Troy (2004)

3,44

Verenigde Staten / Malta / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama
163 minuten / 196 minuten (director's cut)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Brad Pitt, Eric Bana en Orlando Bloom

Het is 1193 voor Christus. Paris, de prins van Troje, wordt verliefd op Helena, koningin van Sparta, en Helena gaat met hem mee naar Troje, zonder dat haar echtgenoot -koning Menelaos- dat weet. Dit zorgt er voor dat beide koninkrijken in oorlog met elkaar raken. Rond de stad Troje wordt op bloedige wijze met elkaar gevochten. Achilles was de grootste held bij de Grieken, terwijl Hector, de oudste zoon van de koning van Troje, de hoop van de inwoners van zijn stad was.

1556 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van tattoobob
Leuke tussendoorkijkert deze film hoort zeker niet bij de beste uit zijn catogorie!

avatar van panax
geweldige film ,geweldige rol van brad pitt ,een waar epos deze film
''het paard van troje''schitterend ,meermalen deze film gezien ,het blijft boeien !!!!!!
waar kijkfestijn !!

avatar van VincentL
Troy

Misschien we het meeste bekende verhaal ter wereld. De val van Troje. Dankzij Homerus één van de meest gerespecteerde, maar ook meest gedetailleerde verslag van de bekendste oorlog ooit gevoerd. Een waar helden epos waarin iedereen bijeenkomt. Er ontstaat zelfs twist onder de goden en niemand weet wie er wint. De doorslag kwam door Zeus, volgens Homereus. Het is één van de mooiste boeken die ik gelezen heb en ik hoop dat deze film het boek respect weet te tonen. Het eer aandoen kan het namelijk nooit.

En jammer genoeg laat Troy bij de uitwerking net een paar steken vallen. Ik kan best begrijpen dat je een verhaal wil romantiseren, maar dat had Homerus al gedaan! Het script lag al duizenden jaren klaar! Ajax én Menelaos én Agamemnon dood. Daar kon ik gewoon niet bij komen. Agamemnon wordt als tiran neergezet. Er steek meer gevoel achter die man dan deze laat zien. De Grieken zijn barbaars neergezet en er ontbreken vitale personages. Aias, Aeneas (de werkelijke), maar ook de goden Athene, Ares, Apollo, Hephaistos. Zo zonde allemaal. Uiteindelijk is de grootste blunder dat de oorlog werkelijk 10 jaar duurt, maar hier een paar dagen.
Daarnaast zijn er ook zeker goede punten in. Patroklos dood wordt bijna precies zoals in het boek verteld. Ook de wrok tegen Agamemnon is goed uitgewerkt. Odysseus is een pienter mannetje, en dat wordt ook hier duidelijk weergegeven. Uiteindelijk zijn het begin en het einde van deze film natuurlijk niet onderdeel van De Ilias, maar wel goed uitgewerkt in deze film.

Och er zijn zo veel goede acteurs te noemen dus ik ga ze allemaal snel langs; het wordt nu al weer te lang...
Pitt past niet in de rol van een held. Oorlogfilms zijn niets voor hem. Gewoon bij Thrillers houden. John Shrapnel is veel te weinig in beeld geweest, maar wat hij deed was zeer goed. Brendan Gleeson heeft al in Braveheart een goede prestatie en zet die hier door. Diane Kruger heeft een paar goede korte momenten. Eric Bana was in The Hulk al aardig en is hier een stuk beter. Goed gedaan. Orlando Bloom ben ik altijd gecharmeerd van. Hier vond ik hem echter minder en een stuk minder spelen. Sean Bean is samen met Gleeson natuurlijk de oorlog-deskundige in deze film. Als LOTR-Boromir vond ik hem ook hier weer kort, maar met charme spelen. Vincent Regan past met zijn 300 prestatie ook in dat goede rijtje thuis.

Uiteindelijk ziet Troy er heel goed uit. Dat mag ook wel voor een film uit 2004. Realistisch, voor zover een film is natuurlijk. Het is alleen zo dat de juiste sfeer niet gecreëerd wordt. Waar in Braveheart, The Patriot en Gladiator precies de juiste adembenemende sfeer is die je 3 uur lang vast houd ontbreekt die hier vaak. De muziek weet daar niet veel aan bij te dragen. Alleen bij het einde na het Paard had ik die spanning. Jammer.

Troy is vermakelijk maar duurt te lang voor zijn niveau. Gewoon kijken, erg vermakelijk, maar er zijn veel betere klassieke oorlogsfilms te zien. Jammer van deze verfilming. Misschien komt er ooit nog eens een betere.

Jammer dat je niet weet hoeveel er nu door de "computers geacteerd wordt" en welke scenes door
echte acteurs worden gespeeld.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Er staat een paard op het strand... ja ja een paard op het strand...

Een beetje jammer dat Troy hier niet als een meesterwerk erkend wordt. Ik vond het toch heel sterk, zeker de director's cut. Mythologie leent zich perfect voor film, door de enorme dramatiek die vanuit de personages stralen. Ik vind het zeker positief dat geen enkele god fysiek getoond wordt; verder zijn ze wel degelijk aanwezig op het strijdtoneel, in de zin dat ze het lot van Achilles en Troje bepalen door de keuzes die gemaakt worden. Zo wordt er meer dan eens gehint dat Achilles zich de woede van Apollo op de hals gehaald heeft door zijn standbeeld te onthoofden . Een daad waardoor Achilles onherroepelijk gedoemd is. In de Iliade zelf komt de achterliggende godencompetitie meer tot uiting, maar ik had niet het gevoel dat dit in de film volledig vergeten was.

Film kent de ene schitterende scène na de andere onder een helderblauwe zeelucht. Het duel Hector-Achilles is perfect gechoreografeerd en de eerste aanval op Troje is verdomd fraai. Achilles (een Brad Pitt die er erg gay uitziet) is veruit het interessantste personage, vooral in relatie tot Agamemnon. Hoe beiden elkaar het liefst zouden afmaken, maar zo afhankelijk zijn van elkaar. De één voor eeuwige roem, de ander voor de overwinning. Schitterend element.

Tijdloos verhaal door Petersen gevangen in een voor mij althans, uiterst geslaagde film. Ok, hij neemt soms wel eens een loopje met de Iliade, maar de essentie is volgens mij gevat en daar gaat het om. Een mooi voorbeeld van hoe het wel moet : niet alleen bloed en battles, maar ook de hele cascade van keuzes en gebeurtenissen errond.

avatar van Movie9471
Een erg goede film. Heb me heel erg vermaakt met het kijken naar deze film. Het verhaal is opzich niet heel bijzonder (blijft erg oppervlakkig). Dit wordt echter helemaal goed gemaakt door de prachtige beelden, de epische muziek en het ontzettend goede acteerwerk. Een meesterwerk! Echt de moeite waard om een keer aan te zetten.

avatar van Kenzomovies
mooie film
hoort zeker in het rijtje van topfilms

avatar van symonvld
Hector!!!!

avatar van blurp194
#fail.

Na jaren maar weer eens herzien - en deze keer de directors cut. Nog langer en nog slechter.

Wat me altijd volslagen verbijstert is de arrogantie waarmee filmmakers een verhaal van het type oud, bekend, literair en beroemd gaan 'verbeteren'. De Ilias is pas een paar duizend jaar ongewijzigd beroemd, en kennelijk belangrijk genoeg om over zo'n beetje die hele tijd als verplichte lesstof van de elitestudent te dienen. En dan gaat een of andere nitwit uit Hollywood dat dus 'verbeteren'.

Da's dus weer niet echt gelukt. Er ontbreken een paar essentiële ingrediënten van het verhaal, er wordt niets aan de karakterontwikkeling van het hele zooitje doorgekookte rauwdouwers gedaan, er wordt geen context verduidelijkt. Het gaat alleen maar om het spektakel, de massale vechtpartijen en de geweldsorgie. Geen diepgang, geen moraal. Sign of the times, lijkt het.

Wel een van de weinige films waarin Diane Kruger goed haar ding doet. Niet dat ze een grote rol heeft in deze film. Kan ze overigens wel, je zou het niet denken - en meestal komt het er ook echt niet uit. Maar hier dus wel, en dat tussen alle andere acteurs door ook nog eens - en er zijn nogal wat namen bij elkaar gesprokkeld. Toch jammer dan weer dat een paar van de toch wat essentiële rollen - Agamemnon, Menelaos bijvoorbeeld - zo beroerd gespeeld worden. Het is kennelijk de beurt aan de Trojanen deze keer, en Achilles mag ook een beetje meedoen. Zo ver van de versie van Homerus ook - toch de 'echte' versie, je kan een lange discussie houden over wel of niet echt gebeurd maar dat is toch overduidelijk de enige ietwat authoritative source - als het daar al om gaat, het is tenslotte min of meer een sprookje. Misschien wat te ingewikkeld voor een vrijdagavond met alle gedoe eromheen. Nee, dan liever de simpele versie. Dan hoeven we tenminste dat hele boek niet te lezen - doe gewoon wat mooie jongens en een paar leuke blondjes - en ohja, doe Rose Byrne er ook nog bij voor de afwisseling. Geen godengedoe, dat ligt niet goed in de bible belt. Wel een hoop vechten en een fik hier en daar. En, wat zeg je, een *paard*??!?

Homerus voor beginners, de stripverhaalversie. New and improved.

avatar van Daniël44
Op zich een goede film met goed acteerwerk. Maar het is nou niet echt leuk of spannend. Historische films zijn ook niet echt mijn genre, maar een goede film is het zeker.

Leuke film om een keer te zien, maar het had wel een uur korter gemogen. De tijd dat het over het welbekende paard ging was in verhouding verwaarloosbaar. Vreemd...

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ongeveer negen jaar geleden zag ik deze film voor het eerst, toen als verse huur-DVD, en ik was er niet erg van onder de indruk. Kortgeleden las ik de Ilias in een bewerking, en toen was ik toch wel benieuwd hoe dat epische verhaal ook al weer verfilmd was. Drie verschillen ten opzichte van 2005: het verhaal staat mij inmiddels helder voor de geest (inclusief de verschillende personages en hun verschillende belangen en beweegredenen, bepaald niet onbelangrijk), mijn verwachtingen zijn aanzienlijk anders (toen: wat krijg ik nu in 's hemelsnaam op mijn bord? nu: benieuwd hoe het verhaal is vormgegeven en "ingekleurd"), en de versie die ik zie is een half uur langer, hetgeen de regisseur naar het schijnt veel meer ruimte heeft gegeven om zijn personages extra diepte en achtergrond te geven.
        En nu? Wel, of je het nu hebt over de versie van 163 of die van 196 minuten, ik kan goed begrijpen hoe deze film voor veel mensen te lang (resp. véél te lang) is, maar tot mijn grote verbazing heb ik er de volle 3 uur en 5 minuten (zuivere speelduur) geboeid naar zitten kijken. Het acteerwerk bevat een aantal zeer sterke vertolkingen, met voorop Brian Cox als Agamemnon ("Then every son of Troy shall die !") en Eric Bana als Hector. De lichtgewicht-rol van Orlando Bloom zal misschien veel mensen tegen de borst stuiten maar past wel heel goed bij het personage van Paris, en hoewel Brad Pitt teveel "een mooie jongen" lijkt om de oorlogsmachine Achilles te spelen vond ik hem toch in de loop van de film steeds beter worden, ook al omdat hij nergens moeite doet om zijn personage "aaibaarder" te maken (waar Hector vecht om zijn land te beschermen, is Achilles enkel op zoek naar roem). En Odysseus krijgt natuurlijk minder aandacht in een verhaal dat primair over andere helden gaat, maar Sean Bean maakt toch het meeste van zijn scènes (geholpen door een erg leuke introductie).
        Overige pluspunten zijn het prachtige camerawerk (zeker op de superbe Blu-ray), de geweldige FX, de on-Hollywoodse onsentimentaliteit (bij de inname van Troje gedragen de Grieken zich echt als beesten, compleet met zuigelingen tegen de muren gooien, vrouwen verkrachten en mannen lynchen, en de kijker blijft daarbij weinig bespaard) en de bijzonder indrukwekkende gevechten, met dat tussen Achilles en Hector als hoogtepunt – ècht spannend, ook al wist ik hoe het zou gaan aflopen. Minpunten zijn er weinig, afgezien van een enkel overdreven heroïsch moment dat Pythonesk aandoet ("I am Ajax, breaker of stones! Look upon me and despair!" – dat heeft voor mij persoonlijk ook een onaangename echo van Galadriels "All shall love me and despair!"). En de veronderstelling dat dat extra halve uur iets heeft toegevoegd qua karakterisering, die snijdt voor mij wel hout, want bij elk der personages ben ik me toch wel bewust wat hij of zij weet en waar hij of zij naar handelt... of is dat toch ook weer die achtergrondkennis?
        Uiteindelijk vind ik het toch moeilijk in te schatten: hoeveel van mijn waardering geldt het prachtige verhaal en hoeveel de filmische uitbeelding ervan? Misschien gaat mijn bericht dan ook meer over het "totaalpakketje" van de Ilias + een stukje Odyssee + Troy en kan ik elk der elementen daarvan niet los zien van de rest, maar het feit dat ik in ieder geval al niet teleurgesteld was door de verfilming (en dat ik hem twee keer in een week met volle aandacht heb bekeken) duidt er voor mij toch op dat ik dit ook onafhankelijk van Homerus een prachtige film vind met een uitstekende balans tussen psychologie, politiek en spektakel.

avatar van rcuppen79
Troy is geïnspireerd op het oude verhaal van de Trojaanse oorlog uit de ‘Ilias’ van de Griekse dichter Homerus. Maar behalve de oorlog zelf heeft deze film bitter weinig met dat verhaal te maken. Net als de tv-film Helen Of Troy worden ook hier weer de Trojanen als goeierikken en de Grieken als slechterikken afgeschilderd. Achilles is hier een krijger die vooral voor eigen glorie vecht en niet voor zijn liefde voor vaderland. Het verhaal heeft ook weinig om het lijf, maar het is onterecht om Troy als een inhoudsloze knokfilm af te schilderen. De film ziet er prachtig uit, maar heeft inhoudelijk ook zeker wat te bieden. Brad Pitt speelt een weinig charismatische rol als Achilles, maar dat was waarschijnlijk ook de bedoeling. Zijn karakter heeft de meeste diepgang en kent ook de grootste ontwikkeling gedurende de film. De Australische acteur Eric Bana speelt zijn rivaal Hector en is een stuk charismatischer (maar daardoor ook minder interessant). Acteerveteraan Peter O’Toole is altijd al één van mijn meest favoriete acteurs en stelt ook hier weer niet teleur. Hij geeft de film de nodige drama mee. Ook Brian Cox is een acteur waarop je altijd wel kunt vertrouwen om een goede schurkenrol af te leveren. Het liefdesduo Orlando Bloom en Diane Kruger vond ik daarentegen oersaai. Ook de rollen van Sean Bean als Odysseus en Brendan Gleeson als Menelaus hadden wat beter uitgewerkt mogen worden. Voor de rest is Troy entertainment van de bovenste plank!

Naast de bioscoopversie van 163 minuten, circuleert er ook een ‘directors cut’ van 196 minuten. Deze film is wezenlijk beter dan de bioscoopversie en kent meer diepgang in de personages en meer expliciet geweld, waardoor de film een stuk volwassener wordt. Die waardering van 4 sterren is dan ook vooral voor deze versie.

avatar van horned_reaper
Met erg veel pijn en moeite heb ik deze film uitgezeten. Het genre ligt helemaal in mijn straatje en de film is mooi gemaakt, maar mijn god wat is het verhaal slecht uitgewerkt.

De regisseur had duidelijk geen flauw idee hoe mensen zich zouden gedragen in dergelijke omstandigheden. De gemiddelde aflevering van de Powerpuff Girls is dieper over nagedacht.

Erg jammer, want er had zoveel potentie in gezeten .....

acja88
Langdradig en tamelijk saai.

avatar van Boneka
Voor de zoveelste keer gezien. Half puntje er zelfs bij. Als je hier niet van houdt, houd je gewoon niet van dit soort genre. De sfeer is fantastisch mooi in beeld gebracht. muziek, veldslagen, vleugje romantiek en karakterrollen. Bovendien is deze lange versie van 3 uur een absolute meerwaarde dan de bioskoopversie waar een stukje rust in ontbreekt. De balans is in deze uncut versie bijzonder goed in beeld gebracht. Daarbij had ik meer gevoel voor de Trojanen dan de Grieken met Brat Pitt die zijn rol goed vertolkt. Nog meer was ik gecharmeerd van de rollen van Eric Bana die Hektor geweldig neerzet, Brian Cox en de helaas overleden filmheld Peter O'Toole. Wat een glansrol opnieuw voor hem. Topper!!

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Enorm genoten gisteravond van de Directors Cut. Ruim 3 uur, maar zeer de moeite waard. Extra scenes zorgen voor rustmomenten tussen de belangrijkste gevechten en scenes van de filmen, en maken bekende scenes langer/interessanter ( love scene Paris/Helen, inname van Troje.
Film blijft fier op 5* staan, geweldig epos

avatar van SillyBilly23
De openingsscène, meer bepaald de vechtscène met Achilles en de aanloop ernaar vond ik destijds waanzinnig. Krijg er nog steeds kippenvel van. Als een film zo start, weet je dat het goed zit.

Wolfgang Petersen regisseert hier dé duurste spektakelfilm van de laatste jaren. Kennis van de Griekse mythologie, Homerus zijn 'Ilias', het befaamde paard en hoe Achilles zijn naam aan een lichaamsdeel gaf, ze helpen je een heel eind op weg. Pitt, Bloom en Bana acteren op een hoog niveau. Fantastisch camerawerk, scenario en gevechtsscenes maken van Troy een geweldige oorlogsfilm waar mensenlevens van geen tel zijn. Of hoe de mensheid duizenden jaren later nog niet veel heeft bijgeleerd. 4*

avatar van david bohm
Heb de directors cut gezien en vind de ruim drie uur vlot voorbijgaan. Met recht episch dit verhaal en de aankleding, de cinematografie en het acteerwerk zorgen voor een prettige kijkervaring.

avatar van royals
Een grote productie die niet helemaal uit de verf komt. Te lang en erg gebeurt te weinig in mijn mening.

avatar van TornadoEF5
Erg goed, en een pak beter dan Gladiator.

Ik was vooral onder de indruk van het sterke verhaal dat voor de verandering wel de lange speelduur kon rechtvaardigen. Goed neergezette personages en leuke romantische zijlijnen. Het enige wat ik wat jammer vind is het gebrek aan charisma bij Paris/Orlando Bloom, en dat vond ik wat jammer. Ik vond de muziek ook bijdragen aan de goede sfeer. Een epos die me dus wel bevalt.

avatar van IH88
“You gave me peace in a lifetime of war.”

Het vreemde aan Troy is dat de film tweeënhalfuur duurt, maar toch gehaast aanvoelt. Vooral het begin en het einde worden er doorheen gejaagd. Dat terwijl er in het middengedeelte de tijd wordt genomen voor een aantal geweldige veldslagen en één-op één vechtpartijen. Het verhaal over Troje en de Grieken is bekend, en Troy probeert er zijn eigen draai aan te geven. Dat stoort niet echt.

Dat komt door de schitterende cinematografie, de locaties, de gave actiescènes en de acteurs. Vooral Pitt, Bana, Byrne, Bean en O’Toole zijn fantastisch. Bloom is verschrikkelijk en Kruger komt er bekaaid vanaf. Maar dat bijvoorbeeld het romantisch subplotje tussen Pitt en Byrne werkt is een groot compliment aan beide acteurs. Het is zelfs één van de betere verhaallijnen. Maar Troy is over het algemeen niet heel diepgaand en vooral een actievol spektakel. Ook niet veel mis mee.

Als we nu nog niet weten hoe die historie rond het Paard van Troye in elkaar steekt...
Eén van die historische films die ge moet gezien hebben en die kadert in die reeks monumentalistische films met een enorme spektakelwaarde en die doorgaans genoeg spankracht opbrengen om te blijven boeien.
De beste in zijn soort vind ik deze "Troy" nu ook niet al kan de muziek en de ganse setting best bekoren en wordt er over het algemeen goed geacteerd. Eigenaardig maar ik kan Brad Pitt moeilijk loskoppelen van het huidig tijdperk en 3000 jaar is veel, heel veel. Dit even terzijde, natuurlijk.

avatar van Night's Watch
De tweede film die ik zie van Wolfgang Petersen en ook over deze ben ik slechts gematigd enthousiast. Een slechte prestatie is het zeker niet maar het is slechts een middelmatige film in haar soort. Wolfgang had meer uit dit verhaal kunnen halen, zeker gezien de cast en financiën. De acteurs doen het goed en de gevechten zijn mooi in beeld gebracht, krap drieënhalve ster.

avatar van K. V.
De directors cut eens bekeken van deze film en ondanks de lange speelduur vond ik het geen slechte film. De film heeft zo z'n momenten en zag er prima uit. De cast deed het prima en de muziek paste ook bij de film. Ondanks dat dit genre me minder ligt, vond ik hem toch wel het bekijken waard.