The Truman Show (1998)

Drama / Komedie

geregisseerd door Peter Weir
met Jim Carrey, Laura Linney en Noah Emmerich

Truman Burbank leidt een perfect leventje: goede baan, een liefhebbende vrouw en een goede vriend. Langzaam komt Truman er echter achter dat zijn leventje iets té perfect is: hij ontdekt dat hij het middelpunt is van het succesvolle TV-programma The Truman Show. Al zijn hele leven lang woont Truman in een enorme TV-studio, waar een dorpje is nagebouwd en al z'n vrienden acteurs zijn.

avatar van umbra
Deze vroeger al gezien en vond die toen toch echt goed, maar nu blijkbaar toch pak minder, gewoon vré saai eigenlijk. Ben ook niet echt een Carrey fan, dus had eerder een geïrriteerd algemeen gevoel.

avatar van pvl63
Het idee van de Truman Show is leuk bedacht en ook wel aardig uitgewerkt. Toch vond ik het veel te ver gezocht. Zijn vrouw is geen verpleegkundige maar een actrice. Dus ze faket hun hele huwelijk? Zijn vriend Joe Sixpack zegt alleen ingefluisterterde zinnetjes. Hoe houdt iemand dat 23 jaar vol ("we are friends since we were 7")? Truman zelf ontdekt erg laat dat er dingen niet kloppen, heeft hij geen pubertijd gehad???

avatar van Filmkriebel
Big Brother is watching you. Deze komedie is zonder meer uitmuntend gevonden. Het gaat in de eerste plaats over een individu, wiens leven vanaf zijn geboorte is gemanipuleerd geweest ten behoeve van een populaire TV-show. Hij begint echter te beseffen dat er iets loos is met het wereldje waarin hij leeft. Daarnaast stellen de makers ook ethische reflecties die vooral op de entertainment sector gericht is : is van iemands leven een leugen maken wel menselijk? is iemands privacy volledig te kijk zetten verantwoord? Zelfs al biedt men een levenslange bescherming onder een gouden stolp. Verder zijn er ook factoren waardoor de showmaker stilaan hun grip verliezen op Truman : nieuwsgierigheid, zelfstandigheid, het hebben van dromen. Truman Show is een film die vreselijk goed vermakelijke komedie en filosofische kernvragen aan elkaar linkt.

The Truman Show is een film die bij elke kijkbeurt beter blijft worden! Een leuk origineel concept met een belangrijke boodschap over reality-tv.
Jim Carrey speelt ontzettend goed, en laat zien dat hij niet alleen de grappige man neer kan zetten. Humor zit er hier wel in, maar dat staat op een laag pitje (vond ik), wat alleen maar ten goede uitkomt voor deze film.
Het concept zelf is waar de film in slaagt, en het zet je over tot nadenken over wat reality-tv doet met de hoofdrolspelers, en over waarom het mensen uberhaupt zo aan trekt.
Enigste minpunt hier vond ik wel die 'lens-shots, hoewel passend vond ik dat ik wel irritant wegkijken.
Mijn favoriete film van Jim Carrey, 4,5!