Money Train (1995)

Actie / Komedie

geregisseerd door Joseph Ruben
met Wesley Snipes, Woody Harrelson en Jennifer Lopez

De pleegbroers werken bij de spoorwegpolitie en lokken in burger zakkenrollers uit. Vanwege het personeelstekort rond kerst, moeten ze nu assistentie verlenen bij de geldtrein die de dagopbrengsten van alle stations ophaalt. De verantwoordelijke voor de geldtrein is zeer arrogant en omdat één van de broers grote gokschulden heeft, bedenkt hij een plan om de trein te overvallen.

avatar van P8rb
leuke actiefilm, lang gelezen gezien.

Leuke film, voor 1995 is het een echt topper. Doordat er nu veel nieuwe erg goede films zijn wordt de oudere film automatisch minder. Maar hij is zeker 3 sterren waard.

avatar van Minority_Check
de sex scene was het beste
de rest was saai

avatar van PaulieWalnuts
redondo schreef:

Pfff.... alsof 1995 oud is. In jouw beleving wellicht.

1995 was overigens een top jaar: The Usual Suspects, Heat.

Maar deze film.......... 1,0

avatar van speedy23
Het duo Wesley Snipes en Woody Harrelson profileerde zich eerder al als een winnend team in de frisse basketbalkomedie White Men Can't Jump. Money Train draagt de belofte van nog meer buddyplezier in zich, maar maakt ze niet waar ondanks het toch wel inspirerend gegeven. Regisseur Joseph Ruben (ook The Good Son en Return To Paradise) slaat de bal volledig mis. Snipes en Harrelson zijn sterke acteurs, maar ze moeten hier te hard vechten tegen een te trage regie, zinloze geweldscènes en een ongeloofwaardig script. Een zwakke mix van drama, komedie en actie doet je constant twijfelen welke richting de prent nu eigenlijk uitwil. De fans zullen wel opgetogen zijn over de verschijning van Latina-schoonheid Jennifer Lopez, maar helaas blijft het daar ook bij. Van acteren heeft ze wat deze prent betreft geen kaas gegeten. Duidelijk werd er teveel vertrouwd op het talent en samenspel van guitige mannen Woody en Wesley. Gek genoeg is het vooral Robert Blake die voor de beste momenten zorgt als de baas van de twee agenten. De eerste helft van Money Train is het sterkst, daarna komt de actie. Verstand op nul en het is best te pruimen.

Usual Suspect
Vind het een leuke actiefilm met een goede chemie tussen Harrelson-Snipes en Lopez.
Na het einde toe wordt de film steeds ongeloofwaardiger, maar als je je verstand op nul zet, kan dat de pret zeker niet drukken.

3***

avatar van sinterklaas
Was wel eeeerrrrgg lang geleden dat ik deze gezien heb (2001) dus ik stem nog maar niet.

avatar van DragQueen
Wederom de combo snipes-harrelson die voor de nodige humor zorgt. lopez is ook een leuke toevoeging, maar de film moet het vooral hebben van de chemie tussen de twee bovengenoemde. verder heeft de film een ongeloofwaardig, maar vermakelijk verhaal. met de nodige actie natuurlijk. goed kijkvoer. 3,5 sterren.

avatar van film88888
Leuke actie film, en met ook soms grappige dingen in de film wat ik zeker vond aan Woody Harrelson, en hij speelt ook het bete van allemaal. Snipes zorgt voor de leuke nog wel goede actie. Mager verhaaltje,en Lopez dat ook mee doet viel best mee, toch beter dan in haar andere films. Een 3,5 kan ik nog wel geven.

avatar van joe black
redondo schreef:

Grootste bullshit ooit gehoord op deze site.

Alsof een film slechter wordt met de jaren. Dat hij wat verouderd door een andere (minder moderne) manier van filmen, oké. Maar daarom maakt dat hem nog niet slechter!

joe black schreef:

Grootste bullshit ooit gehoord op deze site.

Is ook grote bullshit dat oude films minder goed zijn...

Bij oorlogsfilms vind ik zo dat de nieuwe films vaak minder goed zijn dan de oude films...
De enige uitzondering vind ik dan Band of brothers!

Nog altijd een goede film.
Gister weer eens op tv gezien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Film voor de 2dex bekeken..
De film heeft zijn doel berijkt in mijn ogen.. namelijk puur vermaak..
Beetje humor leuke en goed gefilmde actie scenens en een erg spannend einde..
van 4 naar 4,5 sterren

montoyaruler
toffe actiefilm.. en naaktscene van jlo.. 3,5*

Dit viel me nog alleszins mee: 2.00
Enkel de titel alleen al deed me erg goedkoop aan, en de aanwezigheid van Wesley Snipes in een film is meestal ook al geen garantie voor een kwaliteitsproduct, laat staan dat zelfs Jennifer Lopez nog even om de hoek komt kijken!! Maar zowaar viel het me behoorlijk mee, en is het eigenlijk de eerste echte film waarin ik vind dat Snipes een aardig niveau bereikt wat betreft zijn acteerwerk. Uiteraard is deze film er enkel en alleen voor puur vermaak met wat actiescenes, misplaatste komedie, ongeloofwaardige gebeurtenissen en een vleugje romantiek, maar had ik toch wel het idee dat de film soms meer probeerde te zijn dan enkel vermaak, en daar zit hem nu juist net de angel in deze prent waarom het een beetje is uitgelopen op een sof.

Het verhaal is erg magertjes, maar probeert men er van alles bij te halen om het verhaal meer lading te geven. En daar heeft men toch wel een behoorlijk stuk de verkeerde afslag in genomen. De film opent met wat actiescenes en worden de personages van Charlie en John ruimschoots belicht (wat overigens te prijzen valt, want dat is wel heel aardig gelukt), maar op een gegeven moment lijkt de scriptschrijver het even niet meer te weten welke richting hij zal kiezen. Zo valt het plot ineens van het ene op het andere moment in dramatisch getinte scenes om vervolgens plotsklaps weer midden in een actiescene binnen te vallen. En zo gebeurde dit tot een paar keer toe. Je word nogal heen en weer geslingerd op twee gedachten, en dat lijkt me toch niet echt de bedoeling van een film als deze. Verder is het verhaal ongelofelijk voorspelbaar, buiten het laatste kwartier om nogal eentonig, en voegt het personage van Grace vrij weinig toe.

Zoals gezegd vind ik dit de eerste noemenswaardige rol van Snipes die ik tot op heden heb gezien. Voor het eerst ook dat hij een (krappe) voldoende haalt in mijn ogen, al heb ik nog niet bijster veel films van de beste man gezien. Hij lijkt zich een beetje op te trekken aan Woody Harrelson die ik erg matig vond starten aan de film, maar naarmate de prent vorderde zich toch wel aardig in zijn rol wist vast te bijten. Er was wel een soort van Chemie tussen Harrelson en Snipes, en dat mag gerust opmerkelijk genoemd worden, want eigenlijk heb ik nog nooit iemand een goed samenspel zien afleveren met Snipes. Aan wie dat heeft gelegen laat ik dan maar in het midden, maar het mag duidelijk zijn naar wie ik het meeste neig om met de zere vinger naar te wijzen. Met Jennifer Lopez had ik me op het allerergste voorbereid, en gelukkig maar. Want haar acteren heeft helemaal niets om het lijf. Zelfs haar verschijning weet haar zwakke acteren niet te maskeren. De dialogen stellen over het algemeen niet veel voor, al zit er hier en daar een aardige scene tussen met Harrelson en Snipes.

Het realisme moet in deze film helaas met een korreltje zout worden genomen. De meeste keren van de tijd probeert de film een grappig geladen ondertoon in de scenes mee te geven, maar in bijna alle gevallen is dit totaal mislukt. Ook de meeste actiescenes zijn hiermee gevoed, en dat doet weinig goeds. Het: 'ik ga hem slaan, nee ik doe het wel' is erg flauw en zijn de onderlinge werkrelaties binnen het korps van de metrolijn verre van realistisch. Om het minste of geringste word er op los geslagen en krijgt men zelfs ruzie naar aanleiding van een volslagen onbekende dief... Niet echt geloofwaardig in mijn ogen. Goed, daar is het de film totaal niet om te doen, maar ik kan hier simpelweg niet doorheen kijken. Het ongeloofwaardige zit continue in de weg, en daar stoorde ik me behoorlijk aan.

Filmtechnisch stelt het ook niet bijster veel voor. De montage vond ik zelfs ronduit dramatisch, wat ondermeer samenhangt met een plot dat op twee verschillende koersen lijkt te willen varen. Wat het camerawerk betreft stelt het over het algemeen niet veel voor. De actiescenes worden semi-bombastisch vertoont, en de met drama en romantiek geladen scenes zijn over het algemeen nogal 'gelaten' in beeld gebracht. De film moet het voor een groot deel hebben van de vele vecht-, actie-, en stuntscenes en dat is zowaar wel heel aardig gelukt. De meeste vechtscenes zitten heel behoorlijk in elkaar, en zijn de stuntscenes ook niet meteen nep te noemen. Enkele actiescenes zijn wel zwaar overdreven, wat enigszins moet kunnen in een film als deze, al neemt datgene niet weg dat ik er persoonlijk absoluut geen fan van ben. Echter zitten ook de actiescenes wel aardig in elkaar, en heeft me dat positief verrast.

Money Train is op zich geen verkeerde film, ware het niet dat men getracht heeft van alles wat te willen zijn, waardoor deze prent eigenlijk voor geen meter lekker loopt. De film heeft zeker zijn momenten dat er van hoogtepunten sprake is maar eveneens zijn er grote dieptepunten te ontwaren waar je nauwelijks omheen kunt. Het verhaal is van zichzelf al graatmager, maar dat het script voor geen meter loopt helpt dan niet bepaald mee om er nog wat van te kunnen maken. De wisselwerking tussen Harrelson en Snipes is zowaar heel aardig te verteren, en moet je de belabberde acteerprestaties van Lopez maar gewoon negeren, en enkel naar haar prachtige verschijning kijken. Het realisme is als zovaak in dit soort films met een korreltje zout genomen, en zit de film cinematografisch nogal zwak in elkaar, en dan druk ik me nog zacht uit. Eigenlijk heeft elk onderdeel zijn plus- en minpunten, waarvan de minpunten toch net eventjes wat sterker uit de verf komen dan de pluspunten (helaas). Zodoende is een voldoende ver weg, maar materiaal om bij het 'grof vuil' neer te zetten is het daarintegen ook weer niet: 2.00 (2.10).

avatar van kArIzMa_Movie
Money Train vond ik altijd wel een leuke film. De uiteindelijke overval is zeer spectaculair te noemen. We zagen het duo Snipes en Harrelson al eerder in White Men Can't Jump. Wat mij betreft doen ze het in beide films het redelijk tot goed. De mooie Lopez in actie zien is altijd wel een genot om naar te kijken. Voor mij is Money Train een vermakelijke film, voor een leuke avond.

*3.0

avatar van PersianKill

een 5

Money Train een Maffia film?
Of bedoel je The Godfather Part II ?

PersianKill schreef:

Money Train een Maffia film?
Of bedoel je The Godfather Part II ?

GA JIJ Mij vertellen dat ''money train'' een niet-maffia-film is?
Kijk hem goed, weet je wel wat maffia betekent, waar zij zich mee bezighouden is maffiaanse praktijken, jij moet niet denken dat alleen italianen maffias zijn, wij Nederlands ook hoor, je moet niet altijd de schuld op andere plaatsen, kijk maar naar Holleeder, in de top 250 van NL zitten alleen maar NEDerlands zo als jij en ik, ik stel je voor om bij mij op de thee te komen, ik heb een hele verzameling van actie films en een reeks maffia films, dan ga jij eens het verschil zien tussen maffia en actie

avatar van kArIzMa_Movie
Je kan 'Money Train' toch echt moeilijk een maffiafilm noemen.
Bloedhond schreef:
weet je wel wat maffia betekent
De vraag is: weet jij wel wat het woord 'maffia' betekend?

Ok, er wordt een misdaad georganiseerd, maar verder heeft de film absoluut niets met het woord 'maffia'. Niet elke film, waar er een misdaad georganiseerd wordt, is gelijk een maffiafilm.
waar zij zich mee bezighouden is maffiaanse praktijken
De broers doen gewoon hun werk. (als spoorwegpolities)
Hahahaha. Het klinkt net alsof een echte maffioso spreekt.

avatar van tommykonijn
Een te pruimen film. Tuurlijk waren er ook veel scenes bij die echt niet kunnen en sommige waren zelfs een beetje nep soms maar ik vind dat je bij dit soort films gewoon niet te veel moet doordenken maar gewoon simpel moet kijken en dat zijn deze films gewoon te pruimen (vind ik). Woody Harrelson en Wesley Snipes zijn een prima samenwerking op het gebied van acteren, kortom : ik vond de film erg vermakelijk .

avatar van Supbatspi
De film kon mij niet boeien. Matige actie en een niet al te best verhaal. Wel een pluspuntje voor de soms komische stukjes.

Om een keertje te zien is leuk maar daar houdt het dan ook mee op. Verhaallijn is simpel en heel erg voorspelbaar. Dit is dus typisch zo film die het puur van de actie moet hebben. Ik kan goed begrijpen dat als je een liefhebber van actie bent dat je dit dan best een aardige film vindt. Acteurs deden het aardig en dat terwijl ik zeker geen liefhebber van Snipes ben. Beeldkwaliteit dvd evenals het geluid 5.1 zijn beide in orde zonder echt spetterend te zijn. Voor mij is de film 2,5 waard en ik moet wel eerlijk zeggen dat toen de film pas uitkwam ik dit wel een hele goede film vond. Maar ja tijden veranderen en we worden wat ouder.

AddictedToMovies
Stiekem vond ik dit standaardfilmpje nog best vermakelijk.

WAAAAAAT??!!

Bloedhond schreef:

GA JIJ Mij vertellen dat ''money train'' een niet-maffia-film is?

Al zou dit maffia zijn, dan heb je nog steeds Gofahter 1, 2, 3, Goodfellas, Casino, Donnie Brasco, Millers Crossing, noem ze maar op. Of valt dat onder de categorie 'actie' ?

Dit heeft inderdaad niks met 'maffia' te maken. De maffia is een groep mensen die op een bepaalde (criminele) wijze inkomen probeert te genereren. Je behoort tot deze groep of niet, maar je kunt niet zomaar uit het niets (zonder dat de grote baas/bazen van de maffia ermee instemmen) 'maffioso' worden.

Corrupte ambtenaren omkopen, witwassen, etc. zijn dan ook niet per definitie maffia-praktijken, alhoewel de maffia zich daar wel mee bezighoudt.

Naast de maffia bestaan er wel meer crminele groeperingen, zoals de 'Ndrangheta en Comorra.

------------------------

Film is trouwens wel redelijk. Net als bij White Men Can't Jump is er chemie tussen de hoofdrolspelers, alleen is de film niet heel erg grappig en levert de vrouwelijke hoofdrolspeler vrijwel enkel irritatie op.

3*.

Nieuw discussie forum over de betekenis van het woord maffia......?

mbb
Net gezien.geweldige film!