13 Going On 30 (2004)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Gary Winick
met Jennifer Garner, Mark Ruffalo en Judy Greer

Jenna is 13 jaar, en wil graag populair zijn. De populaire meisjes maken alleen maar misbruik van haar. Van haar beste vriend Matt, krijgt zij toverpoeder waarmee al haar dromen uitkomen, ze wenst dat ze 30 jaar is, maar ze had nooit verwacht dat die droom uit zou komen...

avatar van Seifer
Waardeloze film is dit zeg, Jennifer Garne speelt ook zo irritant.

avatar van firekiddo
Nieuw idee, mooi en geniaal.

avatar van MovieHolic
Tja, typische film het ging me allemaal wat te gemakkelijk. Alsof niemand ziet dat ze is veranderd. Die collega van haar legt ook alles net zo geduldig uit, slecht gedaan dus. En dat stukje dat ze Thriller danst en ineens "iedereen" mee danst en die dans kent. Matig dus Al met al een wat kinderlijke film. Niet mijn ding.

Redelijke film met voorspelbaar einde. Kijkt wel lekker makkelijk weg als er niks op tv is.

avatar van Tommeh
firekiddo schreef:
Nieuw idee, mooi en geniaal.
Niets nieuw, mooi of geniaal aan.

avatar van yeyo
firekiddo schreef:
Nieuw idee.

Duidelijk nooit Big met Tom Hanks gezien..

avatar van BlueJudaskiss
Inderdaad niet nieuw en verre van geniaal. Wel een erg mooi productie-ontwerp en een frisse Jennifer Garner. Nog altijd twee redenen voor mij om dit een heerlijke film te vinden.

avatar van yeyo
Ja, vernieuwend is ook geen vereiste in dit genre. Ik vind het voor een typische romcom wel een energiek, speels filmpje.

Het meest opvallende aan de film vond ik eigenlijk dat een tiener uit de jaren 80 moeiteloos aan 2004 gewend is, zonder zelfs ook maar te vragen wat bijvoorbeeld een een mobiele telefoon is.

avatar van nakada
kos schreef:

Ze was wellicht een Star Trek fan ?

avatar van hjcool
een amusement film! Good end, makkelijk, noem maar op.
Maar ik heb me niet verveeld dus ik geef hem toch een voldoende!

avatar van Elineloves
'' OK, you can wipe the doe - eyed - Bambi - watching - her - mother - get - shot - and - strapped - to -the - back - of - a - van look from your face. ''

De film heeft een leuk gegeven (ookal is het niks nieuws), en is bij vlagen herkenbaar. Ik denk dat iedere puber er wel eens over droomde hoe het zou zijn als hij of zij ouder zou zijn. Sommigen wensen het, anderen vragen het zich af. Hoe is mijn leven over 20 jaar? Ben ik getrouwd? Heb ik kinderen? Een goede baan? Of komt er niks van mij terecht? Voor veel kinderen is het een droom, ouder zijn. Geen bemoeizuchtige ouders, geen verantwoordelijkheid hoeven afleggen en lekker doen en laten wat je zelf wilt. Maar heeft het volwassen leven ook werkelijk al die voordelen?

Alle ingrediënten zijn aanwezig: romantiek, humor, een wijze en morale les en natuurlijk gaat het ook niet allemaal van een leien dakje, maar zijn er de nodige tegenslagen.

Jennifer Garner en Mark Ruffalo zetten prima rollen neer en zijn hartstikke leuk samen. Jennifer is beeldschoon en Mark heeft iets charismatisch. Andy Serkis zorgt voor een leuke bijrol.

Het jaren '80 sfeertje is verfrissend en het spreekt je direct aan. Lekkere muziek, puik acteerwerk en een prettig wegkijkend verhaal maakt dit tot een leuke, romantische komedie.

Het is geen ''masterlijke film'' ofzo maar wel leuk en makkelijk te volgen.. Voor van die dagen dat je de hele dag thuis hebt zitten niksen en extreem snelle emoties hebt
Ik heb er van genoten.

Leuke feel good movie, heerlijk op een vrij avondje, gedachten uit en kijken maar.

Shiraz
ja leuke feel good movie, maar toch niet zo mij dingg

avatar van blurp194
Suffe romcom met een beetje te weinig humor wat mij betreft - en de humor die er in zit is vaak meer nog de situaties dan echte grappen, dus brullen van het lachen is het niet echt. Dat wordt dan wel wat gecompenseerd door Jennifer Garner en dat maakt het geheel nog net genietbaar.

avatar van Madeliefje
Best een leuk tienermeisjesfilmpje om met je jongere zusje te kijken. Echt zo'n film om in een vrolijke bui te kijken zonder kritische blik. Ontzettend voorspelbaar maar wel leuk.

*2 omdat er geen diepgang in zat maar ik wel heerlijk heb zitten kijken

avatar van dave
‘Big’ voor en door vrouwen.

Tot zover de originaliteit van deze romantische komedie. Bolstaand van clichés, voorspelbaarheid en toevalligheden kruipt de film met moeite richting het einde. Echt slecht wordt het gelukkig nergens, doch boeiend, komisch of op z’n minst interessant kan het evenmin genoemd worden. Garner zet een matige rol neer, terwijl Serkis en de jonge en oude Matt nog enigszins leuk uit de hoek komen. Vooral de stijl van Ruffalo staat me wel aan. Een clandestiene soapacteur. Of zoiets. Opgelet overigens, want buiten MJ's 'Thriller' is de muziek werkelijk huiveringwekkend en trekt deze het geheel flink naar beneden. Bedek die oren, mensen.

2,00 (2,25)

avatar van daxclusive
Best een aardige romcom!
Prima geacteerd, zo nu en dan wel een stukje humor.

Ik vond de film best goed! Word goed geacteerd en het verhaal zit zo in elkaar dat het de hele film intressant blijft. 4 sterren!

avatar van b00ts
13 in een dozijn.

Dick2008
Ik vind het begin wel aardig, dat is dan ook meteen het beste van de hele film. Ik kan wel begrijpen dat je dan 30 wil zijn, krengetjes. Blijkbaar heb ik dat gemist want toen ze 30 was en toen ze naar het feest ging, gatver toen zag ik dat ik hem al had gezien. Irritante film en erg overdreven spel allemaal. 1.0

avatar van SimoneMaria
Het is een keileuke film. Vooral als je zelf ook 30er bent... Het brengt je helemaal weer terug naar je eigen jeugd. Zo herkenbaar. Ik wou dat er een tijdmachine bestond, dan was ik terug gegaan naar de tijd dat ik zelf 13 jaar was, hihi. We zitten nu halve wegen de film en ik heb de dvd al besteld op marktplaats...
Zo zie je dat meningen verschillen....

avatar van kalehein
Heb altijd een zwak voor chick-flicks gehad en dan vooral ook omdat ze altijd een goed eind hebben.

avatar van Moviestar1979
Een typische chick flick-film met een niet al te origineel verhaal.
Het is immers al in meerdere films gebruikt.
Mijn vriendin vindt dit soort films ontzettend leuk.
In principe kijkt hij ook redelijk weg, maar hier blijft het ook bij.

Jenna wordt 13 jaar, en wil graag net zo populair zijn als haar "vriendinnen" waarmee ze optrekt.
Haar goede vriend Matt is hier niet bepaald blij mee, en ziet haar liever zoals ze is.
Echter (zoals we de meeste vrouwen kennen) drijft Jenna haar zin door, en wenst dat ze 30 jaar is.
De toverpoeder die ze van Matt heeft gekregen laat deze wens uitkomen.

Het vervelendste aan dit soort films vind ik meestal de standaard verhaallijnen.
Daarom scoren ze bij mij ook niet snel hoger dan 2,5 *.
Leuk om eens een keertje gezien te hebben, maar helaas kan ik er niet meer van maken.

2,5 *

avatar van mnrk
I'll have a Pina Colada, not virgin. Wanna see my ID? Totally have it!

Gewoon een leuke film van Gary Winick, het verhaal is niet zo bijzonder maar mede door de gehele aankleding en het acteerwerk krijgt deze film toch een aangenaam sfeertje mee en kijkt het allemaal prima weg...

Jennifer Garner en Mark Ruffalo spelen alle twee hun rol naar behoren en worden leuk bijgestaan door Andy Serkis...

Ook is de film voorzien van een leuke soundtrack....
13 Going on 30 - Original Soundtrack | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic

avatar van J.Ch.
Best een lieve film, 13 going on 30, vooral leuk voor onzekere pubermeisjes...
Als je het gegeven niks vindt wordt de film het ook niet voor je, maar ik had er zelf geen problemen mee. Vanzelfsprekend komt er een aantal verplichte clichés in de film voor, maar lang niet zo ergerlijk als soms in dergelijke films. Ik kon eigenlijk wel lachen om het puberale gedrag van Jenna, prima neergezet door Jennifer Garner. Haar gezichtsuitdrukking en hele manier van bewegen maken heel duidelijk dat ze niet thuis voelt in haar eigen lichaam.

Zoals dat hoort leert Jenna wat belangrijke lessen over volwassenheid terwijl ze ook iets van haar jeugd blijft houden. De tweestrijd tussen de volwassen en de puber Jenna komt het best tot uiting aan het eind, als Jenna Matt komt vertellen dat ze van hem houdt - op zijn bruiloft. Wat een timing, alleen een puber kan zoiets bedenken. Gelukkig overwint Jenna's volwassen kant haar puberale egoïsme, en gelukkig kan ze het allemaal nog eens overdoen, en natuurlijk komt het dit keer wel helemaal goed en krijgen we zelfs de bruiloft nog te zien.

Ik heb me nauwelijks gestoord aan de clichés of flauwe grappen (en bepaalde onwaarschijnlijkheden). Dit komt denk ik vooral omdat Jennifer Garner de tweestrijd in Jenna zo goed verbeeldt. Daarnaast heb ik een zwak voor Mark Ruffalo, hier weer eens heel aandoenlijk als schuchtere goedzak. Ik had een beetje moeite om te wennen aan Andy Serkis, maar dat is vooral omdat ik hem niet zo goed los kan zien van Gollum. Maar dat terzijde.

Al met al is 13 going on 30 gewoon een sympathieke film, geen meesterwerk maar wel prima verteerbaar.

avatar van Akkiej
Voorspelbaar en irritant acteerspel. Dat zijn de twee woorden die meteen in me opkomen bij deze film. Vooral het acteerwerk heb ik me aan geërgerd. Jennifer Garner zet de rol zo overdreven neer, dat het ongeloofwaardig wordt. Nee, niet mijn film.

Komedies... zal het er altijd wel lastig mee hebben.
Ook deze is alweer niet mijn ding, men kreeg me niet aan het lachen, niet één keer.
Heb van beide hoofdrolspelers al veel betere dingen gezien dan dit onding.

avatar van Daan258
Aardig voor 1x maar meer niet.
Cast en acteerwerk was prima maar verder was de film helaas niet erg grappig en wist me ook niet altijd even goed te vermaken. Het verhaal deed me wat denken aan Freaky Friday en The Hot Chick die ik allebei wel een stuk beter vind.

avatar van Vinokourov
Flauwe rommel . Het is dat de film niet zo lang duurde en dat het Mark Ruffalo heeft, anders was de score nog lager uitgevallen. Nergens was het grappig en de gimmick is ook slecht uitgewerkt. Een meisje van 13 wil graag thirty and flirting zijn, door toverstof wordt ze warempel 30 jaar oud en is ook naar het heden toegeflitst. Wat akkefietjes vanuit het verleden wil ze in die nieuwe setting goed maken, maar goed dat gaat allemaal zo opzichtig en ontzettend matig. Niet al te best dus.

Verstand op nul en lekker relexed kijken. Leuke film. Niets meer en niets minder.

vandaag om 12:40 uur