8 Mile (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Curtis Hanson
met Eminem, Kim Basinger en Brittany Murphy

Jimmy 'B-Rabbit' Smith, een jonge blanke rapper uit een arme, hoofdzakelijk door zwarten bevolkte wijk in Detroit, wil deelnemen aan een wedstrijd voor rappers waar hij het zal moeten opnemen tegen de beruchte Papa Doc. Zijn talent is voor zijn vrienden onmiskenbaar, maar door faalangst laat hij het afweten.

687 BERICHTEN 45 MENINGEN
avatar van John Lee Hooker
Best een prima filmpje. Maar niets bijzonders eigenlijk, er wordt een carrière weergegeven inclusief tegenslagen, van iemand uit de muziekbusiness.

Eminem acteert best redelijk voor een rapper.

Zoals vaker bij dit soort films is er drama maar ook geluk. En komt er een vriendinnetje bij het spel, als een soort supporter. Zijn moeder kan amper rondkomen, en Eminem probeert het allemaal in toom te houden. Eerst lijkt hij op een kneus van het kamp, maar dan krijgt hij steeds meer belangstelling van het publiek. Niets verassends eigenlijk.

Het kijkt allemaal lekker weg, de tijd ging redelijk snel en ik had het einde niet echt zien aankomen. Toen het nummer 'Lose yourself' ging draaien was ik automatisch op zoek naar een soort climax of enigszins een nieuwe wending, maar het hield opeens op. Ik vind deze film dan ook niet heel erg geschikt als een biografie van Eminem, maar waarschijnlijk was dat ook een beetje overbodig geweest omdat er dan nog 87 andere battles aan bod kwamen.

Aardig, maar nothing special.

Resh schreef:
Eminem de beste rapper tegenwoordig

Resh schreef:
Eminem de beste rapper tegenwoordig

Absoluut mee eens. Zijn teksten gaan nog ergens over en zitten vol met humor. Ook de sound van recovery is geweldig met the podigy. Maar het is natuurlijk een beetje offtopic.

canciser schreef:

Niet mee eens, Recovery is zowat het slechtste wat hij gemaakt heeft. Eminem Show, Slim Shady LP en Infinite blijven zijn beste werken! De song Lose Yourself van deze film is ook geweldig!

avatar van John Lee Hooker
Denzz schreef:

Niet mee eens, Recovery is zowat het slechtste wat hij gemaakt heeft.

Dus omdat Recovery misschien het slechtste nummer is, kan Eminem niet meer de beste rapper zijn?

avatar van Denzz
Dat heb ik toch niet gezegd, ik zei gewoon dat hij veel beter werk had dan zijn nieuwe plaat.

avatar van canciser
Ik ben het er mee eens dat recovery minder goed is als Eminem Show, maar absoluut niet minder dan die andere. Deze plaat klinkt gewoon heel anders, maar er staan ook een paar 'old school' nummers op zoals 'almost famous' en 'on fire'.

avatar van jordkaka
Recovery is een vreselijk album, alle refreintjes zijn dramatisch en ik hou veel meer van de irritante en grove Slim Shady dan de geforceerd volwassen Eminem die in de Top 40 staat samen met Rihanna. En de teksten zijn zo slecht vergeleken met een album als The Eminem Show en The Marshall Mathers LP.

avatar van canciser
Het is natuurlijk een smaak ding. Ik vind dat going through changes een geweldige tekst heeft, maar het refrein is belachelijk slecht. Maar de tekst van dit album spreekt me juist meer aan dan dat van zijn vorige (wat een k*t album was). Daarnaast vind ik the prodigy vet, ik heb gewoon dubbel geluk.

Perfect verwoord!

Naomi Watts schreef:

Guilty Conscience

Naomi Watts schreef:

Het over Em's goede teksten hebben en dan The Slim Shady LP niet noemen .

Excuus. Guilty Conscience is vrij briljant ja.

avatar van Naomi Watts
Het is je vergeven . Mijn voorkeur gaat op de SS Lp vooral uit naar Role Model, Rock Bottom, Brain Damage en As the World Turns. Guilty Conscience tekstueel ook erg sterk overigens hoor .

avatar van Denzz
Vergeet 'Bad Meets Evil' niet, ook geweldige nummer! En tekstueel ook heel sterk.

And when I go to hell and i'm gettin' ready to leave, imma put air in a bag and charge people to breathe.

avatar van Naomi Watts
Met Royce . Ook die is het vermelden waard, ach, gewoon heel dat album is briljant!

avatar van yeyo
Geef mij maar 'My Fault' o zo herkenbaar

avatar van Naomi Watts
Aardig staaltje storytelling. Herkenbaar? Ik vraag maar niet verder denk ik .

avatar van yeyo
Om terug even on-topic te komen: als deze film even gekscherend, grof en humoristisch was als sommige muziek van Em, gaf ik zeker 5*. Ik heb 'm onlangs herzien en het viel me op dat het eigenlijk nogal een eenvoudig 'geloof in jezelf' filmpje is met vlakke personages.

avatar van Naomi Watts
Mee eens. Ondanks de parallellen met Em's way to the top is de film wel opvallend braaf en binnen de lijntjes ja. Had bij mij anders ook hoger gescoord.

John Lee Hooker schreef:

Neuh, meer omdat er honderden betere zijn.

avatar van Naomi Watts
Honderden, pm er eens een stuk of 50. Tips zijn altijd welkom. Nooit een betere rapper dan Em gehoord. Pac, Slug en MF Doom komen wel dichtbij overigens.

Slug zit ook zeker niet bij de eerste pak hem beet 300
Doom heeft zn momenten maar ben ik ook niet de grootste fan van en Pac is aardig maar sowieso overschat.

Au! .

Maar even zonder gekkigheid, hou me altijd aanbevolen . Andere favorieten van me als Guru, Canibus, Masta Ace, C.L. Smooth, Nas, Black Thought, Vinnie Paz, Brother Ali toch wel in je top 100? .

Al dwalen we zo wel erg off-topic.

Masta Ace en Nas wel. De rest is niet zo mn straatje.

Liever Biggie, Rakim, Inspektah Deck, Mos Def, Pharoah Monch, Posdnuos, Smif -n-Wessun, Buckshot, O.C., Sean Price ... dat werk. .

avatar van Denzz
Nas, Common, DMX, Guru & Premier (Gang Starr), oude albums van Jay-Z, Kanye West, Mos Def, Wu-Tang, Pete Rock, Havoc & Prodigy (Mobb Deep), Biggie, Pac, Talib Kweli en Q-Tip.

avatar van Harco
Je vergeet Dayton Family, Kos.

avatar van oemoemenoe
briljante battles en de straatcultuur goed in beelden gevat..
enigste minpuntje is de moeder die gewoon verkeerd gecast is.
de mooie Kim Bassinger is super luxe voor een trailerparc moeder in geldnood.
heb deze film met veel plezier gezien , mag best 30 minuut langer duren.
een director,s cut is welkom

avatar van jordkaka
Jongens, jullie hebben het over de beste rappers en jullie vergeten heel de Wu-Tang. GZA is iig mijn favoriet.

jordkaka schreef:

Inderdaad, Wu-Tang Clan is werkelijk geweldig. Hun debuut is een meesterwerk. Die eerste verse van Ghostface op 'Bring da Ruckus'! Ik ben het helemaal met je eens Jordkaka .