Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 175 minuten
Alternatieve titel: Een Brug Te Ver
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Richard Attenborough
Met onder meer: Dirk Bogarde, Sean Connery en Michael Caine
IMDb beoordeling:
7,4 (67.024)
Gesproken taal: Engels, Nederlands, Pools, Duits en Latijn
Releasedatum: 23 juni 1977
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vandaag om 23:50 uur op BBC 4
Plot A Bridge Too Far
"Out of the sky comes the screen's most incredible spectacle of men and war!"
Het is tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hebben het meeste van Frankrijk verloren en de geallieerden troepen besluiten om hun de beslissende trap te geven. Ze plannen om duizenden soldaten te droppen in Nederland en houden daar een paar sleutelplaatsen vast, tot versterking aankomt. De belangrijkste plaats is de brug bij Arnhem; wanneer deze is veroverd, kan deze alles blokkeren van het westen van Duitsland.
Externe links
Acteurs en actrices
Lt. Gen. Frederick Browning
SSgt. Eddie Dohun
Lt. Col. John O.E. Vandeleur
Maj. Gen. Robert E. Urquhart
Lt. Gen. Brian G. Horrocks
Col. Robert Stout
Lt. Col. John D. Frost
Maj. Gen. Stanislaw F. Sosabowski
Generalmajor der Waffen-SS Karl Ludwig
Dr. Jan Spaander
Reviews & comments
bugbig
-
- 47 berichten
- 37 stemmen
Dit is natuurlijk een klassieker uit de filmgeschiedenis.
En ik hou wel van dit soort oorlogsfilms. Elke partij spreekt zijn eigen taal, een groot pluspunt voor zulke film en hoewel alles waarschijnlijk niet geschiedkundig correct zal zijn is dit toch een belangrijke gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Een pleiade aan grote namen doen hierin mee, teveel om op te noemen, maar het is wel eens leuk om ze als jonge mannen in actie te zien, tenslotte zijn ze nu allemaal zestigers (of overleden).
De actiescenes en decors zijn prachtig mooi gemaakt, zeker voor die tijd, toen een van een blue screen nog geen sprake was en met alle requisieten nog moest bijeen zoeken.
Talloze vliegtuigen, tanks en allehande oorlogsmaterieel moest worden bijeen gezocht voor het maken van deze film. Knap staaltje werk van de verantwoordelijken hiervoor.
Hoewel de film nu al 30 jaar oud is, blijft het een mooie en eens een niet typische Amerikaanse heldenfilm, maar toont de film ook hoe men als Amerikanen en Britten aan de verliezende zijde staat, al was dat maar tijdelijk.
ik wil toch ff reageren, je zegt dat er talloze voertuigen etc. voor deze film gezocht zouden zijn: niets is minder waar, ik was op de lokatie toen deze film gemaakt werd, en de meeste voertuigen, zelfs de tanks, waren voorzien van karton, hout en beschilderingen!! Wat overigens nog knapper is, als het vinden van originele requesieten, dat dan weer wel
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Een van de mindere scenes uit de film was, ....rijdt met zijn zwaar gewonde kameraad door het bos richting de arts, enz. Volgens een kenner (veteraan ???) destijds op tv tijdens 5 mei viering, volledig verzonnen.
Hier wil ik even op reageren. In een interview met Cornelius Ryan, de auteur van het boek `Een brug te ver`, las ik dat de auteur gebeurtenissen alleen maar in zijn boek opnam, als deze door 5 of meer betrokkenen, onafhankelijk van elkaar, konden worden bevestigd. Hoe onwaarschijnlijk de scene ook lijkt, het is belangrijk te weten dat de situatie in sept `44 voor alle partijen enorm chaotisch was. In zo`n chaos kunnen zich de meest bizarre situaties voordoen. Ik trek daarom de mening van de kenner (veteraan???) in twijfel.
Sommigen vonden deze film nogal onoverzichtelijk. Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Om de film goed te kunnen begrijpen, denk ik dat enige kennis van operatie Market Garden van belang is. Zeker omdat verschillende eenheden verspreid over zuid-Nederland gedropt werden. Amerikaanse 101st bij Eindhoven, Amerikaanse 82nd bij Nijmegen, Engelse 1st Airborne bij Arnhem evenals de Poolse 1st Independent Parachute Brigade. Misschien wordt de film met deze kennis iets makkelijker te volgen.
TerryA
-
- 547 berichten
- 2459 stemmen
Komt omdat de inlichtingen die door de ondergrondse in nederland werden genegeerd.
hier werd doorgegeven dat er een ss divisie was onder leiding van walter model. een uitmuntende strateeg in de verdediging!!!
als ze naar de inlichten hadden geluisterd hadden ze waarschijnlijk operation margetgarden niet door laten gaan...
dat is niet helemaal waar (in het echt was er ook een goede reden waarom de Britten NIET naar de nederlands inlichingen konden luisteren) - iets dat niet naar voren kwam in deze film:
The Dutch resistance was ignored by the British forces at Arnhem. There was a very good reason for this: Britain's spy network in the Netherlands had been thoroughly and famously compromised — the so-called England game ("Das Englandspiel"), which had only been discovered in April 1944. After the war, claims arose that the Dutch resistance had indeed been penetrated. One high-ranking Dutch counterintelligence officer, Lieutenant-Colonel Oreste Pinto, published a popular book, "Spy Catcher", part-memoir and part counterintelligence handbook. In it, he claimed that one of the leading figures in the Dutch resistance, Christiaan Lindemans had been a German agent and had betrayed Operation Market Garden to the Germans. Lindemans was arrested in October 1944, but committed suicide in his cell in 1946 while still awaiting trial.
maar op zich is deze film wel goed in elkaar gezet en voor de grootste gedeelte wel trouw aan de echte gebeurtenissen, en dus zeker een anrader
TerryA
-
- 547 berichten
- 2459 stemmen
Hier wil ik even op reageren. In een intervieuw met Cornelius Ryan, de auteur van het boek `Een brug te ver`, las ik dat de auteur gebeurtenissen alleen maar in zijn boek opnam, als deze door 5 of meer betrokkenen, onafhankelijk van elkaar, konden worden bevestigd. ...
er zijn verschillende scenes in de film dat niet in het echt gebeurde en in het film plot werden geschreven om de amerikaanse bioscoop markt tegermoet te komen!
ik betwijfel of deze scene dat Dick2008 noemt in de boek van Cornelius Ryan voor komt?
wel weet ik dat die hele scene met Robert Redford als extra voor film was geschreven omdat ze "een amerikaane hero" wouden hebben in de film!
er zal vast wel ook andere scenes geschreven zijn om dezefde reden denk ik?
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Goed oorlogsdrama met sterrencast, verplichte kost voor de inwoners van Nederland. Geen meesterwerk maar wel goed.
Movsin
-
- 8286 berichten
- 8432 stemmen
Ik zag deze film enige tijd terug en vond het een zeer goed gemaakte oorlogsfilm met veel sfeer en handelend over een gebeuren zeer velen onder ons bekend. Indrukwekkende beelden, niet vergetend dat de film ondertussen 30 jaar oud is.
Soms wordt het wel moeilijk om volgen : wie is wie en waar bevindt men zich eigenlijk, maar dit doet in zijn geheel niets af van de waarde van de prent die toch duidelijk stelt dat die "beslissende trap" dramatisch verliep.
Een betere kennis, zoals Arnhemmer hierboven schreef, ware inderdaad nuttig geweest. Voor de volgende keer.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Gewoon raar dat deze niet in de top 250 staat. Dit is een super mooie film, realisme is er zeker en het is tenslotte ook een waar gebeurd verhaal.
4.0*
TerryA
-
- 547 berichten
- 2459 stemmen
Gewoon raar dat deze niet in de top 250 staat. Dit is een super mooie film, realisme is er zeker en het is tenslotte ook een waar gebeurd verhaal.
4.0*
helemaal mee eens - het is ook veel meer realistische dan bijv Saving Private (bloody) Ryan maar er zijn blijkbaar veel mensen die de SpielbUrg approach meer intersant vinden?!
A Bridge Too Far is zeker een 8+ uit 10 waard. het was wel in de jaren 70 gemaakt dus ietsjes verouderd maar toch blijft het een absoluut aanrader voor film kenners en liefhebbers
het draait ook op het moment (3x voorbij zien gaan op Ziggo digital Tv hier in nederland de laatste paar weken op gratis movie channel met digital plus packet) - en zonder reclames en in widescreen ook nog!
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
helemaal mee eens - het is ook veel meer realistische dan bijv Saving Private (bloody) Ryan maar er zijn blijkbaar veel mensen die de SpielbUrg approach meer intersant vinden?!
A Bridge Too Far is zeker een 8+ uit 10 waard. het was wel in de jaren 70 gemaakt dus ietsjes verouderd maar toch blijft het een absoluut aanrader voor film kenners en liefhebbers
het draait ook op het moment (3x voorbij zien gaan op Ziggo digital Tv hier in nederland de laatste paar weken op gratis movie channel met digital plus packet) - en zonder reclames en in widescreen ook nog!
Inderdaad! 
Tja, ze draaien natuurlijk alleen de beste films zovaak achter elkaar!
Ik heb de film pasgeleden op dvd gezien dus niet meer op tv gekeken. Ook de film:
Kelly's Heroes
draait vaak op digitaal televisie!
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Bij herziening blijft het een drie, maar wel krap. Als je band of brothers hebt gezien krijg toch het gevoel dat het hier en daar niet meer zo realistisch is. Voorbeeld: een dame moet de hand van een gewonde soldaat vasthouden en 10 seconden later is hij dood.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
A Bridge too Far..... Ach.
In het algemeen een mooie film.
Heeft zo z'n dieptepunten, maar is op vele gebieden wat mat.
Sommige scénes duurde gewoon te lang.
Bijvoorbeeld scénes waarin je een persoon alleen in een auto zag voortbewegen, dit duurde soms wel een minuut, terwijl er niks gebeurde.
Halverwege ben ik helaas in slaap gevallen. Dat is me nog nooit eerder gebeurd!
Teruggespoeld natuurlijk en uiteindelijk toch nog afgezien.
A Bridge too Far... Niet slecht, niet geweldig.
3***
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Bij herziening blijft het een drie, maar wel krap. Als je band of brothers hebt gezien krijg toch het gevoel dat het hier en daar niet meer zo realistisch is. Voorbeeld: een dame moet de hand van een gewonde soldaat vasthouden en 10 seconden later is hij dood.
Die dame in de scene moet `Kate ter Horst` voorstellen. Kate ter Horst was een Oosterbeekse huisvrouw/ moeder die haar huis beschikbaar stelde als toevluchtsoord voor gewonde Britse en Poolse para`s. Kate was in de dagen van sept `44 een grote steun voor deze jongens en heeft vele van hen inderdaad tijdens het sterven begeleid. Mede daardoor kreeg ze de bijnaam: Angel of Arnhem. Kate ter Horst kwam door een tragisch verkeersongeval in 1992 om het leven. Zowel in Nederland als in Engeland werd een grote herdenkingsdienst gehouden. Ik ben van mening dat je de scene van Kate (en Kate zelf) onrecht aandoet door te oordelen dat deze weinig realistisch aandoet.
ABSURDE REALITEIT: In de film zie je een scene die zich in Kate`s huis afspeeld, waarbij, tijdens het verplegen van de gewonden, een Duitse kogel het huis binnendringt en een Britse soldaad doodt. De Nederlandse arts kijkt moedeloos van zijn werk op en gaat vervolgens weer verder aan `t werk.
De werkelijke reactie in sept `44 was dat een Britse arts/ verpleger kwaad naar buiten stoof, die Duitsers de huid vol schold en riep dat ze moesten ophouden het huis onder vuur te nemen, omdat er in het huis alleen maar gewonden werden verzorgd. De Duitsers verontschuldigden zich en vertrokken. Het huis werd daarna niet meer beschoten.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dit blijft toch de ultieme Engelse humor.
SS Panzer Officer
My general says there is no point in continuing this fighting! He wishes to discuss terms of a surrender!
Major Harry Carlyle
We haven't the proper facilities to take you all prisoner! Sorry!
SS Panzer Officer
[confused] What?
Major Harry Carlyle
We'd like to, but we can't accept your surrender! Was there anything else?
[German officer walks off]
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Dit blijft toch de ultieme Engelse humor.
Ja, maar ik kon er niet om bulderlachen.
Maar ik snap je punt. 
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dat is het juist met Engelse humor. Dat droge is geen "lach of ik schiet" humor, maar een soort constante glimlach. Erg prettig. 
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Dat is het juist met Engelse humor. Dat droge is geen "lach of ik schiet" humor, maar een soort constante glimlach. Erg prettig. 
Merk ik vooral bij Britse TV-shows.
Zoals "A touch of Frost"
Maar laten we niet afdwalen.
G to the J
-
- 288 berichten
- 0 stemmen
Redelijk lange zit..
maar vond het wel goede film
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
leuk dat ie in arnhem afspeelt,..
daar kom ik nog wel eens
Ik ook.
(alleen jammer dat de brug scenes in Deventer zijn opgenomen)
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Prachtfilm! Deze hoort in de top 250 en hij komt langzaam maar zeker dichterbij, mensen, kijk deze film en stem hoog, niet omdat ik het zeg, maar omdat ik zeker weet dat jullie deze film prachtig gaan vinden!
5.0*
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Prachtfilm! Deze hoort in de top 250 en hij komt langzaam maar zeker dichterbij, mensen, kijk deze film en stem hoog, niet omdat ik het zeg, maar omdat ik zeker weet dat jullie deze film prachtig gaan vinden!
5.0*
Ha ha, die Bart.
Dit keer ben ik het 100% met je eens. 
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Op een of andere manier associeer ik deze film altijd met The Longest Day. Zeg je de ene titel, dan denk ik de andere titel erbij en vice versa. Beide films hebben natuurlijk ook wel wat gemeen: de lengte en een uitgebreide sterrencast. Ook qua waardering ontlopen de films elkaar niet zoveel, al vind ik deze film wel iets beter. Iets meer drama en het speelt zich ook dichterbij huis af. Desondanks te lang en bij vlagen te oppervlakkig helaas.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Op een of andere manier associeer ik deze film altijd met The Longest Day. Zeg je de ene titel, dan denk ik de andere titel erbij en vice versa.
Dat zou kunnen komen doordat beide films naar hun gelijknamige boek zijn verfilmd. De schrijver van beide boeken is Cornelius Ryan. Zo gek vind ik jouw associatie dus helemaal niet.
Ik persoonlijk zit nog steeds te wachten op een verfilming van `De laatste slag` ( The last battle) over de slag om Berlijn. Dit is ook nog een boek van Cornelius Ryan, wat zeer de moeite waard is om te lezen.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik ook.
(alleen jammer dat de brug scenes in Deventer zijn opgenomen)
Die opnames heb ik nog gezien toen ik in Apeldoorn woonde. Nu kom ik zelf uit Doorwerth en ben letterlijk opgegroeid in het Airborne museum dat toen nu bij ons thuis gevestigd was, dus ik heb een beetje 'the best of both worlds'.. 
Freakshow79
-
- 65 berichten
- 311 stemmen
Naar mijn mening moeten ze een remake van deze film maken. ( tja...nu ze toch bezig zijn met remakes).
Waarom?
Zelfde verhaal in een nieuwe jasje, waar de explosies en ledematen zo je huiskamer in knallen.
Met de huidige technologie op het gebied van SE kan het alleen maar rauwer en realistischer worden.
Mee eens????
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Met de huidige technologie op het gebied van SE kan het alleen maar rauwer en realistischer worden.
`A Bridge Too Far` is volgens mij nooit bedoelt als een rauwe, realistische film.
Eerder een documentaire, die de gebeurtenissen in Sept`44 zo accuraat mogelijk probeert weer te geven.
Mee eens????
Nee, deze film is, in mijn ogen, een soort van monument. Dat moet je niet willen veranderen.
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Naar mijn mening moeten ze een remake van deze film maken. ( tja...nu ze toch bezig zijn met remakes).
Waarom?
Zelfde verhaal in een nieuwe jasje, waar de explosies en ledematen zo je huiskamer in knallen.
Met de huidige technologie op het gebied van SE kan het alleen maar rauwer en realistischer worden.
Mee eens????
deze film niet!
Maar er zijn genoeg slagen of andere belangerijke stukken geschiedenis van de wo2 die wat mij betreft verfilmd mogen worden.
Zoals falaise pocket, monte cassino, opmars van de duitsers, enz enz....
tevens vind ik dat de wo2 een beetje teveel gezien wordt aan de kant van de geallieerden.
Gerelateerd nieuws

WOII-klassieker 'A Bridge Too Far' over slag bij Arnhem zondag op televisie

WOII-klassieker 'A Bridge Too Far' over slag bij Arnhem vandaag op televisie

Bekijk deze fantastische films voordat Prime Video ze uit het aanbod verwijdert

Vijf klassieke Tweede Wereldoorlog-films die niet uit je lijst mogen ontbreken
Bekijk ook

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties

Lawrence of Arabia
Avontuur / Biografie, 1962
596 reacties

Lion of the Desert
Biografie / Drama, 1980
35 reacties

The Longest Day
Oorlog, 1962
563 reacties

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

The Killing Fields
Oorlog / Drama, 1984
219 reacties
Gerelateerde tags
netherlandstweede wereldoorlogbrugallieslegeroperation market garden gebaseerd op een waargebeurd verhaalmissiontanksoldaatarnhemmilitary operation jaren 40historical battle
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








