Ultraviolet (2006)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Milla Jovovich, Cameron Bright en Nick Chinlund

Violet (Milla Jovovich) was ooit een mens die in een lab werkte. In het lab is ze besmet, waardoor ze in een hematofaag is veranderd: een soort vampier die op termijn ten dode is opgeschreven als het tegengif niet wordt gevonden. Door het virus dat ze opliep verloor ze haar ongeboren kind. Ze weet te ontsnappen en belandt in het verzet van de hematofagen. De Kardinaal die de wereld bestuurt, probeert alle hematofagen uit te roeien. Als huurmoordenaar krijgt Violet de opdracht om een koffer met het ultieme wapen van de Kardinaal te stelen. Daarin blijkt een 9-jarig jongetje te zitten. De Kardinaal heeft dan echt een probleem, want haar moederinstincten komen weer tot leven.

avatar van horizons
Ha, dat was bet wel een meevaller.

De kitscherige special effects lijken uiteindelijk meer een stijlkeuze dan onvermogen. Het art design van de film steekt gewoon goed in elkaar en wordt overal wel netjes doorgetrokken.
De film kijkt weg als een videospel. De pacing en actie liggen dus hoog en dat is maar goed ook.

Na het lezen van deze recensies laat ik deze kelk aan mij voorbij gaan.
Bedankt om mij 1,5 uur te besparen.
Geen sterquotatie dus.....

avatar van Phantasm
Film met leuke, maar toch wel aparte vechtscene 's. Is voor een keertje te doen.

avatar van Shadowed
Zeer slecht.

Ik ken de regisseur nog niet zo goed, maar gebaseerd op zijn carrière ziet het er naar uit dat hij het wel heeft gemunt op wat style in zijn actiefilms. Deze film zit inderdaad bomvol stijl, maar deze film geeft daarmee wel een ideaal voorbeeld hoe het allemaal niet moet.

Jovovich is echt vreselijk. Vreselijk. Zeldzaam slecht ook. Ik heb haar altijd de "looks-over-acting" actrice gevonden maar dit was echt heel ernstig. Qua emotie en drama valt ze compleet door de mand, maar ook in het actiegenre zie je al erg snel dat ze er niks van kan.

Daarbij ook bijgestaan door waardeloze bijrollen. Het is niet erg soepel in deze film. Hier en daar proberen de meeste acteurs wel een typetje te spelen, maar de meeste falen echter. Het is allemaal erg geforceerd en suf.

De actie zelf is misschien het enige echte lichtpuntje in de film. Alhoewel de CGI wereld spuuglelijk is, is sommige actie origineel en prima geschoten. Er zijn genoeg kleurtjes om het allemaal op te laten doen vallen. Daarbij bijgestaan door enkele leuke bewegingen.

Helaas is het verhaal zelf daarbuiten om ook zeer slecht. Je zou denken dat je uit een stripboekenreeks wel bijzonder materiaal kan halen, maar verder dan een hoop kleurtjes komt deze film niet. Het verhaal is erg mat en voorspelbaar.

Alhoewel de kleurtjes wel opvallen, is de actie totaal niet boeiend. De loop van de film zelf is ook een grote grap. Opeens wordt er geprobeerd een intens emotionele film eruit te halen, en daardoor krijgt de film nog een komedie-gehalte. Waarschijnlijk onbedoeld, maar zeker kan ik het hier niet zeggen.

Het is echt de regie die faalt. De aparte omgeving en soms kleurrijke acties vormen zo de weinige lichtpuntjes, de rest is van laag niveau. Hiermee bewijst Jovovich aan mij dat ze de slechtste actieheldin ooit is. Niemand is tot nu toe op dit niveau gekomen.

Erg jammer, het had best kunnen werken. Een betere casting en scriptschrijver waren daarbij zeker nodig geweest.