Police Python 357 (1976)

Frankrijk / West-Duitsland
Thriller

geregisseerd door Alain Corneau
met Yves Montand, François Périer en Simone Signoret

Rechercheur Marc Ferrot komt in de problemen wanneer zijn minnares Sylvia blijkt te zijn vermoord. Hij wordt met de zaak belast en moet zich in alle bochten wringen om alle bewijs tegen hem uit te wissen en tegelijkertijd de echte moordenaar zien te vinden.

avatar van brucecampbell
Wat zou ik deze toch eens graag terugzien!

avatar van stephan73
Dan heb je geluk. Hij wordt vanavond (laat) uitgezonden op de ARD om 0:55!

In het Duits...

avatar van thunderball

Ik weet nog dat ik deze film eigenlijk keek, omdat ik dacht dat het een Franse actie film a la Belmondo zou zijn, maar het bleek een nagelbijtende thriller te zijn waar bij de hoofdpersoon steeds meer in de gaten krijgt dat alle bewijzen richting hem gaan. Echt zeer spannend!

Montand speelt ook erg overtuigend zijn rol van oudere rechercheur. Nagelbijtende thriller!

Ik geef hem een acht, ofwel 4 sterren.

Wouter schreef:
In het Duits...

Zelf heb ik daar geen moeite mee. Zo kan ik in ieder geval deze film zien!

thunderball schreef:
Ik zat laatst nog eens aan deze film te denken (in de jaren '80 ooit op de Nederlandse TV uitgezonden) en bedacht me dat -ondanks de compleet andere setting- ze met het Kevin Costner-vehikel No way out toch wel erg veel van het basis gegeven van deze Franse film gejat hebben!!.

Beiden zijn een remake hiervan:
Big Clock, The (1948)

stephan73 schreef:

Zelf heb ik daar geen moeite mee. Zo kan ik in ieder geval deze film zien!

Maar Yves Montand in het Duits? Ik wacht wel op een Franse versie met op zijn minst eng subs (als die er ooit komt).

Die is er toch? In Frankrijk?

Wouter schreef:
Die is er toch? In Frankrijk?

Met Eng subs? Dat moet ik eens nazien.

avatar van stephan73
Zit volgens mij ook geen ondertitels op!

avatar van stephan73
Net gezien en ik moet zeggen dat hij me toch enigszins tegenvalt. Dit is eerder een thriller in de trant van het werk dat Claude Chabrol in dezelfde periode maakte, en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo dol op ben.
Het acteerwerk is wel erg goed en de soundtrack (door Georges Delerue) weet enige spanning op te wekken.

Dit gezegd hebbende, moet ik wel toegeven dat de Fransen briljant waren in dit genre (de Franse Policier) en ik kijk dan ook uit naar andere films binnen dit genre!

avatar van thunderball
Ik snap wel wat je bedoelt. Vooral ook de poster (en ook dezelfde publiciteitsfoto) doen een heel ander soort film vermoeden.

Het is feitelijk het enige actie moment in de hele film, wanneer hij op de grond liggend op die auto schiet.

Toch vond ik hem erg spannend.

avatar van stephan73
Volgens mij is de foto op de poster een scene waar hij op een doel loopt te schieten, op diverse manieren.

brucecampbell schreef:
Wat zou ik deze toch eens graag terugzien!

Vanaf half september 2009 is de film ook in Nederland verkrijgbaar (met natuurlijk Nederlandse ondertiteling. Zoek via vergelijk.nl en gij zult vinden.

avatar van brucecampbell
Heb hem ondertussen al gekocht! Binnenkort eens (terug)zien!

avatar van RaoulDuke
In deze periode werden in Frankrijk zeer goede thrillers gemaakt. in dit genre is "La Menace" uit 1977 (ook met Montand) is nog net iets beter, maar deze is ook prima. (vannacht op ARD)

avatar van brucecampbell
Beklemmend misdaaddrama met prima vertolkingen. Door de vele plotwendingen blijf je jezelf toch steeds afvragen hoe het zal aflopen. Ondanks ik deze film meer dan 10 jaar geleden al eens gezien had wist ik het verdere verloop toch niet meer, gelukkig!
En inderdaad, de Fransen waren toch meester in dit soort films.

avatar van thunderball
Ik heb hem van de zomer ook aangeschaft, kwam hem bij toeval tegen bij de mediemarkt.
Wat ik ook erg goed vond is dat hij constant probeert om maar niet herkend te worden en alles doet om, hoewel hij het onderzoek leidt, niet zelf de getuigen te verhoren en hen zo niet zelf onder ogen hoeft te komen. Zenuwslopend!
Ook het einde is behoorlijk cool.

Goedkoop op dvd (met Nederlandse ondertiteling):
koop deze film op DVD vanaf € 4,49

avatar van Spetie
Prima thriller dit en behoorlijk weinig bekeken nog!

De Fransen weten vaak wel hoe ze een goede thriller moeten maken en deze film is daar ook een bewijs van. Yves Montand is natuurlijk niet de minste en levert hier een prima rol af als rechercheur Ferrot, die in deze film steeds verder in de problemen komt. Daarnaast is het altijd fijn om Simone Signoret in een film te zien. Haar rol is hier niet zo heel groot, maar wat een krachtige uitstraling heeft ze toch altijd.

De film heeft een prima spanningsopbouw, waarbij ik vooral aan het einde van de film echt op het puntje van mijn stoel zat. Daarnaast slaagt de film erin om constant geloofwaardig te blijven en oogt het plot nergens geforceerd. Op het eind dacht ik even dat de film een grote misstap zou begaan, omdat ik verwachtte dat Montands collega in het vuurgevecht zou omkomen, wat ook even leek te gebeuren, maar gelukkig werd dat gevaar omzeilt en eindigde de film in stijl.

Ja ik heb hier best van genoten.

avatar van wendyvortex
Aardige policier die helaas wat traag uit de startblokken gaat - toch eindigen we twee uur later nagelbijtend.
Mooie rol van Yves Montand, we weten dat hij onschuldig is, maar hij heeft alle schijn tegen en dan moet ie ook nog zijn eigen sporen uitwissen terwijl ie de echte moordenaar moet vinden - plot zat toch wel heel aardig in elkaar.
De rol van Simone Signoret is iets meer bijrolletje.
Montand, Signoret en nog een hoop andere bekende Franse filmgezichten blijft toch altijd aangenaam om naar te kijken.

avatar van JanLo
Ik vind dit maar een zwakke film en al helemaal niet nagelbijtend zo als ik een paar maal heb gelezen in andere meningen.

Het begin van de film is desastreus : absurd en onecht.
Daarna, met het ontwikkelen van het intrige, wordt de nieuwsgiergheid van de kijker wel even opgewekt, maar het geheel blijft een opgeklopte materie, het duo Montand-Signoret onwaardig.

Dat was even schrikken zeg, krakkemikkege Franse auto's waarmee de politie zich op de weg bevindt. Irritante telefoons en wekkers die hard overgaan. Criminelen in te grote maatpakken.
The times are a changing. Maar grappig om deze weer eens te zien, het script blijkt trekken en het eerste half uur is wat ongeloofwaardig. Uiteindelijk krijg je toch een onderhoudend misdaadverhaaltje voorgeschoteld. Montand heeft wel de uitstraling maar heeft veel betere rollen gespeeld.

avatar van Lakte
Gezien op aanraden van kappeuter.

1 van de weinige bijzondere/vergeten Franse films die uit is in Nederland op DVD met NL ondertiteling.

Yves Montand is cool als politie agent, hij heeft veel uitstraling, mijn eerste ontmoeting was I... Comme Icare en dit is mijn 2e en het was zeer aangenaam, de film deed mij ook erg denken aan de wat onbekendere Alain Delon films. Simone Signoret zit ook in deze film en is zoals altijd erg goed ookal ligt ze bijna alleen maar op bed.

Voor de actie moet je de film niet gaan kijken het is meer een soort drama/thriller, ik vond hem wel aardig, niet heel super maar ook niet heel slecht. Het is Yves Montand die de film draagt.