Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 127 minuten
Alternatieve titel: Seven
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Morgan Freeman en Gwyneth Paltrow
IMDb beoordeling:
8,6 (1.993.682)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 9 november 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Se7en
"Seven deadly sins. Seven ways to die."
Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Somerset
Mills
Tracy
Officer Davis
Dr. O'Neill
Dr. Santiago
Police Captain
Detective Taylor at First Murder
Dead Man at 1st Crime Scene
Workman at Door of Somerset's Office
Reviews & comments
nclo
-
- 1494 berichten
- 157 stemmen
Een geweldige thriller met een uitstekende Pitt een geweldige Freeman en een geniale Spacey. Vooral de laatst genoemde heeft bij mij erg veel indruk gemaakt. Toch is het wel een beetje een tegenvallende film. Dit, omdat er anno 2013 zo veel films zijn gemaakt met dit als onderwerp, dat zo'n film bijna is gedegradeerd tot (daar is die weer, kwam pas naderhand achter dat veel mensen het ook zo omschrijven. Toch wel grappig) bijna een lange aflevering van CSI. Vernieuwend? Nou, ik weet niet of mensen als Dan Brown nou niet zo groot zouden zijn geworden als deze film hun niet zouden inspireren.
Ik ben het trouwens met mijn voorganger oneens. Freemans personage is zeer intens gespeeld door de beste meneer. Juist die hele uitstraling van: ''ik heb alles gezien en ik schrik nergens meer van.'' en dan komt zo'n zaak tegen je lijf. Hoe hij dan de situatie observeert en zo verschrikkelijk veel indruk op hem weet te maken is geniaal bedacht en gespeeld.
Pitts personage is daarintegen weer wat minder interessant en het is vrij duidelijk dat deze dient om de uitstraling van Freeman wat groter te maken. Juist zo'n driftige en jonge kerel er bij die als klap op de vuurpijl op het eind een geweldige zonde moet ondergaan. Dat is ook een kritiekpunt op de film naar mijn kant: het was te snel afgelopen. Je had geen tijd om de situatie te overzien en te zien hoe David Mills zou wegkwijnen. Een deel twee zou helemaal niet overbodig zijn geweest.
De man die naast Freeman deze film echt een paar sterren heeft bezorgd is Kevin Spacey. In alle facetten een geniale schurk. Hij was zo'n misdadiger in de film waarvan je er niet veel tegen komt en waar je vanaf minuut één al weet: dit wordt de film zijn vedette. In mijn denkbeeldige lijst van top 10 superschurken zou hij een keurige 3e plaats bezetten. Vlak achter Heath Ledger als The Joker en net boven Bardem in No Country for Old Man.
Ondanks de knappe acteerprestaties, vind ik het verhaal nou niet bepaald denderend. Het zegt soms ook veel dat er geregeld wat schokkende momenten langs moesten komen om dat te verhullen. Een spannende thriller? Jazeker. Een top 250 plaats? Misschien eerder ergens rond de plaatsen 225 en 200. Daarom 3*
nclo
-
- 1494 berichten
- 157 stemmen
Ik denk dat hier regelmatig vergeten wordt dat dit een film is van bijna 20 jaar oud. Toen waren plottwists/climaxen nog niet zo extreem als nu. Momenteel is zoiets alleen vermoeiend en een minpunt omdat je het van verre ziet aankomen. Een plottwist (of meerdere) is de standaard geworden.
In de tijd dat Se7en uitkwam was dit niet zo. Je kan dus niet zeggen dat Se7en niet origineel is en de film daarop afkraken. Dat is gewoon heel flauw...
Bovendien lijkt het mij dat een film met een top 10 notering gewoon tijdloos zou moeten zijn. Ik weet zeker dat als The Godfather morgen in de bioscopen zal verschijnen het een geweldige hit zou worden. Dat idee heb ik bij deze film dan weer niet.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5588 stemmen
bijna een lange aflevering van CSI.
En als je naar Se7en en CSI kijkt, zie je niet een verschil?
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Jazeker. Een top 250 plaats? Misschien eerder ergens rond de plaatsen 225 en 200. Daarom 3*
Vreemde conclusie. 
Nr.250 is de lijst heeft 3,76 gemiddeld. Dus jou punt zo 3,5/4 moeten zijn. Of heb je bewust lager gestemd om gemiddelde lager te krijgen? Hoop het niet...
nclo
-
- 1494 berichten
- 157 stemmen
Ik zeg ook misschien. Ik geef graag 3* wanneer ik een film geen topfilm vind, maar het ook weer niet zo slecht is dat ik het moet afkraken. Ik heb ook gewoon 3 sterren gegeven aan films waarvan ik het terecht vind dat ze in de top 250 staan, maar dan hoef je het nog geen top film te vinden. Ik zou bijvoorbeeld geen 250 films kunnen noemen waar ik een 5* voor heb gegeven.
Maar, ik ben het wel met je eens dat die ''daarom'' een beetje raar staat met die filosofie. Ik wil er best een ''maar'' of een ''desondanks'' van maken, zo veel problemen heb ik er ook niet mee 
xbubbles
-
- 33 berichten
- 206 stemmen
Ik had gehoopt op een betere uitwerking van de motieven van John Doe.
Morgan Freeman, die overigens een mooie, geteisterde rol speelde, had tegen het einde een mooi moment, waar hij tegen de moordenaar in gaat, een mooie tegenstelling in diens filosofie ontdekt. Maar de film had zoveel beter kunnen zijn als de detective zich niet gewonnen gaf na een antwoord maar de moordenaar meer aan het denken had kunnen zetten. (en dan heb ik het niet over de uitlatingen van Mills, die ik overigens vrij irritant vond worden maar dat kan aan mij liggen..)
Behoorlijk lange zinnen maar dit maakte dat de film mij net niet tevreden kon stellen.
De opbouw naar de climax was behoorlijk spannend, de climax lichtjes teleurstellend.
[quote]nclo schreef:
Je had geen tijd om de situatie te overzien en te zien hoe David Mills zou wegkwijnen. Mee eens!
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Wat een film was dit zeg, de sfeer was prachtig en vooral de eindscene was spannend en is voor mij een van de mooiste scenes ooit. wat vond ik die Spacey goed acteren, echt een slechterik.
Dikke aanrader voor iedereen. Wat een thriller.
5*
LostCauze
-
- 179 berichten
- 1371 stemmen
Voor het eerst sinds 15 jaar weer gezien en kon me letterlijk alleen het einde nog herinneren. Gaf een leuke extra dimensie aan de film omdat alles meteen registreert als een geheel en je niet achteraf pas beseft hoe iedere scène perfect past in het thema van de film. Maakte iedere dialoog nog net even iets interessanter.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Voor het eerst sinds 15 jaar weer gezien en kon me letterlijk alleen het einde nog herinneren. Gaf een leuke extra dimensie aan de film omdat alles meteen registreert als een geheel en je niet achteraf pas beseft hoe iedere scène perfect past in het thema van de film. Maakte iedere dialoog nog net even iets interessanter.
Ik weet nog precies wanneer ik deze film zag en en herinner me nog dat ik echt onder de indruk was van deze film. Met name, de eindscène. Nu was het bij mij ook een aantal jaren geleden, toch ervaar ik telkens opnieuw dat wow-gevoel. TOP film
(vanavond opnieuw op 4
)
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Het word vaak geprezen van zn orginaliteit, maar het is toch echt een rip off van SOTL!
3 2 1 cut
-
- 1067 berichten
- 98 stemmen
Ik loop nu al echt een paar uur te denken of er ergens vergelijkingen zijn met SOTL en se7en. En ik vind helemaal niks.. (?).
Maar
complete verwondering om de stelling van stfuympos. Deze is ws nu een epistel aan het opstellen om zijn bewering te staven
( hoop ik ).
Kom maar op ! Ben benieuwd ! 
Ah ! Toch een paar gevonden ! Ze praten in allebei de films Amerikaans en de verhalen spelen zich ook in Amerika af ! En oja, er zijn in beide films acteurs.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Vergeet niet dat beide misdaadthrillers zijn. De overeenkomsten zijn uncanny!
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
En de psychopaten zijn allebei kaal... toch maar een 3* dan?
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
De ervaren iemand en de leerling.
Jacht op serial killer.
Een psycho.
Lugubere lijken.
Een verrassend eind.
Etc.
Alleen een ander verhaaltje.

NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
De ervaren iemand en de leerling.
Jacht op serial killer.
Een psycho.
Lugubere lijken.
Een verrassend eind.
Etc.
Alleen een ander verhaaltje.
Nummer 2, 3 en 4 zijn al meteen onder één enkele noemer te scharen. Serial killers worden namelijk al gauw neergezet als psychopaten, en lugubere lijken komen hier vanzelfsprekend ook bij kijken.
En "een verrassend eind"? Zijn The Sixth Sense en Memento dan ook gejat van SOTL? En "de ervaren iemand en de leerling" zijn in beide films totaal anders: de eerste in is SOTL een moordenaar en in Se7en een collega-agent. Dit zijn wel even twee andere relaties...
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Vind het allemaal best, maar begin niet over zn orginaliteit!
En de ervaren is niet de moordernaar dus mischien tijd voor herziening van de veel orginelere SOTL.
3 2 1 cut
-
- 1067 berichten
- 98 stemmen
Beste stfuympos.
Soms heeft iemand weleens dat deze iets op MoMe zet wat niet helemaal klopt. Natuurlijk, je zal ergens overtuigd zijn dat het zo is. En er werd deze keer wat lacherig op gereageerd. Je onderbouwing is natuurlijk ondermaats want ergens wil je ook weer wat recht zetten, maar deze keer lukt dat niet, je onderbouwing is flinterdun en voldoet niet aan de 'maatstaven' van rip offs.
Zo maar een paar voorbeelden : Voorbeelden rip offs
Geeft niet, iedereen zit er wel eens naast. Laat je verder niet 'opnaaien'. En geniet van de vele films die er nog te bekijken zijn. Een iedere mening is, op wat domme ruzies na, in mijn ogen zeer gewaardeerd.
On Topic : zag SOTL en Se7en beiden in de bioscoop. Maakten allebei diepe indruk. Waar SOTL vervolgen e.d. kreeg, heeft Se7en er geen gekregen (weer geen overeenkomst.. -sorry, kon deze laatste niet laten..
).
En nu ik er over na zit te denken. Hoe had een vervolg van se7en er uit gezien ? Was bizar geweest denk ik...
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
En de ervaren is niet de moordernaar dus mischien tijd voor herziening van de veel orginelere SOTL.
Niet 'dé', maar 'een' moordenaar. Tenminste, ik neem aan dat je het over Lecter hebt. En bijster origineel noem ik Se7en ook nergens. Verhaaltechnisch tenminste, wat betreft sfeer is Se7en vrijwel onovertroffen binnen dit genre.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
En nu ik er over na zit te denken. Hoe had een vervolg van se7en er uit gezien ? Was bizar geweest denk ik...
Dat zou doodzonde zijn geweest.
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Beste stfuympos.
Soms heeft iemand weleens dat deze iets op MoMe zet wat niet helemaal klopt.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ik vind het einde helemaal niet verrassend. 
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Het is jammer van die bloedspetter op de doos. Het enigste minpuntje wat ik zo kan bedenken want het is en blijft voor altijd een steengoede film.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Het is jammer van die bloedspetter op de doos. Het enigste minpuntje wat ik zo kan bedenken want het is en blijft voor altijd een steengoede film.
Waarom is dat jammer?
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Omdat je dan meteen al kan raden dat het het hoofd van Mill's vriendin is. Het stuk daarna is zo geweldig uitgewerkt dat het mooier zou zijn als je zelf totaal geen idee zou hebben wat er in de doos kan zitten. Je ziet Somerset schrikken dus het moet wel iets ergs zijn, en daarna rent hij ook nog eens in paniek naar Mills. De bloedspetter is net iets te obvious. Maar misschien zijn er ook zat mensen die zelfs na de bloedspetter totaal geen idee hadden wat er in de doos zou zitten...
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Ja oke. Kan ik je wel gelijk in geven. Maar Doe vertelt later zelf wel wat het is he.
gatygun
-
- 324 berichten
- 221 stemmen
Echter is dit niet mijn populairste genre als het om films aan komt, maar doordat die goed beoordeeld was en er goede acteurs in spelen hoopte ik net als bij de film "a beautiful mind" op een pareltje.
Echter viel het mij tegen. de acteer prestaties zijn goed te noemen uiteraard. Echter het verhaal valt vroeg uit elkaar in mijn mening.
in spoiler staat de rede waarom:
Het grote probleem is de vrouw van pitt, en tot zekere hoogte de actie van freeman bij het einde en de afwerking van de film in zijn geheel.
Eerst de vrouw van pitt
Ik vond het raar bij de introductie van de vrouw dat "liefde, haar lang kennen" allemaal zo extreem aangepapt moesten worden bij het etentje. Meeste van dit soort films plakken zo'n vrouw er gewoon in als stress verlichter na een zware avond op werk om thuis te komen en direct te gaan slapen "vrouw flitst eventjes voorbij, of via een simpel telefoon gesprekje. In ieder geval niet langer dan 1 minuut aan te besteden detail. Om het character iets meer leven in te blazen.
Echter gooien ze het er zo dik op met het etentje dat er duidelijk wat ging gebeuren met de vrouw om het verhaal meer substantie te geven ( vermoord worden / ontvoert + gemarteld ). Aangezien de moordenaar mensen martelt zat het latere er waarschijnlijk meer in. Puur om pitt tot iets te laten triggerren ( wraak of wat dan ook ).
Jammere is dat de film hierdoor wat voorspelbaar begint aan te voelen en doordat het midden gedeelte en de vrouw helemaal van het toneel verdwijn begon de film wat teleurstellend te worden. Echter hoopte ik op een erg goed uitgewerkt einde, maar ook dit mocht niet zo zijn.
Om direct maar naar het einde te springen, freeman en het pakketje, de volgende misstap in de film.
Om het eventjes goed te omschrijven.
Ik ben freeman en hou de auto aan, krijg een pakketje. En de helicopter zegt bom squad moet er eventjes naar kijken.
Ik zie een pakketje waar op staat voorzichtig is breekbaar, en dit komt van een maniak die mensen in stukjes snijd.
Brad kan makkelijk daar blijven staan met de geboeide totaal niet gevaarlijke crimineel omdat die zo'n beetje uitgeschakeld is en niks kan doen.
Maar nee hoor, wat doet freeman. dat pakketje kan ik wel eventjes openmaken geen probleem, ik vertrouw het helemaal.
En wat komt er vervolgens uit het pakketje dacht ik het wel niet, een vermoord vrouwtje. wat ook wel niks anders kon zijn aangezien ze nog niet voorgekomen was en de film moest eindige, vandaar dus ook dat freeman het pakketje wel zo open moest maken. het verhaal is daarom gewoon weg afgeraffeld in mijn mening.
Het feit dat het vrouwtje vermoord blijkt te zijn kwam als een echte schok over "totaal niet dus" lol.
En daar kwam de keuze voor pitt die ik al van kilometers ver aan zag komen.
Het nog eventjes kindje erbij plakken om het nog wat dramatischer te maken was zo cliche dat het gewoon weg pijnlijk begon te worden. Jammer.
Conclusie:
Teleurstellende film, die het moet hebben van pitt en freeman acteer prestaties. het verhaal is vrij amateurisch in elkaar geplakt en het verloop is dan ook niet echt geweldig te benoemen. Het einde had een stuk beter uitgewerkt kunnen worden, maar deze kans was zeker niet benut.
Jammer.
3,5.
Gerelateerd nieuws

Thrillerklassieker 'Se7en' krijgt 4K-restauratie en keert binnenkort terug naar de bioscoop

1 April, kikker in je bil: acht films met een verrassend einde

Thriller-meesterwerk 'Se7en' van David Fincher morgenavond te zien op televisie
David Fincher is bezig met een 4K remaster van zijn iconische thriller 'Se7en', maar wil niet te veel veranderen
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
self-fulfilling prophecy detectives.w.a.t.regendrugsdealereviscerationlust and impulsiveness rage and hatepride and vanityimmoderateness insomniasadismeonderzoekpension politiepsychopaatmoordseriemoordenaarschietpartijreligiewhodunitlijkmacabreseven deadly sinsdepravity neo-noirurban gothicsinisterambiguousominousseven: los siete pecados capitales
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








