Super Size Me (2004)
Genre: Documentaire
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Morgan Spurlock
Met onder meer: Morgan Spurlock en Bridget Bennett
IMDb beoordeling:
7,2 (116.433)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 augustus 2004
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Super Size Me
"The first ever reality-based movie ... everything begins and ends in 30 days!"
Filmmaker Morgan Spurlock maakt zichzelf proefkonijn door 30 dagen niets anders te eten dan McDonalds voedsel. Hij probeert hiermee aan te tonen wat de lichamelijke en geestelijke effecten zijn van het overmatig eten van fastfood, om zo inzicht te geven in één van de grootste problemen in Amerika: vetzucht.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf - Internal Medicine
Zichzelf - Gastroenterologist & Hepatologist
Zichzelf - Cardiologist
Zichzelf - Nutritionist & Dietician
Zichzelf - Exercise Physiologist
Zichzelf - Former Editor: Walking Magazine
Zichzelf - Morgan's girlfriend & Vegan Chef
Zichzelf - Law Professor, George Washington University
Zichzelf - Former U.S. Surgeon General
Video's en trailers
Reviews & comments
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4501 stemmen
Ik neem altijd een berehap met curry. Ik word psychotisch als ik bij thuiskomst merk dat ze er tóch pindasaus overheen hebben gedonderd..!
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4501 stemmen
Neemt niet weg dat ik Mac prefereer boven een topklasse 10 gangen kerstdiner. Ik ben denk ik best aardig, maar wat dat betreft ben ik een BOER..!
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ik hou het lekker bij m'n zelfgemaakte josti's hier!
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Hm, dat heb ik dan weer minder. Ik geniet heel lang, van elke hap. Laat de smaak door de hele mond rondtollen om het vervolgens gemoedelijk naar beneden te laten glijden.
(en schijten is ook lekker, trouwens)
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4501 stemmen
hakunamathafucka
-
- 51 berichten
- 30 stemmen
het schijnt te zijn dat ze overdrijven, je kan zelfs een dieet volgen bij de mac maar niet door alleen sla te eten ook de andere producten , alleen dat die gast er zo veel van eet maakt hem ongezond en vet
dus ik bedoel WHAT IS THE POINT MORGAN???
(enne... ik ben het volledig met Menni eens)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
het schijnt te zijn dat ze overdrijven, je kan zelfs een dieet volgen bij de mac maar niet door alleen sla te eten ook de andere producten , alleen dat die gast er zo veel van eet maakt hem ongezond en vet
Het meeste eten bij MacDonalds is toch echt slecht voor je gezondheid. Zelfs de sla, want de dressing bevat veel vet en suiker.
Ga de film dan maar eens zien.
Het 30 dagen bij de Mac eten is slechts de running gag door de film. Op het einde van de film stelt hij dan ook; het is je eigen keuze en richt zich primair tot de Amerikanen, waarvan er velen 3 tot 4x per week bij fastfoodketens eten. Als je dat doet, neem je dus onverantwoorde risico's.
Verder geeft de film een mooi beeld van de belangen en de invloed van de fastfoodsector en de impact die bijv. schoolkantines hebben op het eetgedrag van de jeugd, want die kantines zijn ook feitelijk fastfoodrestaurants.
Dat MacDonalds de super size menu's nu geschrapt heeft is een mooie zege.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Ik geniet heel lang, van elke hap. Laat de smaak door de hele mond rondtollen om het vervolgens gemoedelijk naar beneden te laten glijden.
(Sorry. Vegetarier
)
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
(Sorry. Vegetarier
)
Ehm, dat genieten ging over mijn eigen josti's.. ZONDER ham! Zoals ik een paar pagina's geleden al zei, heb ik ook sterk vegetarische neigingen hoor. Hamburgers krijg ik absoluut niet meer door mijn keel
.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Josti? Is dat een door de Josti band geserveerde tosti?!
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ja, maar ik zal hier verder geen Josti Hawaii grappen maken enzo.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Je vergeet één punt. De consument wordt wel via marketing, vrijwel zonder dat ze het doorhebben, in de fuiken gelokt.
Ach kom nou Fisher, marketing betekent niks anders dan reclame... dat is dus een koopman die op de markt roept dat ie lekkere vis verkoopt bijvoorbeeld. Gek genoeg valt niemand daarover, maar als de Mac 'roept' dat hun hamburgers hartstikke lekker zijn (wat toch veel mensen blijkbaar ook vinden, anders kochten ze die dingen niet), dan is het opeens het "brainwashen" (volgens jou namelijk min of meer tegen zijn zin en zonder eigen invloed) van de consument zodat ie je product koopt
. Jij dicht reclamebooschappen wel erg veel macht toe, vind ik...
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ach kom nou Fisher, marketing betekent niks anders dan reclame... dat is dus een koopman die op de markt roept dat ie lekkere vis verkoopt bijvoorbeeld. Gek genoeg valt niemand daarover, maar als de Mac 'roept' dat hun hamburgers hartstikke lekker zijn (wat toch veel mensen blijkbaar ook vinden, anders kochten ze die dingen niet), dan is het opeens het "brainwashen"
Die reclame bedoel ik niet. Het is jammer genoeg geen reclame zoals dat van de visboer, ik heb tenminste nog nooit iemand horen roepen dat we een kinderpartijtje bij de visboer hebben.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
En de visboer hier heeft nog nooit geprobeerd agressief poot aan de grond te krijgen in gebieden waar men daar niet om gevraagd heeft. Alleen daarom al hou ik mijn kinderpartijtjes ALTIJD bij de visboer
.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Evenals het gratis weggeven van speelgoed.
Flippo's bij chips
Speeltje's in chocolade-eieren
Spaarnummers onder bierkroonkurken
Jojo's bij cola...
Niets nieuws onder de zon, alleen dat MacSnack zijn spullen niet bij de supermarkt (Hamsterweken: 4 Hamburgers voor de prijs van 2!!!) verkoopt.
Oh ja, diezelfde supermarkten die de snoep heel tactisch vlak bij de kassa leggen, waar de wachtende moeders met kinderen gek worden van het gejengel (en ik ook).
De verantwoordelijkheid ligt toch echt voor de volle honderd procent bij de ouders, en niet bij de vetboer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Flippo's bij chips
Speeltje's in chocolade-eieren
Spaarnummers onder bierkroonkurken
Jojo's bij cola...
Net zo fout dus.
Flippo's bij chips is nu trouwens aan banden gelegd. Goeie zaak.
Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk zijn de ouders ook verantwoordelijk. Kinderen bepalen voor een groot deel het koopgedrag van de ouders, of de ouders dat nu willen of niet. Daar zijn veel onderzoeken naar gedaan. In de praktijk wordt een zeurend kind vaak beloond, want dan is het kind tenminste weer stil.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Natuurlijk ligt 'verantwoordelijkheid' bij de consument zelf, maar er is ook nog zoiets als goed fatsoen (ik weet het, dat klinkt vreselijk CDA, maar ook fatsoenlijke partijen hebben zo hun fatsoen, hoewel ik alle kleuren ballonnen haat). Als iemand in je oor staat te schreeuwen, kan 'ie dat moeilijk verdedigen met 'moet je maar niet luisteren' - er ZIJN grenzen.. En bedrijven als de Mac komen daar wat mij betreft eng bij in de buurt, waarmee ik overigens nog steeds niet beweer dat je het voer zelf smerig moet vinden.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Niets fout aan. Gewoon profilatie ten opzichte van de concurrent.
Belachelijke betutteling.
Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk zijn de ouders ook verantwoordelijk. Kinderen bepalen voor een groot deel het koopgedrag van de ouders, of de ouders dat nu willen of niet. Daar zijn veel onderzoeken naar gedaan. In de praktijk wordt een zeurend kind vaak beloond, want dan is het kind tenminste weer stil.
Onderzoek toont aan dát het gebeurt, niet dat het hóeft te gebeuren. Ik kon vroeger jengelen wat ik wilde, en als ik dat te veel deed kon ik een draai om mijn oren krijgen. Geen snoep of speelgoed.
Ik heb het idee dat mensen van mijn generatie, en daarvoor, wel vaker een dergelijke, in mijn ogen degelijker, opvoeding hebben gehad. Kinderen worden tegenwoordig gewoon veels te veel verwend, en dat is de schuld van de ouders, naar mijn idee.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Probeer af te kicken van radio en TV zou ik zeggen. Ik heb niet het gevoel dat McD of eender welk bedrijf in mijn oor staat te schreeuwen ... als je natuurlijk zelf de reclame opzoekt ...
Ben het trouwens voor een keer met kijkert eens, de gehele verantwoordelijkheid ligt wel degelijk bij de consument. Als je je kind niet kan opvoeden, leg dan de schuld bij jezelf, niet bij een hamburgerketen.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Natuurlijk ligt 'verantwoordelijkheid' bij de consument zelf, maar er is ook nog zoiets als goed fatsoen (ik weet het, dat klinkt vreselijk CDA, maar ook fatsoenlijke partijen hebben zo hun fatsoen, hoewel ik alle kleuren ballonnen haat). Als iemand in je oor staat te schreeuwen, kan 'ie dat moeilijk verdedigen met 'moet je maar niet luisteren' - er ZIJN grenzen.. En bedrijven als de Mac komen daar wat mij betreft eng bij in de buurt, waarmee ik overigens nog steeds niet beweer dat je het voer zelf smerig moet vinden.
Wat dat betreft is de inhoud van de schoolkantines van tegenwoordig veel enger.
Zijn er nog kinderen die brood met kaas en worst en een appel mee naar school krijgen? Ligt dat aan de MacSnack?
De MacSnack speelt handig in op de verwentrend, en is er zeker niet de oorzaak, of medeplichtige aan.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ik ZEG toch dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt?! Hoe duidelijk expliciet moet ik het daarover eens zijn? Reageer wel op de juiste personen, svp.. En Onderhond, ik kijk hooguit zo nu en dan wat Nederland 2 en 3 en luister al helemaal weinig radio. Het gaat me ook niet eens zozeer om mijzelf, maar om de expansiedrift. Coca Cola die hele bergen beklad met reclame, dat soort dingen. Terecht aangepakt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Belachelijke betutteling.
Ja tuurlijk joh. Door die flippo's worden meer zakken chips gekocht en genuttigd dan goed is voor kinderen. Indirect dragen ze bij aan toenemend overgewicht bij kinderen.
Je kunt alles wel op de verantwoordelijkheid van ouders schuiven, maar dat vind ik TE gemakkelijk. Ik vind dat grote voedingsconcerns medeverantwoordelijk zijn.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
kappeuter zegt:
Dat MacDonalds de super size menu's nu geschrapt heeft is een mooie zege.
Ik vind dat een gevaarlijke wending.
Dat een manipulerend documantairemaker met halve waarheden het voor elkaar weet te krijgen dat mensen die iets erg lekker vinden het niet meer kunnen kopen vind ik eignelijk schandalig. Als een liefhebber eens lekker wil eten is hij nu meer geld kwijt, omdat hij meerdere porties met minder moet bestellen.
Als iemand geen SUPER SIZE menu wil eten, dan is er NIEMAND die het hem verplicht. Er is namelijk ook de keuze uit een kleinere variant.
Er is bovendien NIEMAND die iemand verplicht naar een bepald restaurant toe te rijden, de auto te parkeren, naar binnen te lopen, een keuze uit het menu te maken, dat te bestellen, er geld voor neer te tellen en het vervolgens op te eten.
DE KLANTEN HEBBEN EEN KEUZE!!
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waar de schuld van de Mac ergens te vinden is.
Waarom valt niemand over de MEDIA CONGLOMERATEN die elke andere keuze wegbannen, tegenwerken en de wereld uit dreigen??
Evenals het gratis weggeven van speelgoed.
Grote onzin. Dat speelgoed wordt troweuns niet weggegeven, maar is onderdeel van een bepaald menu DAT JE NIET HOEFT TE BESTELLEN!!De mensen worden niet met weggevertjes op straat naar binnen gelokt (als betrof het een enge secte) om dan met het mes op de keel een Kindermenu te moeten verorberen.
Bovendien is de prijs van het speelgoed (dat je ook gratis kunt kopne) geheel bij de prijs inbegrepen, hoor - je betaalt het gewoon.
En welk bedrijf geeft geen incentives weg?
Ja tuurlijk joh. Door die flippo's worden meer zakken chips gekocht en genuttigd dan goed is voor kinderen. Indirect dragen ze bij aan toenemend overgewicht bij kinderen.
Je kunt alles wel op de verantwoordelijkheid van ouders schuiven, maar dat vind ik TE gemakkelijk. Grote voedingsconcerns zijn medeverantwoordelijk, dat is het punt.
Maar die zakken chips werden DOOR DE OUDERS, DOOR DE KLANTEN gekocht. Er is niemand die ze daartoe verplicht - ze kunnen ook tegen hun kinderen zeggen dat ze een goedkoper merk halen bij de Lidl en uitleggen dat je aan die dingen die erbij zitten niks hebt. je kunt kinderen heel veel uitleggen (die van mij begrijpen heel veel van marktmechanisme en waarmee ze gelokt worden tot de koop van dingen waar je niet veel aan hebt) en wijzen in winkels zelf voorbeelden aan van belazerderij. En ze zijn 9 en 10.
Echt - het ligt aan de klanten die EEN KEUZE hebben en de verkeerde keuze maken uit luiheid, lamlendigheid of zogenaamd belangrijker zaken aan het hoofd en daardoor geen zin hebben in het gezuer van de kinderen.
Hoewel ik een fervent niet-roker ben en de geur van die dingen smerig vind vind ik de (op dezelfe lijn liggende) hype om CIGARETTENFABRIKANTEN mijoenen afhandig te maken omdat ze cigaretten verkopen waardoor iemand ziek is geworden evenzogoed belachelijk.
Niemand MOET een cigaret opsteen, en iedereen weet dat het slecht is.
ik vraag het gewoon nog een keer(want als ik hier een sterk punt maak reageert er ineens niemand op): wanneer wordt Gall & Gall aangeklaagd voor het veroorzaken van de alcoholproblemen onder veel mensen?
Zoalng er een KEUZE is, en er niet met medewerking van de overheden elke vorm van concurrentie wordt weggepest, weggedreigd en de markt uit wordt geholpen door vuige praktijken is de KLANT verantwoordelijk voor wat hij koop. En als hij trapt in bovenmatig doorzichtige verkooppraktijken (die in elke industrietak voorkomen, en niet alleen bij Goede Restaurants) dan is dat gewoon dom.
Echt - ik vind het een buitengewoon gevaarlijke ontwikkeling dat een foute journalist voor elkaar kan krijgen dat er een product van demarkt verdwijnt waar op zich niks mis mee is als het met dezelfde mate wordt gegeten als alle andere dingen, en dat net zo gevaarlijk is als alle andere dingen als er veel te veel van wordt gegeten.
De volgende keer houdt er iemand niet van een bepaalde muzieksoort, een bepaald filmgenre of wat dn ook en voor je het weet zitten we weer in de VIDEO-NASTIES tijden die in engeland tot grote gekte hebben geleid.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Blijf maar lekker naief dan.
Een super size me menu bevat geloof ik 500 gram franse frietjes en 2 liter frisdrank! En dan heb ik nog niet eens de hamburger genoemd.
Ter vergelijk; als jij een kant-en-klaar maaltijd koopt in de supermarkt, is die meestal rond de 450 gram.
We hebben het over de Amerikaanse MacDonalds he. Met extreem grote porties voor een dubbeltje meer dan het iets kleinere menu. Dat van die extra porties bestellen is niet aan de orde.
Natuurlijk is het ook de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
En Morgan Spurlock is allesbehalve een foute journalist. De documentaire zit vol humor, vette knipogen en relativering.
Captain Pervert
-
- 4647 berichten
- 2101 stemmen
We moeten niet vergeten dat deze docu gericht is op de Mac in de USA. En eerlijk is eerlijk, er loopt daar een heleboel oliedom volk rond die, als ze 1 straat verderop moeten zijn (om naar de Mac te gaan bijv.) nog met hun dikke reet in hun pickuptruck stappen.
Consumentisme, gebrek aan voorlichting, claimcultuur. Allemaal dingen die wij niet hebben in Nederland. Mooiste voorbeeld is het welbekende verhaal van dat Amerikaanse omaatje die haar natte hondje in de magnetron stopte om hem weer lekker warm te laten worden. Hond dood, claim richting fabrikant, en ze won. Deze docu moeten we dus NIET afspiegelen op onze eigen maatschappij en onze eigen Mac restaurants, iedere vergelijking loopt gewoon mank.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Mooiste voorbeeld is het welbekende verhaal van dat Amerikaanse omaatje die haar natte hondje in de magnetron stopte om hem weer lekker warm te laten worden. Hond dood, claim richting fabrikant, en ze won.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Verantwoordelijkheid bij de ouders? Ja, mee eens. Maar hoeven bedrijven dan geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel te hebben? McDonald's is een bedrijf dat alles doet wat binnen hun mogelijkheden en (meestal) binnen de wet valt om zo veel mogelijk geld te verdienen zonder zich te storen aan enige vorm van verantwoordelijkheidsgevoel of ethiek. Of het nu om gezondheid, milieu, arbeidsvoorwaarden (ook niet McDonald's sterkste punt, zeker niet in armere landen die weinig wettelijk bescherming kennen op dit gebied) of landschapsvervuiling (ook iets waar McDonald's zich ernstig schuldig aan maakt) gaat, het kan ze allemaal geen moer schelen. Als er maar geld verdient wordt. Van deze houding walg ik. En dan leveren ze ook nog eens een slecht product, nee mij zul je bij McDonald's niet tegenkomen.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Of het nu om gezondheid, milieu, arbeidsvoorwaarden (ook niet McDonald's sterkste punt, zeker niet in armere landen die weinig wettelijk bescherming kennen op dit gebied) of landschapsvervuiling (ook iets waar McDonald's zich ernstig schuldig aan maakt) gaat, het kan ze allemaal geen moer schelen. Als er maar geld verdient wordt. Van deze houding walg ik.
Dan walg je van 95 procent van de bedrijven, in de westerse, oosterse, arabische of wat dan ook voor maatschappij.
Pre- en sequels

Super Size Me 2: Holy Chicken!
2017
7 reacties
Het laatste nieuws

Duitse spionageserie 'Unfamiliar' nu beschikbaar op Netflix

Netflix-hit 'Finding Her Edge' zeker van een tweede seizoen

'Bridgerton' best bekeken Netflix-serie van dit moment: bekijk de volledige Top 10

Netflix gaat op zoek naar antwoorden in true crime 'The Investigation of Lucy Letby'
Bekijk ook

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills
Documentaire, 1996
48 reacties

Senna
Documentaire / Biografie, 2010
158 reacties

Searching for Sugar Man
Documentaire / Biografie, 2012
74 reacties

The Cove
Documentaire, 2009
280 reacties

Die Fetten Jahre Sind Vorbei
Drama, 2004
124 reacties

Blackfish
Documentaire, 2013
98 reacties
Gerelateerde tags
experimentdietgezondheidjunk foodfood industry fast foodmcdonald's restaurant
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



