Nekromantik (1987)

West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Jörg Buttgereit
met Daktari Lorenz, Harald Lundt en Beatrice Manowski

Robert Schmadtke is een man van middelbare leeftijd, die werkt voor een schoonmaakbedrijf. Zijn werk is het bergen van restanten van dode lichamen na ongelukken. Zijn hobby is om lichaamsdelen mee naar huis te nemen. Op een dag komt hij een dood lichaam tegen. In plaats van het lichaam te laten begraven neemt hij het mee naar zijn vriendin, en de pret begint.

avatar van alexspyforever
Boeikens schreef:

Soms treffen onze smaken zich, maar hier dus duidelijk weer niet
Deze Nekromantik is dan ook al weer 31 jaar oud en filmtechnisch zijn we er uiteraard op vooruit gegaan, zelfs verwend, en is ook onze drempel/tolerantie hiermee ver verlegd.
Toch was Nekromantik in zijn tijd een mijlpaal in zijn soort, sfeer en thematiek en vind ik hem zelfs nu nog zeer vermakelijk om te zien. Inderdaad zou ik hem nu geen 3,5 meer geven, maar toch...

Met het concept is niets mis, dat is heden ten dage nog steeds zeer schokkend. Alleen is de uitvoering zo saai en traag dat de 75 minuten een eeuwigheid lijken te duren. Uiteindelijk wordt er niet zo erg veel met dat lijk gedaan als ik er op terug kijk. Op die manier kunnen jij en ik ook een film maken denk ik.

avatar van Boeikens
alexspyforever schreef:
Op die manier kunnen jij en ik ook een film maken denk ik.

Waar wachten we op

avatar van jeroentjuhhhhh
Belangrijke film. Deze eerste Nekromantik is over ’t verloop van 2 jaar gedraaid en Buttgereit haalde gedurende die periode overal inspiritaite vandaan. Een film die steeds meer een verzet werd tegen de censuur in Duitsland en daarnaast o.a vanuit de 'frustratie' jegens de brave horrorcinema van de Amerikanen van de early 80's, toch wel typisch Duits. Het is punk, rebels, gedurfd. Begonnen zonder duidelijk (afgemaakt) script en dat merk je sterk aan het narratief dat steeds verder vervaagd in abstracte, bijna poëtische underground amateur-trash. Zonder acteurs en op een shoestring budget.

Nekromantik is vooral interessant omwille al het ‘onacceptabele’ dat het laat zien. Nu is dat een lastig definieerbaar iets, zeker in dit genre, maar ik denk dat voor de meeste -doorgewinterde- kijkers geldt dat vrijwel alles geoorloofd is…behalve dierenleed. Helaas maakt JB zich daar ook schuldig aan;

''For me it was important to have real death in the film, being inspired by underground movies that deal with this kind of thing. I was always annoyed by people explaining why they watch horror movies – ‘because we like special effects’. And I didn’t want to have that excuse for my movie. The scene is there to make people aware of what they’re watching, and to make people sensitive about why they’re watching it.''

Maar het is onterecht om daar lang in te blijven hangen, hoe verwerpelijk ik het ook blijf vinden. Nekromantik weet zo veel meer te bieden. JB's aanpak is een hele interessante; de film is allereerst een romance, waarin de driehoeksverhouding nu bestaat uit twee levende en één rottend lijk. Sexscenes zijn gefilmd zoals je die in iedere clichematige romantische film zou zien, met pianomuziek en in slowmotion. Bovendien gewoon veilig met een condoom. Anders zou het pas écht vies zijn

Blijft vaak wel tricky om dit soort films op blu-ray te kijken, omdat ze vaak baat hebben bij hun smerige, grainy look. Niet getreurd: de sublieme (bomvolle) Arrow release weet dat prima te behouden. Leuke extra is dat de originele print, zoals hij in de bioscopen verscheen destijds, ook te zien is ter vergelijking.

Nogmaals: een belangrijke, iconische film. Wie tegenwoordig nog de underground scene in (met name) Duitsland volgt, die weet dat de invloed van deze film onmiskenbaar groot is.

avatar van bugels
Tjsa waar moet je beginnen met Nekromantik...

Het probleem met dit soort schlok is dat het zelden meer is dan een hobbyfilmpje van studenten die hun camera en make-up aan het uitproberen zijn en Nekromantik is zoveel meer dan dat. Het is een vertelling over gestoorde parafilie en sociaal isolement dat doorspekt zit met literaire motiven en als werk op zich geldt als aanklacht tegen de gevestigde christelijke normen en waarden en vertrutting.

Laat ik voorop stellen dat ik niks heb met kunstenaars die de wereld ondergeschikt maken aan hun kunst. Onder het mom van 'De wereld is banaal en ik ben geniaal' een punkrock aanklacht maken tegen gevestigde normen en waarden door constant heilige huisjes om te trappen.... pff 't verveelt me. Anarchy bestaat niet.
En toch kan ik niet wegkijken...

De groteske tegenstellingen tussen lichte lieflijke implicite metaforen en walgelijke beeldtaal maken van Nekromantik een misantropische verleiding die eigenlijk de kringloop van het leven met lof bezingt en op die manier keer op keer de aandacht op zich te vestigen. Walgelijke schlock, met geen enkel werkelijk bestaansrecht, behalve echte kunst ...met een grote K

Homevideo-achtige beelden en foute, elektronische muziek versterken de walchelijke en doodzieke sfeer van deze film. Mijn maag draaide zich meerdere malen bijna om gedurende het zien van de film, me realiserende dat er werkelijk mensen bestaan die seks hebben met lijken. Deze film heeft absoluut niet de schrikmomenten van de doorsnee horrorfilm, maar blijft bij mij voor de rest van mijn leven in mijn gedachten hangen door de schokkende goorheid die voor onvergetelijke rillingen zorgden.