Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.490.615)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1490615)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Nouja, de techniek wordt al eerste gebruikt, dat wil verder niet zeggen dat andere filmmakers zulke prachtige en fantasievolle werelden kunnen creëren zoals in Avatar.
Dat hij vooruitstrevende technieken heeft gebruikt is duidelijk, maar vooral de gigantisch mooi vormgegeven Pandora is een staaltje vakmanschap van het hele productieteam.
Daar ben ik het mee eens, de wereld van Pandora is puur vakmanschap. Alleen, voor vele mensen - waaronder mezelf - is dit de eerste echte kennismaking met dit 3D concept waardoor alles er nog eens extra mooi uitziet en het verhaal van ondergeschikt belang is. Ik ben er zeker van dat films als Lord of the Rings en - ik zeg nu maar wat - Pan's Labyrinth bijvoorbeeld er in 3D minstens even goed zouden uitzien. Komt daarbij dat die wel een sterkere verhaallijn hebben (toch zeker die laatste).
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vind het geen zware boodschap, niet zwaarder gebracht dan in Fern Gully of welke Ghibli dan ook. Er is ook niet echt een wijzend vingertje Boom wordt opgeblazen en dat vinden de bewonners niet leuk....
Het wijzende vingertje richting de Amerikaanse politiek van nu lijkt me toch duidelijk. Dat de VS landen binnenvalt voor bepaalde grondstoffen zowel in deze film als in het echt lijkt me geen toeval.
Ze wordt de lucht uit geschoten, weinig zin om haar verbrande lichaam voor een krijgsraad te brengen.
Ik heb het niet over dat moment. Als die boom kapot geschoten wordt, weigert zij mee te doen en vliegt ze terug naar de basis. Lijkt me in het leger nogal 'not done'. Zelfs in een huurleger als dit.
Actionfreak
-
- 454 berichten
- 0 stemmen
Voor de boekhouders. 
Avatar: meer dan 1 miljard - Privé - Telegraaf.nl [24 uur Actueel, ook mobiel] [prive]
.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Ze wordt de lucht uit geschoten, weinig zin om haar verbrande lichaam voor een krijgsraad te brengen.
Ik denk dat TOR de eerste desertie bedoeld, wanneer ze weigert op de Boom te schieten. Er wordt inderdaad nogal licht over deze weigering gegaan en ze kan vrij makkelijk de gevangen Sully bevrijden.
EDIT: ik zie dat hij zelf al geantwoord heeft
JeroenE.
-
- 103 berichten
- 418 stemmen
Iemand toevallig gehuilt omdat het allemaal zo mooi was
. De tranen liepen over mijn vaders wangen. Ik houd me flink.
Haha de tweede keer was nog veel emotioneler dan de eerste keer. En het scheelde niet veel of er kwamen inderdaad tranen , maar die zullen wel komen bij de Blu-ray versie. Best raar, dit is de enige film waarbij ik zo diep inleef. Heeft er iemand een idee wanneer ik de Blu-ray versie kan bestellen?
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
Kan je nog wel een half jaartje mee wachten, je zal hem vlak nadat hij uit de bios is verdwenen wel kunnen pre-orderen op bol.com of freerecordshop, zo krijg je hem op de dvd/blu-ray release dag binnen.
valenti13
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
avatar is gewoon f*king dolle shit!!
deze weekend zeker weer, voor 5e keer in 3D kijken
en zit er egt aan te denken om een full hd beamer aan te schaffen
zodat ik over paar maandjes weer kan genieten van deze overweldigende film, voor mij is dit wel het toppunt van wat ik heb gezien aan films
ken op dit moment geen andere film meer kijken dankzij avatar
die kunnen gewoon niet tippen aan avatar vindk
cameron heeft het goed gedaan, met hem zou ik wel een praatje kunnen houden
zodra jake in het regenwoud terecht komt dan is het egt knallen
maar van alle mooie momenten,
vind ik het moment net nadat die z'n eige ikran heeft bemachtigd het mooist
kreeg egt kriebels toen neytiri achter hem aan ging en ze rond toerde over pandora,zeker ook door de muziek
!!avatar!!
JeroenE.
-
- 103 berichten
- 418 stemmen
avatar is gewoon f*king dolle shit!!
deze weekend zeker weer, voor 5e keer in 3D kijken
en zit er egt aan te denken om een full hd beamer aan te schaffen
zodat ik over paar maandjes weer kan genieten van deze overweldigende film, voor mij is dit wel het toppunt van wat ik heb gezien aan films
ken op dit moment geen andere film meer kijken dankzij avatar
die kunnen gewoon niet tippen aan avatar vindk
cameron heeft het goed gedaan, met hem zou ik wel een praatje kunnen houden
zodra jake in het regenwoud terecht komt dan is het egt knallen
maar van alle mooie momenten,
vind ik het moment net nadat die z'n eige ikran heeft bemachtigd het mooist
kreeg egt kriebels toen neytiri achter hem aan ging en ze rond toerde over pandora,zeker ook door de muziek
!!avatar!!
ps dit is allemaal mijn mening en ik wil geen discussie aangaan!!
tenzij het positief is!!
Voor de 5e keer??? Word een dure maand voor jouw.
Maar ik ben zelf ook weer aan het twijfelen, denk dat ik nog wel een 3e keer heen ga. Maar het mooiste moment kan ik eigenlijk niet verzinnen. De hele film lang geniet je gewoon van elk moment.
Ralf81
-
- 715 berichten
- 683 stemmen
Gisteren Avatar met een geinig 3D-brilletje in de bioscoop gezien. Wat een indrukwekkende kijkervaring zeg, echt fantastisch! Op een film als deze wil ik niet eens kritiek hebben.
Ik vraag me alleen wel af of de hoge score hier komt door de film op zich of de unieke ervaring in verband met het 3D-effect. Wanneer dit laatste het geval is, is het natuurlijk oneerlijke concurrentie met andere (2D) films, gezien het feit dat Avatar vele goede films in de toplijsten voorbij knalt.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3099 stemmen
Op een film als deze wil ik niet eens kritiek hebben.
Viel mij inderdaad al op hoe weinig mensen nog objectief kunnen beoordelen.. nog maar te zwijgen over de mensen die zelf een avatar willen hebben enzo 
2116
-
- 24 berichten
- 799 stemmen
Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo bijzonder is aan deze film? Het is gewoon een scifi/fantasy. Snap niet waarom deze zich onderscheid van andere films. Oke de beeldkwaliteit en de manier waarop de hele planeet te zien is, is schitterend, mooi effects ed. En oke, hij is in 3d. Iets wat ik persoonlijk niet zo bijzonder vind, ik kijk me er scheel op, dat zal nog wat worden in de toekomst dan ben ik bang. Maar het verhaal zelf was toch drie keer niks? Misschien ligt het eraan dat ik liever een film kijk met een goed verhaal dan een film met mooie effects. Begrijp me niet verkeerd, ik vond de film in zijn geheel zeker niet slecht, door de beelden was het zeker de moeite waard, maar voor een spannende film of iets dergelijks hoef je deze niet te kijken...
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
Of je klikt op meningen en je bekijkt de recensies van mensen die er aandacht aan hebben besteed.
Ik noem je alvast 1 reden: Pandora, nog nooit heb ik een planeet op zo'n visueel onwaarschijnlijk mooie manier tot leven zien komen.
filmfan17
-
- 285 berichten
- 12 stemmen
Hoewel ik Dances with Wolves niet heb gezien snap ik de vergelijking met Na'vi als indianen heel goed. Maar als we dan even leuk gaan muggenziften moet James Cameron blij zijn dat de grote gemene boze kolonisten hebben gewonnen! Anders zag Amerika er ietsje anders uit vandaag, met vredige indianen en hun pijp. Oh wacht om even de moraal uit dit verhaal te vissen, we moeten de natuur inzetten om de grote geavanceerde kolonisten te verslaan. Tijgers en nijlpaarden in Zuid Amerika doe je ding! (beetje laat komt deze moraal, achja).
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Als ik de berichten zo allemaal lees dan lijkt het wel net of heel veel users in deze film 'het licht' of God gezien hebben. Blijkt ook wel uit het feit dat sommige users zelfs helemaal geen kritiek op deze film willen hebben. Ik heb in ieder geval steeds minder trek om deze film te bekijken. Mijn vermoeden is dat hij mij enorm zal tegenvallen.
Debo
-
- 271 berichten
- 465 stemmen
Ik verbaas me soms echt over het taalgebruik hier. Vooral bij dit soort films kom je regelmatig zo'n msn/chatbox-bericht tegen. En als je niet wilt discussiëren, reageer dan gewoon niet.
Helemaal mee eens! Ik snap ook niet dat men zich niet schaamt voor het slechte Nederlands of zouden sommigen gewoon niet beter kunnen?
filmfan17
-
- 285 berichten
- 12 stemmen
Helemaal mee eens! Ik snap ook niet dat men zich niet schaamt voor het slechte Nederlands of zouden sommigen gewoon niet beter kunnen?
Mijn stem heb je ook. Jammer genoeg zijn er zoveel berichten, terwijl 1 op de 100 werkelijk iets te melden heeft.
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
Of mensen die een reactie als bovenstaande(Debo) als mening markeren. Daar is die knop(het sterretje) niet voor bedoeld.
deft0nes
-
- 1071 berichten
- 1456 stemmen
Als ik de berichten zo allemaal lees dan lijkt het wel net of heel veel users in deze film 'het licht' of God gezien hebben.
"Het licht" of "God" zijn wel erg grote woorden, maar ik snap je verwondering. Doch, misschien kun je de kijkervaring er wel mee vergelijken. Ik ben meer dan 2 uur van deze film gewoonweg overbluft door alles wat ik te zien kreeg, wat ook een recensie aflevert die dat uitstraalt.
Ook dat kan ik begrijpen (al heb ik het zelf niet). Of je een film geweldig vind of niet, ligt (denk ik) aan de "liefde" die je voelt voor een film. En iets waar je (veel) liefde voor voelt, wil je sneller dingen vergeven (zoals cliché personages) of kun je gewoon geen fouten inzien, omdat je nog "verliefd" bent.
Als je verwachtingen omlaag zijn geschroefd, kan het alleen maar boven je verwachting uitstijgen, niet? 
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Ga hem gewoon kijken. Mij heeft ie overdonderd en dat zal bij jou misschien ook gebeuren. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo bijzonder is aan deze film? Het is gewoon een scifi/fantasy. Snap niet waarom deze zich onderscheid van andere films. Oke de beeldkwaliteit en de manier waarop de hele planeet te zien is, is schitterend, mooi effects ed. En oke, hij is in 3d. Iets wat ik persoonlijk niet zo bijzonder vind, ik kijk me er scheel op, dat zal nog wat worden in de toekomst dan ben ik bang. Maar het verhaal zelf was toch drie keer niks? Misschien ligt het eraan dat ik liever een film kijk met een goed verhaal dan een film met mooie effects. Begrijp me niet verkeerd, ik vond de film in zijn geheel zeker niet slecht, door de beelden was het zeker de moeite waard, maar voor een spannende film of iets dergelijks hoef je deze niet te kijken...
Je geeft zelf het antwoord al:
Oke de beeldkwaliteit en de manier waarop de hele planeet te zien is, is schitterend, mooi effects ed. En oke, hij is in 3d.
Bovendien zijn de ontdekkings- en actiescenes erg strak geregisseerd.
Verder is het verhaal niet echt sterk, maar ook niet vervelend. Een aangezien het audio visuele aspect de ster is, is het eigenlijk wel zo prettig dat het verhaal niet te veel aandacht vraagt. Bij een typische acteursfilm zoals Doubt ga te toch ook niet klagen dat er geen wereldschokkende special effects of dynamisch camerawerk gebruikt is.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Verder is het verhaal niet echt sterk, maar ook niet vervelend. Een aangezien het audio visuele aspect de ster is, is het eigenlijk wel zo prettig dat het verhaal niet te veel aandacht vraagt. Bij een typische acteursfilm zoals Doubt ga te toch ook niet klagen dat er geen wereldschokkende special effects of dynamisch camerawerk gebruikt is.
Nee, daar heb je gelijk in, maar zulks soort films worden nog wel eens vergeleken waar ik me overigens kapot aan erger.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als ik de berichten zo allemaal lees dan lijkt het wel net of heel veel users in deze film 'het licht' of God gezien hebben. Blijkt ook wel uit het feit dat sommige users zelfs helemaal geen kritiek op deze film willen hebben. Ik heb in ieder geval steeds minder trek om deze film te bekijken. Mijn vermoeden is dat hij mij enorm zal tegenvallen.
Dus door de vele positieve berechten krijg je minder de zin de film te gaan zien?
Nou, dan heb ik hier een interessante tiplijst voor je, die vallen vast mee. 
Ik kan je slechts aanraden er gewoon heen met een mild verwachtingspatroon, dan zal het best vermakelijk blijken. Het is tenslotte uiteindelijk niets meer dan een vermakelijke actiefilm met grensverleggende effecten. Ben overigens zelf wel erg blij dat ik op dag 1 de film lekker onbevooroordeeld ben gaan zien.
Falcon103
-
- 172 berichten
- 818 stemmen
.........
Verder is het verhaal niet echt sterk, maar ook niet vervelend. Een aangezien het audio visuele aspect de ster is, is het eigenlijk wel zo prettig dat het verhaal niet te veel aandacht vraagt..
helemaal mee eens, het zag er geweldig uit etc. maar moet wel zeggen dat ik in de bios heb over wogen om weg te gaan zo saai dat het was de eerste 2 uur, ik hoopte dus maar op een knaller van een afsluiting en die kwam er. eindelijk een kippenvel moment!!! dus dat einde heeft het gered van de onvoldoende!!
JohanG
-
- 5 berichten
- 10 stemmen
Ik moet zeggen dat ik na het zien van de trailer toch wel skeptisch was over deze film. Een hele film die draait om toch wel erg onrealistische en fantasierijke blauwe wezens.. Volgens mij zijn er voorheen weinig tot geen films geweest die hiermee wegkwamen.
Heb deze gisteren in IMAX gezien en vond hem werkelijk waar oogstrelend. Hij overtrof al mijn verwachtingen. Cameron is erin geslaagd om een prachtige wereld te creëren die tot in de puntjes is verzorgd. Door middel van de gebruikte 3D technieken komt deze fictieve wereld met zijn nog fictievere wezens echt tot leven, waardoor de fantasiewereld wordt gebracht met een realisme die neigt naar perfectie.
Natuurlijk, het verhaal is uitermate cliché en voorspelbaar (dat was bij Titanic niet anders), maar dat is niet waar het in deze film hoofdzakelijk om draait. Het gaat om de filmervaring die je 'letterlijk' op je af moet laten komen. Met name in de stille scenes in de natuur valt er zo veel te zien, waardoor Cameron met het wat lichte en voorspelbare verhaal wegkomt. Ben wel benieuwd wat er op DVD van deze film overblijft..
In ieder geval heeft Cameron met Avatar een sterk staaltje filmkunst afgeleverd. Waar de man met Titanic baanbrekend was wat betreft special effects, is hij dat nu opnieuw als het gaat om 3D. Hij legt de lat weer een stukje hoger voor alle toekomstige 3D films en die mogen er wat mij betreft, als ze op deze manier worden uitgevoerd, niet genoeg komen. Ben dan ook zeer benieuwd of 'Alice in Wonderland' die begin maart verschijnt, aan de hoge verwachtingen kan voldoen.
Avatar vond ik in ieder geval alvast een wonderlijke filmervaring!
deft0nes
-
- 1071 berichten
- 1456 stemmen
Er schiet me ineens iets te binnen.
Stel nu dat Cameron dit precies zo gedaan zou hebben, dus dat Cameron Pocahontas bijna woord voor woord nageaapt heeft. Is dat niet alleen maar goed? Doet Cameron dan eigenlijk niet wat Disney in de 20ste eeuw gedaan heeft; namelijk (eeuwen) oude verhalen in een nieuw, bijtijds jasje stoppen en sprookjes voor een nieuwe (soms heel jonge) generatie toegankelijk(er) te maken?
xJordix
-
- 4 berichten
- 5 stemmen
Ik ben er zondag naartoe geweest, 3d versie in de Must See. Ik had er al hoge verwachtingen van omdat ik alleen maar positieve dingen om me heen hoorde. Maar wat is dit een geweldige film zeg!
Ik zat helemaal in de film, echt een prachtige wereld die je fantasie laat gaan! Ik moet zeggen, dit is echt de beste film die ik heb gezien tot nu toe...
Daarom 5 sterren, ik kan echt geen minpuntje ontdekken.
(volgende week weer!!!)
sinterklaas
-
- 11821 berichten
- 3321 stemmen
Avatar kan btw ook wel een beetje "Dances With Wolves, maar dan op een verre planeet" genoemt worden. 
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
79 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.908 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.354 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.179 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









