Troy (2004)

Verenigde Staten / Malta / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama
163 minuten / 196 minuten (director's cut)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Brad Pitt, Eric Bana en Orlando Bloom

Het is 1193 voor Christus. Paris, de prins van Troje, wordt verliefd op Helena, koningin van Sparta, en Helena gaat met hem mee naar Troje, zonder dat haar echtgenoot -koning Menelaos- dat weet. Dit zorgt er voor dat beide koninkrijken in oorlog met elkaar raken. Rond de stad Troje wordt op bloedige wijze met elkaar gevochten. Achilles was de grootste held bij de Grieken, terwijl Hector, de oudste zoon van de koning van Troje, de hoop van de inwoners van zijn stad was.

avatar van LhKsoft
Saaie film. Echt een drama. Ik kijk een film niet vanwege de acteurs, maar vanwege het verhaal. Smaken verschillen, na amper 20 minuten zette ik de film terug in de kast...

avatar van Dudady
Wat een mentaliteit... Ziet 1/8 deel van de film en dan een stem uitbrengen. Waar moet dit heen?
Ik ga niet eens vragen waar je dit op baseert.
Stem je ook als je een trailer gezien hebt?

Tarkus schreef:
Goede film met spectaculaire massascènes, veel actie en prachtige decors.
Prima acteerprestaties zonder uitzondering, namen ga ik niet noemen want het zijn er teveel.
Het is een film van 2,5 uur, maar heeft weinig momenten dat je niet geboeid zal blijven kijken.
Een van de betere filmen van Wolfgang Petersen.

Opnieuw bekeken, en opnieuw genoten van deze 2,5 uur durende film.
Blijft toch een klassieker deze prent.

avatar van DiamondsRealDeal
Tarkus schreef:

Opnieuw bekeken, en opnieuw genoten van deze 2,5 uur durende film.
Blijft toch een klassieker deze prent.

Ja, omhoog met die punten !

avatar van Fisico
Troy zag ik lange tijd geleden al eens. Zeer degelijk sandalenepos dat je weinig ruimte laat om je te vervelen ondanks de lange speelduur. Er zijn weinig momenten waar de film inzakt. Het begint allemaal uitstekend met de openingsscène van Achilles en die grote loebas. De gevechten die geleverd werden waren trouwens adembenemend. Alleen bij momenten jammer dat het bij momenten iets té gemakkelijk ging. Het gevecht met Hector was dan ook een welgekomen verademing. Geweldige scènes en misschien wel het beste dat de film te boeden had op vlak van spektakel.

Dat komt ook door een uitstekende Brad Pitt, maar ook een erg goede Eric Bana die een charismatische Prins Hector vertolkt. Ook de andere vertolkingen zaten goed behoudens Bloom dan. Zowel het personage als het script met zijn Helena drong onvoldoende tot me door.
De gevechten waren goed in beeld gebracht al werd de strijd tussen Troje en Sparta wel nogal gepolariseerd in beeld gebracht. Cinematografisch goed, muziek ook en zeker ook het decor en de kostuums. Weinig op aan te merken al was de vloot op zee wat fake.

Historisch gezien heeft de film maar een beperkte waarde. Jammer ook dat er te weinig tijd is besteed aan het paard. Het was maar een klein onderdeel van de film en werd op het einde toe nogal snel afgehaspeld. Altijd wel eens fijn op terug te zien!