Ladder 49 (2004)

Actie / Drama

geregisseerd door Jay Russell
met John Travolta, Joaquin Phoenix en Robert Patrick

Jack Morrison is een ambitieuze brandweerman die van groentje uitgroeit tot doorgewinterde professional. Zijn gevaarlijke en veeleisende baan vergt veel energie en gaat vaak ten koste van zijn vrouw en kinderen. Steun vindt hij bij zijn mentor en commandant Mike Kennedy en bij zijn tweede familie 'De Broeders van de Brandweerkazerne'. Maar als Jack tijdens een zware klus wordt ingesloten door een vlammenzee, wordt hem duidelijk waar het in het leven echt om draait; familie, waardigheid en moed. Terwijl zijn collega's van Ladder 49 alles doen om hem te redden, hangt Jacks leven aan een zijden draadje.

avatar van VincentL
Ladder 49

De heldenstatus van brandweermannen stond natuurlijk al jaren buiten kijk, maar sinds 9/11 is die reputatie nog maar eens bevestigd. Waar iedereen het gebouw uit rent, rennen zij het gebouw in. Een lekkere vette voedingsbodem dus voor wat melodramatisch Hollywoodspektakel. Op naar Ladder 49, die deze status nog even extra lijkt te gaan bevestigen.

Want dat is het met name: een heldenepos gericht op de gewone man, die een overdosis moed moet bezitten om vlammen en rook te weerstaan om nog die ene persoon uit een, op instorten staand gebouw te redden. Alle frivole en serieuze onderwerpen passeren de revue. Hierdoor voelt het geheel echter als een vrij clichématig verhaal aan; een clichématig verhaal dat wel degelijk vermaakt. Toch lijkt de realiteitszin Jay Russel een beetje te zijn ontvlogen, want menigeen brandweerman heeft bevestigd dat het beroep toch uit het redden van katten die vastzitten in een boom bestaat. Hiermee wil ik niets aan de heroïek van het beroep afdoen, in tegendeel, ik ben blij dat ze er zijn, maar enig gevoel voor nuance binnen de film had Russel gecharmeerd. Het einde is redelijk, maar behoorlijk melodramatisch.

Russel heeft een aardige cast bij elkaar gekregen, die met vlagen zeker niet slecht speelt. Toch bestaat die vooral uit personen die niet mijn favoriet zijn.
Helaas ben ik nooit gecharmeerd geweest van Joaquin Phoenix, en zal dat denk ik ook niet worden. Ik vind hem de meest diepgaande personages altijd de meest tergende oppervlakkigheid mee geven. Zo ook hier. Morrison had een heel interessante uitwerking kunnen genieten, zij het niet dat hij vertolkt wordt door een acteur die alle diepzinnigheid mist. Helaas.
John Travolta viel mij nog reuze mee. Zijn geringe speeltijd draagt daar misschien aan bij. Zo voorkom je slippertjes. Met name in de wat luchtigere scènes is hij best te pruimen.
De rest van de brandweercrew was eigenlijk best goed. Ze weten allen een goede mix van drama, humor en heroïek uit te stralen die aangenaam is om naar de kijken.

Cinematografisch zit de film goed in elkaar. Zowel de technische aspecten als de uitwerkende aspecten zijn goed op orde. Een fijne balans tussen goed camerawerk en juiste CGI geven een geheel dat prettig is om naar de kijken. Ook hangt er een sfeer in de film die redelijk op orde is, al ontbreekt hij bij vlagen wat.

Ladder 49 is een wat clichématig geheel geworden over een aardig onderwerp. Gebrek aan nuance breekt Russel wat op, waardoor het een eenzijdig geheel wordt.

avatar van Glennekeeeee
zeer degelijk actiedrama die ondanks de cliché's wel aardig overeind blijft. De film begint met een brand waarin het personage van Phoenix komt vast te zitten. Terwijl zijn collega's hem proberen te redden ziet hij zijn hele leven voorbijflitsen waar wij als kijker getuige van mogen zijn. Op dat gebied pakt Ladder 49 het slim aan. De voornaamste actie bevind zich in die openingsscène en word lekker uitgerokken doorheen het verhaal. Budgetair slim en het werkt ook effectief in deze film. Wat dan weer jammer is, is het verhaal. Op zich is het nergens storend maar het is nogal cliché, voorspelbaar en al bij al heeft het ook weinig om het leef. Het is dan ook vooral Phoenix die de film perfect draagt en het dunne verhaaltje meer ziel geeft dan het eigenlijk heeft. Travolta speelt degelijk maar krijgt nergens écht veel te doen en de band met Phoenix is al bij al wel onzorgvuldig uitgewerkt. Visueel ziet het er wel goed uit met een mix tussen zeer stabiele, vloeiende bewegingen tot ruwe found-foutage-achtige momenten om de rauwheid wat meer mee te geven van de brandweermannen. Op zich zou ik deze film een 6je geven maar ik verhoog naar een 6,5 omwille van het einde. Door het voorspelbare clichéverhaaltje had ik niet verwacht dat ze op het einde de ballen hadden om het beste einde ook effectief uit te werken en daar ben ik blij om. Het geeft iets extra aan wat vooraf ging en geeft iets meer diepgang aan deze actiefilm.

Ladder 49 is een onderhoudende actiefilm met een sterk dragende Phoenix ondersteund door een voor de rest meer dan degelijke cast in een clichématig maar niet echt storend verhaaltje.

Actie/drama dat zekerlijk de gevaren van het beroep van brandweerman dik onderstreept en hulde brengt aan deze mensen. Af en toe dacht ik aan 9/11...
De opeenvolging van gebeurtenissen die zich in de film afspelen is wel bij benadering te voorspellen, maar het belet niet dat de ganse opbouw van een keurig verzorgd niveau is en bovendien zijn de acteerprestaties van Phoenix (vooral) en Travolta best OK.

avatar van Onceuponanytime
De inhoud toont het leven van een brandweerman, die tot het uiterste met zijn job meeleeft. Hierbij worden heel wat flashbacks gebruikt. Het acteerwerk komt echter flauw over en het dramagedeelte bereikt te weinig zijn hoogtepunt.

Niet meer 'gebrand' om deze film opnieuw te bekijken.

avatar van Lovelyboy
Na heel wat jaren geleden eens gezien te hebben, weer eens aan herziening toen. Ik kon me herinneren dat de film toen niet bepaald aan de verwachtingen voldeed. Ik verwachtte er toen waarschijnlijk iets meer actie van en was vooral erg teleurgesteld in de constante flashbacks die vooral het leven van een brandweerman schetsen en de hele aanloop.

Wat me vooral de eerste minuten opvalt is het oog voor mooie shots gedurende de brand in de opening maar vooral de overdaad aan vuur en explosies. In een jaren '90 product als bijvoorbeeld Backdraft is dat nog wel te pruimen, maar wetende hoe deze film zich verder zal ontwikkelen schaad de overdaad en vind ik die poeha erg overdreven. Als dit wat soberder was uitgevoerd had de film wat mij betreft nog iets meer aan realiteit gewonnen. Maar gelukkig blijft die overdaad alleen tot het begin en ontwikkeld zich daarna snel een heel ander soort film. Een zeg maar drama 'light' wat mij betreft. Veel actie blijft er daarna niet over maar dat geeft niet. Een alleraardigste film met een redelijk breed beeld op wat een brandweerman tegenkomt, hoe het leven is en de sociale en prive problemen, ontvouwt zich.

Al met al een aardige wegkijkertje. En vooral die eerste fik waar Phoenix zijn vuurdoop krijgt, al blussend met Travolta in de brandende woonkamer, erg mooi in beeld gebracht.

avatar van Grindhouse62
Na jaren, vandaag deze film maar even uit mijn collectie gehaald en herzien. Ik vond deze film niet onderdoen ten opzichte van Backdraft. Ik heb mij prima vermaakt met deze herziening. Een 3.5 van mij