Nekromantik (1987)

West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Jörg Buttgereit
met Daktari Lorenz, Harald Lundt en Beatrice Manowski

Robert Schmadtke is een man van middelbare leeftijd, die werkt voor een schoonmaakbedrijf. Zijn werk is het bergen van restanten van dode lichamen na ongelukken. Zijn hobby is om lichaamsdelen mee naar huis te nemen. Op een dag komt hij een dood lichaam tegen. In plaats van het lichaam te laten begraven neemt hij het mee naar zijn vriendin, en de pret begint.

avatar van ASman
Nekromantik is een wel erg vreemde eend in de bijt. Visueel een erg lelijke film met amateuristiche beelden, maar toch geeft de muziek er iets artistieks aan.
En waar het onderwerp natuurlijk vuil en goor is, en dat is de film dan ook wel, geeft Buttgereit op een onverklaarbare wijze een soort van 'touching' randje aan de scènes met necrofilie. Op het gebied van echte bloederigheden is er wel een karrevracht aan films die deze film achter zich laten. Het gore onderwerp...daar haalt Nekromantik zijn schokfactor vandaan. ( O ja, en waarom het konijn ? Voegde niets maar dan ook niets toe )
Nekromantik is dan ook veeleer een interessante film dan een vermakelijke film. Ik kan het zelfs ook geen goede film noemen, maar toch kan ik met de beste wil van de wereld zijn klassiekerstatus niet ontkennen.

avatar van Halcyon
ASman schreef:
( O ja, en waarom het konijn ? Voegde niets maar dan ook niets toe )
Omdat het daar vaak allemaal mee begint. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die dieren mishandelen, of ervan genieten om naar dierenmishandeling te kijken, later de stap naar geweldpleging (en moord) ten opzichte van mensen veel sneller maken. Ik vermoed dus dat Buttgereit die scène er heeft ingestoken om de link tussen vroeger en nu te leggen. Een beetje alsof hij wou zeggen dat het met Robert zo uit de hand gelopen is omdat hij van kindsbeen af al in de verkeerde richting gestuurd werd.

Drs. DAJA schreef:
en zet een kille amateuristische sfeer neer waarin je je totaal niet welkom voelt. 't geheel doet goedkoop aan maar het is op een vreemde manier toch wel kunstig.

exact!

die tagline ook:
Ein film uber die Liebe zum Menschen und was von Ihm uberig bleibt

avatar van TinkerTex
Onlangs zag ik Ta paidia tou Diavolou (a.k.a. Island of Death) en zei dat deze film alles leek te bevatten. Nekromantik bevat wat de Griekse productie niet bevatte, namelijk seks met doden. Gadverdamme. Dit gaat me echt te ver. Nekromantik is de meest wanstaltige film die ik tot op heden heb gezien. Necrofilie als thema nemen kan ook met smaak, maar dit is totaal smakeloos. Ik kan me niet voorstellen dat mensen aan deze film plezier beleven. Hier houdt het voor mij als horrorfan op. Heb hem niet afgekeken. Overkomt me zelden.

avatar van Rephlex
TinkerTex schreef:

Ghegheghe...
Lijkt me dat, ondanks jouw beoordeling, 'Nekromantik' in z'n opzet is geslaagd, als ik dat zo lees...
Dat alleen al is mijns inziens een hogere beoordeling waard...

Voor wie interesse heeft. Ik heb Nikromantik en Nikromantik 2 op VHS. Beiden VHS cassetten zijn origineel en in zeer zeer goede staat. Alsook beeld en geluid zijn nog subliem. 2 zeldzame oude cultfilms. Zeker in deze staat. Deze zijn te koop.

avatar van HarmJanStegenga
Mja, voor de ''lol'' deze Nekromantik ook maar eens opgezet. Helaas is dit (zoals verwacht) helemaal niks. De seksscéne met dat lijk was eigenlijk best wel geinig en omdat deze zo grappig is het ''hoogtepunt'' van dit voor de rest bijzondere gedrocht. Er worden veel pogingen ondernomen om te schockeren - helaas lukt dit nergens echt. Wat overblijft is een vies, goor, belachelijk stukje film, met een paar komische momenten. Niet altijd geslaagd, veelal wél totaal misplaatst. De scéne wanneer die vent dat lijk in de kruiwagen gooit is wel grappig bijvoorbeeld. De scénes met bijv. dat konijn en die gast in bad vond ik gewoon té goor. Dikke onvoldoende voor deze mislukte komedie.

dominion
Bizar filmpje !

Vond hem wel enigszins best wel goed.
Maar echt zo shockerend als iedereen beweert valt dat nog wel erg mee.
Er zitten inderdaad wel erg ranzige scenes in.
Deze had ik dus als tip van dutchtuga gekregen want hij zei dat dit de goorste film was die hij ooit had gezien dus ik had hem ranziger verwacht.

De film zelf is verre van slecht en heeft een verdiende cultstatus.
Buttgereit heeft een erg fijn Horror/Drama geleverd met erg mooie gore zeker voor die tijd en heb er makkelijk doorheen kunnen kijken en ook fijn dat de speelduur zo kort is.
Dit filmpje zou nog wel eens toe zijn aan een herziening en dan ook met een kans op een verhoging.
Poster is ook schitterend .

Voor nu een 3

Nikromantik en Nikromantik 2 op VHS te koop.
Beide VHS films zijn origineel en in zéér goede staat.
Ook het beeld en het geluid zijn nog subliem.
Twee zeldzame oude cultfilms, zeker in deze staat.
Te koop voor een goed bod.
Interesse?
Doe een bod via
leukkoopje@hotmail.be
Foto's ook te verkrijgen via e-mail.

muizeke schreef:
Nikromantik en Nikromantik 2 op VHS te koop.

Van Nikromantik had ik nog niet gehoord
Maar als je iets wil verkopen moet je op het forum zijn

Ik bedoelde Nekromantik en Nekromantik 2
Wil ze ook wel ruilen tegen pretparktickets of dierentuintickets.

avatar van JigSaw_Doll
Hilarische review ervan door de Cinema snob!
Nekromantik

Na het zien van die grote lap vlees in de pan zou je spontaan vegetariër worden.

Ik heb vol verbijstering naar de film gekeken. De muziek maakt het geheel subliem.
Niet geschikt voor zwakke maagjes

avatar van Elineloves
Wat een tegenvaller zeg. Nu had ik niet echt torenhoge verwachtingen, maar het leek me wel vermakelijke onzin. Onzin is het zeker, vermakelijk niet. Ik vond de beelden ook verschrikkelijk lelijk en het nodigde niet bepaald uit om verder te kijken, verhalenderwijs ook niet.

Ik lees hier ook regelmatig dat het zo shocking was, maar ik ben dan óf zo verdorven dat ik het gewoon niet als schokkend ervaarde, of het viel allemaal wel mee. Tuurlijk, het was wel smerig hier en daar, maar niet zozeer dat ik met kotsneigingen zat te kijken en vreesde voor slapeloze nachten. Misschien dat ik het beter kon verdragen omdat het me allemaal geen zier interesseerde, ik stond er kilometers ver vanaf. Totaal geen enkele vorm van betrokkenheid. Zonde man.

avatar van steph b
Eindelijk gezien, en de film lost al zijn verwachtingen in. Natuurlijk wist ik wel ongeveer wat ik kon verwachten, maar toch was ik behoorlijk onder de indruk van de viezigheid in deze film. Want vies is deze film zeker! Al snel kreeg ik de scene met het konijntje te zien, en zoals vele kijkers vindt ik dat echt veel te ver gaan. Op dat moment wist ik in iig al dat ik deze film geen voldoende ging geven.
Al met al; shocking, smerig, maar absoluut geen goede film!

avatar van fappie

ZIEK

De Duitsers en Japanners bevinden zich op dezelfde golflengte wat betreft de absurditeit in hun pornografie en films...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er komt een Blu Ray aan in de UK. Uncut. Bij Arrow natuurlijk.

avatar van michielheinhuis
De scène met het konijntje was beter te pruimen dan de rest van deze film.

avatar van leatherhead
Trieste film, waarschijnlijk op een oud, stoffig zolderkamertje in elkaar geknutseld door een vies, oud mannetje met iets teveel opgekropte SM-verlangens.

Kon 1 aardig momentje in de film ontdekken, dat was wanneer er een soort aanzwellende toon gebruikt werd, wat een bepaalde scene nog een klein beetje impact gaf. Voor de rest varieert het allemaal van lachwekkend tot simpelweg barslecht, met als dieptepunt de zelfmoord/masturbatie scene. Toegegeven, het is smerig, maar wordt compleet om zeep geholpen door onder andere de soundtrack, en mist alle impact om te shockeren. Visueel is het verder allemaal schijtlelijk, wat in sommige films nog positief uit kan pakken op een bepaalde manier, maar hier absoluut niet.

Zwaar amateuristische bedoening. Een op hol geslagen SM-fantasietje, meer niet. 0,5*.

avatar van Richard_Voorhees
Weleens van deze film gehoord door diens cult status, enz., maar nog nooit gezien. Maar wie weet dat ik deze Arrow release kan meepakken als ik later deze zomer in Glasgow ben.

avatar van Cellulord
Liefst niet al te serieus nemen deze film dan heb je er mischien nog iets aan.
Heb meer moeten lachen dan bibberen, met als hoogtepunt de zelfmoord/masturbatie scene.

Een stukken beter alternatief is Aftermath, een 30 min. kortfilm van Nacho Cerdà.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Opvallend expliciet en ranzig, deze Nekromantik. Maar dat is ook werkelijk de enige reden waarom de film zo'n cultstatus heeft bereikt en niet compleet in de vergetelheid is geraakt. Want naast deze ranzigheid is het toch vooral amateuristische zooi.

Buttgereit wil shockeren en niets meer. Logischerwijs opent zijn film dan ook met een shot van een pissende vrouw. En daarna volgt een dik uurtje met dierenleed, bloed, ingewanden en seks. De zeer amateuristische aanpak helpt soms bij het neerzetten van het grimmige, smerige sfeertje. Soms zet Buttgereit uit het niets ineens een best mooie, dromerige en hilarische sequentie neer, voorzien van mooie pianomuziek. Maar op deze schaarse momenten na is het vooral enkel knullig. Het amateurisme spat er van af. Alleen al die scène met die twee buurmannen is echt hilarisch, zo kneuterig uitgevoerd. En wat opvalt is dat Buttgereit al zijn scènes ontzettend lang rekt. Alsof de film maar 40 minuten dreigde te worden, dus moesten alle shots langer en langer. Werkt niet echt bevorderlijk.

2 sterren.

avatar van keimpeS
Nee dit is toch niet echt iets voor mij, gelukkig was de speelduur niet al te lang. De film wil shockeren maar slaagt daar niet echt in, het is bij soms tijden nogal amateuristisch dat het je meer aan het lachen maakt dan shockeert!

avatar van Kondoro0614
Soms dan heb je een bepaald gevoel in je lichaam waarvan je denkt “Wat ben ik aan het kijken?”, dit gevoel kreeg ik steeds meer bij de film ‘Nekromantik’. Ook zit ik me erg af te vragen waarom ik deze films überhaupt heb gekocht op Blue-Ray want wat een verschrikkelijke film was dit zeg. Ik heb enorme spijt dat ik geld uitgegeven heb aan deze film en dan nog erger: ik heb 75 minuten van mijn leven verspild aan dit amateuristisch werkje van Jörg Buttgereit. Spijt dat ik hem gezien heb dat heb ik zeker, toch niet een film van mijn voorkeur en zeker als een niet al te grote horrorkenner (wel een fan) zijn deze film erg moeilijk om door te komen maar, ook al ben je een horrorkenner en fan dan blijft dit een ontzettend trage film en dan zijn die 75 minuten toch nog hartstikke lang, zeker omdat het ontzettend amateuristisch gefilmd is en de film niets boeiends weet te brengen.

Ik heb altijd gedacht dat Tom Six, de Nederlandse regisseur van de ‘ The Human Centipede (First Sequence) (2009) ‘ trilogie, de ziekste persoon van de wereld is op gebied van filmmakers. Toen zat ik uiteraard nog niet echt in dat wereldje en ik wist niet wat er nog meer van aparte films over de wereld heen zwerfde tot dat ik op Zavvi in aanmerking kwam met de ‘Nekromantik’ duo. In gedachten twee leuke films voor de horror challenge en de horrormaand maar op beeld toch een film waarvan ik al bij de eerste scéne wist dat dit niet mijn film ging worden. Ook al begon de film aardig leuk, met een ongeluk waarbij de vrouw door midden gescheurd word en de man zijn oog eruit schiet daalt de film snel en word het al gauw een gestoorde en misschien wel psychologisch werkje van Jörg. Te bedenken dat hij zelfs nog een tweede deel op de wereld heeft gezet.

Zoals ik al hierboven las bij de recensie van leatherhead is dit een film gemaakt door een gek op zijn vieze en rommelige zolderkamertje ergens in Berlijn. De film, en dat heb ik al meerdere malen benoemd is erg amateuristisch en ik denk dat ik nog nooit zo’n amateur film heb gezien. Toch is (zoals ik ook al boven ergens las) de film op sommige momenten gered door de muziek die Jörg er in heeft geplakt maar dan zien we eigenlijk alleen maar ranzige scénes met een iets te vrolijk muziekje er onder geplakt, en dat is ook niks waard vond ik. De film word gewoon niet goed, het verhaal is ontzettend lastig als je het plot niet even door neemt want ik had na een tijdje geen benul meer waar het allemaal over ging, tot ik de beschrijving las en het me toch wat meer duidelijker werd.

Maar deze film heeft niet alleen ontzettend ranzige scénes, ik denk dat de partij voor de dieren deze film niet aan moet zetten. We zien namelijk doodleuk hoe een konijn gevild werd en opgesneden werd en aan het einde van de film werd deze scéne vrolijk terug gespoeld maar zien we ook nog hoe zijn nek opengesneden werd en hoe hij, ja om makkelijk te zeggen: gewoon keihard vermoord werd. We zien later in de film ook hoe ziek Jörg toch is en misschien iets van een kattenhaat heeft, of gewoon leuk vind een random scéne er in te gooien waarbij ‘Robert Schmadtke’ een kat mee naar zijn woning neemt, deze vervolgens voert maar waarschijnlijk uit woede (omdat zijn vriendinnetje weg gegaan is) de kat in een vuilniszak stopt, en deze rustig tegen de grond aan mept en tegen de muur waarbij je ook heel mooi een bloedveeg ziet op de muur. Mocht het nog niet ziek genoeg zijn zien we Robert later met zijn blote snikkel in een bad liggen waarbij de kat boven hem ligt op een rekje, al bloedend in het bad. Waarbij Robert daarna nog even besluit de ingewanden van de kat over zich heen te smeren.

Maar dit is niet het goorste wat de film te bieden heeft in mijn ogen, het is natuurlijk geschrift dat Robert een lijk vind en die meeneemt, om vervolgens samen met Betty een trio te houden. Hij zaagt een ijzeren buis af met een kop waar draad op zit en dat is dan de ‘penis’ van het lijk. En dan vervolgens misschien wel voor twintig minuten aan beeld materiaal waar Betty en Robert seks hebben met het lijk want er lijkt geen einde aan te komen. Ook vermoord Robert later in de film nog een prostituee om vervolgens met dit lijk ook seks te hebben en als het dan nog niet erg genoeg is besluit Jörg vervolgens om Robert in bed te leggen (met een penis uit zijn broek en die zag er niet uit en was erg komisch ) en dan zichzelf te laten vermoorden met een mes waarna er sperma en bloed uit de stijve penis kwam.. Deze laatste scéne laat zien dat Jörg misschien wel psychologisch gestoord is en dat ik deze film maar snel moet vergeten, wat een verschrikking!

Zo te lezen is de filmposter beter dan de film zelf

avatar van joolstein
Opgezet alsof dit belevenissen zijn van een normale, doorsnee burgers, echter Rob en Betty zijn dit natuurlijk niet. Dat blijkt al uit Rob zijn baan en lugubere collectie. Nadat hij thuiskomt met een compleet maar grotendeels vergaan lijk barst de film dus pas echt goed los met smerigheid. Lichte komisch scenes wisselen zich af met smerige maar regisseur Jörg Buttgereit brengt dit wel erg goed! . Een film met een wel heel absurde vorm maar verder heeft het niet veel te meer bieden. Want er zitten ook veel minder relevante of geslaagde scènes in. Meest vreemde scene was een stukje over een man die per ongeluk een buurman neerschiet die appelen aan het plukken is. Geen idee waarom dit erin zat? Ook de muziek, afgezien van de bijpassende muziek tijdens het liefdesspel, is niet veel soeps en te vaak nadrukkelijk aanwezig. Het is vooral een interessante film te noemen vanwege de extreme vorm van het liefdesverhaal. De film is op sommige momenten ook erg grappig, en zeker het bekijken waard. Dat wil zeggen, voor de niet al te gevoelige kijker. Zeker ook omdat er voor mensen die niet weten hoe een stukje vlees op hun bord belandt, er een extreem onplezierige scène aanwezig is, namelijk een levend konijn dat geslacht en gevild wordt.

avatar van John Milton
Wat bezielt een mens om dit net uit bed te kijken, met de ochtendkoffie nog niet eens op?

Die kwam dus bijna weer naar boven. Seriously, JM... Wat een keuze weer

Ik heb de konijnenscène geskipt zodra ik hem aan zag komen. Ook verder een volstrekt wanstaltig werkje, waarvan direct duidelijk is waar de cultstatus en controverse vandaan komt. Wel jammer dat het visueel niet iets beter is, al past het er wel bij, moet ik zeggen.

De hierboven genoemde Aftermath van Nacho Cerda is op dat vlak inderdaad echt stukken beter. En op andere vlakken ook. Nekromantik is voornamelijk een (horror)filmhistorische curiositeit, dan dat het écht een goede film is, wat mij betreft. De combinatie tussen beeld en muziek weet echter wel te vermaken.

En ja, de poster had me wel een beetje op het verkeerde been gezet wat looks en sfeer van de film betreft. Die is vooral ontzettend morsig.

avatar van alexspyforever
Schokkend en misselijk makend voor een gevoelige kijker hetgeen ik helemaal niet ben. Ik denk dat ik eerder geschokt ben door de 3,5 * die Boeikens en joolstein er aan hebben gegeven. Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien wat hier n vermakelijk aan is. Op het lijk na is de gore ook nog eens afschuwelijk zwak. De beelden zijn zo lelijk en amateuristisch dat ze met handcam lijken te zijn gefilmd. Ja het had wel iets van found footage zonder het schudden dan. Maar het ergste is dat er bijna geen flikker in gebeurt en dan nog supertraag is. Sorry maar deze verdient niet beter dan de ultieme baggerscore.

alexspyforever schreef:

Soms treffen onze smaken zich, maar hier dus duidelijk weer niet
Deze Nekromantik is dan ook al weer 31 jaar oud en filmtechnisch zijn we er uiteraard op vooruit gegaan, zelfs verwend, en is ook onze drempel/tolerantie hiermee ver verlegd.
Toch was Nekromantik in zijn tijd een mijlpaal in zijn soort, sfeer en thematiek en vind ik hem zelfs nu nog zeer vermakelijk om te zien. Inderdaad zou ik hem nu geen 3,5 meer geven, maar toch...

avatar van alexspyforever
Boeikens schreef:

Soms treffen onze smaken zich, maar hier dus duidelijk weer niet

Met het concept is niets mis, dat is heden ten dage nog steeds zeer schokkend. Alleen is de uitvoering zo saai en traag dat de 75 minuten een eeuwigheid lijken te duren. Uiteindelijk wordt er niet zo erg veel met dat lijk gedaan als ik er op terug kijk. Op die manier kunnen jij en ik ook een film maken denk ik.

alexspyforever schreef:
Op die manier kunnen jij en ik ook een film maken denk ik.

Waar wachten we op