Nekromantik (1987)

West-Duitsland
Horror

geregisseerd door Jörg Buttgereit
met Daktari Lorenz, Harald Lundt en Beatrice Manowski

Robert Schmadtke is een man van middelbare leeftijd, die werkt voor een schoonmaakbedrijf. Zijn werk is het bergen van restanten van dode lichamen na ongelukken. Zijn hobby is om lichaamsdelen mee naar huis te nemen. Op een dag komt hij een dood lichaam tegen. In plaats van het lichaam te laten begraven neemt hij het mee naar zijn vriendin, en de pret begint.

avatar van jedymaster
Leuk verhaaltje uit vervlogen tijden: ik zat bij de tandarts en ik dood de tijd voordat ik aan de beurt ben door de aktueel te lezen.
Daarin stond een artikel over de film necromantik die ze bij cultvideotheek in Rotterdam verhuren. Ik dacht die ga ik ff huren nou moet je weten dat ik in Broekhuizenvorst woon (vlakbij Venlo) dus Rotterdam is niet echt dichtbij maar ik zou en moest de film zien dus ik erheen.
Eenmaal aangekomen in Rotterdam en na een lange zoektocht en veel navragen stapte ik de videotheek binnen wat bleek ik kreeg de film niet mee want ik had geen uitreksel van het geboorte register. De dag erna weer na Rotterdam en huren die film en natuurlijk de dag erop weer terug brengen die film maar het was de moeite waard want het is een goede horrorfilm. En och ja lang leve de OV jaarkaart!!!!

Daarin stond een artikel over de film necromantik
Daarvoor lees ik ook altijd de aktueel.

avatar van Hemdale
Ik wil deze binnenkort even bestellen want het lijkt me wel een interessante film... keer wat anders als onderwerp voor een film... necrofielen...

Als je necrofielen een interresant onderwerp voor een film vindt, moet je maar eens Necrocam: De Dood Online bekijken. Met Egbert Jan Weber (voordat hij 'ontdekt' was) in een uitstekende rol.

avatar van Hemdale
Hmmm... zal eens op zoek gaan naar Necrocam, dank je Gotti!

Ik denk niet dat je deze film in de videotheek zal vinden. Hij is wel een paar maanden geleden op tv geweest, maar ik wens je toch veel succes met zoeken.

JackTorrance
deze film is niet zo heel moeilijk te krijgen hoor mensen.
In Boudisque (Amsterdam en Utrecht) ligt ee nnieuwe mooie box met de film.
Verder is hij ook prima met Emule ofzo te downloaden.

Maar: laat je niet het ootje nemen door het feit dat het een beruchte, klassieke, mega-zieke, nauwelijks te krijgen killer is hoor.
Hij is wel aardig maar zeker niet super.
Grauwe duitse beelden met grauw cult muziek.
Ok, voor een teener die geen reet gewend is, kan hij wel extreem zijn, maar ik neem aan dat hier al de wat meer cult-georienteerde filmkijkers zitten die niet 1 2 3 schrikken.
Hij is leuk om eens te zien, thats all.
Ik zou zeggen: download hem, das mooi zat.
Niet echt een hebbertje wat mij betreft.

avatar van dutchtuga
Vandaag gehuurd, morgen eens kijken. Ben ERG benieuwd.

avatar van ToNe
Alleen al om het briljante eind is hij het aanraden al waard, hehe...

avatar van dutchtuga
Net gekeken en kmoet zeggen dat ie me behoorlijk heeft geshockeerd. Wat een naargeestig werkje. Die 2 gruwelijke scenes met die prachtige pianomuziek op de achtergrond.....even bizar als intrigerend eigenlijk ook wel. Nekromantik is een film als geen ander en ben blij dat ik m gezien heb om mijn filmvisie weer eens een beetje meer te kunnen verbreden. Ik dacht dat ik alles al gezien had.....NOT. Wat ook opvalt is dat Buttgereit het thema serieus aanpakt en er geen 100% exploitatiefilm van maakt. Deze man is zondag de 12e aanwezig in de Melkweg te Amsterdam ter gelegenheid van het AFFF om een discussie te voeren over shockfilms. Ik ga er eens heen denk ik. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft. Deel 2 ligt ook in de cultvideotheek dus pik m de volgende keer op.

avatar van feanaro surion
Is dit niet iets voor de pakketservice *hint, hint, ik sta als eerste op de lijst*

avatar van De GeuS
Ik zag deze toevallig bij mijn zwager liggen van de week. Niet meegenomen want het leek me niet echt wat. Ik zal binnenkort wel eens vragen of deze in de pakketservice mag....

Reinbo
Is dit niet die film waar ze in het begin een konijn slachten en er later de hele tijd een lijk in de badkuip licht. vond er toen niets aan 1* voor nu. al is het gebaseerd op een vage mening van ruim 15 jaar geleden. Misschien eens herzien en wie weet scoort hij iets hoger, maar er kan ook zo nog een 0,5 * af.

avatar van Halcyon
Nekromantik is wellicht een van de meest bizarre horrorfilms ooit gemaakt. Ten eerste omwille van het controversiële thema, maar eens te meer omwille van de prachtige uitwerking ervan. In dit 75 minuten durend portret krijgen we werkelijk alle facetten van necrofilie en romantiek voorgeschoteld. Vaak wansmakelijk, maar soms ook vertederend. Deze film bevat een flinke dosis schokkende beelden en ranzigheid, maar wordt langs de andere kant ook erg fijnzinnig en artistiek gebracht. Begeleid door een fantastische soundtrack, die een mooie afwisseling is van dramatisch/romantisch klinkende klassieke muziek en rauwe industriële geluiden, neemt Nekromantik de status van een klein kunstwerkje aan.

Dat Nekromantik een film is van tegenstellingen wordt nog maar eens bevestigd door het verhaal zelf. Enerzijds té absurd voor woorden, maar anderzijds zo levensecht en daarom ook erg triestig. De mentale aftakeling van het personage wordt heel realistisch weergegeven, zonder dat dit ten koste gaat van de nodige gore die voor de horrorliefhebber onontbeerlijk is. Het bizarre thema en het absurde scenario zijn bij deze een vrijgeleide voor allerhande scènes om van te smullen. Nekromantik staat er dan ook werkelijk bol van: het auto-ongeluk met het doormidden gescheurde lichaam, de dromerig in beeld gezette vrijpartij met het lijk, de oogbal-zuig-scène, de (halve) onthoofding op het kerkhof en natuurlijk de zelfmoordscène met het sperma-bloed-orgasme als megaclimax. Je moet het zien om het te geloven!

Met Nekromantik is Buttgereit er zonder twijfel in geslaagd een frisse wind door het horrorgenre te doen waaien. Ook erg slim van Buttgereit dat de film slechts 75 minuten duurt. Zo zorgt hij ervoor dat het nergens saai wordt en dat de film een aaneenschakeling is van enerzijds overdonderende dramatiek en anderzijds bizarre vetzakkerij. Een erg subtiele en tegelijk beenharde aanpak dus, die van deze film een must see maakt voor de die hard horrorfanaten.

avatar van dutchtuga
Mooie recensie Halcyon. Ik ril weer bij het denken aan bepaalde scenes van deze film. (vind 'smullen' toch een beetje een merkwaardige woordkeuze )
Een must see voor de horrorfan is dit zeker, alleen twijfel ik nog wel aan die kunstwerk status waar jij het over hebt. Daarvoor is het cinematografisch toch wat te pover voor vind ik.

Tip: vermijd het afschuwelijke tweede deel.

dutchtuga schreef:

Mja, misschien wel. Maar ik vind het gewoon geniaal hoe Buttgereit dit thema zo dualistisch in beeld weet te brengen: ongemeen hard maar tegelijk ook erg vertederend. Die vrijscènes zijn in combinatie met die muziek echt ongelofelijk. Buttgereit tilt deze film ver boven het begrip "horror" en dat verdient wel een pluim vind ik .

Reinbo schreef:

Ongeveer toch .

avatar van dutchtuga

Dit komt uit mijn eerdere recensie. Ben het dus volledig met je eens. Was ook echt verrast hoe serieus dit onderwerp genomen werd. Toch ben ik van mening dat zoiets beter gedaan zou kunnen worden. Vraag is: zal dat ooit wel gebeuren? Ik zie absoluut geen andere regisseur die dit zou evenaren. Hoe extreem ze ook kunnen zijn, ik noem een Miike bv, dit flikken ze nooit.

avatar van Halcyon
Miike kan wat mij betreft niet dezelfde subtiliteit aan de dag leggen als Buttgereit. Ik heb persoonlijk geen al te hoge pet op van die Miike, dus ben wellicht wat bevooroordeeld, maar toch... .
Ik blijf erbij, dit is een juweeltje!

orbit
Ik heb deze film destijds knetterstoned en lachend zitten uitkijken, maar na zo'n recensie van Halycon wordt ik bijna weer nieuwsgierig of het toch niet wat meer is dan een semirealistische grap van Jörg Ik heb de man trouwens ontmoet tijdens het festival van de fantastische fim, alleraardigste vent met een goede muzieksmaak

Ik heb bij deze film eigenlijk nog maar twee scènes die me bijstaan: de tuinkabouter ( ) en de romantische dans door het bloemenveld met het hoofd ( ). Awel, die scènes vond ik vooral erg komisch.. maar ik zal het nog eens wagen dan

orbit schreef:
Awel, die scènes vond ik vooral erg komisch.. maar ik zal het nog ns wagen dan

De film is met momenten ook erg komisch, zonder twijfel. Maar Nekromantik is toch net iets meer dan de doorsnee horrorkomedie volgens mij. Hopelijk geef je me na een herziening gelijk .

Nekromantik (1987) is precies zo'n film waar ik niet tegen kan. Het is saai en er komt maar geen tempo in. Het blijft in de saaie sleur van het begin zitten. Het plot mag dan wel origineel zijn, of absurd, echter de uitwerking is afschuwelijk slecht en komt niet ver boven de gemiddelde b-horror uit.

Visueel gezien is het vooral een afschuwelijk werkje. De vage fade-in en fade-out montage bij de "erotische" scène met het skelet. Het ziet er niet uit. De muziek is zwaar wisselvallig, zo is het piano deuntje heerlijk. Echter zo zijn de overige muziek keuzes weer van een laag niveau.

Gelukkig zorgt regisseur Jörg Buttgereit nog wel voor een paar sterke (vooral absurde) scènes. Denk alleen al aan het einde. Damn! Kan het nog gekker. Ook is het gore vrij goed gedoseerd. Helaas struikel ik te veel over de vele belachelijke gebeurtenissen, de ongeloofwaardigheden, de tamelijk saaie uitwerking en de visueel afschuwelijk scènes.

avatar van dutchtuga
Heeft de film je enigszins geshockeerd of niet? Dit was voor mij destijds een behoorlijk bevreemdende film.
Visueel is dit inderdaad drie keer niets. Daarom raad ik je Aftermath aan. Een film met eenzelfde onderwerp maar visueel ook een pareltje.

Nekromantik heeft mij op sommige momenten wel kunnen shockeren, echter niet zoals bij Cannibal Holocaust. Het shockeren en het absurde is alleen voor mij niet genoeg. Een film moet wel vermakelijk, of iets in die geest zijn. Het moet geen lange zit worden waarbij je telkens op de klok kijkt van hoelang duurt deze film nog?

ps: Net even naar Aftermath gezocht. Helaas kan ik geen horror met de titel Aftermath vinden. Wel een paar drama en actie films. Welke moet ik hebben?

avatar van dutchtuga
Het is een kortfilm van 30 minuten geregisseerd door Nacho Cerda.

Aftermath (1994) - imdb.com

Het shockeren btw is voor mij ook niet genoeg maar het maakt Nekromantik toch wel tot een bijna unieke film. Wil vaak alleen daarvoor al een hoge credit geven. CH shockeerde mij minder maar is wel duidelijk de betere film hier.

Nekromantik is zeker uniek. Geen twijfel over mogelijk. Helaas kan dit niet voor genoeg credit zorgen bij mij. Het blijft wel pijnlijk, een horror een onvoldoende geven.

Thx voor tip Dutchtuga!

Erg orgineel daar kunnen de horror films van nu niet snel tegenop met hun studenten die een voor een worden kapot gemaakt

avatar van jedymaster
divjunky schreef:

dat bedoel ik

Max en Joep
ik krijg gek genoeg altijd een stijfje van deze film.
(en ik ben bang dat het helaas geen grapje is...)

avatar van dutchtuga
Het is nog niet te laat hulp in te schakelen.