Troy (2004)

Verenigde Staten / Malta / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama
163 minuten / 196 minuten (director's cut)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Brad Pitt, Eric Bana en Orlando Bloom

Het is 1193 voor Christus. Paris, de prins van Troje, wordt verliefd op Helena, koningin van Sparta, en Helena gaat met hem mee naar Troje, zonder dat haar echtgenoot -koning Menelaos- dat weet. Dit zorgt er voor dat beide koninkrijken in oorlog met elkaar raken. Rond de stad Troje wordt op bloedige wijze met elkaar gevochten. Achilles was de grootste held bij de Grieken, terwijl Hector, de oudste zoon van de koning van Troje, de hoop van de inwoners van zijn stad was.

avatar van LhKsoft
Saaie film. Echt een drama. Ik kijk een film niet vanwege de acteurs, maar vanwege het verhaal. Smaken verschillen, na amper 20 minuten zette ik de film terug in de kast...

avatar van Dudady
Wat een mentaliteit... Ziet 1/8 deel van de film en dan een stem uitbrengen. Waar moet dit heen?
Ik ga niet eens vragen waar je dit op baseert.
Stem je ook als je een trailer gezien hebt?

Tarkus schreef:
Goede film met spectaculaire massascènes, veel actie en prachtige decors.
Prima acteerprestaties zonder uitzondering, namen ga ik niet noemen want het zijn er teveel.
Het is een film van 2,5 uur, maar heeft weinig momenten dat je niet geboeid zal blijven kijken.
Een van de betere filmen van Wolfgang Petersen.

Opnieuw bekeken, en opnieuw genoten van deze 2,5 uur durende film.
Blijft toch een klassieker deze prent.

avatar van DiamondsRealDeal
Tarkus schreef:

Opnieuw bekeken, en opnieuw genoten van deze 2,5 uur durende film.
Blijft toch een klassieker deze prent.

Ja, omhoog met die punten !

avatar van Fisico
Troy zag ik lange tijd geleden al eens. Zeer degelijk sandalenepos dat je weinig ruimte laat om je te vervelen ondanks de lange speelduur. Er zijn weinig momenten waar de film inzakt. Het begint allemaal uitstekend met de openingsscène van Achilles en die grote loebas. De gevechten die geleverd werden waren trouwens adembenemend. Alleen bij momenten jammer dat het bij momenten iets té gemakkelijk ging. Het gevecht met Hector was dan ook een welgekomen verademing. Geweldige scènes en misschien wel het beste dat de film te boeden had op vlak van spektakel.

Dat komt ook door een uitstekende Brad Pitt, maar ook een erg goede Eric Bana die een charismatische Prins Hector vertolkt. Ook de andere vertolkingen zaten goed behoudens Bloom dan. Zowel het personage als het script met zijn Helena drong onvoldoende tot me door.
De gevechten waren goed in beeld gebracht al werd de strijd tussen Troje en Sparta wel nogal gepolariseerd in beeld gebracht. Cinematografisch goed, muziek ook en zeker ook het decor en de kostuums. Weinig op aan te merken al was de vloot op zee wat fake.

Historisch gezien heeft de film maar een beperkte waarde. Jammer ook dat er te weinig tijd is besteed aan het paard. Het was maar een klein onderdeel van de film en werd op het einde toe nogal snel afgehaspeld. Altijd wel eens fijn op terug te zien!

avatar van MarkAjx1
Toen ik iemand hoorde zegge dat ie deze film beter vond dan Gladiator moest ik wel effe glimlachen.
Nee sorry, mag de schoenveters nog niet eens vastmaken...

avatar van notsub
Na een rondreis door Griekenland en een boek vol Griekse mythische verhalen te hebben gelezen, was dit een mooi moment om Troy te bekijken. De film laat natuurlijk niet alles zien, maar het was zeker leuk om plaatsen en namen terug te zien. Brad Pitt als Achilles staat hier centraal en dat verdient hij ook. De actie en slagvelden worden mooi weergegeven en ook Eric Bana als Hector laat een goede indruk achter. Het zijn de wat plichtmatige dialogen, die zeker wat beter hadden gekund. Maar Troy laat in epische proporties een gigantische oorlog om een vrouw zien en doet dat in zijn soort gewoon goed.

avatar van martijn011
Het blijft een prachtige avonturenfilm deze Troy. Tien jaar geleden voor het laatst gezien, gisteravond voor de zoveelste keer herzien.

Petersen staat bekend om zijn vakmanschap wat betreft grote actiescènes en dat maakt hij nu weer helemaal waar. De beste scènes van de film zijn de grote veldslagen en uiteraard de beroemde confrontatie tussen Hector en Achilles.
Daarbij verbleken wel de karakters die in deze film verwerkt zitten. De enige die echt een diepgaand karakter heeft is Achilles, erg goed vertolkt door Brad Pitt. De overige acteurs verbleken bij de prestatie van Pitt, niet zozeer door hun acteerprestatie, maar wel door het gebrek aan diepgang in de personages die ze vertolken.

Gelukkig is er ook op visueel gebied weinig te klagen. Niet alleen is het camerawerk verbluffend goed, ook het hele plaatje erom heen klopt gewoon. De kostuums, het decor en uiteraard het beroemde paard zijn allemaal tip top in orde. Wel jammer dat het einde ietwat afgeraffeld over komt. Niet voor niets is het paard van Troje een begrip geworden wat iedereen kent.

Super mooie film om te bekijken er zit drama,actie, en strategie in en toont mooie landschappen erbij, historisch qua materiaal is het meeste wel correct maar volgens mij de wapens dat ze gebruikten in de film was meer ijzer dan brons en dit klopt niet met de geschiedenis omdat de legende van Troy zou moeten gespeeld hebben rond het einde van de bronzen tijdperk. Maar anders is alles wel mooi misschien wel wat aan de lange kant.

avatar van Lovelyboy
The man wants to die!

Film waar ik redelijk tegen op zag na het herkijken en beoordelen van Braveheart en Gladiator. Films die in mijn beleving tijdens het uitkomen in de filmbeleving en trent van die tijd pasten, en dan vond ik Troy sowieso altijd al minder vanwege een nog opgeklopter Hollywood imago. Maar...valt dat even mee. Troy staat afhankelijk van hoe je er naar kijkt als een huis.

Met de wetenschap dat het mythologie betreft, manoeuvreert Petersen en het script zich meer dan prima een weg tussen iets dat vlot is en aanspreekt, zich toch op enkele details na prima aan de geschiedenis zelf houdt, en vooral een mythische benadering en sfeer weet te handhaven zonder in droge volzinnen of proza te verzanden. Wat de fouten betreft valt in eerste instantie de dood van Agamemnon op die volgens de geschiedenis toch door andere handen om het leven gebracht wordt. Over Agamemnon gesproken, Cox is geweldig als de uitgenaste arrogante koning. Die mimiek en toon, heerlijk. Bana en Pitt overigens ook meer dan prima gecast, en Petersen heeft een behoorlijk goed oog voor vrouwelijk schoon met Burrows, Byrne en Kruger.

Wat behalve de stijl, gevechten, sfeer en muziek vooral opvalt is het verhaal opzich dat om lotsbestemming en tragiek lijkt te draaien. Zonder dat het te melodramatisch wordt is de film een keten van noodlottige gebeurtenissen te noemen die ondanks goed bedoelde acties en of daden uitmondt in een drama. Soms willen we wel anders, bedoelen we het ook anders, toch staat het anders in de sterren geschreven, zelfs ondanks profetieën. Eenmaal ingelezen in de geschiedenis blijkt dat Hector jaren eerder gewaarschuwd was voor Achilles door een ziener en geruime tijd slagvelden en gevechten vermeed waarvan hij wist dat Achilles aanwezig was. Over noodlot gesproken...

Troy is na zoveel jaar toch wel een beetje een eyeopener geworden met zijn mythologische inslag. Iets dat me de keren ervoor altijd een beetje voorbij ging. Troy is dan ook een uitstekend uitgebalanceerd verhaal die boeit, spannend is en eigenlijk van alles wat heeft.