Genre: Misdaad / Komedie
Speelduur: 98 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Joel Coen
Met onder meer: Frances McDormand, Steve Buscemi en William H. Macy
IMDb beoordeling:
8,1 (778.787)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 oktober 1996
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Fargo
"A lot can happen in the middle of nowhere."
Jerry Lundegaard (William H. Macy), een autoverkoper in een klein stadje in Minnesota, zit tot over zijn oren in de schulden... maar hij heeft een plan. Hij zal zijn vrouw laten ontvoeren door twee schurken (Steve Buscemi en Peter Stormare) om vervolgens aan zijn rijke schoonvader een flink bedrag aan losgeld te vragen. Het zou een eenvoudige klus moeten worden, ware het niet dat de criminelen direct na hun aankomst in Fargo drie inwoners koudmaken. De hoogzwangere politie-agente Marge Gunderson (Frances McDormand) wordt belast met het moordonderzoek. Wie denkt dat haar gebrek aan ervaring met grote misdrijven in haar nadeel zal werken, komt bedrogen uit. Marge ontpopt zich tot een ware speurder met de neus van een bloedhond en de vastberadenheid van een terriër.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,1 / 778787)
- Trailer (YouTube)
- Fargo / Barton Fink (MusicMeter)
- Tv-serie (TvMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Marge Gunderson
Jerry Lundegaard
Carl Showalter
Gaear Grimsrud
Wade Gustafson
Norm Gunderson
Jean Lundegaard
Lou
Shep Proudfoot
Mike Yanagita
Reviews & comments
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Ik vond de film ook niet super, maar gedateerd?
klute89
-
- 3649 berichten
- 0 stemmen
Fargo is inmiddels wat gedateerd
Waarin is de film dan gedateerd??
JC.
-
- 49 berichten
- 921 stemmen
Waarin is de film dan gedateerd??
In het feit dat de film uit 1996 is.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Dat een film meer dan 10 jaar oud is, wil niet meteen zeggen dat ie gedateerd is. Zoek het woord eerst maar eens op.
JC.
-
- 49 berichten
- 921 stemmen
Je kunt intellectueel gaan doen, maar je snapt best wat Zinema bedoelt, gewoon verkeerde woordkeuze.
klute89
-
- 3649 berichten
- 0 stemmen
Het zou in iedergeval erg logisch zijn.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Echt zo'n film die naarmate je 'm vaker ziet steeds beter wordt. De eerste keer dat ik deze film zag, vielen mij de details totaal niet op, het script mag er echt zijn, de dialogen en personages zijn hilarisch en de locaties worden schitterend weergegeven. Dit alles maakt van Fargo een bovengemiddelde misdaadfilm, het zijn de details!
Jaaaaaa, ik doe er een hele punt bij, ik heb genoten. En wie weet kom ik nog hoger uit na een derde herziening.
Donkerwoud
-
- 8672 berichten
- 3944 stemmen
Fargo is zo'n film die men over 50 jaar nog op zal pakken als zijnde een klassieker. Gedateerd is het dus allerminst...
ArcovandenBroek
-
- 328 berichten
- 226 stemmen
Na The big Lebowski en No Country for OId Men, had ik weer eens zin om een Coen Brothers film te kijken. Fargo had ik nog liggen, die voor de eerste keer in de DVD-speler gestopt. En ze hebben het weer geflikt, briljant gewoon! Het hele verhaal, de personages en dialogen, alles klopt gewoon. Genieten deze film en zeker een aanrader voor iedereen. 
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Fargo is zo'n film die men over 50 jaar nog op zal pakken als zijnde een klassieker. Gedateerd is het dus allerminst...
The 10 Commandments is ook een klassieker en tevens gedateerd 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
The 10 Commandments is ook een klassieker en tevens gedateerd 
Wat jij nu doet is appels met peren vergelijken. The 10 Commandments - een draak van een film trouwens(1,0*) - behoort tot een totaal ander filmgenre.
Leg eens uit; Wat versta jij eigenlijk onder 'gedateerd'?
Voor mij betekent het; ouderwets, achterhaald, het stempel van zijn tijd dragend.
Voldoet "Fargo" hier aan? Voor mij duidelijk niet.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Wat jij nu doet is appels met peren vergelijken. The 10 Commandments - een draak van een film trouwens(1,0*) - behoort tot een totaal ander filmgenre.
Leg eens uit; Wat versta jij eigenlijk onder 'gedateerd'?
Voor mij betekent het; ouderwets, achterhaald, het stempel van zijn tijd dragend.
Voldoet "Fargo" hier aan? Voor mij duidelijk niet.
Voor mij betekent het exact dát beste wibro. En idd voelt Fargo een beetje zó aan.
Daarnaast mij te betichten met het bekende appelriedeltje is jammer. Ik bedoelde namelijk te reageren op Donkerwoud die de stelling deponeerde dat klassiekers niet gedateerd kunnen zijn. Wel goed lezen dus..
En wbt The Ten Commandments een draak vinden, smaken verschillen 
Vriendelijke groet
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij is het enigzins moeilijk te bespeuren naar een gedateerd aspect uit de film. Hij zou zo van 2007 kunnen zijn. Bullshit dus, als je 't mij vraagt.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Volgens mij is het enigzins moeilijk te bespeuren naar een gedateerd aspect uit de film. Hij zou zo van 2007 kunnen zijn. Bullshit dus, als je 't mij vraagt.
Omdat ik héél moe wordt en me inmiddels lichtelijk begin te irriteren, is dit wat mij betreft het laatste berichtje mbt deze onzinnige discussie.
Vorige keer las ik jouw tang op het varken dat het je bevreemde dat ik me niet bij onderhond aansloot, omdat ik volgens jou een onlogische sterrentabel heb. Nu begrijp je mijn comment niet en komt het woord bullshit over je lippen.
Alsof het gehalte aan kinderen en uploaders op deze site niet storend en hoog genoeg is.
Maar goed..
Ik bedoel niet kapsels of muziek ed. Maar bedoel cinematografisch (het minst begrepen woord van deze site).
Dat jij het hier ongetwijfelt niet mee eens bent lijkt me de enige houding die je je nu nog kan permiteren. Mede omdat je ook dit bericht wel als een persoonlijke belediging zult opvatten. Ik hoop echt dat ik het mis heb.
Smaken verschillen nu eenmaal beste The Last en het oog van de kijker is nooit hetzelfde. Ik vind het jammer dat er zo veel onzinnige discussies op deze site worden gevoerd en hoop echt dat dit voor mij de laatste keer was.
Laat ons weer leuke films, als Fargo bekijken zonder elkaar ongevraagd aan te vallen etc.
Vriendelijke groet 
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Niet om het een of ander, maar ik ben nu wel nieuwsgierig wat je er cinematografisch gedateerd aan vond. Heb je een voorbeeldje wellicht?
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Omdat ik héél moe wordt en me inmiddels lichtelijk begin te irriteren, is dit wat mij betreft het laatste berichtje mbt deze onzinnige discussie. Vorige keer las ik jouw tang op het varken dat het je bevreemde dat ik me niet bij onderhond aansloot, omdat ik volgens jou een onlogische sterrentabel heb. Nu begrijp je mijn comment niet en komt het woord bullshit over je lippen.
Alsof het gehalte aan kinderen en uploaders op deze site niet storend en hoog genoeg is.
Ik begrijp dat niet iedereen een bepaalde film hetzelfde ziet. Ik vond het dan ook bullshit (niet persoonlijk bedoeld) dat de film gedateerd oogt, want er valt gewoon weinig op aan te merken. Er zijn films van 40 a 50 jaar oud die met de dag van vandaag, cinematografisch nog steeds indrukwekkend (en tijdloos) zijn.
Dat jij dan zo nodig met onjuistheden (dat van OH en de 'onlogische' stemmentabel) en pubertaal aankomt zitten, ligt mij niet lekker, aangezien (zoals je zelf al zei uberhaupt) niet iedereen met hetzelfde oog naar een bepaalde film kijkt.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Ik begrijp dat niet iedereen een bepaalde film hetzelfde ziet. Ik vond het dan ook bullshit (niet persoonlijk bedoeld) dat de film gedateerd oogt, want er valt gewoon weinig op aan te merken. Er zijn films van 40 a 50 jaar oud die met de dag van vandaag, cinematografisch nog steeds indrukwekkend (en tijdloos) zijn.
Dat jij dan zo nodig met onjuistheden (dat van OH en de 'onlogische' stemmentabel) en pubertaal aankomt zitten, ligt mij niet lekker, aangezien (zoals je zelf al zei) niet iedereen met hetzelfde oog naar een bepaalde film kijkt.
Bij de film Chaos (met Statham en Snipes) heb je dit geschreven, niets onzin.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Offtopic: Dan zie je het verkeerd vriend, want ik reageerde op een bericht van Weertenaar. Had dus totaal geen intentie om jou aan te vallen n.a.v. jou stemtabel.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Offtopic: Dan zie je het verkeerd vriend, want ik reageerde op een bericht van Weertenaar. Had dus totaal geen intentie om jou aan te vallen n.a.v. jou stemtabel.
Dan bied ik je hierbij mijn welgemeende excuses aan, dat heb ik toentertijd niet begrepen..
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Daarnaast mij te betichten met het bekende appelriedeltje is jammer. Ik bedoelde namelijk te reageren op Donkerwoud die de stelling deponeerde dat klassiekers niet gedateerd kunnen zijn. Wel goed lezen dus..
Je hebt gelijk. ik heb jouw bericht inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Misverstandje, kan gebeuren. Sorry 
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Je hebt gelijk. ik heb jouw bericht inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Misverstandje, kan gebeuren. Sorry 
Bedankt, dat waardeer ik
Een vriendelijke groet.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Niet om het een of ander, maar ik ben nu wel nieuwsgierig wat je er cinematografisch gedateerd aan vond. Heb je een voorbeeldje wellicht?
Ben hier ook wel benieuwd naar. Zinema?
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Ik wil best een poging wagen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik vind dat de Coens filmkundig nogal vernieuwend zijn evenals toentertijd deze film, maar door het verstrijken van de jaren de film toch een klein beetje ouderwets aandoet (afgezien dus van het feit dat het zich in '87 afspeelt) in vergelijking met bijv. hun latere werken en de huidige cinema. Waarschijnlijk is deze stijl/ techniek/ vorm al heel vaak gekopieerd en voelt het origineel (in dit geval Fargo), een beetje onterecht, daarom als achterhaald. Dit zou heel goed kunnen. De filmkunst m.b.t. deze film is goed maar voelt hierdoor een beetje ouderwets.
Heb de film net nog terug gezien (dank daarvoor) en blijf bij mijn gevoel echter. Destijds voelde dit als ontzettend vernieuwend maar ik denk dat dit effect helaas niet meer geldt in deze tijd. Wat wel blijft staan is een goede film.
In mijn eerste comment lijkt het te gaan om een film die nog net niet is opgevreten door de tand des tijds, en dat is overdreven. Een beetje komt dichter in de buurt van de waarheid. Maar voor mij blijft de film dus desondanks (een beetje) gedateerd aanvoelen.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Vriendelijke nachtgroet
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat deze film heel vernieuwend zou zijn. Ik zou ook niet weten waarin. De film staat toch vooral bekend als een van de beste voorbeelden uit zijn genre. Overigens geloof ik ook niet dat deze film vaak gekopieërd is, of zo.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat deze film heel vernieuwend zou zijn. Ik zou ook niet weten waarin. De film staat toch vooral bekend als een van de beste voorbeelden uit zijn genre. Overigens geloof ik ook niet dat deze film vaak gekopieërd is, of zo.
Ik ben eigenlijk wel een beetje uitgeluld na gisteren.. Edoch, je bevestigt hiermee deels mijn idee (ga me alsjeblieft niet vragen hoe). Het heeft waarschijnlijk ook iets te maken met je jonge leeftijd, want: toen ik destijds deze film zag, was hij echt wel vernieuwend. Maar hey, smaken verschillen evenals meningen en blabla. Het beste ermee.
Vriendelijke groet
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Verschillende filmbeleving. Laten we het maar daar op houden.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Frances mcDormand haar personage (marge) zou zeggen.
JAA! 
max cady
-
- 581 berichten
- 454 stemmen
Ja erg leuke film al moet je er wel van houden. Love it or hate it. Bovenstaand bericht ben ik het ook mee eens wat betreft de filmbeleving. De typetjes zijn super !! JAA !
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Geweldig dat de Coen-broers de film laten beginnen met het feit dat het een waargebeurd verhaal is. Puur gedaan om het feit dat wanneer het publiek denkt dat het een waargebeurd verhaal is, je als maker de kans hebt om dingen te doen die anders misschien niet geaccepteerd zouden worden. In werkelijkheid bestaat de film uit meerdere bijeengeraapte verhaal samengesmolten in één verhaal. Ze spelen dus gewoon met de geloofwaardigheids-beleving van de kijker.
Daarnaast is de sfeer geweldig, en klopt in alle aspecten precies bij het tijdsbeeld van '87, inclusief de cinematografie.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik denk eerder dat het gewoon een vette knipoog is naar al die films die wel lopen koketteren met het feit dat hun verhaal "echt gebeurd" is.. sowieso één van de slapste dooddoeners uit de cinema. Alsof een film daardoor beter zou zijn ofzo 
Gerelateerd nieuws

Vijf goede films waaraan échte koppels samenwerkten

Deze populaire series zijn gebaseerd op een film
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.877 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
bedroglosgeldminnesotasalesclerkwinterontvoeringunsociabilitypolitiestolen moneynorth dakotamoorddonkere komediegeldsneeuwpolice officer killedpolitie agentcar dealershipwoodchipper autoaxe murdermacabrestate trooperpolice officer shotsnowing false historyneo-noirmurder of a police officer complexminneapolisaxeedina, minnesotaminneapolis, minnesotapolice officers
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








