Oliver & Company (1988)

Alternatieve titel: Oliver & Co

Animatie / Familie

geregisseerd door George Scribner
met de stemmen van Joey Lawrence, Billy Joel en Cheech Marin

De zwerfkat Oliver zwerft door de straten van New York, waar hij is opgenomen in een groep honden die overleeft door te stelen van anderen. Tijdens één van deze criminele acties ontmoet Oliver de rijke Jenny Foxworth. De ontmoeting zal het leven van beiden voorgoed veranderen.

avatar van Movie9471
Leuke Disney die weer is iets anders weergeeft dan de eeuwige liefdesverhalen.

Een origineel verhaal en leuk bedachte personages en sfeervolle animaties.

Toch is het wel echt een kinderfilm die als je wat ouder bent niet meer zo weet te boeien. Ook had de film iets langer mogen duren en had het einde iets geloofwaardiger mogen zijn.

Buiten dat is dit een erg leuke kinderfilm.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k vond hem niet mis. Het verhaal is lichtjes gebaseerd op het verhaal van Charles Dickens. De film swingt met vele liedjes en ook de personages waren een leuke bende: de chihuahua Tito, de poedel Georgette, ... Het verhaal kijkt vlot weg en verveelde niet. Niet de beste Disneyfilm, maar toch leuk om te bekijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Langs de ene kant is het wel leuk om het oude 'sprookje' van Oliver Twist in een modern kleedje te zien. Modern... ondertussen is het ook al weer verjaard. Disney bereid zich blijkbaar voor op de nieuwe generatie Disneyfilms. Na de meer verhalende animatiefilms gaan ze weer de muzikale toer op. Experimenterend naar de toekomst met het verleden in het achterhoofd (The Rescuers, 101 Dalmatiers, Aristocats, Lady & The Tramp, ...) Daardoor heb je weer een herkenbare Disneyfilm, maar als eindresultaat toch maar een rommeltje. De muziek is vrij triestig. Ik hou niet echt van deze flepse 80's pop zonder ziel. Het verhaal is ook niet echt sfeervol en wordt nooit echt boeiend. Niet slecht, maar gewoon niet interessant genoeg.

avatar van The One Ring
Nogal een vrije bewerking van Oliver Twist, nota bene het boek waar ik wellicht de meeste verfilmingen van gezien heb (of is dat A Christmas Carol?). Als kind had ik deze al meerdere malen gezien, maar op de een of andere manier is hij niet echt zo goed blijven hangen als de gemiddelde Disneyfilm. Niet verwonderlijk, want dit is een van de meest standaard films die Disney gemaakt heeft, een simpel tussendoortje, met een beschamend slap script (en de scripts zijn meestal het zwakste onderdeel van Disneyfilms). Het drama is te gemakkelijk, de humor evenzo (al vond ik de Shakespeareaanse Francis bij vlagen nog wel leuk) en het avontuur is ook niet bijzonder. Wat me het meest bijgebleven was was het nummer Hond van de Straat (of Why Should I Worry? zoald die in het Engels blijkt te heten) en dat blijft een van de weinige aardige dingen aan Oliver & Company, dat nog wel weg kijkt zonder te vervelen of irriteren, maar ook niet meer dan dat doet.

The One Ring schreef:
of is dat A Christmas Carol?

Ik ben er zeker van dat dat A Christmas Carol is.
Oliver is de enige Olivers Twist die ik ken.
en ik ken meer dan 100 A Christmas Carols

Onderhond schreef:
Meh.

Toegegeven, het was echt niet slim op de dub te kijken. Even op YouTube nagekeken en de Nederlandse dub is écht beschamend slecht. Hoop dat die mensen nooit meer een tekenfilm mogen inspreken hebben. Engelse dub was bij momenten ook pover, maar toch iets minder erg.

Verhaaltje is erg simpel en weet niet echt te overtuigen. Soms sleept het zich wat voort, dan moet er ineens enorm veel vaart gemaakt worden om het einde te halen. Duurt ook maar 70 minuten, maar door alle muzikale nummertjes was dat niet echt voldoende voor het verhaal.

Verder is de animatie zelf wel oké (beetje hoekig maar wel interessant camerawerk), de tekenstijl valt echter serieus tegen. Wel fijn dat ze bij Disney pogen een wat andere stijl aan te meten, maar het lijkt echt nergens naar.

Geef een halfje meer dan ik op basis van de Nederlandse dub zou geven, kunnen ze bij Disney verder ook niet aan doen dat een hoop nontalent deze film verkloot heeft. Maar verder toch ook geen al te beste animatie dit, véél te simpel.

Ik vind de Nederlandse nog wel goed hoor.
De Engelse is beter maar de nederlandse is echt niet slecht.
en het is een beetje schandalig om aan deze film een 1,5 te geven.
ik geef een dikke 5!

avatar van juliegirlxoxo
De intro is wel heel pakkend

avatar van Ajax&Litmanen1
De laatste film die ik in 2012 heb gekeken

Helaas geen hele bijzondere. Dat gevoel kreeg ik al bij de speelduur (gewoon 60 minuten, niks meer ondanks dat MM ruim 70 aan geeft), aangezien me dat wel erg kort leek. Het is een beetje een typisch Disney niemendalletje geworden. Een paar leuke beesten, wat muziek en wat flauwe humor verpakt in een standaardplotje. Grafisch stelt de film ook weinig voor. Nee, Disney heeft ze wel beter gemaakt.

avatar van Ted Kerkjes
Ik ben een groot fan van Billy Joel als zanger!
Ik ken het nummer 'Why Should I Worry?', en vond het niet slecht!
(Je ziet de hond op een piano klimmen met een zonnebril op zijn kop, die grap zullen Billy Joelfans snappen (Billy Joel heeft bijna altijd een zonnebril op.).)

Ted Kerkjes schreef:
(Billy Joel heeft bijna altijd een zonnebril op.).)

In zijn clips, in ieder geval. Of-ie dat thuis ook doet weet ik niet.
Deze Disney, samen met The Great Mouse Detective (1986), zijn de twee (Disney)films die ik van mijzelf nog moet zien.

Ted Kerkjes schreef:
In zijn clips, in ieder geval. Of-ie dat thuis ook doet weet ik niet.

Moet je ook zeker doen! Zijn prachtige films . Persoonlijk een van de beste die ik ooit heb gezien. Kan ze 1000 keer kijken zonder dat ze minder worden

avatar van baspls
Geweldige film! Oliver & Company is echt een van die films die ik al kijk zolang ik me kan herinneren. En hij verveelt nooit duizendkeer achterelkaar blijft het leuk. Pas weer herzien.

Meestal hou ik niet zo van liedjes maar ik vind de liedjes uit Oliver & Company gewoon geweldig. Fantastisch 80's geluid, Billy Joel ( ) en een geweldige score! En die synthesizers dan . Het verhaal dat een moderne/dieren versie is van Olivers Twist van Charles Dickens vind ik ook erg mooi. De afwisseling tussen erg ontroerende en humoristische scènes vind ik erg mooi.

De animatie, die met het APT-process is gedaan en kleine stukken CGI bevat, is wat anders dan bij de andere Disneyfilms. De achtergronden lijken hier deel van de voorgrond. Persoonlijk vind ik dat wel mooi alleen zie ik toch liever oude vertrouwde olieverf achtergronden. Eerste Disneyfilm die (bijna) helemaal zonder The Nine Old Men is gemaakt. Eric Larson gaf vlak voor zijn dood nog tips voor de productie van deze film. De dieren en mensen zoals de butler of Sykes zien er nog erg Disney uit maar mensen in de achtergrond, auto's ect. doen me erg denken aan een Ralph Bakshi productie. Je merkt wel dan Sony en Coca Cola deze film sponsorden. Helaas bracht The Land Before Time meer op, waar ik het niet mee eens ben want ik vind Oliver veel mooier (Sorry, Don Bluth ).

De nederlandse stemmen (die niet helemaal goed nagesynchroniseerd zijn) zijn erg goed. Met Peter Aryans (Dallben in Taran en de Toverketel) als Sykes, Arnold Gelderman (diverse stemmen) als Einstein, Jérôme Reehuis (Uil uit Winnie de Poeh) als Francis, Coen Flink (De Gehoornde Koning) als Fagin en Luc Lutz (Fflewddur Fflam) als Winsten. De orginele stemmen zijn ook erg goed. Joseph Lawrence, Billy Joel ( ), Sheryl Lee Ralph, Dom DeLuise, Robert Loggia, William Glover ect zijn stuk voor stuk echt goede stemacteurs.

Geweldige film!! (die weer eens niet helemaal goed gewaardeerd word)

baspls schreef:
Billy Joel ( )

Ken je 'm?

avatar van baspls

Ik heb een nogal aparte muziek smaak. Ik luister veel film soundtracks en als ik 'normale'muziek luister dan alleen maar muziek uit de 70's en 80's. Ben er een beetje verslaafd aan. En Billy Joel ( ) maakt geweldige muziek!

avatar van Ted Kerkjes
Ik luister ook alleen maar ''oude'' muziek'. 60's, 70's, 80's of klassiek.
Daar is niks aparts aan!

Ted Kerkjes schreef:
Ik luister ook alleen maar ''oude'' muziek'. 60's, 70's, 80's of klassiek.
Daar is niks aparts aan!

Ik ben wel de enige op mijn school (als je de leraren niet meetelt ).

avatar van mjk87
Inhoudelijk stelt deze Disney niet zoveel voor, zoals de meesten van hen in deze periode, maar audiovisueel was deze Oliver & Company wel erg bijzonder. Eigenlijk waren de eerste 5 minuten nog de beste. Met erg mooie achtergronden -ik ken die stijl ergens van, alleen geen idee meer waarvan- achtergrondgeluiden als pratende mensen, claxons, rijdende auto's en een prettig nummer over het geheel heen gemonteerd. Die stijl blijft wel in de hele film, al wordt de mix met achtergrondgeluiden wat minder (jammer). Ook leuk eens een Coca-Cola-bord te zien. De beesten zijn verder erg doorsnee, net als de slechte en goede boef, het meisje Jenny en de Butler. Je denkt al snel dat dit een afgekeurd script was dat hier en daar is aangepast, maar eigenlijk ken je alles wel. Gelukkig is het wel mooi om te zien, dus een goede voldoende: 3,0*.

@mjk87
Van een Ralph Bakshi-productie mischien?
Of van een Disney-tv programma?

avatar van mjk87
Nee, schilderijen. Die ik ooit eens moest analyseren voor ckv. En van die plaatjes in boeken die ik vroeger weleens las.

avatar van baspls
Dat kan ook. Ik vind het wel mooi die stijl.

avatar van agathadirks
Dit was mijn eerste bioscoop bezoekje Was toen 3. Weet nog dat je bij MacD's van die speeltjes kon krijgen en dat papa zei nee dat doen we niet. Haha (Aten we nooit )

Weet niet meer heel veel van, maar had dit verhaal als audio sprookje op cassette bandje.
Dus toen deze weer op dvd werd uitgebracht, dacht ik die moet ik hebben!

Bleef leuk! Herkende de liedjes, dus ik blijf fan haha

Poster gewijzigd.

avatar van baspls
Erg goede film! Pas weer gezien.

avatar van Ted Kerkjes
Is deze film nou op zondagochtend uitgezonden op SBS6? Ik zag zondagavond namelijk dat een zekere ''Oliver&CO'' die ochtend uitgezonden was.
(Als het deze was, dan baal ik daar goed van, want deze film en De Speurneuzen zijn de enige twee Disneys die ik nog nóóít heb gezien. )

Ted Kerkjes schreef:

Ja Ted het was deze. Oliver & Co is Arnold Gelderman's vertaling van Oliver & Company.

baspls schreef:

Shit.

avatar van Metalfist
Once upon a time in New York City

Ik zat altijd met het idee dat ik nagenoeg alles van Disney had gezien. Natuurlijk waren er een paar films die ik niet kende maar pakweg 3/4 meende ik te kennen. Dat dacht ik althans tot ik de serie begon te verzamelen en met een hoop films eindigde waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan er ooit een stuk van te hebben gezien. Oliver & Company is zo'n titel. Op het eerste zicht leek dit me een kruising te zijn tussen de Aristokatten en Lady en de Vagebond dus mijn interesse was wel gewekt.

Maar het resultaat is een vrij makke bedoening. Oliver & Company ging oorspronkelijk het vervolg op The Rescuers zijn maar dit plan werd nogal vroeg afgeketst waardoor de makers van scratch terug begonnen. Alleen het design van Jenny hebben ze duidelijk nog gerecycleerd doordat het nagenoeg een exacte kopie is. Disney besloot tenslotte om zich te laten inspireren door Oliver Twist van Charles Dickens maar met uitzondering van een paar personages is daar weinig van te merken. Iets waar ik eerlijk gezegd niet zo slecht gezind om ben want de klassiekerstatus van dat verhaal ontgaat me. Soit, wat overblijft is een degelijke Disney film maar waar weinig diepgang in zit. De speelduur van zo'n dikke 60 minuten (geen idee vanwaar de speelduur > 70 minuten van zowel Imdb, MovieMeter en de hoes vandaan komt) is te kort om enige opbouw te introduceren waardoor de film voorbij is voor je het weet. De climax stelt dan ook niet zoveel voor en daarbovenop wordt de film dan ook nog eens onderbroken door een serie aan liedjes. Iets wat je wel kunt verwachten bij Disney natuurlijk maar het doet de film geen goed. Zeker omdat het op zich niet zo'n memorabele nummers zijn. De setting van New York tenslotte is wel een meerwaarde maar dat kan ook wel zijn omdat ik daar mijn hart ben verloren toen ik daar een aantal jaar geleden voor het eerst naar op reis ging.

De reden waarom Oliver & Company toch nog met een voldoende wordt beloond is de animatie. Zeker het begin van de film met Oliver in de kartonnen doos wordt erg aandoenlijk in beeld gebracht maar het zijn vooral de scènes met uitzicht over de hele stad die erg geslaagd aanvoelen. Ook qua personages is Oliver & Company wel een geslaagde zit te noemen. Oliver zelf is niet zo enorm interessant, fungeert dan ook alleen maar als schattigheidsfactor, maar Tito, Einstein en Francis zijn heerlijk. Zeker de laatstgenoemde met zijn continue Shakespeare quotes is erg leuk. Toch mankeer je hier de echte slechtheid die de echte Disney villains typeren waardoor Sykes als een nogal kleurloos type aanvoelt.

De stemmencast met Billy Joel en Cheech Marin op kop doen het ook meer dan behoorlijk waardoor dit uiteindelijk toch nog wel een amusante zit wordt. Het geheel overtuigt echter niet waardoor dit als een mindere Disney klassieker kan beschouwd worden. Eentje die goed is om een keer gezien te hebben en meer niet maar ik verwacht toch meer van deze studio.

Kleine 3*

Metalfist schreef:
Once upon a time in New York CityDat dacht ik althans tot ik de serie begon te verzamelen en met een hoop films eindigde waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan er ooit een stuk van te hebben gezien.

En je gaat ze allemaal zien nog? Tot 2007 heb ik ze nu alle gezien, ook al die medleyfilms van rond de oorlog. Niet per se aanraders, maar als je toch bezig bent de collectie te zien. Maar inderdaad, je komt titels tegen die je daarvoor nog nooit voorbij zag komen. Oliver kende ik van naam overigens nog wel dan.

avatar van Metalfist
mjk87 schreef:

Ik ben er al geruime tijd mee bezig

Voor de gemakkelijkheid tel ik even tot Treasure Planet (dat is de laatste die ik in de cinema indertijd ben gaan zien) en dan moet ik er nog een vijftal zien geloof ik. Ben echter nog van plan om een aantal te gaan herzien om er een recensie bij te kunnen zetten en dan spreken we wel over een pak meer titels.

Die medley films heb ik praktisch allemaal gezien volgens mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Haha, ik heb een half jaar terug mijn quest om alle Disneys te kijken afgerond. Begonnen met Snow White en geeindigd met 1 of andere vage film van een paar jaar terug. Flinke klus om te doen, maar wel prettig doordat ik heel wat klassiekers eens voor het eerst zag. Of na dik 10-20 jaar weer eens terug zag.