Oliver & Company (1988)

Alternatieve titel: Oliver & Co

Animatie / Familie

geregisseerd door George Scribner
met de stemmen van Joey Lawrence, Billy Joel en Cheech Marin

De zwerfkat Oliver zwerft door de straten van New York, waar hij is opgenomen in een groep honden die overleeft door te stelen van anderen. Tijdens één van deze criminele acties ontmoet Oliver de rijke Jenny Foxworth. De ontmoeting zal het leven van beiden voorgoed veranderen.

miepke
Net nog even op video gekeken, gewoon omdat het me leuk leek.
En ja, de herinneringen kwamen terug. Heel swingend, schattig, en grappig.
Een erg leuke Disneyfilm.

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
Best een geinige Disney film sommige scene's vind ik zelfs grappig, goede animatie en een super leuk verhaal kortom : een zeer vermakelijke film vind ik dit!

Sorry ik gaf een 3.5* maar mijn echte stem is 3* .

film_kaza
Oliver & Co is een leuke Disney film. Niet zo krachtig als de andere classics maar zeker vermakelijk. Als kind was dit 1 van mijn verslavingen.
De personages waren interessant.
-Tito, de hyperactieve hond die op meisjes jaagt en van actie houd.
- De "cultuur-liefhebbende (Shakespeare in een Disney film, zozo) Francis" zoals Mug zei.
- Georgette, een poedel die alleen het luxe gewend is en vind dat mooi zijn alles is dat telt.
- Fagin, een zwerver in New York met daarbij 1 van de klunzigste characters uit Disney.
- Sykes, de bad guy en een mafia-achtig typetje. De zin die ik me altijd herinnerde was "Fagin, Jij hebt het geld niet".
- Dodger, raar maar doet me sterk denken aan de Vaagebond. Allebei zwerfhonden, allebei in actie alleen Dodger is een "cooler" typetje als de Vaagebond. De NL stemmen lijken sterk op elkaar.

Wat andere muziek dat van Disney gewend is. Dit is meer van het Jazz genre. Geen nadeel, zeker niet. Heerlijk om variatie te zien bij Disney. Er was 1 nummertje dat ik niet zo kon waarderen maar dat was al snel voorbij.

Voor mijn idee is deze iets kinderachtiger. Ligt aan somige scripten en cartoon-effecten die regelmatig te zien zijn.
Het verhaal was redelijk mooi. Wat mij het meest interesseerde was het verhaaltje tussen Fagin en Sykes.

De achtergronden waren minder mooi getekend als ik gewend ben van disney. Minder kleuren te zien. De tekeningen zijn bijna altijd voordelen maar hier zijn ze niet echt 1 van de sterkste kanten van de film.

3 - 3,5 *

Terwijl ook deze film flopte![/

Dit is onzin. Alle genoemde films waren eerder getopt. Waaronder Toy Story 2 miljoenen meer verdiende dat het koste. Deze heeft niet zo'n sterk niveau maar het verre van geflopt.

avatar van Friac
Een 'aparte' Disneyfilm waarvan ik het vreemd vind dat hij bij de 'classics' gerekend wordt (maar zowat elke Disneyfilm behoort tot die reeks zeker, of niet?) gezien zijn relatief duistere en 'vuile' karakter.

Het is eens een verademing om niet de traditionele Disney-lovestory te zien, maar een mooie film over vriendschap (in het genre van Frank & Frey en The Land Before Time, beide films waar ik goede herinneringen aan heb). De film blinkt vooral uit in het verhaal dat verteld wordt en de kleurrijke personages (Tito en Francis zijn fantastisch). Ook de Don Bluth-achtige animatiestijl kon mij zeker en vast bekoren. Op muzikaal vlak ging de film voor mij echter de mist in, en raakt hij niet aan pakweg the Aristocats of Jungle Book (waar de film op dit vlak vaak mee vergeleken wordt).

Een mooie film die enkele flauwtes kent, de muziek en enkele minimale uitschuivers op het vlak van de montage, maar erg makkelijk wegkijkt.

avatar van Legan
Niet slecht maar de uitwerking valt tegen. Te zwijmelachtig en kinderachtig. De personages zijn weer wel goed en hoewel de animaties sfeer hebben, vallen ze toch wat tegen. Matige liedjes en een beetje saai. Maar grootste tegenvaller is Dom DeLuise. Zijn stem verpest zowat iedere film.

avatar van acrazylady
ik vind hem persoonlijk een van de leukste disneyfilms.

film_kaza
Vandaag gezien in engelse versie. Wat mijn twijvel van 3,5* wegwerkt. De film heeft boeiende personages, leuke muziek, en goeie animatie.
Het begin prachtig (kan het niet vaak genoeg zeggen) met Once Upon A Time In New York City. Die me zelfs kippenvel bezorgde. Maar ook bij Why Should I Worry was ik niet stil te krijgen.
De film zelf is alleen niet zo sterk als de meeste Disneys :
Honden - eten - geen - katten.
Ook het einde was een verzameling van ongeloofwaardigheid, maar dat maakte niet heel veel uit. Soms kon ik lachen en het had een paar goeie tracks. Voor de rest niet een echte prachtfilm.

dit is voor mij zoiezo 1 van de beste Disney Films aller tijden..

TITO ruleert!

avatar van Iron Maiden
geweldige film!
heerlijke muziek ( hond van de straat ) en keiharde actie.
het einde vond ik heerlijk over de top en het was tenminste niet zo soft.
alle stereotypes vond ik ook geniaal, de poedel met de kapsones en tito, met z'n mexicaanse stem ( rechtstreeks uit Blood in blood out ), kon prima overweg met auto's en andere elektrici.
vond de film is het nederlands overig het allerbest, dodger kan hier veel beter zingen dan Billy Joel en alle andere stemmen zijn ook veel betr!
Tito is koning!

avatar van maxo922
vond hem altijd erg leuk. * 3,5

avatar van schimmel
Hij is erg goed! Moest me denken aan vroeger toen ik klein was.
Leuke liedjes, ze zouden meer tekenfilms moeten maken die zo leuk zijn. Alleen hij mocht wel iets langer zijn van mij Toch een dikke 4,5/5

avatar van Vinokourov
Deze film is de allereerste film die ik ooit in de bioscoop heb gezien met een verjaardagspartijtje welteverstaan. Daarna was er nog een verjaardagspartijtje, waardoor dit tevens de eerste film is die ik voor een tweede keer zag in de bioscoop. Tot nu toe is het ook de laatste keer dat ik een film tweemaal in de bioscoop zag.

Maar dan over de film zelf. Sindsdien (1989) heb ik hem niet meer gezien, maar ik vond hem wel erg leuk. Die kleine hond was mijn favoriet geloof ik.

avatar van biosmovie
Ik moest vroeger altijd lachen om die poedel , opzicht een leuke animatiefilm dus.
3,0**

avatar van film88888
Blijft een heerlijke Disney film, en Marin vond ik toch wel GEWELDIG !

erg leuke film, een van de betere uit die tijd samen met de film fievel die ik toen ook enorm leuk vond. ik heb er zelfs nog een plakboek van liggen...

MrsDoodekins
Hele leuke disney film.
Een van de weinige die ik meer waardeer in het NL dan in het engels.

avatar van Keane1983
Ik heb deze film al heel erg lang willen kijken. En nu, nu dat hij eindelijk weer eens op dvd is uitgekomen heb ik dat eens lekker kunnen doen.
De animaties vielen mij zeer zeker niet tegen. Hier zie je weer eens het vakwerk zonder de computer.
De muziek is erg leuk en werkt zeer aanstekelijk. Het verhaal is aandoenlijk en kijkt lekker weg.
Zoals in (bijna) alle dinsey films kijkt het lekker weg voor kinderen en zit er altijd wel ergens een volwassen ondertoon in. Zo maakt het goed toegankelijk voor iedereen.
Ik ben blij dat ik hem nu eindelijk eens heb kunnen zien (vink)/
van mij een welverdiende 4.0*

avatar van Keane1983
Correctie bij mijn bovengeplaatst bericht.
Deze film is WEL computer geanimeerd. Blijkbaar is dit een van de eerste tekenfilms waarbij deze technologie is gebruikt.

avatar van IcU
IcU
Een van de weinige Disney films die je niet terug vind in een Disneyland/ World park. Toch wel een beetje vreemd.

avatar van soom
Why should I worry? Why should I care?

Nooit Oliver Twist helemaal gelezen, wel stukjes van het oorspronkelijke boek, een ernstig gemis, dat ik zeker eens moet gaan rechtzetten natuurlijk.
Vond het wel een mooie film, Oliver is vertederend, echt heel erg vertederend. En waarom ik zelfs bij tekenfilms begin te huilen, vraag ik me af? Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat we vroeger zelf een oranje kater hadden, Garfield, (ik verzin het niet hoor ), en ik gewoon onze kat voor me zie. Ik zal het nooit vergeten, uiteraard, maar hij lag gewoon ineens dood op de tegels in de achtertuin, ongeveer een week voordat mama in het ziekenhuis terechtkwam en een week nadat de kat doodging, overleed. Ik kan gewoon niet m'n tranen bedwingen terwijl ik dit typ, denkend aan Oliver, want ik denk ook aan die eigenwijze kater die we mochten verzorgen en aan de samenloop van omstandigheden, die mijn leven zo verschrikkelijk heeft veranderd. Het meisje Jenny dat zo graag wil dat haar ouders thuiskomen, die om de een of andere reden nog niet thuiskomen, was naast de vergelijking met Oliver en Garfield, ook zeker een tranentrekkend stukje. Want ja, ik heb het al 1000 keer geschreven onderhand, maar ik mis mama voorgoed in dit stomme aardse leven, en soms wil ik gewoon dat ze nog thuiskomt, want ik heb haar raad en daad nog zo hard nodig...

Met andere woorden, de film heeft zeker weten de juiste snaar weten te raken, mag ik aannemen.

(en bijna een uur later kan ik nog even toevoegen dat ik de rest van het stel echt geweldig vond, met Dodger als uitschieter, en Georgette hadden ze eruit mogen knippen van mij, voegde niets toe vond ik.)

Een van m'n favoriete Disneyfilms. Vroeger zo vaak gekeken. Leuke liedjes, leuke rollen, vooral het zwerfkatje Oliver.

avatar van dolphinazee
Heb de film net op youtube gezien.
Leuke film , mooie muziek en ben zelf fan van dierenfilms.
Geef de film dus een 3.5*

De minste full length Disney-animatie die ik heb gezien. Duidelijk gemaakt dat Disney in een grote dip zat. Een rammelend scenario, weinig interessante liedjes en niveau van animatie dat je normaal alleen bij Disneys televisiewerk ziet.

dolphinazee schreef:
Heb de film net op youtube gezien.

Daar staat ie in zijn geheel?!

avatar van Esteban
Keane1983 schreef:
Correctie bij mijn bovengeplaatst bericht.

Ja, je hebt enigzins gelijk hoor. Echter, het is maar wat je onder 'computergeanimeerd' verstaat. Bij 'Oliver & Co' betreft dit énkel een paar achtergronden en rijdende voertuigen. 95% van deze film is nog steeds handgetekende animatie.

Bij 'The Great Mouse Detective' werd voor 't eerst écht stevig gebruik gemaakt van computeranimatie tijdens de eindscène in de Big Ben. Maar dan nog is minstens 3/4de van 'De Speurneuzen' handwerk. Zélfs in het geval van 'Aladdin' (de vlucht uit de grond op 't vliegend tapijt) of 'The Lion King' (de stormende gnoe's), waar computeranimatie al eens overtuigender werd gebruikt, is het het grootste deel vakwerk van getalenteerde tekenaars. Zo zie ik het.

avatar van Spetie
Een aardige Disneyfilm, die deze keer het alom bekende verhaal van Oliver Twist op geheel eigen wijze uitwerkt. Ik vond de animatie niet altijd even sterk, maar vooral het eerste en laatste liedje van de film zijn wel erg leuk. Verder zijn de personages wel geinig, op Georgette na, die ik maar irritant vond. Ook duurt het gelukkig allemaal niet te lang. Voldoende dus van mijn kant.

avatar van TheLionKingFan
Leuke Disney!

avatar van LimeLou
Jeugdsentiment!

aylilaatje
Recensie van Ayla 7 jaar (Zusje van TheLionKingFan)

Leuke film
In deze film heb ik honden gezien uit 101 Dalmatiers en Lady en de Vagebond dat was heel grappig
Ik vind het poesje Oliver heel schattig
Leuke liedjes
Gewoon heel leuk

Meh.

Toegegeven, het was echt niet slim op de dub te kijken. Even op YouTube nagekeken en de Nederlandse dub is écht beschamend slecht. Hoop dat die mensen nooit meer een tekenfilm mogen inspreken hebben. Engelse dub was bij momenten ook pover, maar toch iets minder erg.

Verhaaltje is erg simpel en weet niet echt te overtuigen. Soms sleept het zich wat voort, dan moet er ineens enorm veel vaart gemaakt worden om het einde te halen. Duurt ook maar 70 minuten, maar door alle muzikale nummertjes was dat niet echt voldoende voor het verhaal.

Verder is de animatie zelf wel oké (beetje hoekig maar wel interessant camerawerk), de tekenstijl valt echter serieus tegen. Wel fijn dat ze bij Disney pogen een wat andere stijl aan te meten, maar het lijkt echt nergens naar.

Geef een halfje meer dan ik op basis van de Nederlandse dub zou geven, kunnen ze bij Disney verder ook niet aan doen dat een hoop nontalent deze film verkloot heeft. Maar verder toch ook geen al te beste animatie dit, véél te simpel.