8 Mile (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Curtis Hanson
met Eminem, Kim Basinger en Brittany Murphy

Jimmy 'B-Rabbit' Smith, een jonge blanke rapper uit een arme, hoofdzakelijk door zwarten bevolkte wijk in Detroit, wil deelnemen aan een wedstrijd voor rappers waar hij het zal moeten opnemen tegen de beruchte Papa Doc. Zijn talent is voor zijn vrienden onmiskenbaar, maar door faalangst laat hij het afweten.

avatar van Alathir
Ik vind het vooral verkeerdelijk gebruikt. Geweldig nummer maar in deze context ging ik me er zelfs aan storen.

avatar van Black Math
Als een middelbare scholier uit een gezin waar men louter klassiek luisterde was Eminem mijn eerste kennismaking met hiphop. Ik moet toegeven dat de attractie vooral in de videoclips zat, die ik erg grappig vond. Met name "My Name Is" sloeg nogal aan. Nog steeds niet echt een hiphop fan, al kan ik enkele albums van de The Wu-Tang Clan, Big L, Big Punisher en The Notorious B.I.G. wel degelijk waarderen. En die albums van Eminem die in die dagen populair waren, The Slim Shady LP en The Marshall Matters LP zijn ook nog steeds aardig om te luisteren.

In ieder geval werd me op een gegeven moment wel duidelijk dat er meer achter het vuilgebekte typetje Slim Shady zat, die alles wat destijds in de wereld speelde belachelijk maakte en is me de reputatie van de stad Detroit ook duidelijk geworden. Zelf één nacht in een motel in Detroit overnacht nadat ik op de luchthaven was gestrand, en dat is natuurlijk ongekende luxe vergeleken met de woonwagens in de film, maar toch vond ik het gedeelte van de stad dat ik onderweg naar dat motel zag ook maar grauw.

Grauw en rauw, dat is wat deze film ook is. De omgeving is troosteloos, net als de situatie van de hoofdpersoon. Met verve gespeeld door Eminem, al speelt hij zichzelf speelt. Want ondanks dat deze film slechts losjes op zijn leven is gebaseerd, is dat wel duidelijk. Maar goed, waar iemand het vandaan haalt is uiteindelijk niet belangrijk. Ook over de andere acteurs niets te klagen, iedereen kwam volstrekt naturel over.

Door die natuurlijkheid van het acteerwerk, maar ook door het grauwe decor van de stad komt de film over als een oprecht sfeerdocument van de hiphopscene in een troosteloze stad. Camerawerk is registrerend en verre van artistiek. Normaal zou ik over het laatste klagen, maar gezien de algehele sfeer was artisticiteit in de beelden waarschijnlijk ongepast geweest. In ieder geval is het drama voldoende om de aandacht erbij te houden. 3*.

avatar van Shadowed
Goed hoor.

Best verrast door deze film. Zeker als Eminem de hoofdrol speelt. Zijn muziek heb ik nooit bijzonder gevonden maar ik wist wel dat hij best kan rappen. Ook in deze film bewijst hij zeker wel de zinnen te kennen en die ook nog snel uit te spreken.

Een film die me emotioneel niet erg pakte, maar het verhaal zelf pakte me wel. Sowieso vond ik het personage van Eminem best boeiend en zijn omgeving was ook meer dan boeiend. Vooral de rap wedstrijden waren goed gebracht.

Voor muziek fans is dit een aanrader, maar ook in het algemeen is deze film best goed. Verrassend goed acteerwerk van Eminem en de omgeving, al vond ik Murphy wel meevallen. Stond er ook alleen maar vanwege haar koppie.

TMP
Geen geweldig plot of hoogstaand acteerwerk. De film geeft echter wel een redelijk getrouw beeld van de rapscene, hetgeen nog wat wordt versterkt door de troosteloze omgeving. De rapbattles zijn de moeite waard. Ook blijft Lose Yourself een goed nummer.

Zwolle84
Shadowed schreef:

Dit moet wel een van de grootste understatements zijn die ik ooit heb gelezen. Beste rapper ooit, in mijn boekje. Heb net afgelopen week zijn hele discografie weer langs laten komen en ben nog meer onder de indruk dan ik altijd al was.

avatar van Paranoid_Fish
Zwolle84 schreef:

Ik vind dat hij vroeger goed was (eerste paar albums), maar later vind hij z'n spirit niet meer terug.

Zwolle84
Paranoid_Fish schreef:

Relapse is daar wel een flinke uitzondering op. Geweldige bevlogen plaat.

avatar van Paranoid_Fish
Zwolle84 schreef:

Relapse is daar wel een flinke uitzondering op. Geweldige bevlogen plaat.

Ik herinner me dat ik moeite had om een goed nummer te vinden op dat album. Maar op zijn eerste twee albums zijn echt alle nummers goed, vind ik.

Zwolle84 schreef:

Shadowed verdenkt hem van talent "

avatar van mjk87
Typisch, heb je een film over een rapper, komt het beste hiphopnummer al direct in het begin (Shook Ones Part II hebben we het dan over). Zelfs het goede Lose Yourself gaat daar nooit meer overheen.

Niet helemaal overtuigd verder. Qua sfeer is het wel oké, al helpt het vervallen Detroit daar goed in mee. Maar plottechnisch een stuk minder. Althans, hetgeen gebeurt binnen die twee uur, want een echte plot is er niet. Het is vooral een sfeerschets, en dat vind ik wel fijn. Ook het einde is lichtjes geweldig. Maar al die losse scènes tot dat eind zijn nogal cliché, slecht geschreven (die ex die af en toe opduikt) of gewoonweg niet boeiend. Na de zoveelste rel of uitbarsting geloofde ik het ook wel. 2,0*.

avatar van Antonev
Paranoid_Fish schreef:

De studioalbums en singles die in Europa zijn uitgebracht, bevatten inderdaad niet heel veel verrassend materiaal. Het is echter zo dat hij legio nummers heeft uitgebracht in Amerika die amper in Europa op de radio te horen zijn. Veel nummers in samenwerking met interessante Amerikaanse muzikanten/rappers. Ik kan je vertellen dat er verdomd veel harde en donkere tracks te vinden waar de fans hier van zouden smullen. Het is maar net hoe zeer je je er in verdiept of alleen afgaat op hetgeen er hier wordt uitgebracht.

avatar van Brandt
Dat ie een goede rapper is daarover kan geen discussie zijn, luister naar rap god en laat je omver blazen, maar Eminem verraste me volkomen met zijn acteertalent. Ook Kim Basinger doet het heel behoorlijk als loedermoeder. Lekkere rauwe film over het leven in een subcultuur in het industriële en vervallen Detroit. Is inmiddels wel behoorlijk gedateerd, vooral die baggy kleding. Maar dat hindert niet; fijne film!

avatar van Captain Pervert
Een bekende film, maar ik had hem nog nooit gezien - tot gisteravond. Bij non-acteurs is het altijd de vraag hoe ze het er vanaf brengen als ze zich wagen aan acteren, maar Eminem doet het zeker niet onverdienstelijk.

Maar dat komt ook doordat hij het zichzelf niet erg moeilijk maakt. Het grootste deel van de film kijkt hij de wereld in met de blik van een hert dat de koplampen van een Range Rover aan ziet komen.

De ster van de show is eigenlijk de omgeving. Detroit is een shithole van een stad en de troosteloze sfeer wordt perfect aangevuld door het grauwe, fletse kleurfilter. Veel meer kleuren dan bruin en olijfgroen heeft deze film niet.

Ook werd ik verrast door Kim Basinger, die enkele zeer goede scènes speelt. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik haar ooit iets noemenswaardigs als actrice heb zien doen, maar hier laat ze zien wel degelijk te kunnen acteren.

Waar ik vooral moeite mee had was het geromantiseerde beeld van overwegend zwarte straatjongeren die allemaal kunnen rappen en zich ook alleen dáármee bezig houden, terwijl in werkelijkheid de helft bezig zou moeten zijn met overvallen op liquor stores en de andere helft in de lik zou moeten zitten wegens overvallen op liquor stores.
De vergelijking met het homo-erotische, mierzoete "Chariots of Fire" dringt zich op.

Dat roomblanke personages als Rabbit en Cheddar zich zo makkelijk bewegen in deze zwarte straatcultuur komt ook niet geloofwaardig over.

Verder wordt ook nooit echt plausibel waar het allemaal om gaat. De rap battles worden gehouden in een vervallen disco met 150 man publiek. Maar wie wint, is verzekerd van een platencontract? En dan? Geld en faam? Het is niet geloofwaardig dat er daar iets van betekenis op het spel staat.

Wèl overtuigd was ik door de ongebreidelde geiligheid van Brittany Murphy die geiler uit haar ogen kijkt dan welke andere actrice dan ook, maar misschien verwar ik 'geil' met 'glazig' en was ze gedurende de hele film zo stoned als een garnaal.

3,5 sterren