The Scorpion King (2002)

Verenigde Staten / Duitsland / België
Avontuur / Actie

geregisseerd door Chuck Russell
met Dwayne Johnson, Kelly Hu en Michael Clarke Duncan

5000 jaar in het verleden: de slechte heerser over de beruchte stad Gomorrah is vastberaden om alle nomaden uit te roeien. De overgebleven stammen, normaal tegenstanders, moeten nu samen zien te werken. Ze huren een ervaren moordenaar in, Mathayus, om het vijandige kamp te infiltreren, en de slechte heerser uit te schakelen.

suoer goede film, net als alle andere delen van deze reeks voor mij is het een pure klassieker

Nee geen goede film, naar mij mening.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm met een goed verhaal, kijkt lekker weg.

avatar van Gruffalo
He bah, wat een slappe film. Nauwelijks inhoud. Een rib zonder vlees dr aan. Acteerwerk was ook niet al te best. Het miste veel, erg veel. Mis.

avatar van Marino96
Ik vind dit een erg matige film om naar te kijken. In het verhaal zit totaal geen diepte in en alles zo simpel te voorspellen. Ook was het acteerwerk niet om aan te zien. Deze film geef ik ondanks dat toch 2.0 sterren ,omdat de actiestukken nog wel leuk vond om naar te kijken (als ik er niks mee had dan zou ik het een 1.0 geven).

Een leuke film als je op een woensdagavond jezelf verveelt. Maar ik zou zeker geen moeite doen om deze film binnen handbereik te krijgen.

avatar van jippie2010
Nou ik sluit me aan mij mijn voorganger. Een krappe *2.0

een leuke film.vermaak me altijd prima met de film.

avatar van rcuppen79
The Scorpion King is een spin-off van The Mummy-reeks. In de film The Mummy Returns uit 2001 maakte het personage van de Scorpion King zijn eerste opwachting. Die film was een groot succes en dat was mede te danken aan de persoon The Rock, die destijds ongekend populair was in de wereld van het show worstelen. The Scorpion King zou zijn eerste eigen film worden en hoewel hij in The Mummy Returns de schurk speelde, speelt hij hier natuurlijk de goeierik. De gebeurtenissen uit The Mummy Returns worden hier dan ook achterwege gelaten. In feite is dit een compleet ander karakter dan The Scorpion King uit die film.

Dwayne Johnson (zoals The Rock oorspronkelijk heette) maakte een succesvolle transitie van de worstelwereld naar het witte doek, daar waar voorgangers als Hulk Hogan, Roddy Piper en Jesse Ventura nooit echt voet aan de grond wisten te krijgen in Hollywood. Dwayne Johnson werd algauw de nieuwe Schwarzenegger genoemd en dat heeft hij in de loop der jaren ook waargemaakt, want tegenwoordig is hij misschien wel de grootste actiester ter wereld.

Net als Schwarzenegger is Johnson geen groots acteur, maar heeft hij voldoende zelfkennis dat hij dit zelf ook wel snapt. Daarnaast heeft de man gewoon een bepaald charisma, waarmee hij ondanks zijn gebrek aan acteertalent menig van zijn films naar een hoger niveau tilt.
In The Scorpion King laat hij wel potentie zien, maar neemt hij zichzelf nog iets te serieus. Het helpt ook niet dat het script rammelt aan alle kanten en dat de film er vaak goedkoop uitziet. De actie weet niet te overtuigen, de rockmuziek past totaal niet bij een film als deze en het acteerwerk is over vrijwel de gehele linie beroerd. De enige die nog iets van zijn rol weet te maken is Michael Clarke Duncan.
Kelly Hu is oogverblindend, maar duidelijk alleen om haar uiterlijk gecast. Als tovenares krijgt ze weinig te doen en mag ze alleen uiterst schaars gekleed door het beeld rondhuppelen.
Grant Heslov mag voor de komische noot zorgen, maar is eerder irritant en de Schotse acteur Steven Brand weet ook niet te overtuigen als de schurk Memnon.

The Scorpion King brengt vooral herinneringen terug aan die vele Sword & Sorcery films uit de jaren 80. Dat waren ook geen hoogstaande films (met als uitzondering Conan the Barbarian), maar de meeste zijn nog wel vermakelijk. The Scorpion King is leuk voor zolang ze duurt, maar verder is het vrij middelmatige film. Zeker gezien het toch niet lage budget van 60 miljoen dollar had hier meer in moeten zitten.