The Truman Show (1998)

Drama / Komedie

geregisseerd door Peter Weir
met Jim Carrey, Laura Linney en Noah Emmerich

Truman Burbank leidt een perfect leventje: goede baan, een liefhebbende vrouw en een goede vriend. Langzaam komt Truman er echter achter dat zijn leventje iets té perfect is: hij ontdekt dat hij het middelpunt is van het succesvolle TV-programma The Truman Show. Al zijn hele leven lang woont Truman in een enorme TV-studio, waar een dorpje is nagebouwd en al z'n vrienden acteurs zijn.

avatar van Jordy
Prachtige film. Veel mensen zullen misschien een flauwe komedie verwachten, aangezien Carrey er in meespeelt, maar dit is een prachtige speelfilm vol subtiele komische momenten. De manier waarop Carrey, die echt uitstekend acteert, reageert als Truman er achter komt hoe z'n wereldje in elkaar zit, en het fantastische, originele verhaal, zorgen er voor dat ik deze film ondertussen een keer of 5, 6 gezien heb. 4,5 sterren.

Ik had eigenlijk een hele komische film verwacht en ik kwam dus redelijk bedrogen uit. Maar achteraf vond ik het toch wel een interessante film, die ik toch wel redelijk kon waarderen.

Ik vond het echt saai en het duurde veel te lang.

Echt goeie film, het verhaal en de opbouw zijn perfect, vooral wanneer hij erachter komt dat er iets niet klopt en dat hij in een 'nep' wereld leeft is zeer knap bedacht en gefilmd. Ook acteert Jim Cary hier niet eens echt flauw zoals we van hem gewend zijn, 4 sterren voor deze mag ik toch inmiddels wel zeggen klassieker!

Ik vond hem erg leuk. De film had een zeer origineel verhaal. En Carry acteerde goed. In het begin vond ik hem een beeetje raar, maar toen ik doorhad hoe die in elkaar zat vond ik hem leuker.

Erg origineel verhaal en goed geacteerd van Jim Carrey, verbaast me trouwens niks.

Ik heb hem een tijdje geleden zien, daarom ga ik nog niet stemmen. Maar ik vond Carrey toch niet zo goed, en het verhaal ook niet zo goed.
Zal hem binnenkort ook nog eens zien.

Wat een overschatte film, zeg!

Vond hem ook wat tegenvallen, na alle verhalen.

Er is toch weinig mis met deze film?

avatar van aburefan
carey acteerde wel goed en er zaten wat aardige momenten in maar verder boeide het me weinig, net aan 3 sterren

mooie film!!
ik vind hem echt goed bedacht!!!
en natuurlijk goed gespeeld door carey!!!!

zo natuurlijk is dat niet want Jim heeft ook films waar hij hele slechte rollen in speelde.

avatar van Ramon K
Goede prestatie van Carrey in zijn eerste serieuze hoofdrol. Originele film die uitkwam op het juiste moment; tijdens de Big Brother shit. 3,5 sterren

Wat een overschatte film, zeg!

Klinkklare nonsens, makker. Mooie film.

Kvonnut een erg origineel verhaal...toen ik hem zag zat ik egt zo van: "huh?" maar op ut eind werd alles wel duidelijk. erg goed geacteerd, origineel verhaal, mooie "decors", best wel goede film duz. ***

Eef
Kvond 'm niet echt super, maar wel goed verhaal. Hij duurde alleen wel wat lang, maar Carrey speelde wel goed dus 3 sterren ***

FisherKing
Carry speelde eens goed; bleef toch met een paar vragen zitten achteraf, maar onderhoudende film

tovenaar
Welke?

FisherKing
Vragen als: Er klopt iets niet met de zon; technische onmogelijkheden; een rare scene met dat jacht; het ging op een of andere manier er bij mij niet meer in..

Yak
Ik vond vooral Carey's ontsnapping te bizar voor woorden, waar hij met een al veel te vaak gebruikte stunt (wat lakens en opnames van snurkgeluiden) voor het oog van 5000 (!!) camera's en "the population of a whole country to run this show" verdwijnt. Kom nou.

avatar van Jordy
het hele idee van de film was al erg ongeloofwaardig, het was nou niet echt het doel van de film om realistisch te zijn had ik het idee

Yak

Natuurlijk, voor wat betreft onze realiteit. Maar ook de realiteit in de film klopte op vele fronten niet.

En ook dat hoeft niet per se in zo een allegorie.

Yak
Nou ja, dat vind ik dus niet. Eerst wordt verteld dat elke scheet die Truman laat wordt geregistreerd, en zit er zelfs een camera achter het display van zijn autoradio. Vervolgens kan hij met een flauwe truc plotseling aan het oog van duizenden camera's ontsnappen. Gaat hij een potje varen, ramt met zijn boot de rand van een halve bol van etterlijke tientallen kilometers doorsnee een paar meter naast de uitgang, compleet met trappetje. Dat vind ik echt gemakzucht van de regisseur, heeft wat mij betreft niks met het onrealistische verhaal te maken.

avatar van narva77
Maar dat hij kon ontsnappen kwam toch omdat de bewakers/regisseurs van de Show niet op zaten te letten ofzo?

Sorry

Yak
Ja klopt, dat was er ééntje volgens mij! Je kunt toch niet roepen dat er de populatie van een heel land nodig is om die show te runnen, om vervolgens één pietluttig bewakertje Truman in de gaten te laten houden?

Nah, laat ik er maar over ophouden. Die twee sterren blijven mooi staan, Narva

avatar van narva77
Had ik trouwens al gezegd dat ik die filmmuziek in deze film heel mooi vind (maar wel commercieel)?

Yak
De filmmuziek van The Truman Show ken ik niet. Maar wat bedoel je met commercieel?

avatar van narva77
De filmmuziek ken je niet??? Dat is de mooie muziek die gedurende de hele film te horen is. Eerst dat dramatische nummer bij ontroerende momenten, en ook die spannende muziek bij dito momenten, bv. als Truman vlucht en wordt tegengehouden bij die kerncentrale en wordt opgepakt.

Weet je nu welke muziek ik bedoel?