Mean Machine (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Drama

geregisseerd door Barry Skolnick
met Vinnie Jones, David Kelly en Jason Statham

De succesvolle voetballer Danny Meehan verspeelt zijn carrière na opgepakt te zijn voor een gewelddadige uitval in een dronken bui. De bewaarders van de gevangenis waar Danny terecht komt proberen hem te dwingen om het voetbalteam van de gevangenen te trainen. Danny verzint een beter plan: hij biedt aan om het team te trainen voor een wedstrijd tegen de bewaarders.

neo (crew)
The Longest Yard van Aldrich en met Reynolds in de hoofdrol had meer charme en zat wat beter in elkaar. Mean Machine is nog meer rechter voor zijn raap, maar wat een vermakelijke rapen. Ondanks de dramatische verwikkelingen ergerde ik mij in het begin ook wel vaak aan dramatische score. Dat aandikken werkt zeer goed na een tijdje, met jammer genoeg nog steeds zwakker bij dramatische momenten. De duduk voor The Monk vind verschrikkelijk leuk werken. Typisch geval van 3,5 vanwege de grote vermakelijkeheids factor.

Idd de lompe wedstrijd is komisch, de rest is prul. Geen greintje humor, slap verhaal, laffe personages. Als Ritchie fan wel vermakelijk om al die gave personages uit lock, stock - snatch - revolver langs te zien komen. Zelfs Gorgeous George mocht nog even meedoen. Echter doordat al die personages in de Ritchie films wel gaaf zijn en wat hebben toe te voegen zijn ze in mean machine maar blanko Lads.

En wat Leno ook zegt, laat Jones die karikatuur maar lekker blijven doen. Laat de grote rollen maar aan Statham, die samen met Flemyng en zijn commentator maatje als enige te pruimen waren.

1* voor het fifa-commentaar bij de wedstrijd, wel grappig.
0,5* voor de rest --> 1,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Een actiefilm over voetbal met aanwezigheid van Jason Stratham en Vinnie Jones. Voor mij heeft de film al een voldoende dan!

Echt zeer vermakelijke en soms best harde voetbalfilm. Het is nergens erg origineel, maar dankzij het overtuigende actiewerk en de interactie tussen de spelers en bewakers is de film leuk genoeg geworden. Zeker met de wedstrijd zelf, die er lekker aan toe ging hehe.

Enne, leve The Monk!

avatar van maerk
Enorme tegenvaller van een film. Mean Machine had zeker de potentie om iets moois te worden maar helaas is alles een beetje aan elkaar geraffeld.

De reden om Mean Machine te gaan zien voor mij was omdat het een Britse productie is en door de twee acteurs Vinnie Jones en Jason Statham. En die laatste twee zijn erg lekker op dreef in de film. Vinnie Jones doet het goed en het is erg jammer dat Jason Statham's rol zo klein is. Verder is het weer genieten van Britse, en Schotse, accenten. Heerlijk .

Maar toch scheelt er een hele hoop aan Mean Machine. Het camerawerk kan er net mee door maar de montage is erg rommelig. De muziek is trouwens vreselijk misplaatst in bijna iedere scène. De film wil soms overdreven dramatisch, heroïsch en zelfs creepy zijn. Dit wordt dan aangezet met té overdreven dramatische, heroïsche en creepy muziek. Echt verschrikkelijk .
Bij de voetbalwedstrijd heb ik gemengde gevoelens. De humor hier zit helemaal goed, vooral Statham en de commentators zijn hilarisch. Ook wordt er lekker grof gespeeld . Alleen alles is zo slecht in beeld gebracht. Ik vind in ieder geval dat de cuts zeer irritant zijn. Verder is die wedstrijd ook heel erg voorspelbaar.

Had een erg leuke film kunnen zijn, maar alles wordt om zeep geholpen door matige montage en muziek die de plank volledig misslaat en nog wel wat dingen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudend en enigszins vermakelijk, maar het houdt niet over. Het origineel is toch ietsje beter.

avatar van Donkerwoud
Heerlijke Britse misdaadkomedie met de air van Lock Stock en Snatch. Hij laat gaandeweg wat steekjes vallen, maar ik heb me er prima mee vermaakt.

avatar van Metalfist
Mean Machine

Mean Machine is een humoristische remake van het bekende verhaal van een wedstrijd tussen gevangenis bewakers en de gevangenen zelf. Waar het origineel en de remake met Adam Sandler nog met rugby is, is dit hier vervangen door voetbal. Geen slechte keuze vond ik.

Het verhaal is dun maar dat kan de pret niet bederven doordat er een bende kleurrijke, hilarische personages in de film zitten met als hoogtepunt Jason Statham als Monk. Die scène waar hij de bal moet pakken en in zijn gedachten even iedereen uitschakelt met karate was hilarisch! Hetgeen de pret wel wat verkloot is de muziek. Wat was die misplaatst en irritant in meerdere scènes.

Goede humor, hilarische personages en een geweldige Jason Statham zorgen voor een 3.5*

Zeer voorspelbare film. Beetje een 13 in een dozijn film. De overtreding van Jason Statham op het eind was eigenlijk het hoogtepunt van de film.

avatar van wwelover
Wat een heerlijke film, precies wat ik verwacht van een amusement film. Weliswaar natuurlijk behoorlijk voorspelbaar, maar dat vond ik geen enkel probleem. Ik heb anderhalf uur genoten van op en top vermaak. De humor is echt super, de karakters zijn top en ook de actie is vermakelijk. Het mooiste zijn nogal wel de gedachtes van de Monk. Echt hilarisch. En wat me ook bijzonder opviel was de muziek, voegde echt heel erg veel toe. Echt één van de leukste komedies die ik heb gezien de laatste tijd.

Vinnie Jones is echt heel goed. Een rol die hem goed ligt natuurlijk, heb erg kunnen lachen om hem. En dan natuurlijk voor mij de held weer, Jason Statham wat is die gast goed zegt. Een actieheld maar ook ontzettend grappig.

avatar van moviemafketel
Vind dit wel een leuk filmpje altijd. Beetje voetbal, beetje knokken, beetje humor, irritant directeurtje en een lekkere secretaresse.
Ik vind Vinnie Jones een beroerde acteur, maar op 1 of andere manier kan ik dat van hem wel hebben met die grappige, pissige kop van hem.
De Monk(Statham) is natuurlijk helemaal grappig met zijn gedachtes tijdens de wedstrijd wat hij de bewakers allemaal wil aandoen, maar zich toch maar inhoudt. Grappig karakter. Zeker een keertje gaan kijken als je niet te veel wil nadenken, maar toch zo nu en dan wil lachen.

avatar van chevy93
Gewoon een vette film. Niet moeilijk doen. Beetje vechten, beetje voetballen, beetje zuipen. Wat is het leven toch simpel.

Heerlijke Engelse humor trouwens.

avatar van booyo
chevy93 schreef:

Heerlijke Engelse humor trouwens.

Ja, zo'n film is het exact. Gewoon erg fijn om naar te kijken, hoewel het nergens echt bijzonder wordt. Vermakelijke film met inderdaad heerlijke Engelse humor.

avatar van DiKKe_OsCaR
Weer een heerlijke Britse misdaad film met de helden Vinnie en Jason. Hier geniet ik zo van.

Heb dit maal ook weer herlijk kunnen lachen om de absurde humor. De rol van Jason Stratham als The Monk is geweldig! Zijn visioenen tijdens de wedstrijd zijn hilarisch.

De 'bokswedstrijd': vuisten aan elkaar vastbinden, om beurten elkaar voor de harses slaan en na elke rake klap moet je een glas sterke drank atten. Hoe verzin je het.. Geweldig!

Topfilm!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film van de man achter Layer Cake met acteurs als Vinnie Jones en Jason Statham. De verwachtingen waren er al op voorhand voor mij als liefhebber van het genre. Het resultaat is een actiekomedie geworden met een vrij dun verhaal, maar de gekende humor en sfeer die we van deze stijl films kennen. Geen klassieker, maar wel een brok entertainment dat zeker smaakt.

Ik kan hier wel van genieten. Een goede mix tussen gevangenisfilm en voetbal, met in de hoofdrol Vinnie Jones, die ook hier weer niks fout kan doen Met in de bijrollen nog 2 favorieten van mij: Danny Dyer en Jason Statham.
De geweldige soundtrack gedurende de hele film (vooral tijdens de voetbalwedstrijd) maakt het dat ik deze film beoordeel met een dikke *4. Heerlijke sfeer.

avatar van schram101
Leuk filmpje die helaas nooit echt grappig wordt. 'Collega' The Longest Yard slaagt hier toch beter in naar mijn idee. Vinnie Jones is natuurlijk cool en ook Dyer en vooral Statham zijn leuk. Vooral die laatste, The Monk, zorgt tijdends de wedstrijd voor komische momenten. Helaas zijn de rollen aan de andere kant, bij team bewakers, minder goed ingevuld en dat is jammer. Een goede slechterik is toch wel een must in een makkelijk filmpje als deze.

avatar van Jawaddedadde
Leuk!

Geinig filmpje waar niet te veel bij nagedacht moet worden. Zo'n lekker Brits misdaadfilmpje met hier en daar leuke quotes en aardig wat geweld.

Vinnie Jones speelt behoorlijk ingetogen. Leukste rol - alhoewel erg klein- is die van Statham. Wat een baas in goal Zijn kop is bij momenten echt hilarisch.

Verder niet al te veel over te vertellen, gewoon prima vermaak.

avatar van Lennert
Mean Machine heb ik ooit op een brakke vrijdagochtend gezien in de tijd dat namen als Vinnie Jones en Jason Statham me nog niet veel zeiden. Zonder enige vorm van kennis van 'The Longest Yard' tot me te hebben genomen in de tussentijd, moet ik toegeven dat deze film nog steeds een uiterst vermakelijk verhaal heeft. Echter, toen ik hier het kopje drama/komedie las, moest ik toch even fronsen. Drama? Maar inderdaad, de film heeft een hele vreemde combinatie van humor en drama en werkt in dat opzicht ook lang niet altijd. De film zou mijns inziens dan ook het beste gewerkt hebben als een komedie, aangezien het op de dramatische punten met mishandelende bewakers, bommen en vechtpartijen behoorlijk veel meer lijkt op praktisch alle andere gevangenissenfilms.

Nee, de leukste stukken zitten hem in de training, de wedstrijd zelf en praktisch iedere scene met Statham. The Monk is een personage dat zijn eigen film zou moeten krijgen, ik kan me nu al een combinatie van Crank en Snatch voorstellen! Met betrekking tot het acteerwerk zit het wel snor, zelfs Jones komt goed weg met een wat meer serieuze rol. Ook de match zelf is erg leuk, en dat zegt iemand die helemaal niets met dat hele voetbalspelletje heeft (ja, kom maar op!). Gewoon een erg leuke film, die misschien iets gebalanceerder had gekund qua stijl.

avatar van leatherhead
Beetje clichématige komedie, maar heb me toch behoorlijk vermaakt.

Heb sowieso wel een zwak voor Britse komedies en zo ook voor acteurs als Vinnie Jones en Jason Statham. Dat hele taaltje blijft gewoon geweldig. Ook leuk om veel acteurs te herkennen die ik ook al in Lock, Stock & Two Smoking Barrels zag spelen.

Verder is dit natuurlijk niet hoogstaand allemaal, maar gewoon heerlijk vermaak met als hoogtepunt uiteraard de hele voetbalwedstrijd. Best leuke editing ook af en toe, zoals die grijze stukjes met Statham. Jones vond ik wel iets minder dan in bijvoorbeeld Snatch of Lock, Stock. Stoerdere rollen staan hem toch echt een stuk beter vind ik en passen ook beter bij z'n uitstraling.

Wel genoeg voor een kleine 3,5*. Leuke, vlotte komedie.

avatar van Shadowed
Britse gevangenis.

Jones heb ik altijd wel interessant gevonden als acteur, vooral omdat hij daadwerkelijk een voetballer was. Daarom ideaal gekozen om dit filmpje als hoofdrol te spelen, en hij doet het dan ook best goed. Hij mist hier en daar wat Britse charme, maar dat is snel vergeven.

Als komedie of gevangenisfilmpje misschien niet heel erg geslaagd. Die voorzichtige Britse humor heeft niet altijd bij me gewerkt, vooral omdat er altijd wel zo'n raar type of typetjes in moeten. Ook hier zit de film er vol mee, maar dat is deels vergeven omdat ze tenslotte wel in de gevangenis zitten.

Film duurt niet al te lang, want wel helpt aangezien het verhaal niet al te sterk is. Acteerwerk overtuigend, veel rollen waar de acteurs wel iets mee kunnen, en daarom wat meer charme hebben. Ook leuk om Statham in dit soort rollen te zien.

Wat ik vooral leuk aan de film vond was de sport, die is namelijk heel goed gelukt. De wedstrijd, ondanks een aantal storende clichés, is leuk in beeld gebracht. Soms wat chaotisch, maar niet al te chaotisch zodat je het overzicht verliest. Het blijft luchtig en spannend.

De drama is niet altijd goed gelukt, aangezien de opbouw niet al te goed is en de scene zelf vaak te kort is om echt serieus te nemen. Vooral omdat de soundtrack dan opeens een compleet andere richting gaat terwijl het seconde daarvoor nog braaf en luchtig was. Een beetje raar dus.

Uiteindelijk een vlot filmpje waarbij de sport zelf leuk is, niks meer en niks minder. Leuk acteerwerk van Jones.