Nekromantik (1987)

West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Jörg Buttgereit
met Daktari Lorenz, Harald Lundt en Beatrice Manowski

Robert Schmadtke is een man van middelbare leeftijd, die werkt voor een schoonmaakbedrijf. Zijn werk is het bergen van restanten van dode lichamen na ongelukken. Zijn hobby is om lichaamsdelen mee naar huis te nemen. Op een dag komt hij een dood lichaam tegen. In plaats van het lichaam te laten begraven neemt hij het mee naar zijn vriendin, en de pret begint.

avatar van dutchtuga
Net gekeken en kmoet zeggen dat ie me behoorlijk heeft geshockeerd. Wat een naargeestig werkje. Die 2 gruwelijke scenes met die prachtige pianomuziek op de achtergrond.....even bizar als intrigerend eigenlijk ook wel. Nekromantik is een film als geen ander en ben blij dat ik m gezien heb om mijn filmvisie weer eens een beetje meer te kunnen verbreden. Ik dacht dat ik alles al gezien had.....NOT. Wat ook opvalt is dat Buttgereit het thema serieus aanpakt en er geen 100% exploitatiefilm van maakt. Deze man is zondag de 12e aanwezig in de Melkweg te Amsterdam ter gelegenheid van het AFFF om een discussie te voeren over shockfilms. Ik ga er eens heen denk ik. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft. Deel 2 ligt ook in de cultvideotheek dus pik m de volgende keer op.

avatar van Halcyon
Nekromantik is wellicht een van de meest bizarre horrorfilms ooit gemaakt. Ten eerste omwille van het controversiële thema, maar eens te meer omwille van de prachtige uitwerking ervan. In dit 75 minuten durend portret krijgen we werkelijk alle facetten van necrofilie en romantiek voorgeschoteld. Vaak wansmakelijk, maar soms ook vertederend. Deze film bevat een flinke dosis schokkende beelden en ranzigheid, maar wordt langs de andere kant ook erg fijnzinnig en artistiek gebracht. Begeleid door een fantastische soundtrack, die een mooie afwisseling is van dramatisch/romantisch klinkende klassieke muziek en rauwe industriële geluiden, neemt Nekromantik de status van een klein kunstwerkje aan.

Dat Nekromantik een film is van tegenstellingen wordt nog maar eens bevestigd door het verhaal zelf. Enerzijds té absurd voor woorden, maar anderzijds zo levensecht en daarom ook erg triestig. De mentale aftakeling van het personage wordt heel realistisch weergegeven, zonder dat dit ten koste gaat van de nodige gore die voor de horrorliefhebber onontbeerlijk is. Het bizarre thema en het absurde scenario zijn bij deze een vrijgeleide voor allerhande scènes om van te smullen. Nekromantik staat er dan ook werkelijk bol van: het auto-ongeluk met het doormidden gescheurde lichaam, de dromerig in beeld gezette vrijpartij met het lijk, de oogbal-zuig-scène, de (halve) onthoofding op het kerkhof en natuurlijk de zelfmoordscène met het sperma-bloed-orgasme als megaclimax. Je moet het zien om het te geloven!

Met Nekromantik is Buttgereit er zonder twijfel in geslaagd een frisse wind door het horrorgenre te doen waaien. Ook erg slim van Buttgereit dat de film slechts 75 minuten duurt. Zo zorgt hij ervoor dat het nergens saai wordt en dat de film een aaneenschakeling is van enerzijds overdonderende dramatiek en anderzijds bizarre vetzakkerij. Een erg subtiele en tegelijk beenharde aanpak dus, die van deze film een must see maakt voor de die hard horrorfanaten.

avatar van FillumGek
Soms mooi, maar vaak misselijkmakend.

Een moeilijk te beoordelen film. De bedoeling van de film was waarschijnlijk om te shockeren, en dat is best gelukt. Aan de andere kant kon ik niet geboeid blijven en had ik het na een half uurtje eigenlijk wel weer gezien.

Ik ben niet erg bekend met de Duitse cinema maar de film deed wel heel oubollig aan, beetje eind jaren 70, begin jaren 80 leek het. De film komt lekker vlot op gang, alleen toen hij het lijk mee naar huis nam dacht ik van: "Dit meen je niet". Vooraf dacht ik aan een vers lijk, maar waar hij mee thuis komt is een zwart, verrot, ontbindend geraamte. De eerste kotsneigingen kwamen al snel. Daar bleef het niet bij; de vrijscene was nog erger. De muziek was zo geromantiseerd - maar wel mooi - dat het het neuken met lijken leek goed te praten. Fascinerend, maar wel met een groot 'what the fuck'-gevoel die ik de hele film had.

De scene met het konijn was belachelijk en had echt geen meerwaarde. Om te shockeren wellicht, maar het alleen houden bij necrofilie lijkt me voldoende. Scene met de kat was ook zielig, maar aan de andere kant best een sterke scene. De eindscene op bed was vreemd, hilarisch en wekte ook een soort medelijden op. Maar dat komt misschien weer door het verraderlijke muziekje wat zich afspeelt.

Als shockfilm uitstekend. Helaas is het verder niet al te hoogstaand wat mij betreft. Buiten Schmadtke saaie personages en dito scenes.

avatar van sinterklaas
Tja, natuurlijk was ik ook benieuwt naar deze film. Maar het was gewoon goedkope amateuristische rommel waar ook nog niet al te best in word geacteerd. Verder is het wel eens vermakelijk vanwege de gore waar de film ook erg op doelt en voor de rest kan het de regiseur namelijk niet schelen. Er zitten inderdaad behoorlijk wat vieze momenten in: die vilscene van die konijn, sex met een half-rottend lijk, erg veel necrofilie, die gozer die z'n eigen insmeerd met kattenorganen, en natuurlijk waneer ie zelfmoord pleegt met zijn lul uit zijn broek en dat ie tijdens dat ie zijn eigen openreigt er allermaal sperma uit zijn lul komt en vervolgens bloed.

Nekromantik is absoluut geen goede film. Het weet alleen maar te schokeren maar dat is ook niet altijd gelukt. Natuurlijk zijn veel scenes wel erg ranzig en daar kijkt de film wel weer lekker weg van. Volgende keer deel 2 dan maar?

avatar van Drs. DAJA
Kon dan echt niemand me hier even voor waarschuwen?

Heb mezelf kolhalzend door deze film heen gesleurd. Gadverdamme, deze wanstaltelijke 8mm zooi komt meteen in m'n Top 5 van meest verontrustende films en zit daar fijn tussen titels als Salo, Nuit et Brouillard en Le Sang des Betes. Hebben al deze films nog een duidelijk politiek en maatschappelijk karakter is Nekromantik eerder simpelweg verontrustend en ranzig.

Regisseur, Buttgereit, doet er ook alles aan om dit zo droog en lastig mogelijk te verteren te krijgen en zet een kille amateuristische sfeer neer waarin je je totaal niet welkom voelt. 't geheel doet goedkoop aan maar het is op een vreemde manier toch wel kunstig. Ik hoop deze necrofilieporno nooit meer te zien, maar Nekromantik heeft duidelijk zijn plaatsje verworven in de krochten van de controversiele cinema. Niet dat het leuk is maar ook die confrontatie en ellende is een aantal punten waard, alleen al omdat er (tegen alle logica in) wél een kant van de maatschappij wordt belicht...

avatar van Bottleneck
Nee dit gaat hem niet worden voor mij. Slechte muziek, het oogt amateuristisch en de special effects zijn ook niet allemaal om over naar huis te schrijven. Over de konijnscene zal ik maar niet eens beginnen; het enige echt shockerende en nog goedkoop ook. Alleen nog wat punten voor het bizarre uitgangspunt, af en toe wat kolderiek gedoe en de vrijscene.

avatar van Leland Palmer
Mja, voor de ''lol'' deze Nekromantik ook maar eens opgezet. Helaas is dit (zoals verwacht) helemaal niks. De seksscéne met dat lijk was eigenlijk best wel geinig en omdat deze zo grappig is het ''hoogtepunt'' van dit voor de rest bijzondere gedrocht. Er worden veel pogingen ondernomen om te schockeren - helaas lukt dit nergens echt. Wat overblijft is een vies, goor, belachelijk stukje film, met een paar komische momenten. Niet altijd geslaagd, veelal wél totaal misplaatst. De scéne wanneer die vent dat lijk in de kruiwagen gooit is wel grappig bijvoorbeeld. De scénes met bijv. dat konijn en die gast in bad vond ik gewoon té goor. Dikke onvoldoende voor deze mislukte komedie.

avatar van Elineloves
Wat een tegenvaller zeg. Nu had ik niet echt torenhoge verwachtingen, maar het leek me wel vermakelijke onzin. Onzin is het zeker, vermakelijk niet. Ik vond de beelden ook verschrikkelijk lelijk en het nodigde niet bepaald uit om verder te kijken, verhalenderwijs ook niet.

Ik lees hier ook regelmatig dat het zo shocking was, maar ik ben dan óf zo verdorven dat ik het gewoon niet als schokkend ervaarde, of het viel allemaal wel mee. Tuurlijk, het was wel smerig hier en daar, maar niet zozeer dat ik met kotsneigingen zat te kijken en vreesde voor slapeloze nachten. Misschien dat ik het beter kon verdragen omdat het me allemaal geen zier interesseerde, ik stond er kilometers ver vanaf. Totaal geen enkele vorm van betrokkenheid. Zonde man.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Opvallend expliciet en ranzig, deze Nekromantik. Maar dat is ook werkelijk de enige reden waarom de film zo'n cultstatus heeft bereikt en niet compleet in de vergetelheid is geraakt. Want naast deze ranzigheid is het toch vooral amateuristische zooi.

Buttgereit wil shockeren en niets meer. Logischerwijs opent zijn film dan ook met een shot van een pissende vrouw. En daarna volgt een dik uurtje met dierenleed, bloed, ingewanden en seks. De zeer amateuristische aanpak helpt soms bij het neerzetten van het grimmige, smerige sfeertje. Soms zet Buttgereit uit het niets ineens een best mooie, dromerige en hilarische sequentie neer, voorzien van mooie pianomuziek. Maar op deze schaarse momenten na is het vooral enkel knullig. Het amateurisme spat er van af. Alleen al die scène met die twee buurmannen is echt hilarisch, zo kneuterig uitgevoerd. En wat opvalt is dat Buttgereit al zijn scènes ontzettend lang rekt. Alsof de film maar 40 minuten dreigde te worden, dus moesten alle shots langer en langer. Werkt niet echt bevorderlijk.

2 sterren.

avatar van Kondoro0614
Soms dan heb je een bepaald gevoel in je lichaam waarvan je denkt “Wat ben ik aan het kijken?”, dit gevoel kreeg ik steeds meer bij de film ‘Nekromantik’. Ook zit ik me erg af te vragen waarom ik deze films überhaupt heb gekocht op Blue-Ray want wat een verschrikkelijke film was dit zeg. Ik heb enorme spijt dat ik geld uitgegeven heb aan deze film en dan nog erger: ik heb 75 minuten van mijn leven verspild aan dit amateuristisch werkje van Jörg Buttgereit. Spijt dat ik hem gezien heb dat heb ik zeker, toch niet een film van mijn voorkeur en zeker als een niet al te grote horrorkenner (wel een fan) zijn deze film erg moeilijk om door te komen maar, ook al ben je een horrorkenner en fan dan blijft dit een ontzettend trage film en dan zijn die 75 minuten toch nog hartstikke lang, zeker omdat het ontzettend amateuristisch gefilmd is en de film niets boeiends weet te brengen.

Ik heb altijd gedacht dat Tom Six, de Nederlandse regisseur van de ‘ The Human Centipede (First Sequence) (2009) ‘ trilogie, de ziekste persoon van de wereld is op gebied van filmmakers. Toen zat ik uiteraard nog niet echt in dat wereldje en ik wist niet wat er nog meer van aparte films over de wereld heen zwerfde tot dat ik op Zavvi in aanmerking kwam met de ‘Nekromantik’ duo. In gedachten twee leuke films voor de horror challenge en de horrormaand maar op beeld toch een film waarvan ik al bij de eerste scéne wist dat dit niet mijn film ging worden. Ook al begon de film aardig leuk, met een ongeluk waarbij de vrouw door midden gescheurd word en de man zijn oog eruit schiet daalt de film snel en word het al gauw een gestoorde en misschien wel psychologisch werkje van Jörg. Te bedenken dat hij zelfs nog een tweede deel op de wereld heeft gezet.

Zoals ik al hierboven las bij de recensie van leatherhead is dit een film gemaakt door een gek op zijn vieze en rommelige zolderkamertje ergens in Berlijn. De film, en dat heb ik al meerdere malen benoemd is erg amateuristisch en ik denk dat ik nog nooit zo’n amateur film heb gezien. Toch is (zoals ik ook al boven ergens las) de film op sommige momenten gered door de muziek die Jörg er in heeft geplakt maar dan zien we eigenlijk alleen maar ranzige scénes met een iets te vrolijk muziekje er onder geplakt, en dat is ook niks waard vond ik. De film word gewoon niet goed, het verhaal is ontzettend lastig als je het plot niet even door neemt want ik had na een tijdje geen benul meer waar het allemaal over ging, tot ik de beschrijving las en het me toch wat meer duidelijker werd.

Maar deze film heeft niet alleen ontzettend ranzige scénes, ik denk dat de partij voor de dieren deze film niet aan moet zetten. We zien namelijk doodleuk hoe een konijn gevild werd en opgesneden werd en aan het einde van de film werd deze scéne vrolijk terug gespoeld maar zien we ook nog hoe zijn nek opengesneden werd en hoe hij, ja om makkelijk te zeggen: gewoon keihard vermoord werd. We zien later in de film ook hoe ziek Jörg toch is en misschien iets van een kattenhaat heeft, of gewoon leuk vind een random scéne er in te gooien waarbij ‘Robert Schmadtke’ een kat mee naar zijn woning neemt, deze vervolgens voert maar waarschijnlijk uit woede (omdat zijn vriendinnetje weg gegaan is) de kat in een vuilniszak stopt, en deze rustig tegen de grond aan mept en tegen de muur waarbij je ook heel mooi een bloedveeg ziet op de muur. Mocht het nog niet ziek genoeg zijn zien we Robert later met zijn blote snikkel in een bad liggen waarbij de kat boven hem ligt op een rekje, al bloedend in het bad. Waarbij Robert daarna nog even besluit de ingewanden van de kat over zich heen te smeren.

Maar dit is niet het goorste wat de film te bieden heeft in mijn ogen, het is natuurlijk geschrift dat Robert een lijk vind en die meeneemt, om vervolgens samen met Betty een trio te houden. Hij zaagt een ijzeren buis af met een kop waar draad op zit en dat is dan de ‘penis’ van het lijk. En dan vervolgens misschien wel voor twintig minuten aan beeld materiaal waar Betty en Robert seks hebben met het lijk want er lijkt geen einde aan te komen. Ook vermoord Robert later in de film nog een prostituee om vervolgens met dit lijk ook seks te hebben en als het dan nog niet erg genoeg is besluit Jörg vervolgens om Robert in bed te leggen (met een penis uit zijn broek en die zag er niet uit en was erg komisch ) en dan zichzelf te laten vermoorden met een mes waarna er sperma en bloed uit de stijve penis kwam.. Deze laatste scéne laat zien dat Jörg misschien wel psychologisch gestoord is en dat ik deze film maar snel moet vergeten, wat een verschrikking!

avatar van joolstein
Opgezet alsof dit belevenissen zijn van een normale, doorsnee burgers, echter Rob en Betty zijn dit natuurlijk niet. Dat blijkt al uit Rob zijn baan en lugubere collectie. Nadat hij thuiskomt met een compleet maar grotendeels vergaan lijk barst de film dus pas echt goed los met smerigheid. Lichte komisch scenes wisselen zich af met smerige maar regisseur Jörg Buttgereit brengt dit wel erg goed! . Een film met een wel heel absurde vorm maar verder heeft het niet veel te meer bieden. Want er zitten ook veel minder relevante of geslaagde scènes in. Meest vreemde scene was een stukje over een man die per ongeluk een buurman neerschiet die appelen aan het plukken is. Geen idee waarom dit erin zat? Ook de muziek, afgezien van de bijpassende muziek tijdens het liefdesspel, is niet veel soeps en te vaak nadrukkelijk aanwezig. Het is vooral een interessante film te noemen vanwege de extreme vorm van het liefdesverhaal. De film is op sommige momenten ook erg grappig, en zeker het bekijken waard. Dat wil zeggen, voor de niet al te gevoelige kijker. Zeker ook omdat er voor mensen die niet weten hoe een stukje vlees op hun bord belandt, er een extreem onplezierige scène aanwezig is, namelijk een levend konijn dat geslacht en gevild wordt.

avatar van jeroentjuhhhhh
Belangrijke film. Deze eerste Nekromantik is over ’t verloop van 2 jaar gedraaid en Buttgereit haalde gedurende die periode overal inspiritaite vandaan. Een film die steeds meer een verzet werd tegen de censuur in Duitsland en daarnaast o.a vanuit de 'frustratie' jegens de brave horrorcinema van de Amerikanen van de early 80's, toch wel typisch Duits. Het is punk, rebels, gedurfd. Begonnen zonder duidelijk (afgemaakt) script en dat merk je sterk aan het narratief dat steeds verder vervaagd in abstracte, bijna poëtische underground amateur-trash. Zonder acteurs en op een shoestring budget.

Nekromantik is vooral interessant omwille al het ‘onacceptabele’ dat het laat zien. Nu is dat een lastig definieerbaar iets, zeker in dit genre, maar ik denk dat voor de meeste -doorgewinterde- kijkers geldt dat vrijwel alles geoorloofd is…behalve dierenleed. Helaas maakt JB zich daar ook schuldig aan;

''For me it was important to have real death in the film, being inspired by underground movies that deal with this kind of thing. I was always annoyed by people explaining why they watch horror movies – ‘because we like special effects’. And I didn’t want to have that excuse for my movie. The scene is there to make people aware of what they’re watching, and to make people sensitive about why they’re watching it.''

Maar het is onterecht om daar lang in te blijven hangen, hoe verwerpelijk ik het ook blijf vinden. Nekromantik weet zo veel meer te bieden. JB's aanpak is een hele interessante; de film is allereerst een romance, waarin de driehoeksverhouding nu bestaat uit twee levende en één rottend lijk. Sexscenes zijn gefilmd zoals je die in iedere clichematige romantische film zou zien, met pianomuziek en in slowmotion. Bovendien gewoon veilig met een condoom. Anders zou het pas écht vies zijn

Blijft vaak wel tricky om dit soort films op blu-ray te kijken, omdat ze vaak baat hebben bij hun smerige, grainy look. Niet getreurd: de sublieme (bomvolle) Arrow release weet dat prima te behouden. Leuke extra is dat de originele print, zoals hij in de bioscopen verscheen destijds, ook te zien is ter vergelijking.

Nogmaals: een belangrijke, iconische film. Wie tegenwoordig nog de underground scene in (met name) Duitsland volgt, die weet dat de invloed van deze film onmiskenbaar groot is.

avatar van bugels
Tjsa waar moet je beginnen met Nekromantik...

Het probleem met dit soort schlok is dat het zelden meer is dan een hobbyfilmpje van studenten die hun camera en make-up aan het uitproberen zijn en Nekromantik is zoveel meer dan dat. Het is een vertelling over gestoorde parafilie en sociaal isolement dat doorspekt zit met literaire motiven en als werk op zich geldt als aanklacht tegen de gevestigde christelijke normen en waarden en vertrutting.

Laat ik voorop stellen dat ik niks heb met kunstenaars die de wereld ondergeschikt maken aan hun kunst. Onder het mom van 'De wereld is banaal en ik ben geniaal' een punkrock aanklacht maken tegen gevestigde normen en waarden door constant heilige huisjes om te trappen.... pff 't verveelt me. Anarchy bestaat niet.
En toch kan ik niet wegkijken...

De groteske tegenstellingen tussen lichte lieflijke implicite metaforen en walgelijke beeldtaal maken van Nekromantik een misantropische verleiding die eigenlijk de kringloop van het leven met lof bezingt en op die manier keer op keer de aandacht op zich te vestigen. Walgelijke schlock, met geen enkel werkelijk bestaansrecht, behalve echte kunst ...met een grote K

Homevideo-achtige beelden en foute, elektronische muziek versterken de walchelijke en doodzieke sfeer van deze film. Mijn maag draaide zich meerdere malen bijna om gedurende het zien van de film, me realiserende dat er werkelijk mensen bestaan die seks hebben met lijken. Deze film heeft absoluut niet de schrikmomenten van de doorsnee horrorfilm, maar blijft bij mij voor de rest van mijn leven in mijn gedachten hangen door de schokkende goorheid die voor onvergetelijke rillingen zorgden.