop volgende films wel in slaagt. Dat komt vooral door het plot, want visueel vond ik ook deze prent dik in orde. Waar in Woman of the Dunes en Face of Another de psychologie een nadrukkelijke rol speelde was dat hier minder of zelfs bijna niet het geval. Het plot was daarom wat vlak en stukken minder interessant dan de twee eerder genoemde films.
Slecht is het echter zeker niet, dikke 3*

Het laatste nieuws

'Close Encounters of the Third Kind'-actrice Melinda Dillon op 83-jarige leeftijd overleden

WOII-film 'Dunkirk' van Christopher Nolan vanavond op BBC 2

Seth Rogen legt uit waarom hij geen fan is van Marvel: "Het is allemaal gericht op kinderen"

De tien best beoordeelde films van de vandaag jarige Michael Sheen
Bekijk ook

Shura
Drama, 1971
8 reacties

Suna no Onna
Drama / Thriller, 1964
142 reacties

Nijûshi no Hitomi
Drama, 1954
24 reacties

Neotpravlennoye Pismo
Romantiek / Drama, 1960
27 reacties

Hadaka no Shima
Drama, 1960
69 reacties

Akai Tenshi
Drama / Oorlog, 1966
13 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.