Slightly Scarlet (1956)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Allan Dwan
met John Payne, Rhonda Fleming en Arlene Dahl

De roodharige kleptomane en nymfomane Dorothy Lyon wordt op borgtocht vrijgelaten door toedoen van haar eveneens roodharige zus June en komt vervolgens onder June's hoede. June is de secretaresse van de politicus Frank Jansen, een kandidaat voor de Democraten en verliefd op June. Jansen's tegenstander Ben Grace, die contacten heeft met de gangsterleider Sol Caspar, gebruikt deze informatie om Jansen's politieke campagne te ondermijnen.

Wat zou er Allan Dwan en cameraman John Alton toe hebben aangezet deze film noir in een kleurtje te steken ? Wellicht hebben de kleurige, mooie haren van Arlene Dahl en Rhonda Fleming een rol gespeeld en ook de jurken en de rijkelijke decors waren belangrijk.
Hoe dan ook Dwan zet hier een middenmootfilm neer, waar nog meer dan de gebruikelijke ingrediënten in terug te vinden zijn : diefstal, verleiding, romantiek, misdaad, politiek, corruptie, geweld en tenslotte ook, verrassend, geld.
Vond het allemaal niet zo rechtlijnig, zodat ge u wel kon afvragen waar de film nu eigenlijk naar toewilde. Wat wel duidelijk was, is het oppervlakkig begrip van eeuwige liefde en trouw die de Amerikanen, vooral toen, in hun films inplantten.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Niet bijster onder de indruk van deze kleurrijke noir. Het verhaal was in potentie best interessant maar het wordt allemaal nogal simplistisch voorgesteld. Het script is onlogisch, gemakzuchtig en soms ronduit zwak. De acteerprestaties waren ook niet allemaal even geweldig, ik vond met name Dahl maar matig en was ook niet zo te spreken over John Payne, die toch een op papier leuke rol had. Om maar te zwijgen van de wel erg casual gespeelde scène waarbij een journalist het zwijgen wordt opgelegd.
Positief is de bijdrage van Rhonda Fleming.

Dwan heeft mij positief verrast met zijn western Silver Lode maar met deze prent krijgt hij de handen niet op elkaar.