Nekromantik (1987)

West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Jörg Buttgereit
met Daktari Lorenz, Harald Lundt en Beatrice Manowski

Robert Schmadtke is een man van middelbare leeftijd, die werkt voor een schoonmaakbedrijf. Zijn werk is het bergen van restanten van dode lichamen na ongelukken. Zijn hobby is om lichaamsdelen mee naar huis te nemen. Op een dag komt hij een dood lichaam tegen. In plaats van het lichaam te laten begraven neemt hij het mee naar zijn vriendin, en de pret begint.

avatar van mayhemblik
Verhoog ik hem na een paar nachtjes slapen ben ik alweer te laat, mijn excuses aan de boven buurman.

avatar van Alpha X
goede film!

vage contrasten, en sublieme muziek !

avatar van Exploitation
Meest zieke film ooit! Overtreft zelfs Cannibal van Marian Dora.

avatar van Halcyon
Natuurlijk overtreft het Cannibal. Die is kinderspel vergeleken met Nekromantik .

avatar van Exploitation
Halcyon schreef:

Zeker weten! Maar Cannibal was tot nu toe een van de meest zieke films (nog steeds) die ik gezien heb, maar deze gaat nog een stapje verder.

Wist niet echt wat denken eerst. Een stom amateurfilmpje of een geniale film. Ik ga voluit voor het tweede! En de muziek maakte de film helemaal af. Schitterend!

avatar van flut
Haha lachwekkende film, slechte specialeffects aan het einde, de neuk scene met de chick erbij was wel ziek verder.

Vond de scene in de bioscoop ook nogal lachwekkend, wel geinig film verder begin is alleen nogal saai,

Wel toppunt van sick maarja niet dat ik dr wakker van heb gelegen, ik moest meer lachen om deze film.

Halcyon schreef:
Daarvoor zou ik hem moeten terugzien. Maar als ik een film als Nekromantik zou herzien, zou ik erder aan stemverhoging in plaats van stemverlaging denken
Daar heb ik me toch even in vergist. Bij een herziening deze week zag ik volledig door het bizarre uitgangspunt en de daarbij horende scènes. Wat dan overblijft is eigenlijk niet zo mooi. Veelal amateuristisch ogende (en zelfs foeilelijke) beelden. Een hoop overbodige scènes ook. Maar toch heeft Nekromantik met zijn vreemde muziek en enkele extreme scènes toch nog genoeg body om te blijven boeien. Een cultklassieker en/of curiosum is het zeker, maar een goede film vind ik het helaas niet meer.

avatar van niethie
Soms heb je van die filmpjes met een enorme cultstatus, waarbij je je afvraagt wat iedereen er toch in ziet, Nekromantik is daar een perfect voorbeeld van. Echt een enorm ranzige en vage film. Mocht het nou allemaal met een knipoog gemaakt zijn had ik het waarschijnlijk nog kunnen waarderen, maar het lijkt allemaal bloedserieus, met een ook nog eens walgelijk amaturistisch uiterlijk. Kan me dan ook moeilijk voorstellen dat iemand dit ook maar enigzins, een beetje vermakelijk zal vinden. Een pluspuntje was de mooie pianomuziek die het geheel nog een licht surrealistisch tintje meegaf, maar dat was het dna ook. Verder heb ik geen enkele intentie dit ooit nog eens opnieuw te gaan zien of erger: nog een andere film uit het oevre van Buttgereit te zien, dit en en het al even afschuwelijke ''Schramm'' waren immers meer dan genoeg van het goede.

1 ster

avatar van Drs. DAJA
Kon dan echt niemand me hier even voor waarschuwen?

Heb mezelf kolhalzend door deze film heen gesleurd. Gadverdamme, deze wanstaltelijke 8mm zooi komt meteen in m'n Top 5 van meest verontrustende films en zit daar fijn tussen titels als Salo, Nuit et Brouillard en Le Sang des Betes. Hebben al deze films nog een duidelijk politiek en maatschappelijk karakter is Nekromantik eerder simpelweg verontrustend en ranzig.

Regisseur, Buttgereit, doet er ook alles aan om dit zo droog en lastig mogelijk te verteren te krijgen en zet een kille amateuristische sfeer neer waarin je je totaal niet welkom voelt. 't geheel doet goedkoop aan maar het is op een vreemde manier toch wel kunstig. Ik hoop deze necrofilieporno nooit meer te zien, maar Nekromantik heeft duidelijk zijn plaatsje verworven in de krochten van de controversiele cinema. Niet dat het leuk is maar ook die confrontatie en ellende is een aantal punten waard, alleen al omdat er (tegen alle logica in) wél een kant van de maatschappij wordt belicht...

avatar van Querelle
Hahaha 2 politici van het CDA en de Christenunie zijn er over gevallen dat deze film op het IFFR werd gedraaid.

Ik heb hem helaas niet gezien.

avatar van danuz

avatar van Querelle
Ja, toch in slaap gevallen. of bedoel je dat gezeik van onze Christelijke leiders?

avatar van danuz
Het tweede, hebben ze de films bijvoorbeeld überhaupt gezien?

Je bent thuis in slaap gevallen of tijdens de film?

danuz schreef:
Het tweede, hebben ze de films bijvoorbeeld überhaupt gezien?

Dat vroeg ik me ook af ja

Je bent thuis in slaap gevallen of tijdens de film?

thuis

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Querelle schreef:

Ik heb hem helaas niet gezien.

Kan me hier oprecht kwaad over maken, maar dat zullen we maar niet doen.

avatar van Zavo
Querelle schreef:

Waarom? Heb je een link?

avatar van Querelle
Stond in het AD, maar ik kan hem niet zo snel op het web vinden.

avatar van Drs. DAJA
starbright boy schreef:

Kan me hier oprecht kwaad over maken, maar dat zullen we maar niet doen.

Nou is een tamelijk onchristelijke film hoor. Natuurlijk onzin om er over te vallen, maar ik vond 't al vreemd dat hij zomaar op 't festival kon verschijnen (niet dus).

avatar van Prudh
Ik snap de zorgen van die politici wel ergens... Prima dat het vertoond wordt, maar laat de argeloze bezoeker die puur afgaat op plotomschrijving wel even een waarschuwing meekrijgen vooraf... Iets met het heel erg letterlijk nemen van de titel wellicht?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het staat duidelijk zat in de omschrijving van het festivalkrantje en daarbij gaat het om volwassen mensen, als die naar deze film gaan moeten ze niet zeiken als hij te ver gaat.

Nomak
Inderdaad Starbright Boy. Iedereen heeft de mogelijkheid om zich op voorhand even te informeren over een film.

avatar van Prudh
Zo lang die informatie maar door het festival zelf geboden wordt, moet er niet gezeurd worden inderdaad.

avatar van Querelle
Ja het stond duidelijk bij de plotomschrijving. Rutger Wolfson, de festival directeur reageerde overigens in die zelfde strekking, en met het commentaar: "Het is maar een film."

avatar van BlueJudaskiss
Gezien op het IFFR. De konijnscene kan simpelweg niet en de film had meer plot kunnen gebruiken, maar dit is toch wel een erg goede film. De eindscene van Nekromantik is een van de bizarste en grappigste eindes die ik in m'n hele leven heb gezien, waarvoor touché. In tegenstelling tot anderen vond ik dit juist geen serieuze film en leek het allemaal juist met opzet zo amateuristisch.

avatar van dutchtuga
Deze poster is de nummer 3 in mijn poster top 10 geworden!

Cult Movies Reviewed: Horror Poster Top 10 - #3 - cultmoviesreviewed.blogspot.com

Beetje veel letters, maar ben benieuwd naar nummer 1 en 2

avatar van Halcyon
Ja, dit is inderdaad top 3 materiaal.

avatar van Bottleneck
Nee dit gaat hem niet worden voor mij. Slechte muziek, het oogt amateuristisch en de special effects zijn ook niet allemaal om over naar huis te schrijven. Over de konijnscene zal ik maar niet eens beginnen; het enige echt shockerende en nog goedkoop ook. Alleen nog wat punten voor het bizarre uitgangspunt, af en toe wat kolderiek gedoe en de vrijscene.

avatar van Rephlex
Vooral niet te serieus nemen, dit werkje van Buttgereit...
Terecht in status verheven tot 'klassieker'.
Het allerlaatste(?) taboe doorbroken.
Vermakelijk, avant-gardistisch schouwspel dat in z'n opzet is geslaagd: Kijkers die quasi-intellectuele sublagen verwachtten kregen nul op hun rekest en overgevoelige daredevils kregen de schok van hun leven.
Alleen al daarom deze 2,5 ster meer dan waard.
Qua 'shockfactor' natuurlijk niets vergeleken met Aftermath van Nacho Cerdá, welke niet eens op deze site vermeld staat.
Wat mij betreft een van dé toppers binnen het schoxploitation-genre, welke waarschijnlijk niet of jaren later uit was gebracht 'if it wasn't for Buttgereit'...