Ultraviolet (2006)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Milla Jovovich, Cameron Bright en Nick Chinlund

Violet (Milla Jovovich) was ooit een mens die in een lab werkte. In het lab is ze besmet, waardoor ze in een hematofaag is veranderd: een soort vampier die op termijn ten dode is opgeschreven als het tegengif niet wordt gevonden. Door het virus dat ze opliep verloor ze haar ongeboren kind. Ze weet te ontsnappen en belandt in het verzet van de hematofagen. De Kardinaal die de wereld bestuurt, probeert alle hematofagen uit te roeien. Als huurmoordenaar krijgt Violet de opdracht om een koffer met het ultieme wapen van de Kardinaal te stelen. Daarin blijkt een 9-jarig jongetje te zitten. De Kardinaal heeft dan echt een probleem, want haar moederinstincten komen weer tot leven.

avatar van mnrk
Een standaard actie film ,maar wel zagen de vechtscene's er mooi uit....

De special effects waren nu niet echt om te zeggen...geweldig, maar Milla Jovovich is wel de juiste persoon voor dit soort films.

De openingscredit's zien er wel erg tof uit en hetzelfde geldt voor de score die gebruikt wordt..

avatar van Minotaures
No shit dat die een slecht gemiddelde heeft. Heb net een stukje achtervolging gezien en dat zag er al niet uit, laat staan de rest.

avatar van ILDIB
Film die vooral gemaakt is als videogame, en die stukken zijn dan ook erg slecht. Maar toch is het gemiddelde gebodene niet zo slecht, oke het verhaal is echt hak op tak en verder, maar heb m toch uit kunnen kijken. Milla moet wel eens een keer stoppen met dit soort rollen.

avatar van bvonk
Meestal vind ik dit soort films wel leuk om te zien maar er waren te veel dingen mis om er van te kunnen genieten. Sommige dingen zijn goed verzonnen en uitgewerkt maar andere effecten zo nep en slecht dialoog. Milla Jovovich is wel weer leuk om naar te kijken.

avatar van JerryL
Redelijke film. Veel actie en snel. Misschien wat té snel.

De film wordt naar mijn mening wat afgeraffeld. De special effects zijn het grootste minpunt aan deze film. Ze zijn slecht en lelijk.

Na de dramatische effecten worden we ook nog eens ongevraagd getrakteerd op enkele drama-scenes. ''Zielige'' scenes waar we echt niet op zitten te wachten.

Op de acteer prestaties van Milla valt weinig aan te merken, die zijn als vanouds. Je houdt ervan, of je vindt het vreselijk.

Al met al kan deze film nog een krappe 2 sterren krijgen. Voor de liefhebber van actie en vecht films is dit nog wel te pruimen, evenals de fans van Milla. Ben je een kritische kijker, leg dan je kussens maar ver weg, anders bijt je ze gegarandeerd aan gort.

avatar van AC1
AC1
Is deze film Snyderachtig? Ik zag de Blu-ray liggen voor maar 5 Euro. Als het leuke entertainment is koop ik 'm misschien wel.

avatar van jeroentjuhhhhh
Snyder is kunst, dit is pure kitsch Je moet er maar van houden.

avatar van RuudC
Je moet er inderdaad wel van houden. Ik ben dol op SF, maar deze heb ik ooit na een kwartier al afgezet. De hondslelijke effecten zullen er op bluray niet veel mooier op worden.

avatar van Thorak
hondslelijke effecten? Volgens mij zijn ze totaal vergeten de opnames bij de effecten afdeling langs te sturen! Ook de details zijn ze vergeten in de nabewerking...

avatar van AC1
AC1
Dat lijkt me ergens wel uniek ... gewoon vlakken met kleuren als decor. Ik heb de film niet gezien dus ik weet niet hoe het uitdraait. Het lijkt wel op een Tron-achtige wereld. Thorak, geef jij de films van Snyder ook geen 0,5? Moet ik naar de winkel hollen om deze aan te schaffen?

avatar van jeroentjuhhhhh
AC1 schreef:
Ik vond de stijl op deze wijze in ieder geval wel geslaagd, je moet er echter wel met andere ogen naar kijken dan een (gedetailleerde) Snyder. Het is een typisch B-product, lekker all-out maar met z'n beperkingen. Ik denk dat je je er best aan kunt wagen

avatar van Thorak
AC1 schreef:

Dawn of the Dead - 4.0*
300 - 3.0*
Watchmen - 1.5*
Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole - niet gezien
Sucker Punch - 1.5*
Nee ik geloof niet dat er een 0.5* bij zit nee.
Overigens is Ultra Violet totaal niet met Snyder films vergelijkbaar.

avatar van Roger Thornhill
Alleen al vanwege de architectuur de moeite waard -- volgens de DVD-Making of grotendeels echt bestaand (het onwaarschijnlijk futuristische Sjanghai) en dus niet eens allemaal CGI. Verder associeer ik het vanwege de aanwezigheid van Milla Jovovich plus het plotelement van een virus dat niet alleen het bloed aantast maar ook fysieke vermogens muteert toch al gauw met Resident evil, en dan zeg maar meets The matrix, met zeer onderhoudende resultaten.

avatar van 009
wow, 1 woord:

avatar van nclo
Tijdje geleden alweer dat ik hem heb gezien. Ik vond die dialogen destijds vaak wel onnodig lang en er hing een beetje een Matrix sfeer rond. Vanavond maar weer kijken want een beetje actie sla je natuurlijk niet over.

avatar van psychopath
009 schreef:
wow, 1 woord:

afgrijnselijk!

Spel het dan tenminste goed

Wat kunnen mensen overdrijven, deze film heeft gewoon een aparte style die door weinigen gewaardeerd kunnen maar dat maakt em niet persé slecht.

avatar van Roger Thornhill
009 schreef:
afgrijnselijk!

Ik vond het juist wel mooi -- een film die zó afzichtelijk is dat hij nog een grijns van het lachen kan oproepen.

gelukkig duurt deze film niet lang"" kan ik hem straks een 1 ster geven

Zo veel slechter kan haast niet

avatar van nclo
Erg slechte special effects en een verhaallijn om van te lachen. Vechtscenes waren soms wel eens leuk, maar het was dan ook duidelijk dat de regisseur het daar op had gegooid. De dialogen waren onnodig lang en ik ging pas echt stuk toen dat moment kwam dat die vrouw in het park was met dat kind en dan wordt ze neergeschoten, wordt ze weer wakker en leeft ze weer. Toen ben ik het allemaal kwijt geraakt (wat ook logisch was want er viel geen touw aan vast te knopen). Ik vond de personage wel mooi uitgestippeld. Een vrouw die ondanks haar stoere voorkomen durft te huilen in een film. Daarvoor alleen dan een 1,5 ster, god sta mij bij dat zij hier geen gevolg op gaan maken.

avatar van TragieStar.*
Milla Jovovich is leuk hoor, maar deze film was echt wel pijnlijk om aan te zien. Het verhaal bungelt aan alle kanten, maar ook de actiescenes waren niet erg mooi weergegeven en vooral erg overdreven en nep. Overdrijven mag best, maar doe het dan ook goed.

De enigste reden dat ik zou kijken was dankzij: Jovovich. Ze is niet de beste actrice, soms zat ze er lelijk naast, maar toch leuk om naar te kijken. Alleen jammer dat ze niet in al te goede films speelt.

avatar van jipt
Zo onzinnig, lelijk en campy dat het leuk is. Niet heel leuk, maar leuk genoeg. 3*

Meeste films waar Milla Jovovich in speelt vind ik wel gaaf .... dit is wel een beetje een dieptepunt...sommige vechtscènes waren wel aardig maar verder pff gelukkig duurde hij nog geen 90 minuten.

Tarkus schreef:
Ondanks de goede acteerprestatie van Milla Jovovich en het goede verhaal is deze film niet wat ik ervan had verwacht.
Heb al beter werk gezien met Milla Jovovich in de hoofdrol en van hetzelfde genre ('Resident Evil' o.a.).
De special effects in deze film zijn van zeer laag niveau en het lijkt wel op een mislukte Manga film bij momenten.
Neen, als deze film beter was gemaakt had ie meer verdiend.

Nog eens opnieuw bekeken, en blijf bijna geheel bij mijn eerdere commentaar, alleen.. ook het verhaal is zwak..

Grappig.

Een wel érg lage score, maar niet zo verwonderlijk. Eigenlijk is deze film toen vééls te groot uitgebracht. Het is alles behalve een blokbuster, wel een gericht genre filmpje dat ondanks z'n B-kwaliteiten ook wel wat goed doet.

Daarbij is de CG veel te gestileerd voor de massa. Toegegeven, het is vaak ook gewoon barstens lelijk (die buitenachtervolging en dat floue effectje dat over de gehele film hangt), maar qua art direction zit er toch ook genoeg moois in. Sterke en felle kleuren en opvallend camera werk dat de film toch zeker de nodige visuele flair verleent.

Verder een aardige setting. Verhaaltje zelf is simpel en niet meer dan een kapstop voor wat actiescenes, maar de wereld waarin dit alles zich afspeelt is toch een stuk interessanter dan doorgaans het geval in dit type film. Jovovich ook de ideale hoofdpersoon, al leek er soms iets teveel aandacht te gaan naar haar kostuums (maar dat komt misschien uit de anime?).

Ultraviolet is eigenlijk gewoon een B-film komende van een regisseur die teveel hooi op z'n vork heeft genomen. Regelmatig loopt het helemaal verkeerd af, maar er zit daarnaast ook genoeg leuks en moois in. Dat een bioscooppubliek daar niet warm voor loopt lijkt me duidelijk, maar ik had bij een film als deze toch een iets trouwer DVD/cult publiek verwacht.

avatar van tattoobob
Ik hou van een SF film op zijn tijd maar dit is toch drie keer niets....een van de slechtste met Jovovich wat bij betreft.Ik heb hem gezien toen hij destijds uit was en kan me herinneren dat het toen ook niet zo,n knaller was in de videotheek.
De film ziet er overigens gedateerd uit terwijl hij zo oud nog niet is....tenminste niet zo oud om er zo gedateerd uit te zien.

avatar van Kliko_Green
Grappige B film voor tijdens het spelen van Candy Crush.

avatar van A83
A83
Verhaal is slecht, acteerwerk is slecht, special effects zijn slecht, het is net of je naar een matig computerspelletje aan het kijken bent.
De BMW motor is wel echt maar hij kan tegen kogels en door muren heen en is daarna nog helemaal heel.

avatar van Zwolle84
Altijd leuk, zo'n allesbehalve subtiel stukje eye candy dat zichzelf vooral niet te serieus neemt.

Qua stijl en aanpak is Ultraviolet een soort Speed Racer-variant van The Matrix, met die beelden die constant tussen echt en animatie (of eigenlijk meer een game) in hangen. De lage score kan ik daardoor ook zeker wel begrijpen; als je een film verwacht die realistisch of visueel tot in de puntjes verzorgd is, kom je van een koude kermis thuis.

Je zou Ultraviolet zelfs hondslelijk kunnen noemen, maar dan wel op een goede manier. Hij is lekker hoekig, over the top fake. Alles staat hier duidelijk in dienst van de beleving, en dat is waar hij ook in excelleert. Als Ultraviolet een motorscène toont, rijdt die motor tegen gebouwen op in dat gare maar oh zo leuke visuele stijltje. Fijne lelijke ontploffingen erbij, bombastische muziek (die vanwege de slechte mix helaas erg matig overkomt op blu-ray). En altijd voorzien van a-typisch camerawerk en erg overdreven, schreeuwerige kleuren.

Een heerlijke speeltuin ook voor Milla Jovovich, die met haar lekkere lijf en stalen gezichtsuitdrukking perfect gecast is. Niet bepaald Oscarwaardig, maar wel erg onderhoudend schiet en schopt ze zich een weg door deze dwaze rit.

Minpunten zijn er natuurlijk ook. Het weinige verhaal dat er is, krijgt vooral kort voor het einde te veel aandacht waardoor het wat gaat verslappen. En van alle irritante kindacteurs scoort die Cameron Bright wel héél hoog op de irritatiemeter, met z'n norse rotkop.

Neemt niet weg dat Ultraviolet voor het overgrote deel heerlijk wegkijkt. Leuk!

avatar van Gang_Star
Maar weer eens een herziening van Ultraviolet er tegenaan gegooid. Stond mij eigenlijk alleen nog wat van bij dat er genoeg actie in zat. Achteraf gezien herkende ik eigenlijk alleen nog die jongen (zes) en die vent met dat gekke ding in zijn neus.

De special effects was ik dus schijnbaar ook helemaal vergeten. Schijnbaar niet voor niets, de film is geregeld echt lelijk en voelt geregeld aan alsof je naar een slechte computergame aan het kijken bent. Qua actie is het best geslaagd, dat is dan ook het gegeven dat de film nog enigszins interessant maakt. Volop actie aan de lopende band. Ja, het is zeker flink over de top en niet geloofwaardig, maar dat is uiteraard bij zoveel films uit het genre, en op zich hoeft het voor mij dan ook niet realistisch te zijn. Het maakt de film, net zoals bij deze Ultraviolet, toch net een stuk leuker.

Milla Jovovich zit op haar plaats als hoofdrolspeelster, een rol die prima op haar lijf is geschreven. Doet op het moment dat ze met 2 wapens aan het rondknallen is, ook nog denken aan haar rol van Alice in de Resident Evil films.

Jammer dus van de regelmatige lelijke scenes, dit haalt de film qua score toch wat onderuit.

avatar van horizons
Ha, dat was bet wel een meevaller.

De kitscherige special effects lijken uiteindelijk meer een stijlkeuze dan onvermogen. Het art design van de film steekt gewoon goed in elkaar en wordt overal wel netjes doorgetrokken.
De film kijkt weg als een videospel. De pacing en actie liggen dus hoog en dat is maar goed ook.

Na het lezen van deze recensies laat ik deze kelk aan mij voorbij gaan.
Bedankt om mij 1,5 uur te besparen.
Geen sterquotatie dus.....