Slightly Scarlet (1956)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Allan Dwan
met John Payne, Rhonda Fleming en Arlene Dahl

De roodharige kleptomane en nymfomane Dorothy Lyon wordt op borgtocht vrijgelaten door toedoen van haar eveneens roodharige zus June en komt vervolgens onder June's hoede. June is de secretaresse van de politicus Frank Jansen, een kandidaat voor de Democraten en verliefd op June. Jansen's tegenstander Ben Grace, die contacten heeft met de gangsterleider Sol Caspar, gebruikt deze informatie om Jansen's politieke campagne te ondermijnen.

kappeuter (moderator)
Prachtige titel en dito tagline: "With brains, bullets and women"

avatar van Dogie_Hogan
1 van de weinige kleuren Film-Noirs!

avatar van ToNe
Wat een stelletje nerds.

avatar van Dogie_Hogan
Geweldige, onderschattte Film-Noir. De regisseur Alan Dwan weet, ondanks gefilmd in Technicolor-widescreen, de Film-Noir-sfeer met prachtige zwart/wit en donker-effecten prima te vangen. SCARLETT STREET laat bij uitstek zien, dat Film-Noir zeer wel ook in kleur gefilmd kan worden.

Ted de Corsia zet weer een geweldige gangsterboss neer. Hij is naast Arlene Dahl, die een kleptomane en nymfomane speelt, de acteeruitblinker. Dahl speelt misschien iets over-the-top, maar zeker niet irritant.
Maar ook de zeer aantrekkelijke Rhonda Fleming speelt solide en mag gezien worden; ze is hier 32, maar Rhonda knalt van 't scherm. In OUT OF THE PAST had ik haar rol als Meta Carson al graag geruild gezien met Jane Greer's rol als Kathie Moffat.
Kijk ook uit naar DVD release van CRY DANGER met Rhonda Fleming als femme-fatale.
John Payne speelt hier weer net zo solide als in KANSAS CITY CONFIDENTIAL.

Verhaal is OK, en de beelden in Widescreen-Technicolor zijn prachtig; maar niet op niveau van bijvoorbeeld DERSERT FURY'47 en LEAVE HER TO HEAVEN'45. Waren maar meer 'Noir's in widescreen gefilmd, geeft Noir-atmosphere nog een extra cachet.
IMDB score 7/10, maar dankzij bijdrage Rhonda Fleming, uiteindelijk minimaal een IMDB 8/10. Een 'Noir' om vaker te kijken.

De DVD (VCI) is erg goedkoop, R-0 en helaas niet gerestaureerd. Had graag iets meer betaald voor een gerestaureerde transfer.
*DVDreview.

Wat zou er Allan Dwan en cameraman John Alton toe hebben aangezet deze film noir in een kleurtje te steken ? Wellicht hebben de kleurige, mooie haren van Arlene Dahl en Rhonda Fleming een rol gespeeld en ook de jurken en de rijkelijke decors waren belangrijk.
Hoe dan ook Dwan zet hier een middenmootfilm neer, waar nog meer dan de gebruikelijke ingrediënten in terug te vinden zijn : diefstal, verleiding, romantiek, misdaad, politiek, corruptie, geweld en tenslotte ook, verrassend, geld.
Vond het allemaal niet zo rechtlijnig, zodat ge u wel kon afvragen waar de film nu eigenlijk naar toewilde. Wat wel duidelijk was, is het oppervlakkig begrip van eeuwige liefde en trouw die de Amerikanen, vooral toen, in hun films inplantten.