Ladder 49 (2004)

Actie / Drama

geregisseerd door Jay Russell
met John Travolta, Joaquin Phoenix en Robert Patrick

Jack Morrison is een ambitieuze brandweerman die van groentje uitgroeit tot doorgewinterde professional. Zijn gevaarlijke en veeleisende baan vergt veel energie en gaat vaak ten koste van zijn vrouw en kinderen. Steun vindt hij bij zijn mentor en commandant Mike Kennedy en bij zijn tweede familie 'De Broeders van de Brandweerkazerne'. Maar als Jack tijdens een zware klus wordt ingesloten door een vlammenzee, wordt hem duidelijk waar het in het leven echt om draait; familie, waardigheid en moed. Terwijl zijn collega's van Ladder 49 alles doen om hem te redden, hangt Jacks leven aan een zijden draadje.

avatar van Robbie H
masterkil238 schreef:
Raar op de Veronica site staat weer wel dat ladder 49 komt om 20:30...

Veronica TV - TV Gids - veronicatv.nl

vanavond wel maar drie weken terug niet.

Haha, ow ik had niet naar de datum gekeken 8-)

avatar van moviemafketel
Nu weer effies aan het kijken. Heb heb hem al een paar keer gezien en ik houd wel van dit soort drama verpakt in zo'n actie-sfeertje.
Tuurlijk doet die soms weer erg hollywood/amerikaans wij zijn allemaal helden-achtig aan, maar daar heb ik wel geleerd om doorheen te kijken. Laatst trouwens met BHV-training zo'n bril opgehad waar mee het net lijkt alsof je als brandweer door een huis vol met rook loopt. Nou dat is dus echt bijna 0,0 zicht he. Respect voor die gasten!

avatar van Don MN
Ladder 49

Mooie ode aan het heldenberoep brandweerman, maar tegelijkertijd ook een sterk familiedrama. Zonder hoge verwachtingen startte ik gisteravond aan Ladder 49 die sterk begon met een indrukwekkende reddingsactie waar de hoofdrolspeler gewond raakt en een aantal verdiepingen naar beneden valt. Vervolgens wordt de kijker heel aangenaam af en toe op peil gehouden hoe de vorderingen zijn van de reddingsactie van hem, maar er wordt vooral aandacht besteed aan hoe hij tot dit moment is gekomen. Iets wat ik wel bejubel aangezien het anders zo'n thrillertje was geworden, wat het nu duidelijk niet is. Het laat zien hoeveel mensenlevens gered worden door de moed van deze mannen, die iedere keer weer hun eigen leven op het spel zetten.

Het verhaal is dan ook netjes uitgewerkt en heeft maar een paar kleine minpuntjes, zoals het compleet weglaten van de verhaallijn van de verbrande zwarte brandweerman en iets in het wel grappige moment waar de 'rookie' de nep-priester voor de gek houdt en de hele kazerne opgelucht is als het geen homo is. Niet dat ik erop gebrand ben dat mannen met verschillende seksuele voorkeuren behoren in zo'n team, maar het was erg gemakkelijk opgelost. Verder wordt naast het werk als brandweerman zijn thuissituatie mooi weergegeven en Jack Morrison misschien wel terecht als ideale man afgebeeld.

Jack Morrison wordt geweldig vertolkt door een grootse acteur: Joaquin Phoenix. Hij speelt weer ontzettend sterk in mijn ogen: onder zijn collega's, de eerste ontmoeting met zijn vrouw, zijn altijd natuurlijke woedeuitbarstingen, deze man heeft alles wat een acteur in mijn ogen moet bezitten. Zijn fysieke gesteldheid was ook enorm realistisch. Daarnaast weten bijrollen van o.a. John Travolta en Robert Patrick goed te ondersteunen, vooral Jack Kennedy is natuurlijk een ontzettend sympathieke kapitein en mede door hem is de kazerne zo'n hechte groep mensen die ook tijdens verjaardagen en feestdagen samen komt om te vieren.

In een film waar eigenlijk al vrij snel duidelijk wordt hoe de film zal eindigen omdat dit de kijker de juiste emotionele lading gaat meegeven zal men wel of niet wetende wat er gaat gebeuren hetzelfde over het einde denken. Voor sommigen misschien iets te heroïsch of te tranentrekkend, maar als je kijkt naar de offers die deze helden brengen, is zo'n einde alleen maar op z'n plaats.

Vooraf had ik niet al te hoge verwachtingen van de film. Maar ben wel onder de indruk van deze film. Wist niet dat de film zo goed ging zijn.

avatar van Rosicky
De vertelstructuur vond ik niet zo prettig, maar verder is Ladder 49 best aardig. Film is heftig ontroerend tegen het einde, maar gebruikt daarvoor wel de nodige cliche's. Verder ook nog wat middelmatige en saaie scenes in het middenstuk.

avatar van m1701
Erg goeie en zeer ontroerende film!!!
Heb er echt van genoten.
Had geen idee hoe de film zou gaan, maar dit is echt top.
Heel mooi en origineel neergezet
Acteerwerk van Phoenix en Travolta waren ook zeer overtuigend
Absoluut de moeite waard om te kijken!!!

avatar van AnthonyG.
Ja, deze film is een ode aan het brandweersvak, maar mag dat misschien niet?
Ik was erg aangenaam verrast en geef toe, de film voelt goed aan.

Echt mijn favoriete film.

Goed geacteerd, ik werd echt meegesleept in lachbuien op de kazerne tot zeer grote snikmomenten! Heb de film nu al een keer of tig gezien en blijf 'm goed en meeslepend vinden. En zelfs na zoveel keer kijken hou ik het nog niet droog.

Special effects zijn mooi gedaan, al had het soms wat minder overdreven mogen zijn. Het sfeertje in de kazerne werd ook mooi verbeeld, al weet ik dan niet of dat true-story is of niet. Het deed de film in ieder geval wel goed. Net zoals de mix tussen werk en thuis.

Nadeeltje is dat sommige mensen het waarschijnlijk wat onoverzichtelijk vinden, komt waarschijnlijk door de manier van de ik-persoon, maar persoonlijk vind ik dat juist ook weer het sterke aan de film..

Joaquin Phoenix kon ik nog niet voor deze film, ben helemaal weg van deze acteur!

avatar van AFCALS
Dit is een hele goede film, zeer goed geacteerd en ze laten zien hoe het leven van een brandweerman is. De ene dag zit je met je vriend aan tafel de andere dag is ie er niet meer, triest. Deze film is onderschat op moviemeter, een 4!

avatar van Minotaures
Een film over één van de gevaarlijkste beroepen.

Het is een gevaarlijk, vermoeiend en dapper beroep waarvan een film van een kazernegroep is gemaakt, genaamd Ladder 49.

Grappig en spannend om Jack van groentje tot een veteraan te zien opklimmen. Ook de branden die de groep meemaakt zijn goed op beeld gebracht en zagen er vrij realistisch uit.

Goede acteurs, met overtuigend acteerwerk. Muziek was zowel spannend als af en toe emotioneel.

Het is inderdaad een zwaar beroep waarvan één van je kameraden of jezelf na een klusje elkaar wel nooit meer kunt zien.

Einde was zowel mooi als triest, om te zien hoe een brandweer uitvaart gaat. Prachtig maar zwaar.

(verwijderd)
Een goede film die mij vooral heeft weten raken op de sfeer, het acteerwerk en het drama gedeelte.

Gewone mensen die moedig zijn om mensen te reden, zo zou ik het omschrijven.
Brandje hier, daar, het alledaagse leven.

Je zag Jack ook echt groeien in karakter.

Het einde, raakt waarschijnlijk meer mensen, zeker indrukwekkend.
Een dikke voldoende.

3.5'

orbit
Wat een bar slechte film eigenlijk, sommige dingen zijn gewoonweg belachelijk.

avatar van Boneka
Goede film die na 9/11 weer laat zien wat de rol van een brandweerman is. Ik geloof dat deze film ook is gemaakt als een soort hommage aan 9/11. De film heeft veel humane trekjes en dat bevalt me wel. John Travolta speelt een beetje een bijrol in deze film. Hoofdrolspelers zijn met name Joaquin Phoenix en de verrassende Jacinda Barret. Mij een beetje onbekend maar ik vond haar hier een glansrol spelen. Zeer goed vertolkt als de vrouw van "Morrisson". Gewoon een goede film. Het enige wat ik mij afvraag waarom helden vooral alleen acteren. Dit is in werkelijkheid denk ik niet zo.

avatar van Decec
Zeker een goede film! En aanrader!

avatar van Cleanshot
Prima film, zeker omdat het een ander thema betreft dan de standaard films.
Leuke plotwending en acteerwerk.

avatar van sofripa
Mooi brandweerdrama. 'Natuurgetrouwe' weergave van een brandweerman. Geeft ook een mooie inkijk in die wereld. Acteerwerk vond ik een beetje vlak en op zoek naar 'hollywoodactie' hoef je ook niet. Maar evengoed een evenwichtige film over mensen die gebouwen ingaan, terwijl een ieder ander zich het vege lijf red. 3,5 sterren

avatar van Zadel
brabusRUS schreef:
1e uur was erg leuk, daarna ging het iets minder. Vooral het zeer dramatisch einde.

wat is er dramatisch aan het einde? het is allemaal drama, maar niet dramatisch. het is emotie die je ziet moet je je voorstellen dat je een collega, vriend en vader van 2 kinderen probeert te redden, maar dat het gewoonweg niet lukt

avatar van Pelagatti
Afgelopen weekend gezien op EEN (Belgie). Had de eerste 5 minuten gemist... ik wist ook niet hoelang de film al bezig was. Meestal zap ik dan weg aangezien ik een film niet voor de helft wil zien, maar bij deze film bleef ik hangen! Joaquin Phoenix vond ik erg goed acteren, maar dat doet hij eigenlijk in de meeste films wel.

Ladder 49 is een actie/drama, met de nadruk op drama. De film verveelt geen moment, zeker een aanrader!

avatar van SnakeDoc
Aardig, maar niet veel meer dan dat. Vond dit niet een hele bijzondere kijk ervaring.
Er wordt grappig gespeeld en het verhaal is aardig maar wat mij betreft niet spectaculair genoeg.

3 sterren lijkt me meer dan voldoende!

avatar van rotjuh
Verdacht goeie film, valt echt wel mee met het amerika en hollywood karakter van deze film.
Meer dan het bekijken waard, zal je vast en zeker emotioneel aangrijpen.
Deed hij mij wel in ieder geval...alleen daarom al 4 sterren! topper!

avatar van Donkerwoud
Uit een periode waarin het Amerikaanse volk weer een oppeppertje kon gebruiken na 9/11, en daarom wordt hier de brandweer verbeeld als de ultieme vorm van patriottisme en heldenmoed. Natuurlijk met alle cliches die je maar kunt bedenken. De zoete muziekjes om ons tot tranen te roeren. De koene helden die ook een gevoelige kant blijken te hebben. De heldendoden die natuurlijk breed uitgemeten wordt in een zoetsappige speech en een grandioze begrafenis krijgen. Ik snap niet waarom een goede acteur als Joaquin Phoenix zich leent voor dit soort middelmatigheid.

avatar van DragQueen
Zeer onderhoudende Dramafilm, met een Actie-randje. De hoofdrollen worden overtuigend ingevuld door Travolta en Phoenix. Het verhaal zit verder goed in elkaar, en kent een prima verloop. 3 Sterren.

avatar van K. V.
De film focust vooral op één man en zorgt zo dat je wel meeleeft in de wereld van de brandweermannen. De film toont de mooie en minder mooie kanten van het beroep.
Het acteerwerk was erg de moeite en ook visueel kwam alles knap en spectaculair in beeld.
De film kijkt vlot weg en hij lijkt zeker geen twee uren te duren. Een mooi drama/actiefilm, al ligt de focus toch meer op het dramatische.

irritante flashbacks, maar verder erg aardig

Redelijke film over een brandweerman die vast komt te zitten in een brandend gebouw waarbij via flashbacks zijn carrière als brandweerman wordt verteld. Deze opzet houdt het geheel wel onderhoudend. De personages en gebeurtenissen zijn nogal voorspelbaar en clichématig. En hier en daar wordt het ook nogal melodramatisch. Maar de brandscenes zien er geloofwaardig uit en verder is dit een mooie hommage aan de brandweermannen.

Een ouderwets voorspelbaar, solide, emotioneel, beetje klef en clichématig drama (tranentrekker) dat de mythe van "echte mannen" in stand houdt. De liefdesrelatie tussen de hoofdpersoon en zijn vrouw vormen het middelpunt van de film: ondanks de simpele dialogen komt deze geloofwaardig en realistisch over, hetzelfde geldt trouwens voor de kameraadschap tussen de brandweerlieden. De cast speelt sterk, maar Joaquin Phoenix is de ster van de film. De getoonde vlammenzeeën en de begrafenisbeelden met de brandweerkorpsen van Chicago maken indruk.

avatar van missl
Typisch verhaaltje over een brandweerman die vast komt te zitten en dan zijn leven gaat overdenken. Niks voor mij.

avatar van BlueJudaskiss
Brandweermannen-bombastiek, en het is vreselijk. Cliché na cliché met een mierzoet suikerlaagje. Dieptepunt is het kleffe einde.

avatar van Waackx
Geen onaardige film maar de film heeft zijn min-en pluspunten:
De hoofdrol wordt goed vertolkt door Phoenix alleen daar tegen over is Travolta een miscast.
De vuren zijn best spectaculair in beeld gebracht en de film heeft meer humor dan je vooraf zou verwachten maar helaas heeft de film ook de meest kleffe achtergrondmuziek wat je kan bedenken:
het moment dat Jack dat zijn eerste brandje blust, het moment dat Jack zijn vriendinnetje aan de telefoon heeft.
Je zou bijna denken dat je naar Pocahontas zit te kijken.
Plus het duurt ook allemaal veel te lang, ik vond het geen bijzondere kijkvoer.