• 8.252.887 stemmen

Little Shop of Horrors (1986)

Muziek / Komedie | 94 minuten

Genre: Muziek / Komedie

Geregisseerd door: Frank Oz

Met onder meer: Rick Moranis, Ellen Greene en Steve Martin

Releasedatum: 16 april 1987

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Little Shop of Horrors

"Don't feed the plants."

De verlegen Seymour heeft een oogje op Audrey. Met de vondst van een bijzondere plant komt Seymour eindelijk in de schijnwerpers te staan. Toch zit er een keerzijde aan het succes. De plant is maar gek op 1 ding... bloed.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Seymour Krelborn

Orin Scrivello, DDS

Audrey II (stemrol)

Wink Wilkinson

Arthur Denton

avatar van Shunshine

Shunshine

Prachtige film heb hem op DVD. 5 sterren.

avatar van Wouter

Wouter

Een van de meest onderschatte films op imdb.

avatar van daviddoelen

daviddoelen

De film in het algemeen valt me bij herziening tegen, maar de onderstaande scené en het bijbehorende nummer "Mean Green Mother From Outer Space" zijn en blijven briljant.

avatar van josseheijmen

josseheijmen

*Recensie*

Schattige kruising tussen komedie en musical.

Origineel idee, mooi gemaakt. Steve Martin is geweldig, James Belushi en Bill Murray: fijne verrassing hen te zien als gastacteurs.

Maar, dit is niet aan mij besteed. Ik kan een aantal musicals goed hebben, Grease, Moulin Rouge, Chicago e.a. waardeer ik hogelijk; Bij 'Little shop of horrors' is alles me net iets té over the top.

Ach, als ik eerlijk ben ligt het verhaal me niet. Daarbij stoort het "oude", aftandse in de film me. Doet me denken aan West Side Story, waar dit me gek genoeg juist voor de film inneemt. Laten we het erop houden dat ik liever films zie waar iets "serieus" in gebeurt.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Onderhoudende komische musical die niet overal even sterk is. De liedjes zijn leuk, het verhaaltje nogal mager en voorspelbaar. Murray's hilarische bijrolletje is het hoogtepunt van de film. Redelijk.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2074 stemmen

Mwah... ik vond de liedjes eerlijk gezegd niet heel spectaculair en ik had veel meer van de film verwacht, een beetje irritant ook dat er heel veel momenten gezongen werden, momenten die ze beter niet hadden kunnen zingen. Het deden hem vooral de bijrollen voor mij, Bill Murray, John Candy en James Belushi waren zowat de hoogtepunten van Little Shop of Horrors, met die 3 heb ik echt kunnen lachen maar de rest viel wat mee. Het verhaal is opzicht wel leuk bedacht maar niet zo goed uitgevoerd en zodra die plant zo groot wordt als een huis wordt het echt té over de top en het einde is erg, heel erg voorspelbaar. Nou ja, nog even een pluspunt : de humor. Ik heb me verschillende malen dood moeten lachen om de situaties waar de hoofdpersonen zich in begaven. Misschien leuk voor een of twee keertjes maar ik hoef deze echt geen 5 keer per jaar te zien.

2,5* voor deze toch nog wel vermakelijke wegkijker.

avatar van JellevOosterhout

JellevOosterhout

een erg vermakelijker film die plant is zeker wel cool!

liedjes af en toe wat afgezaagd en soms zijn wat scene´s iets te voorspelbaar.

avatar van JellevOosterhout

JellevOosterhout

Steve Martin zet zijn personage op een geweldige manier neer dat liedje over dat hij tandarts is is echt meesterlijk!

avatar van hydraulix

hydraulix

Over het algemeen houd ik niet van musicals, maar deze vond ik geweldig! Heerlijke Broadway-stijl/sfeer, catchy nummers en goed geacteerd. Met name de chemie tussen Moralis en Greene vond ik bijzonder geslaagd en de stem van Audrey II was hilarisch!

avatar van janpaul

janpaul

steengoeie film een van mijn favorieten heb m verplicht op dvd moeten komen want telkens al die op tv kwam miste ik

avatar van ewalk

ewalk

MArtin als Tandarts is geweldig!

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11939 berichten

Saving Pvt. Pyle schreef:

Bill Murray is 'The masochistic patient', Steve Martin is 'The psycho Dentist'. Fantastisch gedaan door Martin: zijn blik in zijn ogen en zijn opgetrokken lip, het afdraaien van een kop van pop in 1 vloeiende beweging, de kniestoot in de maag van een jonge patient en hard omdraaien van de tang en dan de tang gewoon laten zitten, door het sleutelgat kijken of er iemand aankomt en dan de deur hard open doen zodat de tandartsassistente hard geraakt wordt door de openslaande deur.....

Dit was wel het hoogtepunt ja! Heel grappig, maar eigenlijk is heel de film dat wel. Heel erg van genoten.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Toen ik deze film als 12 jarig jongetje huurde dacht ik een echte horrorfilm te gaan zien

avatar van Tweeke

Tweeke

haha, was jij even verwonderd toen je hem zag denk ik

maar toch een heerlijke film naar mijn mening

avatar van ibendb

ibendb

Leuke musical, maar wordt saai naar het einde toe.

Little Shop of Horrors is een typische musical zoals ik het graag heb: over-the top, leuke liedjes en een grote lading humor. Ook de plant Audrey ll zorgt voor een hoop hilariteit. Toch kan de film zijn hoog niveau behouden. Na Steve Martins verschijning zakt de film een beetje in. Het verhaal wordt meliger en de liedjes ook. Maar Mean Grean Mother from Outer Space was dan een schot in de roos. Het acteerwerk was niet altijd even goed, maar dat stoort niet in een film als deze. 3*

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Leuk om eens gezien te hebben, de special effects zijn leuk gedaan. Personages over het algemeen ook wel. Zeker het stukje bij de tandarts was grappig. Muziek is ook wel leuk, vooral het eerste nummer was heerlijk bekend.

avatar van movimaker

movimaker

Love it 5 sterren

Basto

Heerlijke komedie, musical, fun camp, onzin werkje. Erg leuk!

4* dik

avatar van John Milton

John Milton

Tegen de verwachtingen in heb ik me enorm zitten vermaken. Bizar, campy en met de nodige humor weet Oz van Little Shop of Horrors iets heel leuks te maken. Zelfs de liedjes. Met name ‘cause I’m a dentist deed het echt voor me.

Onderhond

Leuk.

Had er niet zo héél veel van verwacht, al kan ik Oz ergens toch wel hebben. Niet alles wat hij maakt is even goed, maar het is op z'n minst toch wat anders dan normaal, zeker wanneer hij los mag gaan met special effects en poppen. Dit is daar de perfecte film voor uiteraard.

Het is allemaal érg cheesy, maar net het feit dat dat een beetje ingebakken zit in het idee maakt dat deze film zoveel jaar na datum nog steeds genietbaar is. Uiteraard ligt het er érg dik op, zijn personages niet meer dan één cliché en is het duidelijk een set en niet een daadwerkelijke stad waarin geacteerd wordt, maar Oz maakt daar gebruik van om de aankleding net wat leuker en origineler te maken.

De cast bestaat bijna volledig uit acteurs die potentieel extreem irritant kunnen zijn. Mornanis, Martin, Candy, Belushi, Murray, stuk voor stuk heren die ik me vooral herinner vanwege hun onuitstaanbare rollen. Maar dankzij wat bewuste miscasts (Martin) en hun dik aangezette personages stoort het hier voor geen meter. Ook Ellen Greene als een soort van vrouwelijke Jerry Lewis vond ik best leuk.

Maar de hoofdrol is uiteraard weggelegd voor Audrey II. Sowieso heb ik dan een zwak voor stop motion en poppenanimatie, maar dit zag er toch echt nog wel leuk en vaak erg gedetailleerd uit. Het is zelden dat ik nog van traditionele effects onder de indruk ben, maar dit was toch alleraardigst gedaan.

En de liedjes ... die zijn vooral oké. Passen binnen de fillm, zijn niet irritant of storend en da's zo ongeveer het maximum wat musical nummers voor mij kunnen zijn. Al bij al erg leuke film dus, ver boven m'n verwachtingen. Een meesterwerk is het niet, daarvoor ligt het dan toch net allemaal wat teveel buiten m'n smaak, maar verder weinig verkeerds over te zeggen.

Haha, dit is toch wel verrassend.

Basto

Heerlijke film! Maar dan wel de Director’s cut.

Geweldige muziek, fijne humor, all star cast en special effects die nog steeds alle cgi voor lul zetten.

Het eind van de DC is echt briljant!

Meesterwerk!

Basto

Inmiddels is de Director’s cut op blu ray verschenen. Idd stukken leuker

scorsese

Goeie film waarin een bloemenwinkel opfleurt als een medewerker een bijzondere plant vindt. Een frisse en originele film. Vanwege het simpele verhaal zakt het echter soms wel wat in. Maar de liedjes zijn bijna allemaal wel leuk en de hele aankleding is prachtig (vooral de plant is bijzonder mooi gemaakt). De cast weet het met genoeg enthousiasme te brengen en de hele finale van de director's cut is erg leuk.

Basto

Wat is de director’s cut toch een waanzinnig leuke film! Totaal anders dan de originele versie. En natuurlijk geen cgi, maar echt handwerk, kunst. Zo fantasierijk en geestig.

avatar van jipt

jipt

Ik dacht altijd dat dit een horror-anthologie was, maar wat blijk, het is een heerlijke swingende musical met leuke liedjes, goede effecten en een gruwelijk einde. 5*

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Sterk staaltje kitsch met een rechttoe rechtaan scenario. Rick Moranis en Ellen Greene spelen de hoofdrollen en zijn eigenlijk twee irritante karakters. Ellen Greene - die de rol ook jarenlang speelde op Broadway - zet een piepstemmetje op dat grappig is voor de eerste 10 seconden maar nadien al snel de keel uithangt. Dergelijke humor is voor mij een no go. Hoogtepunt van de film is voor mij dan weer de subplot met Steve Martin als de sadistische Elvis-tandarts, heerlijk! Na zijn (helaas al te korte) doortocht weet je weer wat leuke comedy kan voorstellen. Verder genoten van de drie zangeressen, vernoemd in de film naar de Phil Spector bandjes The Chiffons, The Ronettes en The Crystals. Ze geven met hun muzikale en vocale inbreng een grote meerwaarde. Stylish. Al vind ik dat men vanaf het midden van de film een instrumentarium begint toe te passen - m.n. het geluid van elektrische gitaren - die strikt genomen niet aan de orde was in het tijdperk van begin jaren zestig, maar dat is een detail in een productie die niet alleen een feest is voor het oor maar zeker ook voor het oog. En laten we het dan last but not least hebben over de plant. Een fantastisch pre-cgi meesterwerk dat in verschillende groottes beschikbaar was - een plant groeit namelijk - tijdens de productie. De behind the scenes documentaire geeft inzicht hoeveel ambachtelijk werk er in de plant(en) gekropen is en op welke mechanische wijze men deze op de filmset tot leven brengt. In de finale - wanneer de plant haar maximale grootte bereikt heeft - wordt het ding aan de gang gehouden door een vijftigtal mensen met allerlei hendels en knoppen. Goed voor de tewerkstellingsgraad.

Ben het eens dat het originele einde véél beter is dan wat men er uiteindelijk van gemaakt heeft. Het originele einde is episch, grappig, briljant, bigger than life … het zegt wel iets over hoe het publiek geëvolueerd is op dertig jaar tijd. Nu zou dit probleemloos wel kunnen.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een verfilming van de musical Little Shop of Horrors, die op zijn beurt weer is geïnspireerd op de kluchtige horrorfilm van Roger Corman uit 1960. Het verhaal is vrij identiek aan die film van Corman, met het grote verschil dat deze film dus vol zit met liedjes. En opvallend leuke en catchy liedjes. De titelsong is meteen een lekkere binnenkomer. Er volgen nog meerdere goede nummers, maar het met voor een Oscar genomineerde Mean Green Mother From Outer Space is wel een hele lekkere. Dit is vooral te wijten aan de fantastische stem van Levi Stubbs. Met zijn stem en het poppenwerk van een hoop vaklui die onder meer ook aan The Muppets werkten is plant Audrey II echt de grote ster van de show.

Een andere nominatie voor ster van de show is Steve Martin als heerlijk dik aangezette bad boy annex tandarts. Hoe hij op een gegeven moment met zijn motor een steeg binnen komt vliegen is hilarisch. Want sure, Rick Moranis en Ellen Greene spelen prima hoofdrollen, maar Martin trekt de aandacht. Het is vooral leuk om te zien hoe in de bekende tandarts-scène - de scène in het origineel met Jack Nicholson - Bill Murray ineens komt opduiken. De twee komieken lijken al worstelend op een tandartsstoel bijna een wedstrijdje te doen wie de show het meest kan stelen. Toch kan geen van hen winnen van de mensetende plant met kwaadaardige plannen. Daarover gesproken; aan iedereen het advies om de versie met het originele einde te bekijken. Het einde van de bioscoopversie - dat gemaakt moest worden omdat een testpubliek weer eens teveel zeggenschap kreeg - is waardeloos.

3,5 sterren.

Basto

Chainsaw welk eind bedoel je met het originele? Ik neem aan die met de wereldwijde uitbraak.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Basto schreef:

Klopt, het einde waarin Audrey en Seymour worden opgegeten en de wereld daarna wordt overgenomen door uit de kluiten gewassen planten. Zoveel beter dan het suffe einde van de bioscoopversie.

avatar van Shadowed

Shadowed

Melig.

Film met een redelijke status, maar die toch een lage hoeveelheid daadwerkelijke stemmen kent. Misschien ook niet zo vreemd, want Little Shop of Horrors volgt een ander pad dan je vooraf zou denken. Oz vermengt namelijk musical met horror, fantasy en komedie. Maar dat weten de meeste waarschijnlijk al.

Passie en talent zit er in ieder geval wel in, maar de grote hoeveelheid flauwe grappen gaan uiteindelijk vervelen. De film moet het dan ook vooral hebben van de bizarre typetjes die hier rondlopen, zoals die van Martin en Moranis. Moranis kan dit soort rollen met zijn ogen dicht, maar Martin past eigenlijk zo slecht in deze film dat het weer leuk wordt.

Plantje ziet er verder leuk uit. Echt briljant is het niet, maar het is allemaal lekker praktisch en dat heeft toch wel een bepaalde charme. Ondertussen misschien een klein beetje verouderd, maar het hoort wel bij de tijd dus veel kan je daar niet op aanmerken. Wel op de regie van Oz verder.

Want buiten de komedie en leuke effecten voelt het allemaal niet fris of luchtig genoeg aan en breekt de sfeer niet altijd even goed door. Er worden diverse pogingen voor gedaan, en enkele scenes zijn dan ook wel geslaagd, maar de kleinschaligheid van de film valt erg op en het wil allemaal gewoon niet optimaal lekker wegkijken.

Gelukkig duurt het verder niet lang en er gebeurt een hoop. Echt serieus leuk vond ik het alleen niet, maar de charme spat er soms vanaf. Leuk om eens gezien te hebben, maar een hoogvlieger vond ik het verder niet helaas. Voor diegene die van een kinderlijke en redelijk unieke horrorfilm houden, een aanrader.