The Mosquito Coast (1986)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Peter Weir
met Harrison Ford, Helen Mirren en River Phoenix

De excentrieke uitvinder Allie Fox voelt zich alsmaar onbehaaglijker in de hedendaagse Amerikaanse samenleving, die hij egoïstisch en materialistisch vindt. Hij verhuist met zijn echtgenote en zijn kinderen Charlie, Jerry, April en Clover naar het regenwoud van de Centraal-Amerikaanse Mosquito Coast. Daar wil hij een nieuwe maatschappij opbouwen met nieuwe waarden en een grote eerbied voor de vrijheid van het individu. Zijn eigen familie moet daarvan de basis zijn. De gezinsleden reizen schoorvoetend mee, maar merken geleidelijk dat het plan van hun echtgenoot en vader een ware obsessie aan het worden is en hijzelf een tiran die absolute gehoorzaamheid verwacht in plaats van volledige vrijheid te bieden.

neo (crew)
ik had gisteren pas van deze film gehoord toen harrison ford in the actors studio zat voor een lang interview bij performance.het schijnt dat ford net als in witness een hele andere rol neerzet dan in zijn andere films.ga ik binnenkort wel eens proberen ergens te huren.

FisherKing
RaRa wie is de persoon op de poster..?
Hij lijkt op Kurt Russel maar die doet met de film niet mee.. Dit kan toch niet de FilmPoster zijn !
Misschien River vanuit zijn graf !

avatar van gondwana
ik heb me lang geleden voorgenomen om enkel te reageren op films die ik graag zie, maar dit is een uitzondering... Ik zag die film &al een vijftal keren en elke keer raak ik er zo depressief van dat ik Weir en harrisson vervloek. Ik vraag me af hoe het komt; de boodschap is toch niet zo donker...

Film over een man met een dubieuze visie die door niemand wordt gedeeld. Zijn visie is namelijk gebaseerd op onlogische opvattingen en zijn motieven om naar de jungle te trekken slaan dan ook eigenlijk nergens op.
Zijn familie hobbelt wat achter hem aan en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is tot op het einde wanneer het min of meer te laat is.
Aardig geacteerd en de scenes waarin alles wordt opgebouwd zijn best amusant, maar het verhaal is heel onlogisch. 2.5*

Het feit dat persoonlijk favoriet Phoenix (wat een lekkertje was het toch!) meespeelt hielp mij door de film heen. Verder vond ik het een ongeloofwaardig geheel, weinig boeiend. Van 3,5 naar 3.

Weet iemand overigens of Phoenix weleens bloot in een film te zien is geweest?

avatar van Eny
Eny
2 sterren
Ik heb maar 2 woorden: te langdradig

avatar van Werwolf
Wel leuk die waanzinnige ideeen van Harrison Ford. Maar geen topfilm..

Hele trage maar toch wel boeiende film.
Hier en daar prachtige beelden en meeslepende muziek.
Het verhaal is af en toe wat aan de vage kant en heeft soms moeite om de aandacht van de kijker vast te houden maar blijft mede door puik acteerwerk overeind.

avatar van matthijs_013
Wat was Harrison Ford toch irritant in deze film!!

avatar van Matchostomos
'The Mosquito Coast' moet zowat de eerste film zijn van Weir die enigszins ontgoochelt. Zijn hand laat zich bij momenten nog blijken in de thematiek, maar onderweg verliest Weir langzamerhand zijn grip op de personages.

Die thematiek, doch oppervlakkig, laat zich vooral kennen in het eerste uur. Allie voelt zich niet thuis in de hedendaagse samenleving en wenst daarom elders een eigen, nieuwe samenleving op te bouwen, waar vrijheid geen barrières kent. Het verlangen naar deze vrijheid wordt echter een obsessie, terwijl die obsessie op zijn beurt weer wordt omgevormd tot despotisme, pure tirannie.
Ford zet deze evolutie bij aanvang op bijzonder sterke en cynische wijze neer, maar gaat evenals de prent ten onder aan een gebrekkig script in het tweede uur. Een tweede uur dat te lijden heeft onder de nodige voorspelbaarheid, en net op dat moment nood heeft aan sterke, onderbouwde emoties. De personages worden echter te pover uitgewerkt, waardoor van zulke emoties geen sprake meer kan zijn.

avatar van Sportingerke
Boeide me helemaal niet en vond de film erg langdradig. Hoort wat mij betreft thuis in de categorie: 'Had ik beter niet gezien, want tijdverspilling'.
Het was natuurlijk niet allemaal negatief (ik blijf altijd diplomatisch in mijn beoordelingen), maar op dit moment kan ik niets positiefs zeggen (ik weet dat er goede stukken in waren, maar die ben ik nu vergeten.)

avatar van Purmerend
Leno schreef:

Perfect verteld helemaal mee eens.

klute89
Peter Weir zal zeker inspiratie gehaald hebben bij The People's Temple van Jim Jones, het plot van Mosquito Coast lijkt er in iedergeval wel op.

Die poster, is dat echt Ford? Lijkt op Nick Nolte

aBronxTale
Wat een geweldige film in zijn genre, hier kan ik nou geen genoeg van krijgen. Zijn acteerwerk is werkelijkwaar fan-tas-tisch!

avatar van Querelle
Goed acteerwerk inderdaad. Vooral van Harrison Ford die wel meer van dit soort rollen had mogen spelen.
Alleen het camera werk was niet geweldig. Slechte kadrering en slechte camera standpunten en niet mooi in beeld gebracht.
Daarbij zorgde het deprimerende verloop in het verhaal naar het einde toe voor steeds meer irritatie en verveling.

avatar van kinjutsu
Waardeloze film. Alles is compleet ongeloogwaardig. Motivaties van de acteurs om bepaalde dingen te doen ontbreken ook. Ik had er al niet veel van verwacht maar dit sloeg alles.

avatar van Esteban
Vreemd, Peter Weir staat hoog in m'n achting dankzij verschillende van z'n films. 'The Mosquito Coast' hoort echter niet thuis in dat rijtje. We leren Allie Fox amper kennen of zijn gekke kantje heeft ons al op avontuur gestuurd ... en dat moeten we dan zomaar aanvaarden. Een voorbeeld dat voor heel de film spreekt, de karakters blijven énorm oppervlakkig en het hele verloop blijft bijzonder afstandelijk. Dit terwijl hier een sterke karakterschets en een intense belevenis had ingezeten. Jammer. Ondanks doen vooral Ford en Phoenix dat niet slecht.

lijkt me cool! vanavond zeker kijken maar eerst nog is van white fang genieten:D

Harrison Ford speelt hier de briljante uitvinder die vindt dat Amerika al lang niet meer is wat het is geweest. Hij besluit Amerika te verlaten en sleept zijn gezin mee, om midden in de jungle te werken aan een ijsmachine. De genialiteit grenst hier weer aan krankzinnigheid en die rol is op het lijf geschreven van Harrison Ford.

Uitstekende film over een man die samen met zijn gezin alles achter laat om vervolgens in de jungle zijn utopia te starten. Harrison Ford in een van zn beste rollen (alweer samen met Peter Weir) als het idealistische en obsessieve hoofd van de familie. Zeker niet een aangenaam personage, maar wel boeiend. Een origineel verhaal en mooie opnames in de jungle.

Prima avonturenfilm met op het einde toch ook wel een hoog drama gehalte. Het verhaal is best goed en weet ook te boeien. Het eerste gedeelte van de film is best mooi en leuk maar op het einde wordt het allemaal somber en duister. De beelden zien er overigens vaak fraai uit en de hele cast deed het prima met als hoogtepunt Harrison Ford die langzaam maar zeker alle realiteit uit het oog verliest met alle gevolgen van dien.

avatar van brabusRUS
Dit is de meest favoriete film van Harrison Ford waar hij in gespeeld heeft.

avatar van danuz
Heerlijke laid-back film dit. Sowieso een geweldig onderwerp en mooi uitgevoerd door Weir. Sommige thematische ontwikkelingen zijn enigszins dubieus te noemen, maar de algehele sfeer beviel me dermate goed dat ik de film dat makkelijk vergeef.

Aardige film die naarmate de kijkbeurt vordert steeds onaangenamer begint aan te voelen.
Ford speelt overtuigend de rol van bezeten uitvinder met totalitaire trekjes die gaandeweg steeds meer de greep op de werkelijkheid verliest, wat uiteindelijk tot zijn eigen ondergang en bijna de ondergang van zijn gezin leidt. Geen aangenaam kijkvoer maar wel competent uitgevoerd. 3*

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat een lage score, stelletje muggenzifters!

avatar van Filmkriebel
Regressie in de jungle

Niet zo denderend. Dat het gezin (en dan vooral de moeder) niet in opstand komt tegen de vader, die hen onophoudelijk blootstelt aan ontberingen en gevaar, gaat er bij mij niet in. Alleen een gek doet dit zijn gezin aan. De semi-filosofische kwinkslag over de man die zijn binding met de beschaving verliest viel dan nog iets meer te genieten. Enkele wendingen waren ook een bron van ergernis: die rebellen, de overdreven koppigheid van Ford die steeds denkt gelijk te hebben. Positief is dat de film zich zelf stilaan tegen het hoofdpersonage keert. In zijn geheel vind ik de film eigenlijk niet zo geloofwaardig.

avatar van missl
Ford die het allemaal beter weet gaat met zijn gezin in het oerwoud leven omdat hij klaar is met Amerika. Amerika is namelijk heel slecht en de mensen zijn slecht. Eenmaal in het oerwoud zijn ze heel druk met hutten bouwen en feest vieren. Ook is er een ijsmachine want dat heb je zeker nodig in het oerwoud. Onderweg naar het oerwoud komen ze een priester tegen en je merkt gelijk al dat Ford daar geen boodschap aan heeft, terwijl Ford ook overal maar zn mening rondgooit dus eigenlijk zou je denken dat ze gelijken zijn. Ford vind het steeds leuker in het oerwoud, gaat ook zijn familie voorliegen (want zij willen inmiddels wel richting huis) en zijn familie volgt. Ford gaat nog meer zijn mening verkondigen en je merkt wel dat steeds minder mensen hem geloven maar dat verandert eigenlijk nog niets aan de situatie. Ford speelt irritant, maar dat kan ook zijn personage zijn. De overige acteurs hoef ik hier niet te bespreken want dit is meer een one man show, de rol van deze man is niet overtuigend genoeg.