• 15.812 nieuwsartikelen
  • 178.349 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.100 gebruikers
  • 9.377.538 stemmen
Avatar
 
banner banner

Escape from New York (1981)

Sciencefiction / Actie | 99 minuten
3,23 1.306 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 99 minuten

Alternatieve titel: John Carpenter's Escape from New York

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Kurt Russell, Lee Van Cleef en Ernest Borgnine

IMDb beoordeling: 7,1 (170.855)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 augustus 1981

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Escape from New York

"1997. New York City Is Now a Maximum Security Prison. Breaking Out is Impossible. Breaking In is Insane."

De toekomst: 1997. Omdat misdaadcijfers met 400% gestegen zijn, wordt er in 1988 een muur om Manhattan getrokken en verandert het eiland voor New York in een streng bewaakte gevangenis. Negen jaar later wordt het presidentsvliegtuig als protest tegen de politiestaat gekaapt en landt de capsule met de president binnen de muren van het eiland. Snake Plissken staat net op het punt de gevangenis in te moeten. Hij kan echter zijn vrijheid terugwinnen door de president te redden uit de handen van de bendes die hem gegijzeld houden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Snake Plissken

Police Commissioner Bob Hauk

President of the United States

The Duke of New York

Girl in Chock Full O'Nuts

Harold 'Brain' Helman

Secretary of State

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

charmed one schreef:

volgens mij komt er ook een remake.

Kan dus niet slechter zijn dan dit geval,

Boordkartonnen personages in een toen compleet debiele omgeving.

Cult voor de simpele zielen onder ons zullen we maar zeggen.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Troll alert.


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

Man, heel de film loopt vol met trollen.Dus geen gelul graag.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Kan dus niet slechter zijn dan dit geval,

Boordkartonnen personages in een toen compleet debiele omgeving.

Cult voor de simpele zielen onder ons zullen we maar zeggen.

Je doet in ieder geval de eerste 3 letters van je username eer aan.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Laatst interview met Carpenter gezien waarin hij aangeeft dat de reacties van het publiek hem verbaasden. Het publiek zag het als grauw en onheilspellend. Hij zag het zelf vooral als een komedie. Nogal vreemd in eerste instantie maar als je dan denkt aan Halloween en The Thing begrijp je het weer wel.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Gek, dat heb ik 'm hier nooit over horen zeggen. Op zich is het natuurlijk wel geestig, dat iedereen denkt dat Snake al dood is en hij nergens een f*ck om geeft, maar het is toch duidelijk grauw en onheilspellend. Weliswaar met een vette knipoog, maar toch.

Bovendien zei hij rond de release van Big Trouble, dat hij voor het eerst (sinds dark Star) een komedie had gemaakt die niet onheilspellend was. Hij wijtte deze 'change of tone' aan de geboorte van zijn kind, dat hem een at positiever wereldbeeld gaf....


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Je doet in ieder geval de eerste 3 letters van je username eer aan.

Niveau


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Reinbo schreef:

... maar het is toch duidelijk grauw en onheilspellend. Weliswaar met een vette knipoog, maar toch.....

Ja maar daarnaast vooral een komedie. Interview was vorige week op een engelstalige zender. Geen BBC.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Aha, 'daarnaast' ben ik het wel mee eens.


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Meneer Bungel schreef:

...en dus trek ik uiteindelijk niet meer dan een halfje van mijn originele cijfer af(mijn 2000ste stem btw ).

Kennelijk is een stemverhoging/-laging geen stem, dus zal 'RKO 281' deze grote eer overnemen.


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

Echt een heerlijke avonturen/actiefilm.

Ook deze film al menigmaal gezien en gaat absoluut niet vervelen.

En ja,het sfeertje vind ik heerlijk in deze film.

Lekker en duister en soms ook een beetje commicachtig.

je kunt wel zien dat carpenter hier aan het werk is.


avatar van ricooo

ricooo

  • 6 berichten
  • 6 stemmen

Deze film is echt een jaren tachtig juweeltje, maakte destijds zoveel indruk op me met die grimmige, donkere sfeer. Het idee alleen al manhattan, 1 grote gevangenis...ik ben zelf in Manhattan geweest en dan is het helemaal een maf idee zoals in die film. ik en me broer hebben deze film al zo vaak gezien en hij blijft boeien, 4 sterren


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Het idee dat Manhattan in een grote gevangenis veranderd wordt is zwaar onzinnig. Waarom zou een natie zoals Amerika niet een andere, minder waardevolle locatie kiezen om daar al zijn gevangenen te dumpen, bijvoorbeeld ergens in de woestijn. Maar goed zo'n grauw Manhattan levert wel een aardige productie met een somber sfeertjeop. Het wist me echter nooit op de spreekwoordelijke punt van de stoel te brengen. Het culterige zie ik er in, maar de suffigheid is me meer bijgebleven. Karakters zorgen voor nauwelijks sympathie en zo heel veel gebeurt er nou ook weer niet. Geef mij dan maar Blade Runner een andere dystopia-film die in dezelfde vijver als Escape from New York vist, maar wel heersend cool is.


avatar van Ruudie

Ruudie

  • 46 berichten
  • 0 stemmen

Onzinnig en over-de-top film die vooral uitblinkt in 'sfeer'. Genietbaar wanneer er lekker weinig wordt nagedacht.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7112 berichten
  • 1145 stemmen

domkey schreef:
Kan dus niet slechter zijn dan dit geval,
Boordkartonnen personages in een toen compleet debiele omgeving.
Cult voor de simpele zielen onder ons zullen we maar zeggen.
Cult hoeft ook niet goed te zijn om als zodanig bestempeld te worden. De meest slechte films ooit gemaakt krijgen om die status juist een enorme cult-following.

Dat is hier niet het geval maar ik zou het me bijna kunnen voorstellen als dat zo was. Dat je een simpele ziel moet zijn om deze film te kunnen waarderen vind ik zacht gezegd een vreemde stelling maar zelf kon ik er ook niet veel mee. Bordkartonnen personages? Ja, dat wel.

Want ook al vind ik Kurt Russell wel een aangenaam acteur, Snake vind ik maar irritant. Het stereotype anti-held maar dan op een manier dat het me na een kwartier maar niet kon boeien of hij in zijn opzet zou slagen. Omdat Escape From New York me zomaar niet de film leek met schokkende twists en/of een slechte afloop zat ik eigenlijk te hopen dat de vele obstakels en tegenwerkende personages op zijn pad succesvol zouden zijn in het ombrengen van het hoofdpersonage. Dat zou betekenen dat iedereen die hem kent en die hij tegenkomt gelijk zou hebben met 'I thought you were dead.'

Daar ergerde ik me al zo kapot aan! Wat moest ik daar nou mee, was dat een running gag? Was het een hogere vorm van humor die ik niet vat? Ik vond het alleen maar ergerlijk.

Post-apocalyptische verhalen genieten mijn persoonlijke voorkeur, alleen is het ook gemakkelijk om die compleet te verneuken. Dit is er zo eentje; leuke setting, tof idee maar afgezien van de decors en de compleet maffe mensen die er in de stad leven duurt deze film me net 99 minuten te lang. Een quasi-stoere protagonist die je na luttele minuten zelf al af wilt maken doet Escape From New York ook geen goed. Ik hoopte dat er wat dieper op de situatie zou worden ingegaan maar die hoop was vergeefs. OK, er zat wel wat humor in de film en over het algemeen gezien was ie ook redelijk vermakelijk maar het loopt zo allemaal op niks uit. Ik weet niet meer wat het alternatief nou ook alweer was maar ik weet wel dat ik liever die in de speler had gegooid want dit boeide me al heel snel steeds minder. Sterker nog, Doomsday vond ik een middelmatige film maar wel beter dan deze en dat had ik niet verwacht alvorens ik deze voorloper ging zien.

Jammer. Dit leek me echt mijn film maar het mocht niet zo zijn.


avatar van A.L.I.E.N

A.L.I.E.N

  • 775 berichten
  • 1055 stemmen

Flipman schreef:

Jammer. Dit leek me echt mijn film maar het mocht niet zo zijn.

Wel ik had zo beetje hetzelfde gevoel. Ik had enorme goede reacties van de film gehoord, maar heb hem dan gekeken en vond hem naar mijn mening toch een beetje tegenvallen. Een 2,5 dan maar. Mischien als ik hem herzie, dat dit dan noch wel een 3,0 kan worden, maar dat is nog niet voor nu.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Herzien is één, snappen is twee. Daar gaat het om. Er is nooit een gepaster, cooler en cynischer wereldbeeld neer gezet als deze, maar wellicht moet je daarvoor het Reagan tijdperk hebben meegemaakt.


avatar van PEN15

PEN15

  • 1281 berichten
  • 637 stemmen

Ik vond inderdaad de grauwe wereld een beetje tegenvallen. Ik zou wel meer willen zien dan in brand staande olievaten, grof vuil midden op de weg en goedkope grafitti en wat losse A4'velletjes papier op de vloer (in de WTC). Ben het er mee eens dat er teveel 0,0 overlevingskans situaties in zaten die Snake zomaar even ontloopt.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

PEN15 schreef:

Ik vond inderdaad de grauwe wereld een beetje tegevallen. Ik zou wel meer willen zien dan in brand staande olievaten, grof vuil midden op de weg en goedkope grafitti en wat losse A4'velletjes papier op de vloer (in de WTC). Ben het er mee eens dat er teveel 0,0 overlevingskans situaties in zaten die Snake zomaar even ontloopt.

De film is opgenomen in een uitgebrande wijk van St. Louis, zo'n set zou anders al gauw tientallen miljoenen kosten. Als je dat afdoet als wat brandende vaten en a4 tjes heb je niet echt zitten opletten....


avatar van PEN15

PEN15

  • 1281 berichten
  • 637 stemmen

Flipman schreef:

[

. Dat zou betekenen dat iedereen die hem kent en die hij tegenkomt gelijk zou hebben met 'I thought you were dead.'

Daar ergerde ik me al zo kapot aan! Wat moest ik daar nou mee, was dat een running gag? Was het een hogere vorm van humor die ik niet vat? Ik vond het alleen maar ergerlijk.

zijn.

The running gag used in the film about everybody thinking Snake Plissken was dead was also used in the western, Big Jake (1971).


avatar van PEN15

PEN15

  • 1281 berichten
  • 637 stemmen

Wat ik zeg is inderdaad niet helemaal waar, bij snelle terugblik zie ik toch genoeg dichtgespijkerde ramen, wrakstukken van auto's, vliegtuigen en het zijn flinke fikkies. Die magere grafiti en a4tjes waren in dat WTC gebouw als snake met de lift ergens naar beneden gaat.

Ik ben op de hoogte van de locatie in st.louis, ben benieuwd hoe erg de situatie was als de straten er echt zo uitzagen.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Vandaag deze en The Fog op BD mogen ontvangen. Can't wait


avatar van killer13

killer13

  • 673 berichten
  • 8089 stemmen

zalige film. ik hou niet echt van SF, maar deze is zeker een echte topper!! wat een stoer hoofdpersonage, snake plisskin. wat een harde kerel!


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Grappig.

Inderdaad niet al te serieus te nemen, dat kan ook bijna niet, aangezien de keuze om 's werelds meest waardevolle stukje grond kiezen voor een dump van gevangen nou niet bepaald een realistisch uitgangspunt is. Terwijl er zeker een toon in zit die je wel wat serieuzer moet nemen.

De film zit daarnaast vol met overdreven coolheid en one-liners, zonder dat het nou echt over de top gaat, maar gelukkig werkt het wel. De sets zijn gaaf, de soundtrack ook, Russel doet het niet verkeerd, het cynisme valt goed en Carpenter weet nu eenmaal hoe je zoiets moet regisseren.

Al is het uiteindelijk niet bepaald enorm bijzonder, het vermaakt toch best. Had hem al eens gezien volgens mij, al moet dat echt ruim voor mijn moviemeter tijd zijn geweest.

3*


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Behoorlijk verschil tussen DVD en Blu-ray: Link.


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

@ Blu-ray discussie: Ik zie nog duidelijk dat het Kurt Russell(of wie er verder ook te zien zijn) is bij de MGMG-region 1-foto's( ) en die 'waas' ziet er toch charmant uit? Hoewel er ook best wel iets is te zeggen voor de scherpte van de meeste nieuwe blu-ray stills. Verder zie ik twee stills met een flinke blauwe(blue ray?) gloed(die op de rug van van Cleef en die met die vechtersbazen met Rambo-sweatbands)...


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Berichten verplaatst naar Filmdragers > Apparatuur > Blu-ray


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Toen de film verscheen, in 1981, en ik hem toen zag was ik erg opgetogen van de film.

Nu, bijna 30 jaar na datum komt de film bijzonder traag over en zijn de special effects natuurlijk hopeloos voorbij gestreefd.

Toch blijft Snake Plissken een van Kurt Russell's meest geslaagde personages, zodanig zelfs dat er met "Escape From L.A." een vervolg op kwam, en dit 14 jaar na deze film.

Ik heb deze dus opnieuw bekeken na zo veel tijd, en hoewel traag, toch was het leuk om de prent nu eens opnieuw te zien.

Maar ik ben toch nog meer benieuwd naar de remake van deze film, die gepland is voor 2011, precies 30 jaar na deze dus.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Lekker!

Heerlijk sfeervol werkje, met een chagrijnige maar toch vrij bad-ass Kurt Russel en een fantastisch verhaal. Mooie setting, bij vlagen is het visueel echt heel fraai neergezet. Meteen de grootste troef. Want van de actie hoeft deze film 't niet te hebben.

Erg lomp en duf namelijk, maar ondanks dat blijft het ten alle tijden ontzettend vermakelijk en verloopt het met een heerlijk tempo. De knipogen, de setting en het verhaal blijken voldoende te zijn. En laten we het einde niet vergeten, leuk !

4*


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

Ik zag laatst weer een stukje van deze film, en toen besefte ik dat het al een hele lange tijd geleden was, dat ik deze film had gezien. Tijd voor de herziening dus, en die is vandaag gekomen.

Redelijke film, maar een ''echte'' indruk liet de film niet achter. Met zijn 99 minuten is er van verveling geen sprake, maar nogmaals. Escape from New York is ook geen topvermaak. Kurt Russel steelt dan ook absoluut de show. Want wat een geweldig personage zet hij hier neer! De onwijs stoere anti-held. Voor de rest viel het acteerwerk flink tegen trouwens. Ook die duke viel mij wat tegen. Totaal niet angstangjagend ofzo. De beelde zijn erg donker en grauw, dat past opzich goed bij de sfeer van de film, maar af en toe werd het wat vervelend.

Aardige film dus. Die de hele speelduur een redelijk niveau volhoud. Helaas sprongen er geen momentjes bovenuit. Wel was Kurt Russel erg cool als Snake Plisskin.

2,5*, uiteindelijk toch maar een halfje verlaagt, de film blijft namelijk niet hangen