De Zeemeerman (1996)

Alternatieve titel: Tony, de Zeemeerman

Nederland / België / Duitsland
Komedie / Fantasy
111 minuten / 78 minuten (producer's cut)

geregisseerd door Frank Herrebout
met Daniël Boissevain, Gonny Gaakeer en Frans van Deursen

Tony is een knappe jongeman die iedere vrouw aan de haak zou kunnen slaan, mits... hij niet zo vreselijk naar vis stinkt. Om hem hier vanaf te helpen brengt een vriendin hem naar een professor die hier wel een middeltje tegen weet. En inderdaad, Tony raakt zijn vislucht kwijt, maar het middeltje heeft wel een heel rare uitwerking... zodat dit avontuur nog een vreemd staartje krijgt.

avatar van Vinokourov
Niet de slechtste film aller tijden, maar toch ontzettend slecht. Manuela Kemp zet de meest slechte performance neer. 1,5*

avatar van -Roald-
Wat een meevaller zeg!
Leuk verhaal, redelijk tot goed geacteerd, vooral Daniël Boissevain droeg zijn steentje goed bij in deze film. Leuk dat Katja Schuurman ook nog een rolletje had, en nog een paar bekenden uit Flodder, Baantjer, enz. maakte het een stuk aangenamer. Het begin van de film zag er wel heel amateuristisch uit, maar tot mijn verbazing was het vervolg gewoon goed, alhoewel het einde toch wel wat cliché was.

avatar van BoordAppel
Reinbo schreef:
Deze film is helaas in het nadeel omdat meelopen zo populair is.....

Niet echt, het is gewoon een ontzettend slechte film. Er is werkelijk niets goed aan, maar vooral de dubbing is slecht. Alsof we nog in de jaren '80 leven. Maar ook de humor was nogal sneu, vooral die irritante geluiden die dan voor grappig moeten doorgaan waren treurig.

Ergerlijk saai ook, ik kan er echt niets meer dan een 0,5* voor geven. Maar wel leuk om deze film eindelijk eens gezien te hebben

avatar van DVD-T
Een week lang heb ik hier na uitgekeken.En vanavond heb ik hem dan eindelijk kunnen bewonderen.

En ik moet zeggen het viel mij heel erg mee, het is echt zo'n film die zo slecht is dat hij ook wel weer leuk word.Ook leuk om net als in andere Nederlandse films, zoals -Roald- al zegt, veel bekende acteurs te zien.De effecten zagen er nog redelijk uit en zijn leuk gedaan.Ik heb me er toch wel mee vermaakt.En ik heb weleens slechtere films gezien.

klein 2*

avatar van stephan73
Slechtste film aller tijden? Dat nog net niet, maar wel één van de slechtere Nederlandse films.
Hoe ze al die bekende Nederlanders hebben kunnen strikken voor deze film is me een raadsel, maar ik kan me ook voorstellen dat de meeste hier niet meer aan herinnerd willen worden.
Het acteerwerk was niet eens zo slecht, maar de dialogen waren behoorlijk lomp. Tevens was de humor enorm humorloos en werkte de scene's met Tony tijdens zijn ontzichtbaarheid totaal niet!

avatar van Spetie
Ik wilde deze film weleens zien vanwege de slechte kritieken en achteraf kan geconcludeerd worden inderdaad, dat het een erg matige film is. Echter zeker niet de slechtste allertijden. Effecten en acteerwerk waren nog best redelijk en hoewel de film verder nergens over gaat, vond ik het soms nog best geinig om te zien. Wat een hoop bekende Nederlanders deden er trouwens aan mee zeg, niet normaal meer.

avatar van maerk
Saaie prutsfilm van Nederlandse bodem.

Wat zoiezo al erg stoort is dat beeld/muziek niet goed bij het beeld gemonteerd zijn. Dit ziet er voor geen meter uit en is vreselijk irritant. De montage zelf is ook erg lelijk en Herrebout zou ik niet een regisseur maar eerder een prutser noemen. Het acteerwerk is het vreselijkste van allemaal. Om te huilen. Het enige leuke waren een paar wél geslaagde grappen en een verwijzing naar The Shining.

avatar van movie acteurs
Wat een flopper is dit zeg! Ik vind het verhaal stom en humor zat er ook niet in, bovendien werd er zwak geacteerd. Het begin stukje met die zeehond was gewoon dom. Een van de slechtste Nederlandse films ooit.

avatar van Donkerwoud
typisch geval van zo slecht dat het goed wordt. Had nooit gemaakt mogen worden en behoort moeiteloos tot het slechtste wat nl ooit bedacht heeft. En toch werkt hij op de lachspieren, met als absolute hoogte, ehm, dieptepunt, het droogneuken met een jukebox.

avatar van Drs. DAJA
Ja dit is heel bizar. Ken weinig films waaraan zo veel zo ongeloofelijk slecht is. Laat ik maar eens beginnen met wat ik nog redelijk vond; het camerawerk was vermakelijk contrastrijk, maar straalt uiteraard pulp uit. De dialogen zijn bizar slecht, evenals ieder kenmerk van het scenario...een vliegende penis... En dat wordt dan ook nog eens door vreselijke teksten benadrukt. Geen film gezien met zo'n bizar slechte sounddesign. Los van dat 70% simpelweg niet lip-synch is zijn de spreek-emoties ongelooflijk overdreven. De antagonist... zijn daar woorden voor? Nee, uberhaupt is De Zeemeerman iets wat moeilijk te omschrijven valt. Een soort van freakshow van de cinema; bizar, vervormd en totaal niet aantrekkelijk; maar je kijkt hem toch.

Inderdaad een behoorlijke trieste bedoeling. De film zag er niet uit (ook qua beeldformaat) maar geluidstechnisch was het zeer waardeloos. Het was heel erg goed hoorbaar dat alle geluiden achteraf zijn toegevoegd en het klonk ook voor geen meter. Het belachelijke verhaal vond ik best leuk verzonnen maar helaas was de uitvoering zeer beroerd (inclusief special effecten) en viel er ook bitter weinig te lachen (de onzin met het condoom was eigenlijk het dieptepunt qua humor). Normaal propt men in een Nederlandse film vaak een portie tieten erin maar in deze film was alleen maar een behaarde piemel zichtbaar. Het beste van de film was eigenlijk nog de reclame tussendoor want dan werd je tenminste steeds voor 10 minuten uit je lijden verlost. Normaal heb ik een hekel aan reclames in film maar bij deze was het juist een genot. De cast was m.u.v. Huub Stapel (die speelde best leuk) bar slecht met als dieptepunt kwal Frans van Deursen.

P.S. Manuëla Kemp zag er best sletterig uit, niks mis mee trouwens.

avatar van jumpstylemovie
Ik kan me heel goed voorstellen waarom dit als de slechtste Nederlandse film ooit word gezien want het verhaal is ontzettend knullig, erg slecht uitgewerkt en vooral het audio gedeelte is verschrikkelijk. Het is ongelovelijk goed te horen dat het later opnieuw is ingesproken. Ik heb ook al een tijd niet zulk slecht acteerwerk gezien. Maar hij krijgt van mij niet de 0,5* omdat ik hem wel leuk vond om te zien en dit een typische gevalletje "zo slecht dat het leuk is" is. Er zaten een aantal momenten in waarbij ik hardop moest lachen omdat het zo slecht was

avatar van RuudC
Ach... Goed wil ik het zeker niet noemen, maar het kan slechter dan dit. Langzaamaan beginnen we echt neer te kijken op de jaren '90, maar tegelijkertijd beginnen dit soort dingen nostalgie te worden. Ik noem dan in de eerste plaats de typisch fletse beelden, de kapsels en kledingstijl, gigantische mobiele telefoons en ga zo maar door. Misschien heb ik me daar zo aan staan vergapen dat ik soms vergeet hoe slecht deze film is. Het verhaal, het acteerwerk, allemaal janken met de pet op. Veel grappen zijn verre van leuk. Sommige momenten doen de mondhoeken krullen en sommige momenten zijn leuk over de top, maar uiteindelijk is het toch vooral fijn wanneer de aftiteling in beeld komt. Eens maar nooit weer.

avatar van otherfool
Hmm had hem stiekem nog wel iets lolliger in zijn slechtheid verwacht. Feitelijk is alleen de condoomscene er ééntje om in te lijsten qua ogen-uit-je-kop-schamen onderbroekenlol. De film is verder natuurlijk compleet niveauloos inclusief schmierende (en vrij zwakke) cast, dom verhaal met belachelijke dialogen en de nodige technische mankementen. Toch heb ik echt nog een hoop slechtere films gezien dan dit legendarische werkje.

1,5*.

Verre van de slechtste film ooit, daarvoor heb ik er toch echt meer van genoten dan van het gros van de Asylum films. Nou ja, 'genieten' is misschien niet het juiste woord, maar een morbide fascinatie en een paar lachers heb ik er toch zeker wel aan over gehouden. Voor wie deze film in godsnaam gemaakt is, is me compleet onduidelijk. Wat piemels hier en een hoop gevloek, maar tegelijkertijd komt de film door het uitblijven van de standaard seksscenes die we gewend zijn in dit land en bijzonder kinderlijke humor, alsnog erg lafjes over. Het meest hilarische is dan ook eigenlijk de enorme sterrencast die voor het gros eigenlijk best leuk en over the top acteren (Huub Stapel, Ben Cramer en Jerome Reehuis voorop), maar tegelijkertijd in bijna alle gevallen ook weer compleet ongepast over komen.

Nee, de Zeemeerman lijkt meer een film van het kaliber 'gemaakt door Rob Houwer, voor Rob Houwer', omdat ik me niet kan voorstellen dat men buiten de producent/scriptschrijver zelf een echte doelgroep voor ogen had. Onooglijke special effects, een achterlijk verhaal, uitzonderlijk kinderlijke humor en verder in ieder opzicht te slecht voor woorden, maar lang niet zo slecht dat er niet nog wat te lachen valt.

avatar van Demoniac
Toen ik de film in de tv-gids zag staan, werd ik toch een beetje nieuwschierig. Met in het achterhoofd zoiets van "het zal wel snel duidelijk worden waarom deze film zo'n laag gemiddelde heeft" had ik al een dvd'tje klaargelegd om dan te gaan kijken, maar dat bleek niet nodig te zijn. Het was geen straf om deze film te zien. Het verhaal is redelijk absurd en er ontstaan genoeg bijzondere situaties. Het tempo zorgde ervoor dat mijn gedachten niet echt afdwaalden en ik ergerde me ook niet aan de film. Af en toe vond ik het zelfs best wel grappig. Er kwamen aardig wat bekende gezichten voorbij en ook liepen er een paar redelijk leuke dames rond.

Natuurlijk zag ik ook wel dat het vaak slecht geacteerd was, maar echt irriteren deed het me eigenlijk niet. Ik hoorde ook wel dat het geluid niet synchroon liep, dat het niet realistisch klonk, slordig over de beelden geplakt was, maar daar was ik vrij snel aan gewend. Ook de special effects waren niet erg overtuigend, maar dat heb ik niet als storend ervaren verder.

Natuurlijk is het een smaakkwestie, maar ik ben bang dat het enorm lage cijfer dat men hier ziet staan eerder aanzet tot het geven van een halve ster; net zoals bij de allerhoogst gewaardeerde films sneller vijf sterren worden gegeven. Dat dit volgens het stemmersgemiddelde één van de slechtste films ooit is, kan ik me dan ook absoluut niet in vinden. Hoewel er weinig "goeds" aan de film is op te merken, heeft 'De Zeemeerman' me redelijk vermaakt en dat is toch waar het in de eerste plaats om draait voor mij.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Toch wilde ik hem eens zien, deze beroemde mislukking.

Niet te harden. Ook niet op een zo-slecht-dat-het-weer-leuk-is niveau. De cast schmiert erop los. Met Reehuis als absolute kampioen. Het was de kortere versie die op TV was, dus ik weet niet of dat het erger maakte, maar was was het scenario al verbazingwekkend vergezocht en slecht. Vol met zaken die gebeuren zonder reden, gegevens die nergens op slaan (zoals het meisje dat verliefd is op Elvis en uitgaat naar een discotheek vol jongeren waar een derderangs Rock n Roll-bandje staat te spelen).

Slechtste Nederlandse film ooit? Nee, ik vond De Vriendschap nog erger. Maar veel scheelt het niet.

avatar van namingway24
Heb de film op TV gezien, maar vergeten te stemmen. Nou ja de Zeemeerman is de vreemdste collectie scènes die ik ooit gezien heb, en ik vond het nog best leuk ook

Apart wel, dat jaren '50 Rock 'n Roll sfeertje. Het verhaal is te belachelijk voor woorden, maar met een paar vrienden erbij was het hard lachen om de bizarre gebeurtenissen. Goed is de film natuurlijk niet, en het eind slaat kant nog wal (ha!) maar als ik hem puur op moet beoordelen op de ervaring (en daar is MovieMeter toch voor?) geef ik hem een krappe voldoende...