8 Mile (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Curtis Hanson
met Eminem, Kim Basinger en Brittany Murphy

Jimmy 'B-Rabbit' Smith, een jonge blanke rapper uit een arme, hoofdzakelijk door zwarten bevolkte wijk in Detroit, wil deelnemen aan een wedstrijd voor rappers waar hij het zal moeten opnemen tegen de beruchte Papa Doc. Zijn talent is voor zijn vrienden onmiskenbaar, maar door faalangst laat hij het afweten.

avatar van BoordAppel
Moet je toch wat beter naar zn muziek luisteren.

avatar van Jordy
Prima film. Het standaard "jongeman uit arme wijk probeert het te maken" verhaal goed geacteerd, mooi in beeld gebracht, vlot verteld en vooral erg leuk dat het naar het hiphop-wereldje verplaatst is. Vooral de battles op het eind zijn erg goed, en alles maakte een zeer echte indruk op deze hiphopfan De persoon die de muziek uitgezocht heeft heeft z'n huiswerk goed gedaan, echt de beste en bekendste minder-commerciële hiphop uit de tijd waarin de film speelt (95/96 ofzo)

geweldig bv om over de openingscredits in een volle bioscoopzaal keihard Shook Ones pt II van Mobb Deep te horen

Eminem is eigenlijk fantastisch in z'n rol, maar goed hij speelt eigenlijk zichzelf.. laten we maar eens zien wat hij in een echte rol gaat doen
3,5 *

De film is precies wat je ervan verwacht, een goede mooie film, spannend, alleen een beetje kort naar mijn idee. En eminem is toch echt wel een prima speler!

Ik ben dan geen hiphop liefhebber, maar die battles vind ik wel gaaf!! Ben er zomaar meer eminem van gaan luisteren Jawel, deze film stelt je niet teleur. Al zal ie ook weer niet opvallend fantastisch zijn. Gewoon kijken!

Jordy schreef:

He ain't a Crook son, He's just a Shook One..
Heb 'm ooit in een andere film ook voorbij horen komen (kan er helaas niet meer opkomen welke). Ik ben wel benieuwd naar deze film.

Dit is de beste film ooit hij was zeker gaar turk augurk

avatar van Macmanus
verdwaald zeker, pak de muis en ga naar links ongeveer in het midden, staat log uit, druk daar op, ga dan naar boven tot je op de balk komt waar het adres staat van de site druk daar op, en typ dan in, www.gaiemandanderspesten.nl en dan ben je er.

avatar van BoordAppel
HE, een beetje RESPECT (vind ieder1 toch zon leuk woord) voor de minderbedeelden onder ons.

Leuke, interessante, maar vooral erg 'coole' film. Standaard verhaaltje, maar o zo goed uitgewerkt en dan ook nog met Eminem in de hoofdrol. Erg goeie rol van Eminem trouwens (de film ging over zichzelf (al zegt hij zelf van niet om dat hij dan weer rechtzaken van z'n ma tegen hem krijgt) en wie kan je beter spelen dan jezelf), eingleijk deed de hele cast het niet onaardig. Deze film za (natuurlijk) boordevol goeie muziek en ik heb me prima vermaakt bij de vele 'battles' in de film. De allerlaatste battle teggen Papa Doc was heel erg goed, waar Eminem die gozer helemaal weg 'battled'. Ondanks de steengoeie muziek en de erg goeie cast blijf ik voor nu nog steken op 4* vanwege het simpele verhaaltje. Maar na weerzien misschien meer!!

Goede rol van Eminem en een zeer goede film heb me geen minuut verveeld, ik moet me ook aansluiten bij de rest vond de film namelijk ook te kort, En wat Kim betreft die speelde best goed snap niet dat iedereen haar zo slecht vindt en ik snap al helemaal niet dat haat vriend niet wilt doen wat ze graag wilt namelijk 'go down on me'. De nieuwe vriendin van Eminem, Brittany Murphy kan dus wel degelijk praten (Don't Say a Word ) en speelde sterk en liet goed zien hoe een meisjes uit de lagere bevolking alles willen doen om uit de trechter te komen. Nu is het wachten op een film van Eminem waar hij een ander personage speelt in ieder geval is hij voor 8 mile geslaagd.

nou vannacht 8 mile gezien en moet eerlijk zeggen dat het een goede film is heb me echt niet verveeld .
hou helemaal niet van die muziek en emminem maar dit heeft hij toch klasse voor mekaar gekregen .
dus al met al een goede film , en de moeite waard om te gaan kijken .

Mik
yarakhasan schreef:

Dit is de beste film ooit hij was zeker gaar turk augurk

Ik ren vanavond gelijk naar de bios !

avatar van tess
Ja, echt? Lachen, zeg! (dat van StuF)

Deze film is echt goed...
Yarakhasean is een nepturk!

Mik
Oh was dat het ?

Linda
Het erg standaard verhaaltje hebben we nu al 100 keer gezien maar het is wel erg goed uitgewerkt en de acteerprestaties zijn erg goed. Ik vond hem eigenlijk wel wat kort de tijd vloog om. Helaas zaten er allemaal schreeuwende en popcorngooiende kleutertjes in de zaal waardoor ik af en toe helemaal uit de film raakte. 3,5 sterren

Verrassend goed spel van Eminem, de free-style scenes waren opzeker top!
Gave muziek...
Indringende teksten...
Kort gezegd een goeie film...als ie op video uitkomt ga ik hem zeker nog een keer kijken.
Ook leuk dat er een paar ouwe bekende rappers in langskomen...
Pluimpie voor Eminem!!!

Brightie schreef:

een paar ouwe bekende rappers

Xzibit en... ?

Tja, wat moet ik van deze film zeggen ? De film bestaat uit twee delen; In het eerste deel zien we de hoofdrolspeler Eminem en zijn vrienden vaak doelloos rondrijden in een auto, her en der een beetje rondhangen in een donker zaakje en af en toe mogen we Eminem ook nog wat zien werken en thuis ruzie zien maken met zijn moeder (Basinger).

Het tweede bestaat voornamelijk uit nog meer ruzie maken met zijn moeder en haar 'geliefde', een knokpartijtje met de andere bende, en als klapstuk een vijandige rapwedstrijdje.

Laat ik beginnen met het verhaal, dat schijnt losje op Eminem's leven gebaseerd te zijn. Het verhaal is naar mijn menig net zo als het zogenaamde leven van Eminem, helemaal niks. Men kan zien hoe iemand zich van niks opwerkt naar uuhh eigenlijk nog steeds niks. Ok, we weten allemaal dat het in real life goed gaat met de carriere van Eminem, maar aan het einde van de film zie ik alleen maar dat ie een rapwedstrijdje gewonnen heeft en dan nog steeds niks is.

Nu we er toch zijn, het einde, als men het eerste gedeelte nu gewoon geschrapt hadden en waren begonnen net na de pauze, dan kon het tweede gedeelte bestaan uit de opbouw van de carriere van Eminem, of is dit weer een marketing truc en ligt deel 2 al in het verschiet ?

Dan de spelers. Eminem wordt opgehemelt omdat hij laat zien dat hij echt wel kan acteren. Sorry hoor, maar een potje schelden dat kan ik ook, evenals twee klappen uitdelen. En wat mij mateloos irriteerde, hij kijkt zo'n beetje de gehele film lang (sorry voor de fans) dom voor zich uit met een blik alsof hij het in Keulen hoort donderen. Rappen kan je rustig aan hem overlaten en ondanks dat ik niet van dat soort muziek hou, klonk het toch goed ( ik heb slechter spul gehoord)

Kim Basinger werkt de lachers in de hand door, zodra ze in beeld is, dan weer wel en dan weer niet, met een lekker overdreven accentje te kletsen. Ach en laten we het bij haar maar niet over acteren hebben. Daarin tegen vond ik de acteurs in de diversen bijrollen veel beter uit de verf komen.

Nee voor mij lijkt deze film toch als een bodem van een pizza, bijna smakeloos. En als ik dan ook nog eens hoor dat men denkt dat deze film een kans gaat maken voor een oscar............(ach ja kijk dom, wees zielig, geef een vertederend knuffeltje en je weet al bijna zeker dat je zo'n beeldje wint)

Is er dan werkelijk niks goed aan de film ? Jawel hoor ik vond de aftiteling fantastisch.

2,5 dik verdiende sterren.

Ed

Mag ik jullie herinneren aan het feit dat Eminem al wel degelijk eerder in een "film" heeft gespeeld. "Da Hip Hop Witch" uit 2000. Oke, die film is nog te slecht om er 3 regels tekst over vuil te maken want dat heeft hij zeker niet verdiend gezien zijn performance die hij neerzet in 8 mile. Sterke film waarin Eminem een prima rol vertolkt en ik een beetje teleurgesteld was toen de film afgelopen was. Ben geen grote fan van deze man maar ik had absoluut nog wel meer willen zien. 4 dik verdiende ****

Jordy schreef:

Xzibit en... ?

Obie Trice en Dj Head zitten dr ook in.

aha

en ik vond het einde helemaal niet slecht... tuurlijk, het is een "open" einde, maar het is losjes op Eminem's leven gebaseerd, dus je weet hoe het verder zal gaan met Rabbit. De film gaat meer over het feit dat hij een overwinning op zichzelf behaalt, dat hij meer zelfvertrouwen krijgt, dan dat hij het helemaal moet maken in het wereldje ofzo

Gekke_Ed schreef:

2,5 dik verdiende sterren.

Ed

uhhhhh dan moeten de aftiteling wel erg goed zijn

mac they don't call him crazy ed for nothing

avatar van Macmanus
Hele goeie film, leuk verhaal lekker vlot verteld, Eminem speelt netjes, oscar is natuurlijk overdreven maar voor je 1e film is het heel netjes, de rest van de cast is eigenlijk ook wel aardig niemand is springt eruit, alleen Kim Basinger SUCKSSSS, zij was een beetje de dwerg uit Two Towers in deze film, ze had niet zoveel tekst dus het viel mee.
De freestyle scènes zijn erg cool.

Erg cool allemaal 4 sterren, en de aftiteling vond ik tegenvallen

avatar van NERD
middelmaat, 3 sterren

Heb de aftiteling niet afgezien, wat heb ik gemist?

niks. je hoort alleen loose yourself.

dat is't

avatar van NERD
Damn! Die had ik nou nog nooit gehoord
Had beter effe kunnen blijven zitten dus.....

3/5 * wat mij betreft! Leuk popcornvermaak met dito popcornpubers...Maar goed, "shook-ones" openingscene begon heel sterk en ik dacht in het begin dan ook met een vette film te maken te hebben. '95 hip-hop met Biggie, Pharcyde, C.R.E.A.M en de battles in de shelter geeft de film enigzins een minder commercieel tintje. Buiten dit, vond ik het een oppervlakkige film die weinig diepgang vertoonde. Het personage van dat sletje alleen al was niet goed uitgewerkt. Voelde ze nu wat voor Rabbit of gebruikte ze hem net als Wink om zich omhoog te neuken...Daarnaast vond ik die retard "MC Bob" heel storend en niet absoluut niet grappig (afgezien van zijn schiet activiteiten). Als de 8 mile road en bijbehorende 313 (D12?) area's zo gevaarlijk zijn zoals eminem beweert, (komt overigens gewoon uit middle-class suburb Warren),waarom slaan de leadaz of the free world hem dan slechts in elkaar? Een beetje click had hem overhoop geschoten toch? they shook...
'cause ain't no such things as halfway crooks'? Om er maar eens een eind aan te breien: Battles maken de film...

Grootste deel is al gezegd bij deze film. Vond het middenstuk te lang, het einde te kort, de battles gaaf, MC Bob irritant, Eminem bepaald geen oscar-materiaal (voor je uit staren kan een persoon als Nicholson veel beter) maar viel toch mee, Basinger niet zo storend als andere films waar ik haar in heb gezien en de sountrack fantastisch (hoewel ik bepaald geen fan ben van het genre). Al met al genoeg voor een avondje vermaak, dawg. 3 sterren