De Zeemeerman (1996)

Alternatieve titel: Tony, de Zeemeerman

Nederland / België / Duitsland
Komedie / Fantasy
111 minuten / 78 minuten (producer's cut)

geregisseerd door Frank Herrebout
met Daniël Boissevain, Gonny Gaakeer en Frans van Deursen

Tony is een knappe jongeman die iedere vrouw aan de haak zou kunnen slaan, mits... hij niet zo vreselijk naar vis stinkt. Om hem hier vanaf te helpen brengt een vriendin hem naar een professor die hier wel een middeltje tegen weet. En inderdaad, Tony raakt zijn vislucht kwijt, maar het middeltje heeft wel een heel rare uitwerking... zodat dit avontuur nog een vreemd staartje krijgt.

avatar van Quentin
Lijkt me 1:1,66 letterboxed in een 1,78 formaat ... gebeurd ook wel eens op dvd.

Nee zo zag het er niet uit. Het was volgens mij een (oude) 1:1,85 letterbox scan die ze hadden opgeblazen tot anamorph 16:9. Met links, rechts onder en boven een balk....

Reinbo
Anamorph was het niet, wel vreemd en zeer kunllig. Het was feitelijk gewoon letterboxed, maar met een veel te lage resolutie. Ik schat dat de afbeelding max 220 beeldlijnen benutte.

Een nieuw diepte punt in de kwaliteit waarop commerciele zenders hun content aanbieden.

Overigens wel knap dat er kennelijk ruim een half uur uit de originele versie te knippen is zonder de kijker het gevoel te geven dat ie iets mist. Een cultklassieker in wording

avatar van SnakeDoc
Ik heb met verbazing 78 minuten lang gekeken hoe slecht deze film wel niet was.

Het absolute Nederlandse dieptepunt op film gebied.

Kan er echt niet meer van maken dan een half sterretje!

Dit zou dus één van de slechtste Nederlandse films moeten zijn.
Tsja, ik vind het eigenlijk wel meevallen. Het is best een amusante film, ook al is ie wat kinderachtig. Maar hij doet niet onder voor een flodderachtige film of zoiets. Er zijn ergere films.

avatar van Donkerwoud
typisch geval van zo slecht dat het goed wordt. Had nooit gemaakt mogen worden en behoort moeiteloos tot het slechtste wat nl ooit bedacht heeft. En toch werkt hij op de lachspieren, met als absolute hoogte, ehm, dieptepunt, het droogneuken met een jukebox.

avatar van SnakeDoc
Hij staat gewoon weer terug in de Top 3 van de Flop 100

En heeeeeel terecht!

avatar van Drs. DAJA
Ja dit is heel bizar. Ken weinig films waaraan zo veel zo ongeloofelijk slecht is. Laat ik maar eens beginnen met wat ik nog redelijk vond; het camerawerk was vermakelijk contrastrijk, maar straalt uiteraard pulp uit. De dialogen zijn bizar slecht, evenals ieder kenmerk van het scenario...een vliegende penis... En dat wordt dan ook nog eens door vreselijke teksten benadrukt. Geen film gezien met zo'n bizar slechte sounddesign. Los van dat 70% simpelweg niet lip-synch is zijn de spreek-emoties ongelooflijk overdreven. De antagonist... zijn daar woorden voor? Nee, uberhaupt is De Zeemeerman iets wat moeilijk te omschrijven valt. Een soort van freakshow van de cinema; bizar, vervormd en totaal niet aantrekkelijk; maar je kijkt hem toch.

avatar van coopo
Deze film is gewoon vermakelijk omdat de film zo verschrikkelijk slecht is. Geef een kind van 10 een camera en maak een kind van 12 regisseur en je krijgt een betere film, echt ongelofelijk maar waar!

avatar van MC:T
stukje uit de zeemeerman?
is dit een stukje uit de film?

Ja.

avatar van MC:T
dan ben ik zeker niet van plan om 'm te zien

avatar van psycholamp
Oei, Manuela Kemp die geil loopt te doen... Bah. Altijd als ik haar zie dringt de geur van rook vermengd met zweet mijn neus binnen (zo stel ik me haar lichaamsgeur voor iig). Ja weet ik, ligt aan mij, maar wel nog een reden om dit niet te gaan kijken.

avatar van wess16
Raar en ranzig soort van sprookje. Zo raar en ranzig dat het weer leuk wordt. Inderdaad een cultfilm. Condoom omdoen bij onzichtbare man is wel het diepte- of, zo je wilt, hoogtepunt.

psycholamp schreef:

Mooie comi: rook en zweet. Jammer dat we geen geur-tv hebben... Benieuwd welke geur je neus bij andere acteurs en actrices binnendringt! Hoewel, Manuela is natuurlijk geen actrice...

avatar van Kiros
Regisseur Frank Herrebout: "Het is helemaal niet zo'n slechte film. Het is een genrefilm, die Rob Houwer op een bepaald moment tot familiefilm heeft gebombardeerd, maar dat is een marketingfout. De zeemeerman is een sprookjesachtige komedie bestemd voor een jong publiek, zeg maar van twaalf tot zeventienjarigen."

uh-uh...

Een breinaald in je oren steken en met een emmer pepperspray je gezicht wassen is een mildere straf dan het kijken naar deze film.
Ik kreeg spontaan eczeem op verschillende plekken na het ( niet af) kijken van dit stuk gedrocht.

lijkt me juist grappig

avatar van clockwork72
Waarom heeft deze film zo'n laag gemiddelde? Lijkt me gewoon een leuke kinderfilm..

avatar van filmamator
clockwork72 schreef:

Schijn kan bedriegen!

avatar van jumpstylemovie
Hij komt volgende week op tv!

avatar van Donkerwoud
clockwork72 schreef:

Ware het niet dat het geen leuke kinderfilm is maar een heel ranzige puberkomedie.

avatar van Quentin
Haha, deze geniale promo zenden ze nu uit op RTL8 voor vanavond:

YouTube - Tony de Zeemeerman promo

Geniaal!

best wel schandalig dit

Inderdaad een behoorlijke trieste bedoeling. De film zag er niet uit (ook qua beeldformaat) maar geluidstechnisch was het zeer waardeloos. Het was heel erg goed hoorbaar dat alle geluiden achteraf zijn toegevoegd en het klonk ook voor geen meter. Het belachelijke verhaal vond ik best leuk verzonnen maar helaas was de uitvoering zeer beroerd (inclusief special effecten) en viel er ook bitter weinig te lachen (de onzin met het condoom was eigenlijk het dieptepunt qua humor). Normaal propt men in een Nederlandse film vaak een portie tieten erin maar in deze film was alleen maar een behaarde piemel zichtbaar. Het beste van de film was eigenlijk nog de reclame tussendoor want dan werd je tenminste steeds voor 10 minuten uit je lijden verlost. Normaal heb ik een hekel aan reclames in film maar bij deze was het juist een genot. De cast was m.u.v. Huub Stapel (die speelde best leuk) bar slecht met als dieptepunt kwal Frans van Deursen.

P.S. Manuëla Kemp zag er best sletterig uit, niks mis mee trouwens.

avatar van jumpstylemovie
Ik kan me heel goed voorstellen waarom dit als de slechtste Nederlandse film ooit word gezien want het verhaal is ontzettend knullig, erg slecht uitgewerkt en vooral het audio gedeelte is verschrikkelijk. Het is ongelovelijk goed te horen dat het later opnieuw is ingesproken. Ik heb ook al een tijd niet zulk slecht acteerwerk gezien. Maar hij krijgt van mij niet de 0,5* omdat ik hem wel leuk vond om te zien en dit een typische gevalletje "zo slecht dat het leuk is" is. Er zaten een aantal momenten in waarbij ik hardop moest lachen omdat het zo slecht was

avatar van RuudC
Ach... Goed wil ik het zeker niet noemen, maar het kan slechter dan dit. Langzaamaan beginnen we echt neer te kijken op de jaren '90, maar tegelijkertijd beginnen dit soort dingen nostalgie te worden. Ik noem dan in de eerste plaats de typisch fletse beelden, de kapsels en kledingstijl, gigantische mobiele telefoons en ga zo maar door. Misschien heb ik me daar zo aan staan vergapen dat ik soms vergeet hoe slecht deze film is. Het verhaal, het acteerwerk, allemaal janken met de pet op. Veel grappen zijn verre van leuk. Sommige momenten doen de mondhoeken krullen en sommige momenten zijn leuk over de top, maar uiteindelijk is het toch vooral fijn wanneer de aftiteling in beeld komt. Eens maar nooit weer.

Reinbo
De kapsels, kleding en kleuren zijn juist typisch jaren 50. Heeft vrijwel niets met de 90's van doen.

avatar van RuudC
Meer dan je denkt. Behalve de auto's, Elvis Presley en Jerry Lee Lewis was er weinig fifties aan. Eind jaren '90 was het kapsel van de hoofdpersoon erg hip nochtans (om er maar even een uit te plukken). We zullen het in ieder geval eens zijn dat er niet bewust moeite is gedaan door de maker om het verhaal in een bepaald tijdshokje te plaatsen.