Compartiment Tueurs (1965)

Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Costa-Gavras
met Simone Signoret, Michel Piccoli en Yves Montand

Op de nachttrein van Marseille naar Parijs wordt een jonge vrouw vermoord in haar slaapcompartiment. Inspecteur Grazzi leidt het onderzoek, geholpen door zijn jonge assistent Jean-Lou. Ze weten alle passagiers die in de trein zaten te traceren en ontdekken een samenzwering. Dan worden de passagiers één voor één op mysterieuze wijze omgebracht.

Dit lijkt me wel wat .

avatar van brucecampbell
Waarom brengen ze dit nu eens niet uit op dvd ipv al die rommel die tegenwoordig uitbrengen?

avatar van boerenpummel
Amai, geweldige cast en regisseur.

avatar van brucecampbell
Dit is een bootleg dvd http://5mtl.com/2D/sleepingcar.htm, maar de kwaliteit? video source quality rating: B
Niet aan te raden om te kopen denk ik?

Amaai, dan maar de VHS van Warner bekijken.... Enfin: merkwaardig dat zo'n bekende film zo weinig stemmen heeft hier en zo'n laag gemiddelde. Bekende gezichten als Montand, Signoret, Piccoli, Trintignant, Signoret jr., Perrin etc. zijn altijd prettig om naar te kijken, zou je zeggen....misschien komt het omdat de C-G buffs eerder zitten te wachten om een moraliserend politiek verhaaltje, en dat is hier afwezig.
Je kunt dit trouwens zonder meer een giallo[=Italiaans voor crime story] noemen: de film wordt ook uitbundig door giallo regisseurs als Argento geciteerd. Waarbij het moord op een trein procédé natuurlijk weer teruggrijpt op Hitchcock.
Ik zeg het niet gauw, maar deze extreem snelle thriller gaat er wel erg rap doorheen. Eigenlijk zou ik niet durven zeggen of de spanning erin blijft omdat de structuur zo knap is of omdat we geen tijd hebben om te analyseren....Met zoveel personages kan er van uitgebreide karakterstudies geen sprake zijn, toch komen ze met de monologues intérieursequenties een aardig eind.
Wel typisch C-G wellicht is zijn kijk op de gezagsdragers die hier niet onverdeeld postief worden uitgebeeld: inspecteur Montand is een plat pratende en sjofel geklede anti-held die continu bezig is met een soort neusspray. Om over de ontknoping nog te zwijgen.

Heel wat Franse sterren op de trein - en ook daarbuiten - in Constantin Costa-Gavras' eerste film, een soort late film noir.
Het kon niet anders of al die vedetten moesten zich op één of andere manier doordrukken in deze in een hels tempo opgevoerde misdaadfilm : in de eerste plaats Charles Denner, nochtans maar in een kleinere rol, in zijn pleidooi over de onwaardigheid van het politieman (poulet) zijn, Pierre Mondy als de "linguistieke theoreticus"-commissaris, Yves Montand, hyperactief en explosief, maar toch braafjes en toenaderbaar afgeschilderd, Michel Piccoli, zeker goed in zijn rol van "voyeur"....
Het slot is verrassend, neen, onwaarschijnlijk verrassend, en sluit toch wel aan bij de onderhuidse humor, waarbij vooral het politie-apparaat voor schut staat, die doorheen de ganse film sluimert. Ge moet het kunnen, daarom een erg draaglijke Coasta-Gavras. Zijn latere films waren doorgaans moeilijker.