• 10.524 nieuwsartikelen
  • 8.962.540 stemmen

De Zeemeerman (1996)

Komedie / Fantasy | 111 minuten / 78 minuten (producer's cut)

Genre: Komedie / Fantasy

Speelduur: 111 minuten / 78 minuten (producer's cut)

Alternatieve titel: Tony, de Zeemeerman

Oorsprong: Nederland / België / Duitsland

Geregisseerd door: Frank Herrebout

Met onder meer: Daniël Boissevain, Gonny Gaakeer en Frans van Deursen

IMDb beoordeling: 2,9 (534)

Gesproken taal: Nederlands, Engels en Russisch

Releasedatum: 10 oktober 1996

Plot De Zeemeerman

Tony is een knappe jongeman die iedere vrouw aan de haak zou kunnen slaan, mits... hij niet zo vreselijk naar vis stinkt. Om hem hier vanaf te helpen brengt een vriendin hem naar een professor die hier wel een middeltje tegen weet. En inderdaad, Tony raakt zijn vislucht kwijt, maar het middeltje heeft wel een heel rare uitwerking... zodat dit avontuur nog een vreemd staartje krijgt.

avatar van Woland

Woland

Nog een pareltje uit de Nederlandse cinema. De Zeemeerman heeft reputatie met een fraaie 4e plek in de Flop 100 en een score van 1.18 hier op MM. Ik snap ook wel waar het vandaan komt, want er is een hoop heel slecht aan deze film. Een belachelijk plot (kijk maar naar de synopsis) met heel veel hak-op-de-tak scenes, een compleet ongericht en onsamenhangend zootje qua genre en scenes, verschrikkelijk overacteren van eigenlijk de hele cast, en nog een paar maffe special effects. Met best nog wel wat bekende koppen, ik zag in ieder geval Huub Stapel, Manuela Kemp, Daniel Boissevain, Ben Cramer en Katja Schuurman voorbij komen, en er waren er nog wel meer. Maar hoe slecht dit ook is, het is zo van de pot gerukt dat ik hier best nog wel op momenten om heb kunnen lachen. En dat kan ik van lang niet elke film met een score als dit zeggen.

avatar van wess16

wess16

Enorm rare film. Is te zien op YouTube. En ik hoorde hier een aflevering over van de nieuwe podcast ‘Dutch Treat’.

avatar van shugenja

shugenja

Niks mis met deze film. Tuurlijk het kan allemaal niet het is theatraal het is flauw, vrouwonvriendelijk maar heerlijk genieten. Top acteurs die eens wat probeerden namelijk iets absurdistisch iets buiten de doos. Rob Houwer had wel flink zn connecties gebruikt voor deze haha.