Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

avatar van de grunt
Heb deze parel gekeken en verdulleme wat heb ik zitten genieten! Beste Blu-ray waarschijnlijk die ik ooit heb gezien & gehoord.

neo (crew)
Ik heb zitten zoeken, maar kan geen bron vinden die zeer gedetailleerd verteld welke (en hoe) scenes van de Redux zijn verwijderd en ingekort voor de 'Final Cut'. Iemand?

neo schreef:

Ik weer dat de bunnies bij de gecrashde helikopter scene er uit is en Kurz is ingekort. Kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb. Daarnaast is het beeld en geluid flink bewerkt.

Apocalypse Now Final Cut: 5 Things to Know About Coppola’s New Version | IndieWire - google.com

neo (crew)
En de plantage scene is ingekort. Ik mis helaas nog de details.

avatar van Basto
Final Cut gaat vanaf 19-12 ondermeer in Kino draaien! ???

avatar van Simon Belmont
Wat een goede film is dit toch. Ook de Redux-versie, die zo'n 3,5 duurt, verveelt geen moment. Telkens is er wel weer een scene waarvan je wilt zien hoe die afloopt. Maar de topper zit toch wel redeljk aan het begin van de film, met een hoofdrol voor Kilgore. Wat een baas is dat zeg.
Ik heb hem wel in twee gedeelten gekeken, want ik vond de filmte lang om deze in een keer te kijken. Alleen het einde vind ik een beetje een sof. En bleef ik met veel vragen zitten. Maar goed, misschien hoort dat bij het doel van deze film, de waanzin van de oorlog in Vietnam in beeld brengen.

avatar van wolfmanrene
neo schreef:

ik vond Apocalypse Now (Comparison: Final Cut - Redux Version) - Movie-Censorship.com best gedetailleerd...

avatar van Basto

Interessant. De credits zijn 6 minuten langer in de final cut, dat maakt de film dus eigenlijk 176 minuten. Aangezien het originele en redux vrijwel geen credit sequence hebben, is dat best een relevant verschil. AL heef de film natuurlijk verschillende end credit gehad.

neo (crew)
Dank. Dat was precies wat ik wilde weten

avatar van Basto

Wel jammer dat de Dolby Atmos zalen bezet worden door Star Wars. Had m daar dolgraag willen zien. Nu straks in Kino.

avatar van Basto
Gister de Final Cut gezien. Raakte niet erg onder de indruk van het gerestaureerde beeld en geluid. Waarschijnlijk vanwege het logische feit dat Kino 1 daar niet voor uitgerust is, maar de kleurcorrecties die ik wel zag, vond ik geen grote vooruitgang. Het mag ook best flets zijn,

Verder was het natuurlijk weer een feest en blijft het een indrukwekkend meesterwerk. En hoewel ik de extra scenes best kan waarderen, blijft de originele korte versie mijn favoriet.

O, de eindcredits waren echt spuuglelijk. Geen idee waarom Coppola op z’n oude dag zijn naam en die van anderen in zo’n groot lelijk lettertype achter de film heeft geplakt.

Maar goed, als dat het is....

Het was zo lang geleden dat ik dit (volgens mij) gezien had, dat ik het een leuk Kerstavond-uitje vond om de Final Cut te gaan zien. Absoluut een ontzettend indrukwekkende film, al vond ik het einde een tikje slapjes en onbevredigend, wel betekenisvol. Ik heb even gelezen over Coppola's afwegingen qua keuzes in einde en aftiteling, en ik denk dat dit toch wel het best mogelijke was. Maar goed, zeker een iconische film, zalig zo op megagroot scherm met supergeluid Zaal was ook flink vol! Ik ben nog wel benieuwd naar de 20min extra in de Redux versie, dus maar ns een dvd'tje op de kop tikken.

avatar van wolfmanrene
Basto schreef:

Op 2 en 3 januari met Atmos te zien en horen in Euroscoop, Amsterdam:
Apocalypse Now: Final Cut (Dolby Atmos) - Euroscoop Amsterdam

Arnon Grunberg, beroepszwetser en stukjes wijsneus / ouwehoerder:
Apocalypse Now is een tegengif tegen gemakzuchtig moraliseren | De Volkskrant

avatar van maxroelofs
Vandaag voor het eerst gezien, in de bios welteverstaan. Helaas toch wel iets teleurgesteld.

Cinematografisch is dit een pareltje, geweldige beelden waar de muziek vaak uitstekend op aansloot.

Wat is het voor mij dan dat dit geen echte topper is? Waar ik tegenaan liep is eigenlijk hetzelfde als wat ik soms andere gebruikers hoor noemen: het kijkt zo moeilijk weg (hier had ik overigens bij The Godfather ook last van, misschien dat Coppola mij gewoon niet zo goed ligt?). Het verhaal is dun en de sfeer en cinematografie alleen is daarin voor mij niet voldoende om de aandacht te bewaren. Na anderhalf uur keek ik toch steeds vaker op de klok. Dit is niet iets waar ik vaak last van heb bij films, andere "lange" films wisten mij vaak wel geboeid te houden.

Tevens vond ik het einde niet heel sterk en een behoorlijke anticlimax.

Ten slotte begon de voice-over van Sheen mij al vrij snel tegen te staan. Net iets te laag en over-de-top.

Zoals gezegd blijft de film voor mij wel staan door de cinematografie.

avatar van Basto
Wat was er ‘over the top’ aan de voice over van Sheen?

Verder verrast dat je na anderhalf uur al geen geduld meer heb. Het eerste half uur gaat juist in sneltreinvaart. Bij de Fransen en Kurtz gaat het tempo er inderdaad uit. Maar daarvoor?

Verder is het ook een film die je vaker moet zien om alle thema’s te kunnen plaatsen. Ipv te weinig verhaal wordt er eerder te veel aangesneden. Ken eigenlijk geen rijkere vertelling dan deze.

avatar van maxroelofs
Ik doel dan met name op de stem van Sheen (zwaar en laag), niet zozeer op de tekst. Voor mij was dit too much, geen geschikte stem hier vind ik.

Het eerste deel gaat inderdaad echt snel, ook de scènes met Duvall vind ik goed, echter zodra Duvall weer van het scherm verdwijnt weten de bootscenes mij te weinig bij de film te houden.

Dat ik hem vaker zou moeten zien om alle thema's mee te krijgen daar kan ik wel inkomen. Ik vind alleen wel dat er een wezenlijk verschil is tussen het thema van een film en het verhaal van een film; dat verhaal vind ik in het tweede deel weinig ontwikkeling doormaken.

avatar van TornadoEF5
Geweldige film die voor mij echter te lang duurt. Toch geef ik hem een 8 omwille van het mooie audiovisuele aspect, terwijl ik het verhaal voorlopig een 6 geef, meer omdat ik zelf door mijn ADD niet in staat ben om meer dan 3 uur aandachtig naar een oorlogsfilm te kijken. Bij sommige films helpt mijn ADD om in een soort trance te geraken (The Neon Demon bvb.), maar hier is dat een hele uitdaging, net zoals bij andere epossen. Toch moet je deze film als filmliefhebber gezien hebben, en daarom zal ik hem de volgende jaren opnieuw bekijken tot alles voor mij herkenbaar en klaar en duidelijk wordt. Dan pas zal ik in staat zijn om het volle potentieel van dit eventueel meesterwerk te begrijpen. Oorlogsfilms zullen echter nooit iets voor mij worden, maar deze film verhevent zich daarboven door alleen al het meesterlijke audiovisuele aspect.

Qua acteerprestaties en audiovisueel aspect behoort dit tot de beste films die ik al gezien heb. De film is een hele beleving, ook al moet ik om het verhaal volledig te snappen de film opnieuw zien, maar ik denk niet dat dat een straf is, en bovendien moet je films als deze meer dan één keer gezien hebben. Volgend jaar bekijk ik hem sowieso opnieuw als ik het niet vergeet. Meesterwerk! Een viertje dus die wellicht in de toekomst nog verhoogd zal worden. En The Godfathers moet ik ook nog maar eens een kans geven, al vermoed ik dat ik dezelfde problemen zal ondervinden als hier, want dit zijn echt wel complexe films.