Ladder 49 (2004)

Actie / Drama

geregisseerd door Jay Russell
met John Travolta, Joaquin Phoenix en Robert Patrick

Jack Morrison is een ambitieuze brandweerman die van groentje uitgroeit tot doorgewinterde professional. Zijn gevaarlijke en veeleisende baan vergt veel energie en gaat vaak ten koste van zijn vrouw en kinderen. Steun vindt hij bij zijn mentor en commandant Mike Kennedy en bij zijn tweede familie 'De Broeders van de Brandweerkazerne'. Maar als Jack tijdens een zware klus wordt ingesloten door een vlammenzee, wordt hem duidelijk waar het in het leven echt om draait; familie, waardigheid en moed. Terwijl zijn collega's van Ladder 49 alles doen om hem te redden, hangt Jacks leven aan een zijden draadje.

avatar van Rianneke_Dan
Hele mooie realistische film!!
Ik vond m heel emotioneel, en er werd heel goed in geacteerd!

avatar van Fran
Het is geen backdraft, maar wel een leuke film.

Voor mij persoonlijk 1 van de slechtse films van de afgelopen jaren. echt een verschrikking, zo cliche en standaard sentimenteel.

En dat acteerwerk... ongelofelijk voor acteurs van dit niveau. Gewoon een lachertje.
Die dialogen : Twee mensen staan tegenover elkaar en zeggen gewoon 3 keer hetzelfde, wtf is dat? En die humor zo geforceerd... gans in de kastjes... brandende krant op de wc.. mijn hemel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima film maar het werd me wel iets teveel overdreven emotioneel zeg. Kom op....
Soms ontroerend, maar ook vaak zat te overdreven.

Neemt niet weg dat het een mooie film is over kameraadschap en teamwerk. Brandweermannen doet goed werk, ook al is het uiteraard hun beroep waarvoor ze kozen.

De vuurscene's vond ik erg goed gemaakt, ze zorgden ervoor dat het niet 1 grote tranentrekker is geworden.

avatar van tommykonijn
Een mooi filmpje voor even ertussendoor, John Travolta is uiteraard erg sterk in een rol als deze, het verhaal loopt lekker door, de muziek is ook best mooi op de meeste momenten, Joaquin Phoenix was (Travolta ook wel) een van de hoogtepunten van de film, erg goed gecast. Niet super en soms mag de film wel een zetje hebben maar over het algemeen een mooie film.

Aardige film over moed en doorzettingsvermogen.
Ladder 49 gaat over een brandweerman die tijdens een grote brand naar beneden stort en in een penibele situatie terecht komt. Vanaf dat moment blikken we met hem terug naar hoe hij als rookie tot eervolle brandweerman is gekomen. De nodige cliché's komen hierbij aan bod, zoals het pesten van de nieuweling, het ontmoeten van een mooie vrouw, macho gedrag, kameraadschap en de moeite die een vrouw van een brandweerman heeft, maar toch trouw aan hem blijft vanwege zijn moed.
De nodige sentimentele scene's versterken dit extra, waardoor het toch enigszins in een standaard rtl4 woensdagavond drama lijkt te vervallen. Maar eerlijk is eerlijk, de structuur van het verhaal zit goed in elkaar om niet tot een simpele tranentrekker te komen.
De makers verwoorden de thematiek van deze film het best: waarom zijn er mensen die een gebouw inrennen als anderen er juist uitrennen? Naar mijn mening geeft de film hier (deels geidealiseerd natuurlijk) het antwoord op en is het hoe dan ook een eerbetoon aan alle brandweermannen die die gebouwen ingaan om mensen te redden.

avatar van Spetie
Sinds de aanslagen van 9-11 kunnen de brandweermannen in Amerika eigenlijk niets meer fout doen en deze film lijkt dan ook wel haast een ode aan het brandweervak. De film laat ook zien hoe een hechte groep brandweermannen elkaar door dik en dun steunen, zowel in goede als in slechte tijden. Howel de film natuurlijk een hoop sentiment bevat en op veel gebieden een hoop clichés tevoorschijn tovert, is de film dankzij het goede acteerwerk van Phoenix en Travolta en de af en toe zeer spectaculaire reddingsacties toch zeer de moeite waard om te zien. Het verhaal is misschien erg overdreven heroïsch en niet origineel, maar de invulling ervan is zeer goed gedaan en dat trekt deze film toch boven het gemiddelde uit!

avatar van Minotaures
Een film over één van de gevaarlijkste beroepen.

Het is een gevaarlijk, vermoeiend en dapper beroep waarvan een film van een kazernegroep is gemaakt, genaamd Ladder 49.

Grappig en spannend om Jack van groentje tot een veteraan te zien opklimmen. Ook de branden die de groep meemaakt zijn goed op beeld gebracht en zagen er vrij realistisch uit.

Goede acteurs, met overtuigend acteerwerk. Muziek was zowel spannend als af en toe emotioneel.

Het is inderdaad een zwaar beroep waarvan één van je kameraden of jezelf na een klusje elkaar wel nooit meer kunt zien.

Einde was zowel mooi als triest, om te zien hoe een brandweer uitvaart gaat. Prachtig maar zwaar.

avatar van Donkerwoud
Uit een periode waarin het Amerikaanse volk weer een oppeppertje kon gebruiken na 9/11, en daarom wordt hier de brandweer verbeeld als de ultieme vorm van patriottisme en heldenmoed. Natuurlijk met alle cliches die je maar kunt bedenken. De zoete muziekjes om ons tot tranen te roeren. De koene helden die ook een gevoelige kant blijken te hebben. De heldendoden die natuurlijk breed uitgemeten wordt in een zoetsappige speech en een grandioze begrafenis krijgen. Ik snap niet waarom een goede acteur als Joaquin Phoenix zich leent voor dit soort middelmatigheid.

avatar van K. V.
De film focust vooral op één man en zorgt zo dat je wel meeleeft in de wereld van de brandweermannen. De film toont de mooie en minder mooie kanten van het beroep.
Het acteerwerk was erg de moeite en ook visueel kwam alles knap en spectaculair in beeld.
De film kijkt vlot weg en hij lijkt zeker geen twee uren te duren. Een mooi drama/actiefilm, al ligt de focus toch meer op het dramatische.

Redelijke film over een brandweerman die vast komt te zitten in een brandend gebouw waarbij via flashbacks zijn carrière als brandweerman wordt verteld. Deze opzet houdt het geheel wel onderhoudend. De personages en gebeurtenissen zijn nogal voorspelbaar en clichématig. En hier en daar wordt het ook nogal melodramatisch. Maar de brandscenes zien er geloofwaardig uit en verder is dit een mooie hommage aan de brandweermannen.

Een ouderwets voorspelbaar, solide, emotioneel, beetje klef en clichématig drama (tranentrekker) dat de mythe van "echte mannen" in stand houdt. De liefdesrelatie tussen de hoofdpersoon en zijn vrouw vormen het middelpunt van de film: ondanks de simpele dialogen komt deze geloofwaardig en realistisch over, hetzelfde geldt trouwens voor de kameraadschap tussen de brandweerlieden. De cast speelt sterk, maar Joaquin Phoenix is de ster van de film. De getoonde vlammenzeeën en de begrafenisbeelden met de brandweerkorpsen van Chicago maken indruk.

avatar van VincentL
Ladder 49

De heldenstatus van brandweermannen stond natuurlijk al jaren buiten kijk, maar sinds 9/11 is die reputatie nog maar eens bevestigd. Waar iedereen het gebouw uit rent, rennen zij het gebouw in. Een lekkere vette voedingsbodem dus voor wat melodramatisch Hollywoodspektakel. Op naar Ladder 49, die deze status nog even extra lijkt te gaan bevestigen.

Want dat is het met name: een heldenepos gericht op de gewone man, die een overdosis moed moet bezitten om vlammen en rook te weerstaan om nog die ene persoon uit een, op instorten staand gebouw te redden. Alle frivole en serieuze onderwerpen passeren de revue. Hierdoor voelt het geheel echter als een vrij clichématig verhaal aan; een clichématig verhaal dat wel degelijk vermaakt. Toch lijkt de realiteitszin Jay Russel een beetje te zijn ontvlogen, want menigeen brandweerman heeft bevestigd dat het beroep toch uit het redden van katten die vastzitten in een boom bestaat. Hiermee wil ik niets aan de heroïek van het beroep afdoen, in tegendeel, ik ben blij dat ze er zijn, maar enig gevoel voor nuance binnen de film had Russel gecharmeerd. Het einde is redelijk, maar behoorlijk melodramatisch.

Russel heeft een aardige cast bij elkaar gekregen, die met vlagen zeker niet slecht speelt. Toch bestaat die vooral uit personen die niet mijn favoriet zijn.
Helaas ben ik nooit gecharmeerd geweest van Joaquin Phoenix, en zal dat denk ik ook niet worden. Ik vind hem de meest diepgaande personages altijd de meest tergende oppervlakkigheid mee geven. Zo ook hier. Morrison had een heel interessante uitwerking kunnen genieten, zij het niet dat hij vertolkt wordt door een acteur die alle diepzinnigheid mist. Helaas.
John Travolta viel mij nog reuze mee. Zijn geringe speeltijd draagt daar misschien aan bij. Zo voorkom je slippertjes. Met name in de wat luchtigere scènes is hij best te pruimen.
De rest van de brandweercrew was eigenlijk best goed. Ze weten allen een goede mix van drama, humor en heroïek uit te stralen die aangenaam is om naar de kijken.

Cinematografisch zit de film goed in elkaar. Zowel de technische aspecten als de uitwerkende aspecten zijn goed op orde. Een fijne balans tussen goed camerawerk en juiste CGI geven een geheel dat prettig is om naar de kijken. Ook hangt er een sfeer in de film die redelijk op orde is, al ontbreekt hij bij vlagen wat.

Ladder 49 is een wat clichématig geheel geworden over een aardig onderwerp. Gebrek aan nuance breekt Russel wat op, waardoor het een eenzijdig geheel wordt.

avatar van Glennekeeeee
zeer degelijk actiedrama die ondanks de cliché's wel aardig overeind blijft. De film begint met een brand waarin het personage van Phoenix komt vast te zitten. Terwijl zijn collega's hem proberen te redden ziet hij zijn hele leven voorbijflitsen waar wij als kijker getuige van mogen zijn. Op dat gebied pakt Ladder 49 het slim aan. De voornaamste actie bevind zich in die openingsscène en word lekker uitgerokken doorheen het verhaal. Budgetair slim en het werkt ook effectief in deze film. Wat dan weer jammer is, is het verhaal. Op zich is het nergens storend maar het is nogal cliché, voorspelbaar en al bij al heeft het ook weinig om het leef. Het is dan ook vooral Phoenix die de film perfect draagt en het dunne verhaaltje meer ziel geeft dan het eigenlijk heeft. Travolta speelt degelijk maar krijgt nergens écht veel te doen en de band met Phoenix is al bij al wel onzorgvuldig uitgewerkt. Visueel ziet het er wel goed uit met een mix tussen zeer stabiele, vloeiende bewegingen tot ruwe found-foutage-achtige momenten om de rauwheid wat meer mee te geven van de brandweermannen. Op zich zou ik deze film een 6je geven maar ik verhoog naar een 6,5 omwille van het einde. Door het voorspelbare clichéverhaaltje had ik niet verwacht dat ze op het einde de ballen hadden om het beste einde ook effectief uit te werken en daar ben ik blij om. Het geeft iets extra aan wat vooraf ging en geeft iets meer diepgang aan deze actiefilm.

Ladder 49 is een onderhoudende actiefilm met een sterk dragende Phoenix ondersteund door een voor de rest meer dan degelijke cast in een clichématig maar niet echt storend verhaaltje.

Actie/drama dat zekerlijk de gevaren van het beroep van brandweerman dik onderstreept en hulde brengt aan deze mensen. Af en toe dacht ik aan 9/11...
De opeenvolging van gebeurtenissen die zich in de film afspelen is wel bij benadering te voorspellen, maar het belet niet dat de ganse opbouw van een keurig verzorgd niveau is en bovendien zijn de acteerprestaties van Phoenix (vooral) en Travolta best OK.

avatar van Lovelyboy
Na heel wat jaren geleden eens gezien te hebben, weer eens aan herziening toen. Ik kon me herinneren dat de film toen niet bepaald aan de verwachtingen voldeed. Ik verwachtte er toen waarschijnlijk iets meer actie van en was vooral erg teleurgesteld in de constante flashbacks die vooral het leven van een brandweerman schetsen en de hele aanloop.

Wat me vooral de eerste minuten opvalt is het oog voor mooie shots gedurende de brand in de opening maar vooral de overdaad aan vuur en explosies. In een jaren '90 product als bijvoorbeeld Backdraft is dat nog wel te pruimen, maar wetende hoe deze film zich verder zal ontwikkelen schaad de overdaad en vind ik die poeha erg overdreven. Als dit wat soberder was uitgevoerd had de film wat mij betreft nog iets meer aan realiteit gewonnen. Maar gelukkig blijft die overdaad alleen tot het begin en ontwikkeld zich daarna snel een heel ander soort film. Een zeg maar drama 'light' wat mij betreft. Veel actie blijft er daarna niet over maar dat geeft niet. Een alleraardigste film met een redelijk breed beeld op wat een brandweerman tegenkomt, hoe het leven is en de sociale en prive problemen, ontvouwt zich.

Al met al een aardige wegkijkertje. En vooral die eerste fik waar Phoenix zijn vuurdoop krijgt, al blussend met Travolta in de brandende woonkamer, erg mooi in beeld gebracht.