Orange County (2002)

geregisseerd door Jake Kasdan
met Colin Hanks, Jack Black en John Lithgow

Shaun Brumder zit in het laatste jaar van de middelbare school. Op een dag ontdekt hij dat het leven meer is dan surfen en zonnen in het Californische Orange County. Een surfongeluk van een vriend zet Shaun ertoe aan om eens grondig na te denken over zijn leven. Wanneer hij het boek 'Straight Jacket' van Marcus Skinner leest, beseft hij plots wat hij wil aanvangen met de rest van zijn leven. Hij wil zelf ook schrijver worden. De universiteit van Stanford lijkt hem de ideale plek om zijn schrijftalent verder te ontwikkelen. Maar wordt hij toegelaten tot de prestigieuze studietempel? Kan hij een plekje in Stanford bemachtigen?

avatar van nightbreed
Geen onaardig filmpje met de zoon van Tom Hanks en dochter van Sissy Spacek.
Helaas hebben de spruiten van deze sterren een stuk minder acteertalent maar dat stoort niet echt in deze film.
Er zijn ook leuke cameo's van o.a. Ben Stiller.
Ik vond Jack Black het leukste typetje in de film.
De film is nergens echt grappig maar hij kijkt wel lekker weg.
Leuk als tussendoortje dus.

avatar van the new guy
Toch zeker geen slechte film. Niet echt dijenkletsers maar wel grappige situaties. Het personage dat Jack Black neerzet is wel echt grappig. Best gelachen, en een prima film voor de zaterdagmiddag.

avatar van Sven Vermant
Zware tegenvaller, eigenlijk nergens echt leuk behalve af en toe als Jack Black in beeld komt.

2* en dan ben ik nog gul.

avatar van tommykonijn
Wie weet groeit Colin Hanks ook ooit uit tot een top acteur net als zijn vader, tenslotte begon hij ook met dit soort komedie's. Orange County biedt soms wel wat grappen en die kwamen vooral van Jack Black, Colin acteerde ook goed maar ik heb eigenlijk niet veel om hem kunnen lachen.. het verhaal is soms wat vergezocht maar daardoor juist wel leuk. Ik heb me vermaakt!

Aardig wegkijkertje, zeker voor een regenachtige zondagochtend.

Er zit een luchtig sfeertje in met een aantal leuke en geslaagde grappen. 't Is allemaal niet bijster origineel (disfunctionele familie met zoontje dat zich er van afzet), zelfs de grapjes zijn niet geweldig verrassend, maar op de één of andere manier werkt het nog wel.

Aantal geinige bijrolletjes van acteurs die je liever spot dan dat je ze echt graag ziet acteren (Chevy Chase oa), het duurt allemaal niet te lang en hoewel het moraaltje wel erg dik werd uitgewreven (het monoloogje van die schrijver) is het allemaal makkelijker verteerbaar.

Geen geweldige film, daarvoor is de hoofdrolspeler een wat te grote zeur en wordt het verder nooit écht grappig, uiteindelijk gewoon een aardig niets-aan-de-hand filmpje.

Orange County is een drieentwintig-in-een-dozijn-coming-of-age-comedy-drama zonder verhaal. En als er geen verhaal is, kan de film onmogelijk goed zijn en dat is Orange County dan ook niet.

Er wordt weliswaar heel behoorlijk geacteerd, al is het Jack Black die de rest van het scherm speelt als de slordige, constant in hoger sferen verkerende Lance. De karakters zijn echter erg oppervlakkig uitgewerkt en van karakterontwikkeling is niet of nauwelijks sprake. Vandaar dat 'Orange County' vooral een saaie film is, voorzien van de obligate gitaarriedel-muziekjes die we onderhand wel genoeg hebben gehoord in die Amerikaanse puberfilms.

"Orange County" is een film met een paar aardige komische momenten, maar zonder enige diepgang. Dat zou nog niet eens zo'n bezwaar geweest zijn, als deze film tegen het einde wel heel erg serieus gaat nemen. Afgezien daarvan is het einde even voor de hand liggend als onleuk, zodat je toch met een leeg gevoel de bioscoop verlaat na het zien van deze wel heel erg middelmatige film.

Koektrommel
Heel vergezocht allemaal maar ondanks dat soms toch een glimlach (hoe kansloos kan je familie zijn)

avatar van DonOswaldo
Mwaah.

Best aardig om te kijken voor een keertje. Vooral het familietje is wel leuk (ook al wordt het nooit echt echt grappig). Ook een aantal gebeurtenissen waren fijn tijdverdrijf zoals toen ze per ongeluk drugs hadden gevoerd aan degene die hem Stanford in kon helpen. Het is meer het verhaaltje dat me niet genoeg boeit en het moralistische einde dat niet goed viel. Toch een voldoende.

Aardige film over een jongen die afgewezen wordt voor de universiteit waar hij juist naar toe wil. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar gelukkig wel een duidelijke richting. Redelijk grappig, zonder echt hilarisch te worden. De film kijkt verder lekker weg en duurt zeker niet te lang. Colin Hanks is goed gecast en verder komen er flink wat bekende gezichten voorbij in kleine rolletjes.

avatar van Spetie
Orange County is zo'n typische Amerikaanse high-school film. Deze films bevatten vaak weinig verhaal, en moeten het van de humor hebben. Bij deze film is dat niet anders.

Colin Hanks lijkt aan de buitenkant erg op zijn vader, maar een acteer en komisch talent kan ik hem echter niet noemen. Hij doet het redelijk, maar ook niet meer dan dat. Het feit dat deze film soms nog best wel grappig is, is volledig te danken aan Jack Black die een erg leuke rol neerzet als de broer van Hanks. Verder zijn er nog een paar aardige bijrolletjes zijn voor o.a. Ben Stiller en Chevy Chase.

Het is het perfecte voorbeeld van een gemoedelijk, luchtig filmpje, die nergens bijzonder wordt, maar op de een of andere manier wel prettig wegkijkt, waardoor de tijd uiteindelijk toch best voorbijvliegt.

avatar van SanderPuntCom
Ik heb Jack Black eindelijk eens kunnen waarderen!

Hij zorgt dan ook voor zo goed als ALLE humor in deze film die gaat over een jongen die een plekje op Stanford's universiteit probeert te verwerven maar door toedoen van een paar gebeurtenissen lukt dit maar niet.
Verhaal is oké, maar wat hieruit volgt is allemaal behoorlijk voorspelbaar en ook totaal niet grappig gebracht. Daarom had ik gehoopt op wat absurdere situaties, maar die kwamen er niet echt meer.