Nekromantik (1987)

West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Jörg Buttgereit
met Daktari Lorenz, Harald Lundt en Beatrice Manowski

Robert Schmadtke is een man van middelbare leeftijd, die werkt voor een schoonmaakbedrijf. Zijn werk is het bergen van restanten van dode lichamen na ongelukken. Zijn hobby is om lichaamsdelen mee naar huis te nemen. Op een dag komt hij een dood lichaam tegen. In plaats van het lichaam te laten begraven neemt hij het mee naar zijn vriendin, en de pret begint.

Ik betwijfel het me ...

Max en Joep
ok, misschien was het wel voor een deel een heeeeel klein beetje een grapje.

avatar van JigSaw_Doll
ik moet de filmwereld feliciteren met de eerste ziekste film allertijden en ziekste regisseur allertijden
Kooooooooots!!!!!!

avatar van davincstyle
Lijkt me wel een vette film, goor is altijd cool !

avatar van sinterklaas
Is deze ook in Nederland te krijgen?

Max en Joep
jahoor, geen enkel probleem volgens mij, is niet zo moeilijk aan te komen.
daarnaast is hij ook prima te pindakazen.

hij was wel UBER ziek ja.
Ik heb hem 1 keer afgezet, omdat ik dacht: ja hallo, hier heb ik geen trek in hoor.
Later toch maar eens afgekeken.

heel naar.

avatar van Boeikens
Een must have voor necrofielen denk ik (daar hoor ik niet bij!) maar voor de "normale" kijker nogal ziekelijk en wansmakelijk. Hiermee bedoel ik puur de necrofilie die wansmakelijk en ziek is.
De gore kan anders weer niet goed genoeg zijn vind ik en komt hier ook rijkelijk aan bod.
De finale scène was wel de max!!!

avatar van P8rb
2 sterren voor de muziek en de gore. Voor de rest vond ik het maar een matige film, en vooral nogal lelijk.

avatar van sinterklaas
Hoe heb je deze gezien Peter?

Boeikens schreef:
(daar hoor ik niet bij!)

yeah right!!

avatar van vistrida
Een vriend van mij heeft nogal een vreemde smaak... hij vertelde mij deze film te kijken! Moet ik nog aan beginnen..... ben benieuwd!!

avatar van Die Hard,Willis
Hopelijk hebben ze Nekromantik zaterdag bij Boudisque nog, ik denk dat het een must is en als horrorfan wil ik hem in mijn bezit hebben.

avatar van Mochizuki Rokuro
Die Hard,Willis schreef:
Nou dat weet ik wel zeker dat ze die hebben, want daar kijk ik altijd even naar, omdat ik de film graag wil zien. Het slechte nieuws echter is dat-ie ongelofelijk duur is: volgens mij 34,99 of zoiets.

Mochizuki Rokuro schreef:

Voor die prijs ben ik nog wel bereid hem mee te nemen.

avatar van Halcyon
Bij chainsawvideo.nl is ie net geen 30 euro. Hoe dan ook, in mijn ogen is hij er zelfs 50 waard.

Halcyon schreef:

Ik ga toch naar Boudisque, dan kan ik hem net zo goed daar kopen voor die €5,- verschil.

avatar van Die Hard,Willis
Nekromantik, een heel erg omstreden film en mede daardoor wou en moest ik hem zien.
Het thema wordt heel serieus aangepakt door Buttgereit. De camerastandpunten brengen alles op een bepaalde manier op beeld wat alles extra schokkend maakt. De film wordt begeleid onder hele toepasselijke muziek. Het is ook (bijna) de eerste keer dat ik zo vastgekluisterd zat aan het beeld, en niet eens een keer om me heen keek. De hele uitwerking greep me vast en liet me niet meer los. De gore scenes worden op een bepaalde manier gebracht dat het je echt laat nadenken, de romantische pianomuziek op de achtergrond maakt de film alleen maar vreemder. Buttgereit heeft een hele andere kijk op de dood dan ik denk de meeste mensen.

Indrukwekkende en doch een geweldige film!

avatar van Die Hard,Willis
Ik moet er toch een halve ster van afnemen.

Aha, vertel...

Max en Joep
35 euro voor Nekromantik....

Aha, vertel...
Bij de 2de kijkbeurt was ik niet meer zo geinteresseerd naar het gegeven en vielen mij weer andere dingen op waardoor een 4,0* voor mij ruim voldoende zijn. Toch een behoorlijke score, als je zou stemmen wat is de film dan in jou ogen waard ?

avatar van Halcyon
Daarvoor zou ik hem moeten terugzien. Maar als ik een film als Nekromantik zou herzien, zou ik erder aan stemverhoging in plaats van stemverlaging denken, vandaar mijn vraag .
Een score aan een film geven vind ik sowieso erg lastig, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

avatar van Intruder
Halcyon schreef:

Lastig, inderdaad - en zeker in dit geval.

Ik vraag me af wat Buttgereit met deze film nu eigenlijk wilde bereiken. Het ging hem duidelijk om veel meer dan louter een schokkende film maken - hij wil de kijker ook nog iets vertellen, probeert hem tot nadenken aan te zetten, zet hem op het verkeerde been. Dit doet hij onder andere door het gebruik en het in vraag stellen van verschillende contrasten: liefde en dood, schoonheid en walgelijke goorheid, geluk en waanzin,... Het gebruik van muziek is in deze (zoals reeds aangehaald) zeer belangrijk. Op zich vind ik het verhaal van de film zeer pakkend: de toenemende en uiteindelijk absolute isolatie van Robert is op zich naargeestiger dan eender welk gruwelijk beeld, en ik denk dat het ook dit is wat Buttgereit wilde tonen. Verder is zijn karakter behoorlijk interessant: kwetsbaar, naïef en liefdevol, maar tegelijk wreed en gestoord. Die contrasten lijken mij - bewust - samen te komen in de scène met de kat.

Dit gezegd zijnde, vind ik dat de 'boodschap' van Buttgereit - als die er al is; het is slechts mijn interpretatie - niet voldoende overkomt. Het is jammer dat de film in zekere zin toch niets anders is dan een opeenhoping van gratuite gestoorde scènes, gemengd met wat humor. Sommige scènes bieden naast de gruwel totaal geen meerwaarde (het konijn bijvoorbeeld). En als een werk de bedoeling van de maker niet kan weerspiegelen, kan ik die bedoelingen, indien ze er zijn, niet positief waarderen. Ik werd dus heen en weer geslingerd tussen twee tegenstrijdige ideeën: 'Nekromantik' leek me soms een banale opeenhoping van totaal inhoudsloze en nietszeggende beelden, dan weer kon de film me echt iets vertellen, als geheel, en droegen de beelden iets meer in zich dan louter hun shock-effect. Dit laatste is wat ik zoek in horror, en helaas zo zelden vind.

avatar van FillumGek
Soms mooi, maar vaak misselijkmakend.

Een moeilijk te beoordelen film. De bedoeling van de film was waarschijnlijk om te shockeren, en dat is best gelukt. Aan de andere kant kon ik niet geboeid blijven en had ik het na een half uurtje eigenlijk wel weer gezien.

Ik ben niet erg bekend met de Duitse cinema maar de film deed wel heel oubollig aan, beetje eind jaren 70, begin jaren 80 leek het. De film komt lekker vlot op gang, alleen toen hij het lijk mee naar huis nam dacht ik van: "Dit meen je niet". Vooraf dacht ik aan een vers lijk, maar waar hij mee thuis komt is een zwart, verrot, ontbindend geraamte. De eerste kotsneigingen kwamen al snel. Daar bleef het niet bij; de vrijscene was nog erger. De muziek was zo geromantiseerd - maar wel mooi - dat het het neuken met lijken leek goed te praten. Fascinerend, maar wel met een groot 'what the fuck'-gevoel die ik de hele film had.

De scene met het konijn was belachelijk en had echt geen meerwaarde. Om te shockeren wellicht, maar het alleen houden bij necrofilie lijkt me voldoende. Scene met de kat was ook zielig, maar aan de andere kant best een sterke scene. De eindscene op bed was vreemd, hilarisch en wekte ook een soort medelijden op. Maar dat komt misschien weer door het verraderlijke muziekje wat zich afspeelt.

Als shockfilm uitstekend. Helaas is het verder niet al te hoogstaand wat mij betreft. Buiten Schmadtke saaie personages en dito scenes.

avatar van sinterklaas
Tja, natuurlijk was ik ook benieuwt naar deze film. Maar het was gewoon goedkope amateuristische rommel waar ook nog niet al te best in word geacteerd. Verder is het wel eens vermakelijk vanwege de gore waar de film ook erg op doelt en voor de rest kan het de regiseur namelijk niet schelen. Er zitten inderdaad behoorlijk wat vieze momenten in: die vilscene van die konijn, sex met een half-rottend lijk, erg veel necrofilie, die gozer die z'n eigen insmeerd met kattenorganen, en natuurlijk waneer ie zelfmoord pleegt met zijn lul uit zijn broek en dat ie tijdens dat ie zijn eigen openreigt er allermaal sperma uit zijn lul komt en vervolgens bloed.

Nekromantik is absoluut geen goede film. Het weet alleen maar te schokeren maar dat is ook niet altijd gelukt. Natuurlijk zijn veel scenes wel erg ranzig en daar kijkt de film wel weer lekker weg van. Volgende keer deel 2 dan maar?

avatar van dutchtuga
Deel twee is een stuk slechter dan deel éen, maar aangezien je deze niet veel aan vond zou die zomaar mee kunnen vallen. Probeer het zou ik zeggen.

avatar van sinterklaas
Ja, ben deel 2 aan het jammen. Dus binnekort als ie klaar is maar ff kieken.

avatar van mayhemblik
Na het zien van deze film begrijp ik pas dat het complimentjes waren van al mijn ex vrouwen, vriendinnen en vriendjes.( okee, en 1 huisdiertje)
Hoevaak heb ik niet gehoord dat ik een dooie ben tussen de lakens, maar al die exen (ze heet Irene trouwens) bedoelden het dus goed.
5***** voor de geweldige filmmuziek.

avatar van mayhemblik
JigSaw_Doll schreef:

Danke for das complimente

J. Buttgereit

avatar van Bob Gray
Hassum, maar drie sterren? Na zoveel goede reacties voor deze film gehoord te hebben lijkt me dit toch op z'n minst een veel hogere score te krijgen.

Ben benieuwd....