De Zeemeerman (1996)

Alternatieve titel: Tony, de Zeemeerman

1,16

Nederland / Belgiƫ / Duitsland
Komedie / Fantasy
111 minuten / 78 minuten (producer's cut)

geregisseerd door Frank Herrebout
met Daniël Boissevain, Gonny Gaakeer en Frans van Deursen

Tony is een knappe jongeman die iedere vrouw aan de haak zou kunnen slaan, mits... hij niet zo vreselijk naar vis stinkt. Om hem hier vanaf te helpen brengt een vriendin hem naar een professor die hier wel een middeltje tegen weet. En inderdaad, Tony raakt zijn vislucht kwijt, maar het middeltje heeft wel een heel rare uitwerking... zodat dit avontuur nog een vreemd staartje krijgt.

418 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van LimeLou
Een film waar m'n kop van pijn deed. Grappig was het wel. Maar dan op een 'kijk eens hoe slecht'-manier.

RuudC schreef:
Meer dan je denkt. Behalve de auto's, Elvis Presley en Jerry Lee Lewis was er weinig fifties aan. Eind jaren '90 was het kapsel van de hoofdpersoon erg hip nochtans (om er maar even een uit te plukken). We zullen het in ieder geval eens zijn dat er niet bewust moeite is gedaan door de maker om het verhaal in een bepaald tijdshokje te plaatsen.

Dat moet ik toch tegenspreken. Heb er zelf aan meegewerkt en de jaren 50/60 waren toch absoluut een belangrijke style inbreng. Zie ook kapsels, kleding en jurken. Dat het allemaal nogal rommelig overkomt is weer een ander punt.

avatar van lars-pixar

Het verhaal is leuk verzonnen maar niet goed uitgewerkt.
Als de special effects momenten kwamen was de film erg ongeloofwaardig verder springt de film snel over en de humor maakt het op sommige punten niet beter op. De cast is erg leuk en verrassend en acteren ook redelijk maar de film is aan alle kanten rommelig. NB

avatar van RuudC
Reinbo schreef:

Er aan meegewerkt nog wel?

Prima, jij wint. Maar dat neemt niet weg dat ik de film zelf echt ervaren heb als een jaren '90 product. (maar ook dat is weer een ander punt)

Reinbo
Ach het kan, de jaren 90 waren ook een soort van mix van de voorafgaande decenia.

avatar van sabsabsab

Deze film was gewoon leuk omdat die zo nep,slecht en overdreven is, echt weer een typische nederlandse film.

Veral dat stukje toen die hoer in die auto zat en die ene man zn masker op deed en met dat zweepje begon te rommelen, ik lachte me dood het zag er zo melig uit.

avatar van otherfool
Hmm had hem stiekem nog wel iets lolliger in zijn slechtheid verwacht. Feitelijk is alleen de condoomscene er ééntje om in te lijsten qua ogen-uit-je-kop-schamen onderbroekenlol. De film is verder natuurlijk compleet niveauloos inclusief schmierende (en vrij zwakke) cast, dom verhaal met belachelijke dialogen en de nodige technische mankementen. Toch heb ik echt nog een hoop slechtere films gezien dan dit legendarische werkje.

1,5*.

movie-edje
Deze film was inderdaad erg slecht.
Maar dat is ook niks nieuws toch????

dat is meestal met Nederlandse films!

Verre van de slechtste film ooit, daarvoor heb ik er toch echt meer van genoten dan van het gros van de Asylum films. Nou ja, 'genieten' is misschien niet het juiste woord, maar een morbide fascinatie en een paar lachers heb ik er toch zeker wel aan over gehouden. Voor wie deze film in godsnaam gemaakt is, is me compleet onduidelijk. Wat piemels hier en een hoop gevloek, maar tegelijkertijd komt de film door het uitblijven van de standaard seksscenes die we gewend zijn in dit land en bijzonder kinderlijke humor, alsnog erg lafjes over. Het meest hilarische is dan ook eigenlijk de enorme sterrencast die voor het gros eigenlijk best leuk en over the top acteren (Huub Stapel, Ben Cramer en Jerome Reehuis voorop), maar tegelijkertijd in bijna alle gevallen ook weer compleet ongepast over komen.

Nee, de Zeemeerman lijkt meer een film van het kaliber 'gemaakt door Rob Houwer, voor Rob Houwer', omdat ik me niet kan voorstellen dat men buiten de producent/scriptschrijver zelf een echte doelgroep voor ogen had. Onooglijke special effects, een achterlijk verhaal, uitzonderlijk kinderlijke humor en verder in ieder opzicht te slecht voor woorden, maar lang niet zo slecht dat er niet nog wat te lachen valt.

avatar van tattoobob
Ooit in de bios gezien...........erg slecht!!

klein stukje gezien, snel weggezapt. Wat een belachelijke film...

avatar van bjerik76

ik kijk m nu, en ik vind m wel wat hebben.

Juist misschien omdat alles zo erg gedateerd is.
Allemaal oude bekenden BN-ers met kleine rolletjes jaren jonger, en allemaal zo nep en goedkoop.
Wat zijn sommige locaties ook verandert in al die jaren.

Katjaaa!!

avatar van Demoniac
Toen ik de film in de tv-gids zag staan, werd ik toch een beetje nieuwschierig. Met in het achterhoofd zoiets van "het zal wel snel duidelijk worden waarom deze film zo'n laag gemiddelde heeft" had ik al een dvd'tje klaargelegd om dan te gaan kijken, maar dat bleek niet nodig te zijn. Het was geen straf om deze film te zien. Het verhaal is redelijk absurd en er ontstaan genoeg bijzondere situaties. Het tempo zorgde ervoor dat mijn gedachten niet echt afdwaalden en ik ergerde me ook niet aan de film. Af en toe vond ik het zelfs best wel grappig. Er kwamen aardig wat bekende gezichten voorbij en ook liepen er een paar redelijk leuke dames rond.

Natuurlijk zag ik ook wel dat het vaak slecht geacteerd was, maar echt irriteren deed het me eigenlijk niet. Ik hoorde ook wel dat het geluid niet synchroon liep, dat het niet realistisch klonk, slordig over de beelden geplakt was, maar daar was ik vrij snel aan gewend. Ook de special effects waren niet erg overtuigend, maar dat heb ik niet als storend ervaren verder.

Natuurlijk is het een smaakkwestie, maar ik ben bang dat het enorm lage cijfer dat men hier ziet staan eerder aanzet tot het geven van een halve ster; net zoals bij de allerhoogst gewaardeerde films sneller vijf sterren worden gegeven. Dat dit volgens het stemmersgemiddelde één van de slechtste films ooit is, kan ik me dan ook absoluut niet in vinden. Hoewel er weinig "goeds" aan de film is op te merken, heeft 'De Zeemeerman' me redelijk vermaakt en dat is toch waar het in de eerste plaats om draait voor mij.

avatar van Ayres
Waarom lijken alle oude Nederlandse films ingesproken te zijn? Of zijn ze ook echt ingesproken? Ik vind dit altijd zo verwarrend!

Reinbo
De films van Rob Houwer vaak wel, net als veel andere nl films uit jaren 70 en begin jaren 80 is dat wel het geval. Overigens zijn ook vrijwel alle Amerikaanse films gedubt, maar daar doen ze het een stuk beter (meer geld ook).

Dieptepunt qua nasynchronisatie is Brandende Liefde waarbij alle teksten van Peter Jan Rens door een andere acteur zijn ingesproken.

avatar van psycholamp

Scoort 2 likes op facebook. Dat is veel...

avatar van Donkerwoud
psycholamp schreef:
Scoort 2 likes op facebook. Dat is veel...

Ach, als je veel gezopen hebt valt hij best mee.

avatar van FILM!BOY!
Vanacht gekeken op RTL8. Had grote rommel verwacht, maar in tegenstelling: het verhaal vond ik wel leuk. Het acteerwerk was matig tot slecht. Die proffesor sloeg echt alles: wat acteerde hij barslecht. De vis die Tony red is echt gigantisch nep. Wat een robotvis! Die baby aan het eind met een vissenstaart was ook te slecht voor woorden. De special effect, behalve het onzichtbaar zijn, waren ook slecht. Een komedie, zoals de generatie aangeeft, is het niet. Er valt weinig tot niks te lachen. Het verhaal maakt echter een hoop goed. De film was wel erg langdradig. Al met al heb ik me aardig vermaakt met deze legendarische flop. 2,5

avatar van frolunda
Ontzettend flauw filmpje,de eerste helft gaat nog wel maar daarna wordt het niveau wel erg bedenkelijk.Slechts de grote stoet van bekende acteurs maakt het allemaal wat vermakelijker/draaglijker.Met moeite uitgezeten.

avatar van starbright boy
Toch wilde ik hem eens zien, deze beroemde mislukking.

Niet te harden. Ook niet op een zo-slecht-dat-het-weer-leuk-is niveau. De cast schmiert erop los. Met Reehuis als absolute kampioen. Het was de kortere versie die op TV was, dus ik weet niet of dat het erger maakte, maar was was het scenario al verbazingwekkend vergezocht en slecht. Vol met zaken die gebeuren zonder reden, gegevens die nergens op slaan (zoals het meisje dat verliefd is op Elvis en uitgaat naar een discotheek vol jongeren waar een derderangs Rock n Roll-bandje staat te spelen).

Slechtste Nederlandse film ooit? Nee, ik vond De Vriendschap nog erger. Maar veel scheelt het niet.

avatar van namingway24
Heb de film op TV gezien, maar vergeten te stemmen. Nou ja de Zeemeerman is de vreemdste collectie scènes die ik ooit gezien heb, en ik vond het nog best leuk ook

Apart wel, dat jaren '50 Rock 'n Roll sfeertje. Het verhaal is te belachelijk voor woorden, maar met een paar vrienden erbij was het hard lachen om de bizarre gebeurtenissen. Goed is de film natuurlijk niet, en het eind slaat kant nog wal (ha!) maar als ik hem puur op moet beoordelen op de ervaring (en daar is MovieMeter toch voor?) geef ik hem een krappe voldoende...

JustSomebody
Wat een bullshit allemaal zeg. Echt belachelijk.

mierenmark schreef:
ze hebben een leuk plekje voor film's als deze hoe heet dat ook alweer uuuuhhhhmmmm oh ja de prulebak

Waarom geef je deze film dan de allerhoogste score?
Je bent jezelf aan het tegenspreken, movie meter is een site voor mensen die weten hoe het stemmen werkt, tot deze categorie behoor jij zeker niet!!

clockwork72 schreef:
Waarom heeft deze film zo'n laag gemiddelde? Lijkt me gewoon een leuke kinderfilm..

Daarvoor zal je deze film toch eerst moeten zien, wat ik je niet aanraad , want hij staat in de lijst van de allerslechtste films die ooit zijn gemaakt, oftewel ik wens je veel succes toe!!

The main man!! schreef:

De dvd-versie is nog ingekort. In de bios was hij nog slechter.

Wist niet dat het nog slechter kon,maar blijkbaar dus wel.
Dat achterlijke gegil in het begin in die auto van Manuela Kemp sloeg echt alles ;dit in combinatie met die professor was echt heeeeeel slecht hoor.
Ik schaamde me zelfs dat dit een Nederlandse film was.haha

avatar van Donkerwoud
Ze zouden een remake moeten maken! Heel veel slechter dan het gros van de Nederlandse publieksfilms zal het niet zijn.