8 Mile (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Curtis Hanson
met Eminem, Kim Basinger en Brittany Murphy

Jimmy 'B-Rabbit' Smith, een jonge blanke rapper uit een arme, hoofdzakelijk door zwarten bevolkte wijk in Detroit, wil deelnemen aan een wedstrijd voor rappers waar hij het zal moeten opnemen tegen de beruchte Papa Doc. Zijn talent is voor zijn vrienden onmiskenbaar, maar door faalangst laat hij het afweten.

687 BERICHTEN 45 MENINGEN

querido
8 Mile is op zich niet een slechte film, maar vind de film ook veel te hoog gewaardeerd. Ik ben persoonlijk ook niet de grootste fan van Eminem, hoewel zijn acteerwerk eigenlijk best wel aardig was. Gedurende de film, wordt het toch duidelijk dat acteren niet een hoogtepunt wordt in zijn carrière, want zijn talenten liggen toch meer in de rap en muziek wereld. 8 Mile straalt wel een mooie sfeer uit van de arme zwarte bevolking van Detroit. Redelijke soundtrack, maar persoonlijk niet mijn favoriet. Een aardige film, maar niet wat ik verwachtte.

avatar van boozebelly
Deze film had ik al sinds april 2011 tussen mijn opnames staan, maar al die tijd kon ik maar niet de motivatie vinden om hem eens te bekijken. Ik heb niet veel met dat hip-hop gebeuren, maar gisteravond dan toch maar eens geprobeerd en daar heb ik geen spijt van.

Eminem speelt zijn rol verrassend goed en dat geldt ook voor de rest van de cast. Daarnaast kent de film een aangenaam, vlot tempo waardoor die 110 minuten soepeltjes voorbij vliegen.
De grauwheid & somberheid van de achterstandswijken in Detroit zijn ook prachtig weergegeven en zorgen voor een passende sfeer.
Wat ik ook een pluspunt vind is dat je niet compleet dood wordt gegooid met een overdaad aan hip-hop. In plaats daarvan richt de film zich vooral op diepgang van de personages, iets wat ik van tevoren niet had verwacht.

Geen film die ik snel in de herhaling zal gooien, maar hij verdiend zeker een voldoende.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Verre van slecht dit filmdebuut van Eminem, al scheelt het wel dat hij erg dicht bij zijn roots is gebleven.

Eminem speelt in ieder geval een degelijke rol, in een film die veel op zijn eigen levensverhaal lijkt. De film speelt zich af in Detroit en heeft een sterke grauwe sfeer, die de troosteloosheid van het leven van de hoofdpersonages in de film nog maar eens extra benadrukt. Naast Eminem speelt Brittany Murphy ook vrij goed. Ik vond het in ieder geval behoorlijk geloofwaardig allemaal.

Het meest bijzondere van de film zijn echter de verschillende rapbattles. Hieraan zie je dat Eminem echt talent heeft voor dat genre en daarin kan hij ook helemaal los gaan. Ik vond de battles erg vermakelijk en van een hoog niveau, vooral de allerlaatste was erg goed. Verder is het nummer Lose Yourself een goede muzikale bijdrage aan de film.

Hoewel de film m.u.v. de rapbattles nergens echt speciaal is, is het wel erg degelijk en goed gemaakt. Dat zorgt uiteindelijk voor een bovengemiddelde film.

avatar van booyo
Beetje een magere film. Ik had graag meer de nadruk op het hele hip-hop cultuurtje gezien, met het spitten, de ooooohhh's en de chocke chocke's. Dit kwam echter pas echt tot leven op het eind, de rest was te veel drama. Niks mis met drama natuurlijk, maar het verhaal was niet sterk genoeg om daar volledig op te kunnen leunen. Vond Eminem overigens zeer behoorlijk acteren.

Ben wel bekend met Eminem's muziek maar was ook erg geintresserd in zijn achtergrond. Deze film bood volgens velen uitkomst.
En inderdaad, een bijzonder goede film met goed acteerwerk van Eminem zelf, al hoeft hij natuurlijk niet ver van zichzelf te staan.

Het einde, wanneer Eminem een andere rapper goed dist, blijft het sterkste moment van de film.

4* voor 8 Mile.

avatar van DBTim
Deze film heeft echt een groot deel van mijn puberteit bepaalt. Toentertijd was ik een fan van Eminem en dat was ook de rede dat ik de film in de bioscoop heb gezien. Maar de andere muziek die in de film zit vond ik veel toffer (Mobb Deep, Onyx, Pharcyde etc.) en zo begon ik echt verliefd te worden op hiphop. Dus als ik de nummers uit de film weer hoor of de film zelf zie komen bij mij mooie herinneringen naar boven

De film is zelf ook nog steeds sterk, het grauwe Detroit en de hiphop scene uit die tijd wordt erg goed weergegeven. Het verhaaltje tussen Rabbit en Alex boeit minder, maar maakt de film niet slecht oid. Eigenlijk heb ik de film al te vaak gezien, maar eens in de zoveel tijd moet ik hem toch opzetten. Heerlijk sentiment

Hip-Hop Drunkie schreef:

Dat rauwe en grimmige vind ik juist charismatisch plus reken daar dan nog het lekker frisse klimaat erbij en je hebt wel wat anders dan bv het glitterende miami of het o zo populaire LA....
Meer echtheid en ruwe realiteit me dunkt.

Tja, 't is wat je leuk vind hé. Maar wat ik hoor, lees en zie over Detroit lijkt 't me niet zo'n toffe plaats om op vakantie te gaan.

avatar van sofripa
Wat een ellende....

Detroit dan. Wat een miserabele puinzooi. Eminem past daar dus geheel in thuis. En wat een prachtige en krachtige film is dit! Had deze al een eeuw op de stapel liggen, en ben zelf wel fan, maar het was er nog nooit van gekomen.

Eminem speelt natuurlijk zichzelf maar daar is evengoed acteertalent voor nodig om dat geloofwaardig te doen. En dat is prima gelukt. Ook mooi om Basinger te zien.

Vet en krachtig. Meer is geloof ik niet nodig om deze 'biografie' te omschrijven. 4 sterren

PriestMaiden
Mooie film die mij al wat moed gegeven heeft sinds 'ie uitgekomen is. Mooie verfilming van Eminem's leven.

anders99
Geweldige film je moet de film wel zeer goed volgen anders kan het einde verwarrend worden.
Zeer goed acteerwerk.

PriestMaiden schreef:

Het is geen verfilming van Eminem's leven, ook al denken zoveel mensen dat. Eminem is niet opgegroeid in Michigan maar in Missouri. Hij woonde ook niet in een trailer. "Contrary to popular belief, the film does not detail Eminem's life" (Wikipedia)

disneystore schreef:

Ja dat het over 'B-Rabbit' gaat was me ook wel duidelijk ...

PriestMaiden schreef:

Ja dat het over 'B-Rabbit' gaat was me ook wel duidelijk ...

Waarom zeg je dan dat het een verfilming is van Eminems leven..

disneystore schreef:

Waarom zeg je dan dat het een verfilming is van Eminems leven..

Hij 'lijkt' erop, ale ja.

Huh? Eminem komt gewoon uit Detroit Michigan hoor

Stapler schreef:
Huh? Eminem komt gewoon uit Detroit Michigan hoor

Eminem, artiestennaam van Marshall Bruce Mathers III, ook wel Slim Shady genoemd, (St. Joseph (Missouri), 17 oktober 1972)
Hij is geboren in Missouri maar is in zijn tienerjaren naar Detroit verhuisd lees ik op de Engelse Wiki (op de Nederlandse heb ik er niets over terug gevonden) Mij boeit het overigens weinig, of het nu over Eminem gaat of niet (wat het dus niet volgens Wikipedia en waarschijnlijk ook de makers van de film) want Eminem boeit mij niets.

congo
Mijn verwachtingen naar een film met Eminem waren niet hoog, maar heb hem toch maar gekeken. Zo'n slechte film is het dan niet, en het is zeker een meevaller. Toch ben ik absoluut geen fan van Eminem en van de hele hip-hop cultuur al helemaal niet, maar toch kan ik erg genieten over een verhaal ervan. Visueel vind ik het een klein kunstwerkje, want realisme bouwt de film erg op: de straten zien er goor en arm uit. Dat is dan mooi in beeld gebracht. Over het algemeen is 8 Mile een prima film met opmerkelijk veel sfeer. Maar ook niets meer dan de zoveelste "gangsta" film...

moviefreakxD
er zit een heel goed verhaal in

moviefreakxD schreef:
er zit een heel goed verhaal in

Ja, maar niets meer dan een cliché rags to riches verhaal.

Op ghetto-aspect vind ik Boyz N The Hood vele malen beter.

avatar van Naomi Watts
Al valt 8 Mile in de verste verte niet onders rags to riches natuurlijk.

Naomi Watts schreef:
Al valt 8 Mile in de verste verte niet onders rags to riches natuurlijk.

Ik vind van wel. Rabbit wil het gaan maken als rapper en dat was toch wel een beetje de hoofdgedachte van de film. Maar ik kan me vergissen: het is namelijk al een tijdje terug dat ik de film gezien heb.

avatar van Naomi Watts
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hij wint door die battle te winnen alleen geloofwaardigheid en respect van de lokale hiphop "gemeenschap".

avatar van Friac
Degelijk drama over de getto- en hiphopcultuur, al had ik graag iets meer "vet" aan het verhaal gezien. Eminem en de andere acteurs/actrices zitten wel goed in hun rol, en Rabbits laatste battles klinken zeer lekker.
De film haalde niet het onderste uit de kan, daarom eerder een ruime 3* ipv een kleine 3,5*.

avatar van Moviestar1979
8 Mile was o.a. het acteerdebuut voor Eminem.
De track Lose Yourself werd een grote hit, en kreeg zelfs een Oscar voor de beste soundtrack in 2002.
Eminem speelt de rol van Jimmy 'B-Rabbit' Smith die het ver in de rapscene probeert te schoppen.
Kim Basinger speelt Jimmy's moeder die in een woonwagen woont, en haar dagen slijt met bingo, zuipen en het bespringen van haar jongere vriend Greg.
Tevens dreigt ze uit haar woonwagen te worden gezet, omdat ze de huur niet kan betalen.
Ook wijlen Brittany Murphy liet zich van haar beste kant zien.
De acteerprestaties zijn goed.
Net zoals het vele rappen wat deze film domineert.

3,0 *

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel fraai portret van Eminem. Vroeger zag ik hem vaak op MTV en hoorde je hem ook continu op de radio. Verder heb ik nooit echt wat van hem gevolgd, maar deze film versterkt je interesse toch weer wel. 8 Mile gaat nu min of meer over het leven van Eminem. Alleen dit keer speelt ie niet onder zijn artiesten naam maar als Jimmy B Rabbit. Dat had eigenlijk niet echt gehoeven.

Maargoed, zijn levensverhaal word wel erg mooi neergezet en alles neemt plaats in de groezelige achterbuurten van Detroit, waar hij dus is opgegroeid. Het is dus niet echt bepaald een plaats waar je wil leven, dat was allang al duidelijk. En ja, het gaat weer op de bekende manier: Straatarm persoon, leeft in een stacaravan, met zijn jonge stiefmoeder (prachtig neergezet door Kim Bassinger), en zijn stiefzoontje en het volgt weer de typische leven van de straat. Hij probeert al jaren zijn grootste droom (rappen) waar te maken maar dat loopt vaak zonder succes, en is vaak het pispaaltje als "Blanke" rapper. Regelmatig voert hij oorlog met zijn tegenpartij onder leiding van Papa Doc en hangt hij rond met zijn vrienden. Heeft een wankelmoedig baantje en de relatie met zijn vriendin Alex (prima gespeeld door Brittany Murphy) loopt ook niet altijd op zijn rolletjes. Maar het straatleven en het op de bek gaan zorgt er wel voor dat hij steeds sterker in zijn schoenen staat en toch opnieuw de uitdaging aangaat als rapper. Wat natuurlijk uitmond tot die sterke rap-wedstrijdscene waarbij er wederzijds gedist word. Opzich wel een scene met veel spanning en die teksten zijn oh zo goed! Vooral die laatste song van Eminem hoe hij de hele Papa Doc crew eruit zingt, en Eminem (eeh ik bedoel Jimmy B Rabbit) het begin maakt van zijn succesvolle carriere.

Ja, dit was zeker geen verkeerde film. Of je nou Eminem kan waarderen of niet. Mooie opbouw, prachtig acteerwerk, Eminem laat zien dat hij wel goed acteren kan, en hele sterke teksten. Hier ben ik zeer te spreken over.

Redelijke film waarin een jonge rapper het tegen andere rappers opneemt in rapwedstrijden. De hele subcultuur wordt hier goed neergezet, echter is het verhaal wat aan de voorspelbare kant. De film kijkt wel gemakkelijk weg en Eminem is uiteraard uitstekend gecast aangezien deze rol dicht bij zichzelf staat.

avatar van MizKriz
8 Mile is zeker geen slechte film,
maar ik had er wel iets meer van verwacht.
Ik had gehoopt op een beetje meer sex en drugs in de film.
Helaas bleef het enkel bij rappen en die ene vrij scene.
Maar toch, toch nog een goede film.
Geen minuut verveling.

In de eerste plaats een sublieme soundtrack waarbij zowel het verhaal als de cast achterblijven. De simpele verhaallijn is gebaseerd op het levensverhaal van Eminem zelf; menig scène wordt te traag opgebouwd en ondanks het neerslachtige leven in een zwarte wijk aan de rand van Detroit komt deze productie, net als Saturday Night Fever, vanzelfsprekend met een happy end. Vooral Kim Basinger stel danig teleur als alcoholische moeder.
Toch 3 sterren voor de geweldige muziek.

avatar van Brabants
Een typische film die na een tweede kijkbeurt nog steeds als een huis overeind blijft staan. Waar Eminem het in de geschiedenis puur van zijn rap moest hebben, misstaat hem het acteren zeker niet. Of het de wil van zijn eigen rol als drive is, wie zal het zeggen. Het is zeker realistisch en fascinerend van aard.

Mwahh niet slecht maar echt enthousiast word ik hier ook niet van. In mijn ogen allemaal wat oppervlakkig. Simpel verhaal zonder echte diepgang. Het gevoel wat ik bij een film heb vind ik erg belangrijk. Op de een of andere manier miste ik dit een beetje, ik ging geen moment echt meeleven met de personages.